۲ طرز پخت برنج ایرانی عنبربو به صورت دمی و آبکش

۲ طرز پخت برنج ایرانی عنبربو به صورت دمی و آبکش


14 تیر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز پخت برنج ایرانی عنبربو
فهرست محتوا پنهان

بهترین روش پخت برنج عنبر بو را بلد هستید؟ برنج عنبر بو یکی از خوش‌عطر و طعم‌ترین انواع برنج ایرانی است. این برنج متعلق به استان‌های خوزستان و ایلام است و به خاطر عطر دل‌نشینی که دارد با این نام شناخته می‌شود. روش پخت برنج ایرانی یکسری فوت و فن دارد. اما طرز پخت برنج ایرانی عنبربو چگونه است و چطور می‌توان برنج عنبربو را به بهترین شکل ممکن دم کرد؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با نحوه پخت برنج عنبربو و فوت و فن‌های تهیه این برنج آشنا شوید.

 

درباره برنج عنبربو بیشتر بدانید

 

برنج عنبربو چیست؟

 

برنج عنبر بو یک برنج خوش‌عطر متعلق به استان خوزستان است. بیشترین میزان این برنج در شهر شوشتر تولید می‌شود و بخش زیادی از این برنج به کشورهای خارجی صادر می‌شود. این برنج برای اولین بار در شهرستان سیروان استان ایلام کشت شد و هنوز هم در این استان کشت می‌شود. جالب است بدانید که در جنوب یک ماهی به نام «عنبر» وجود دارد که در شکم آن ماده‌ای خاکستری و خوشبو وجود دارد. از آنجایی که برنج جنوبی عطر زیادی دارد، به همین دلیل به آن برنج عنبربو گفته می‌شود. این برنج زمانی عطر خود را حفظ می‌کند که به صورت دمی (کته) پخت شود. آبکش کردن برنج عنبربو موجب از دست رفتن بوی خوش آن می‌شود.

برنج عنبربو از لحاظ ظاهری گرد، توپر و دانه کوتاه است. این برنج بعد از پخت قد نمی‌کشد. برنج عنبربو هم به صورت تمام دانه و هم نیم دانه موجود است. طبع برنج عنبر بو برخلاف برنج‌های دیگر گرم است و نحوه درست کردن این برنج نیز با سایر برنج‌ها کمی متفاوت است. ریز بودن دانه این برنج موجب شده تا از آن کمتر برای مجالس و مهمانی‌ها استفاده شود.

کیفیت برنج عنبربو

 

کیفیت برنج عنبربو

 

شاید برنج عنبربو قد نکشد و ظاهر کوتاه و گردی داشته باشد، اما این برنج آن‌قدر خوشبو و خوش‌طعم است که احتمالا با چشیدن مزه این برنج عاشق طعم آن می‌شوید. بسیاری از افراد از این برنج برای مصرف شخصی استفاده می‌کنند. از لحاظ کیفیت و پخت این برنج شباهت زیادی به برنج نیم دانه و لاشه شمالی دارد.

با خواص برنج ایرانی عنبربو آشنا شوید

 

با خواص برنج ایرانی عنبربو آشنا شوید

 

  • برنج ایرانی عنبر بو برخلاف دیگر انواع برنج طبع گرمی دارد و از همین رو موجب ایجاد بلغم و بیماری‌های جسمی و روحی ناشی از آن نمی‌شود.
  • این برنج بسیار سبک و زودهضم است.
  • مصرف برنج عنبربو موجب تجمع چربی در شکم نمی‌شود.
  • برنج عنبربو موجب کاهش ‌تری‌گلیسیرید و فشارخون می‌شود.
  • برنج عنبربو برای افراد مبتلا به سوءتغذیه شدید بسیار مناسب است.
  • این برنج مقدار زیادی ویتامین B و ویتامین E دارد.
  • برنج عنبربو معمولا به صورت ارگانیک کشت می‌شود و برای تهیه آن از کود و سم‌های شیمیایی استفاده نمی‌شود.
  • کشت برنج عنبربو به آب کمتری نسبت به برنج‌های شمال نیاز دارد.
حتما بخوانید  ۶ ترفند ساده رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت و سایر غذاها

در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج از جمله بهترین برندهای برنج ایرانی و همچنین بهترین مارک برنج عنبر بو را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

طرز پخت برنج ایرانی عنبربو به صورت دمی

 

طرز پخت برنج ایرانی عنبربو به صورت دمی

 

مدت زمان آماده‌سازی: ۱ ساعت

مدت زمان پخت برنج عنبربو به روش دمی (کته): ۳۰ تا ۳۵ دقیقه

کالری یک کفگیر برنج کته عنبربو: حدود ۲۵۰ کیلوکالری

مواد لازم برای تهیه برنج کته عنبربو

  • برنج: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب: به مقدار لازم

مراحل طرز پخت برنج ایرانی عنبربو دمی

 

مراحل طرز پخت برنج ایرانی عنبربو دمی

 

یکی از بهترین روش‌های پخت برنج ایرانی عنبر بو، دمپخت کردن آن است. در ادامه می‌توانید با طرز پخت برنج عنبر بو به صورت دمی آشنا شوید.

مرحله اول؛ شستن برنج

در اولین مرحله از روش پخت برنج عنبر بو باید برنج را با آب فراوان بشویید و خوب چنگ بزنید تا برنج کاملا تمیز و آب آن شفاف شود.

مرحله دوم؛ خیساندن برنج

برای این که برنج عنبر بو سریع‌تر پخت شود، می‌توانید برنج را برای مدت ۱ تا ۱۲ ساعت بخیسانید. اما پیشنهاد می‌شود این برنج را برای مدت کوتاه بین ۱ تا ۲ ساعت بخیسانید تا عطر آن از بین نرود.

مرحله سوم، جوشاندن برنج

در این مرحله از طرز تهیه برنج ایرانی عنبربو باید برنج را در قابلمه بریزید. به اندازه ۱ بند انگشت بالاتر از سطح برنج، به آن آب اضافه کنید. سپس ۱ قاشق غذاخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن به برنج اضافه کنید و آن را روی شعله متوسط گاز قرار دهید. بعد از این که برنج شروع به جوشیدن کرد کف روی آن را بردارید و شعله گاز را کم کنید.

در صورت تمایل می‌توانید آب، نمک و روغن را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ آماده کردن برنج

در این مرحله از طرز تهیه برنج ایرانی عنبربو رستورانی باید صبر کنید تا آب برنج کم شود و تنها مقدار خیلی کمی آب روی برنج در حال جوشیدن باشد. به بیان دیگر در این مرحله آب برنج باید به اندازه‌ای باشد که وقتی برنج را در وسط قابلمه جمع می‌کنید، کمی آب اطراف آن باقی بماند. سپس با پشت قاشق چند سوراخ در برنج ایجاد کنید تا بخار بهتر در قابلمه جریان پیدا کند. شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید. حدود ۳۰ تا ۳۵ دقیقه صبر کنید تا برنج شما با شعله ملایم دم بکشد و آماده شود.

طرز پخت برنج ایرانی عنبربو به صورت آبکش

 

طرز پخت برنج ایرانی عنبربو به صورت آبکش

 

مدت زمان آماده‌سازی: ۱ تا ۲ ساعت

مدت زمان پخت برنج عنبربو آبکش: ۴۰ تا ۶۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه برنج ایرانی عنبربو آبکش

  • برنج: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه برنج عنبربو آبکش

 

مراحل طرز تهیه برنج عنبربو آبکش

 

هر چند آبکش کردن برنج عنبربو موجب از دست رفتن مقدار زیادی از عطر برنج می‌شود، اما اگر دوست دارید این برنج را آبکش کنید باید مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول؛ شستن برنج

در اولین مرحله از طرز پخت برنج ایرانی عنبربو باید برنج را با آب فراوان بشویید تا کاملا تمیز شود و آب برنج از حالت کدری خارج شود.

حتما بخوانید  20 خواص ملون برای زنان باردار و زیبایی جنین + مضرات آن

مرحله دوم؛ خیساندن برنج

خیساندن برنج عنبربو موجب می‌شود برنج شما سریع‌تر پخته شود. برای این کار باید برنج را در یک قابلمه آب و مقداری نمک بریزید و برای حدود ۱ ساعت بخیسانید.

مرحله سوم، جوشاندن آب برنج

در این مرحله از طرز پخت برنج ایرانی عنبربو باید یک قابلمه را پر از آب کنید و ۲ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید. کمی صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. مقدار آب شما باید تقریبا ۴ تا ۵ برابر اندازه برنج باشد.

مرحله چهارم؛ جوشاندن برنج

بعد از این که آب به جوش آمد، آب برنج را خالی کنید و برنج را به قابلمه اضافه کنید. منتظر بمانید تا برنج شما کمی حجیم‌تر شود و زمانی که مغز برنج هنوز کمی سفت است، آن را آبکش کنید.

مرحله پنجم؛ آماده کردن برنج

بعد از این که برنج را آبکش کردید، مقداری روغن کف قابلمه بریزید. برای ته‌ دیگ می‌توانید از برنج، سیب‌زمینی یا نان استفاده کنید. در صورت تمایل کمی زعفران هم ته قابلمه بریزید تا ته‌دیگ شما زعفرانی شود. برنج را به صورت تپه‌ای روی ته‌دیگ بریزید. چند سوراخ با ته کفگیر روی برنج ایجاد کنید. کمی روغن به برنج اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید و صبر کنید تا برنج با شعله ملایم دم بکشد. می‌توانید انواع سبزی تازه و زعفران را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه برنج ایرانی عنبربو

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه برنج ایرانی عنبربو

 

  • برنج ایرانی عنبربو را می‌توانید هم به صورت آبکش و هم دمی درست کنید. اما آبکش کردن برنج عنبربو موجب از بین رفتن خواص و عطر دل‌انگیز برنج می‌شود. پیشنهاد می‌شود این برنج را به صورت دمی یا کته آماده کنید.
  • برای تهیه برنج عنبربو نیازی به خیساندن برنج نیست، اما اگر قبل از طبخ برنج عنبربو آن را برای مدت ۱ تا ۳ ساعت بخیسانید، برنج شما سریع‌تر می‌پزد و بافت بهتری پیدا می‌کند.
  • یکی از نکات مهم در طرز پخت برنج عنبر بو این است که برای دمی کردن آن نباید از آب زیادی استفاده کنید. برای آبکش کردن برنج نیز باید زمانی که هنوز کمی سفت است، آن را در آبکش بریزید. در غیر این صورت برنج کاملا له می‌شود.
  • قد کشیدن برنج عنبربو در طبخ آن اهمیتی ندارد و تنها باید این برنج را به‌گونه‌ای آماده کنید که در زمان پخت له نشود.
  • اگر این سوال برایتان ایجاد شده که برنج عنبر بو اصل مال کجاست باید بدانید که این برنج متعلق به ایلام و خوزستان است.

سوالات متداول

آیا برنج عنبربو و برنج چمپا یکی هستند؟

یکی دیگر از نام‌های برنج عنبربو «چمپا» است اما برنج چمپا در شمال هم کشت می‌شود. درواقع شمالی‌ها به برنج‌های دانه کوتاه چمپا می‌گویند. از همین رو در زمان خرید برنج عنبربو حتما به محل کشت برنج توجه داشته باشید.

برنج عنبربو چند ساعت خیس بخوره؟

بهتر است برنج عنبر بو را برای حدود ۱ تا ۲ ساعت بخیسانید تا سریع‌تر بپزد.

مضرات برنج عنبربو چیست؟

برنج عنبربو یکی از سالم‌ترین انواع برنج است، اما به هر حال این برنج دارای نشاسته است و افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید در مصرف آن محتاط باشند. ممکن است در تهیه این برنج از سموم شیمیایی و کود استفاده شده باشد که البته این مواد برای تهیه اکثر انواع برنج استفاده می‌شوند.

 

کالابرگ الکترونیک