۳۰ خواص و عوارض انگور سیاه از افزایش عمر تا سرطان و آب مروراید

۳۰ خواص و عوارض انگور سیاه از افزایش عمر تا سرطان و آب مروراید


27 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
30 خواص و عوارض انگور سیاه از افزایش عمر تا سرطان و آب مروراید

انگور سیاه، به عنوان یک میوه خوشمزه و آبدار تابستانی، هم به ‌خاطر طعم لذیذ و هم به خاطر فواید و مزایای سلامتی‌اش، شما را ترغیب می‌کند تا آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. انگورهای سیاه در میان خانواده انگور به دلیل ظاهر براق و جذاب، غنی بودن از مواد معدنی و ویتامین و همچنین طعم شیرین و لذیذشان، جزو محبوب‌ترین انواع میوه انگور هستند. در ضمن آنتی اکسیدان‌های زیادی را در خود جای داده‌اند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به فواید و خواص انگور سیاه برای مدیریت دیابت تا کاهش خطر سرطان و دیگر مشکلات سلامتی می‌پردازیم.

 

 

انگور سیاه چگونه به سلامت بدن کمک می‌کند؟

 

انگور سیاه چگونه به سلامت بدن کمک می‌کند؟

 

انگور انواع مختلفی دارد؛ انگور سبز، قرمز، آبی و سیاه. همه انواع انگورها حاوی ترکیبات مفید مشابه هستند. از این میان، به نظر می‌رسد که انواع تیره‌تر سودمندتر باشند. مثلا انگور سیاه از نظر محتوای آنتی اکسیدانی نسبت به دیگر انواع انگور غنی‌تر است. آنها همچنین حاوی فیبر هستند. پوستشان سرشار از اسیدهای فنولیک مثل اسید کافئیک است و همه این ترکیبات مسئول خواص ضد التهابی، ضد سرطانی، محافظت از قلب و ضد دیابت این میوه هستند.

اما مهم‌ترین ترکیب موجود در انگور سیاه (و به طور کلی انگور) «رسوراترول» است. رسوراترول یک آنتی اکسیدان قوی است که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده مغذی می‌تواند با التهاب مبارزه کند، از بیماری قلبی، جلوگیری و حتی با تومورها مبارزه کند و البته بهترین راه برای بهره بردن از فواید انگور سیاه، خوردن آن به طور کامل (یا حتی با مصرف محصولات انگور کامل) است.

 

خواص انگور سیاه برای سلامتی چیست؟

 

خواص انگور سیاه برای سلامتی

 

انگور سیاه مملو از آنتی اکسیدان‌هایی مثل رسوراترول، فلاونوئیدها و کورستین است که دیابت را کنترل می‌کند، سلامت قلب را تقویت و حتی از سرطان جلوگیری می‌کند. این میوه‌ همچنین با التهاب و سایر بیماری‌های مرتبط مبارزه می‌کنند.

 

خواص انگور سیاه برای دیابت

 

رسوراترول موجود در انگور سیاه حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. این موضوع می‌تواند توانایی بدن را برای استفاده از گلوکز افزایش و در نتیجه سطح قند خون را کاهش دهد. این ترکیب همچنین تعداد گیرنده‌های گلوکز را در غشای سلولی افزایش می‌دهد و به تنظیم سطح قند خون شما کمک کند. مهم‌تر از آن، انگور، به طور کلی، دارای شاخص گلیسمی (GI) متوسط ​​است.

مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی با GI کم علائم بیماری دیابت را بهبود می‌بخشند. رسوراترول موجود در انگور همچنین عملکرد سلول‌های «بتای پانکراس» (سلول‌هایی که انسولین را می‌سازند، هورمونی که سطح گلوکز را کنترل می‌کند) را بهبود می‌بخشد.

«terostilbene»، ترکیب دیگری در انگور نیز به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. علاوه بر هم همه این‌ها، انگور سیاه از نابودی «سلول‌های بتا» که یک عارضه شایع در دیابت است، جلوگیری می‌کند.

 

خواص انگور سیاه برای قلب

 

خواص انگور سیاه برای قلب

 

پلی فنول‌های موجود در انگور سیاه با رادیکال‌های آزاد که می‌تواند باعث بیماری قلبی شود، مبارزه می‌کنند. این ترکیبات برای درمان فشار خون و التهاب مفید هستند. آنها همچنین عملکرد «اندوتلیال» (رگ‌های خونی) را بهبود می‌بخشند. انگور سیاه حاوی فلاونوئیدها، اسیدهای فنولیک و رسوراترول است که همگی می‌توانند مرگ و میر قلبی عروقی را کاهش دهند.

این ترکیبات اثرات ضد‌پلاکتی نیز دارند. آنها از تجمع پلاکت‌ها (جمع شدن پلاکت‌ها و تشکیل لخته) جلوگیری می‌کنند، در نتیجه از سکته مغزی یا حملات قلبی جلوگیری می‌کنند. پتاسیم موجود در انگور همچنین به سلامت قلب کمک می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی هندوانه و توت فرنگی کافی شاپی با 3 طعم مختلف

 

خواص انگور سیاه برای سرطان

 

تاثیر انگور (به طور کلی) در پیشگیری از سرطان به طور گسترده‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. طبق این آزمایش‌ها، ترکیبات مفیدی در انگور برای پیشگیری از انواع مختلف سرطان یافت شده است. یکی از این ترکیبات قابل توجه در این میوه، «رزوراترول» است که به میزان بیشتری در پوست انگور سیاه وجود دارد. این ترکیب، گونه‌های فعال اکسیژن را خنثی می‌کند. همچنین باعث ایجاد آپوپتوز (مرگ سلول‌های سرطانی) و جلوگیری از گسترش سرطان می‌شود.

همچنین در آزمایش‌های به عمل آمده درباره خواص انگور سیاه، «رسوراترول» موجود در این میوه، خواص ضد سرطانی را در برابر سرطان‌های روده بزرگ، سینه، پروستات و ریه نشان داد. این ترکیب می‌تواند مکمل درمان‌های محافظه‌کارانه سرطان (مثل شیمی درمانی و رادیوتراپی) باشد.

دانه‌های انگور سیاه حاوی پروآنتوسیانیدین‌ها، دیگر ترکیبات مفید شناخته‌ شده برای مبارزه با سرطان است. سایر ترکیبات قوی ضد‌سرطانی موجود در انگور شامل کورستین، کاتچین و آنتوسیانین است.

 

فواید انگور سیاه برای سلامت مغز

 

انگور سیاه برای سلامت مغز

 

«رسوراترول» موجود در انگور سیاه نیز نقش مهمی در سلامت مغز دارد. مصرف رسوراترول می‌تواند اختلال خلق و خو را بهبود ببخشد و از زوال حافظه مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند. انگور همچنین حاوی «ریبوفلاوین» است و می‌تواند برای افراد مبتلا به سردرد میگرن مفید باشد. برخی از مطالعات انجام شده روی موش‌ها، اثربخشی رسوراترول را در پیشگیری از بیماری آلزایمر نشان می‌دهند. با این حال، برای تایید این موضوع در انسان‌ها نیز به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

 

سلامت چشم با انگور

 

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در حوزه مدیترانه زندگی می‌کنند نسبت به سایر جمعیت‌های سالخورده کمتر به آب مروارید مبتلا می‌شوند. رژیم غذایی این افراد معمولا انگور زیادی دارد و همین موضوع ارتباط انگور و سلامت چشم را تا حدی آشکار می‌کند.

انگور سیاه (و به طور کلی انگور) با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و عدسی چشم را در برابر پیری مقاوم‌تر می‌کند. یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان، که به خوبی از سنین پایین شروع شده است، می‌تواند به طور چشمگیری خطر مشکلات بینایی مرتبط با سن را کاهش دهد.

از سوی دیگر انگور سیاه حاوی لوتئین و زآگزانتین است، یعنی همان کاروتنوئیدهایی که به حفظ بینایی کمک می‌کنند. بر اساس نتایج آزمایش روی موش‌ها که در مجله Nutrition منتشر شده است، رژیم غذایی حاوی انگور با محافظت در برابر استرس اکسیداتیو، به طور قابل توجهی از شبکیه محافظت می‌کند. همچنین می‌تواند از نابینایی جلوگیری کند.

انگور این توانایی را دارد که از کاهش بینایی و دژنراسیون ماکولا ناشی از افزایش سن نیز جلوگیری کند. مطالعات و تحقیقاتی در این زمینه انجام شد و پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه انگور، شانس ابتلا به ARMD یا دژنراسیون ماکولا مرتبط با افرایش سن را تا بیش از ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

آنتی اکسیدان‌های موجود در انگور، به ویژه فلاونوئیدها، اثرات مضر رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. بد نیست بدانید که رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث اختلالات مرتبط با چشم مثل آب مروارید شوند.

 

سلامت و بهبود استخوان‌ها با انگور سیاه

 

سلامت و بهبود استخوان‌ها با انگور سیاه

 

رسوراترول موجود در انگور سیاه ممکن است تراکم مواد معدنی استخوان را بهبود بخشد. البته این اثرات فقط در موش‌ها مشاهده شده است و به مطالعات انسانی بیشتری برای تأیید این موضوع نیاز داریم.

 

مبارزه با التهاب با انگور سیاه

 

انگور سیاه حاوی ترکیبات مهم مختلفی است که با التهاب مبارزه می‌کند. این ترکیبات شامل فلاوان‌‌ها، آنتوسیانین‌ها، فلاونول‌ها و استیلبن‌ها هستند. انگور سیاه همچنین در درمان آرتریت التهابی موثر است. رسوراترول به خوبی NSAIDS (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) عمل می‌کند.

انگور سیاه همچنین ممکن است به درمان هموروئید کمک کند. همورئید زمانی رخ می‌دهد که سیاهرگ‌های اطراف مقعد، ملتهب و متورم شوند. فلاونول‌های موجود در انگور سیاه می‌توانند یکپارچگی رگه‌ها را حفظ کنند. آنها همچنین رگ‌های شما را تقویت می‌کنند و در نتیجه علائم هموروئید را تسکین می‌دهند.

 

کمک به تنظیم خواب و ترشح ملاتونین

 

تحقیقات بسیار کمی در مورد خواص انگور سیاه برای تنظیم خواب وجود دارد. اما به طور کلی، انگور، منبع خوبی از ملاتونین (هورمون خواب) است. خوردن انگور سیاه درست قبل از خواب ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد و یکی از راه‌های طبیعی افزایش هورمون ملاتونین است.

حتما بخوانید  طرز تهیه جوجه کباب تابه ای رستورانی مرحله به مرحله + فیلم

 

افزایش طول عمر با انگور سیاه

 

افزایش طول عمر با انگور سیاه

 

رسوراترول در گونه‌های مختلف جانوری، طول عمر را افزایش می‌دهد. این ترکیب در انگور سیاه باعث تحریک خانواده‌ای از پروتئین‌ها به نام «سیرتوئین‌ها» می‌شود. سیرتوئین‌ها با طول عمر مرتبط هستند. رسوراترول همچنین اثرات مفید محدودیت کالری را افزایش می‌دهند که به نوبه خود باعث افزایش طول عمر می‌شود.

 

خواص انگور سیاه برای کبد چرب

 

مصرف آب انگور سیاه تازه برای کسانی که نارسایی کبد دارند توصیه شده است چون آب این میوه، عمل ذخیره قند در کبد و دفع صفرا را تسهیل می‌کند. همچنین کبد را تقویت و به فعالیت سالم آن کمک می‌کند. درباره خواص انگور سیاه در طب سنتی آمده است که طبیعت مویز سرد و خشک است.

مویز از خشک کردن انگور سیاه پاییزی حاصل شده و برای پاکسازی کبد و پاکسازی ریه‌‌ها بسیار مفید است. البته به خاطر داشته باشید که اگر انگور سیاه با گوشت و ماهی خورده شود، برای کبد بسیار مضر است و خون مسموم می‌شود. در نتیجه امکان بروز اسهال‌های شدید وجود دارد.

 

خواص انگور سیاه برای کرونا

 

انگور سیاه، علاوه بر قندها، دارای «اسید تارتاریک»، «اسید مالیک» و مواد معدنی مثل سدیم، پتاسیم، کلسیم و آهن، همچنین حاوی ویتامین‌هایی مثل A، B ۱، B ۲، B ۶ و C است. با توجه به اینکه کرونا بیماری است که در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی، اثرات کشنده‌ای را نشان می‌دهد، طبیعتا خوردن انگور با این مواد معدنی و ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و برای مقابله با این بیماری موثر است.

 

چگونه انگور سیاه را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

 

چگونه انگور سیاه را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

 

بهترین راه برای خوردن انگور سیاه،‌ مصرف آن به صورت تازه است. سعی کنید از مصرف ژله یا مربای انگور پرهیز کنید چون قندهای اضافه دارند و ممکن است چندان مفید نباشند. به روش‌های زیر می‌توانید انگور را در رژیم غذایی خود جای دهید.

 

*انگور سیاه را فریز کرده و به عنوان دسر/ میان وعده در یک روز گرم میل کنید.

*انگور سیاه کامل را به اسموتی صبحانه خود اضافه کنید.

*انگور سیاه را خلال کنید و به انواع سالاد مثل سالاد مرغ خود اضافه کنید.

*انگور سیاه کامل را به سالاد میوه اضافه کنید.

*آب انگور ۱۰۰ درصد (همراه با فیبر) بنوشید.

 

خوردن انگور سیاه آسان است. دلیلی وجود ندارد که آنها را در رژیم غذایی خود قرار ندهید.

 

بیشتر بخوانید: خواص هسته انگور و روش مصرف آن

 

آیا انگور سیاه مضرات و عوارض جانبی دارد؟

 

آیا انگور سیاه عوارض جانبی دارد؟

 

انگور سیاه به طور کلی برای اکثر مردم بی‌خطر است. اما برخی از افراد باید نسبت به خوردن آن احتیاط کنند.

 

احتیاط مصرف در دوران بارداری و شیردهی

 

خوردن انگور سیاه معمولا در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی خوردن مکمل‌های انگور باید با احتیاط بیشتری انجام شود. انگور یکی از غنی‌ترین منابع رسوراترول است و ایمنی مکمل‌های حاوی رسوراترول در دوران بارداری و شیردهی ثابت نشده است. پس در این صورت با پزشک خود مشورت کنید.

 

انگور سیاه ممکن است باعث مشکلات خونریزی شود

 

طبق تحقیقات، ترکیبات موجود در انگور سیاه می‌تواند اثرات ضد‌پلاکتی داشته باشد. این ترکیبات در برابر تشکیل لخته‌های خون عمل می‌کنند. این موضوع می‌تواند خونریزی را در افراد مستعد افزایش دهد. اگرچه گزارشی از خونریزی شدید در انسان وجود ندارد، اما بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید. اگر مشکل خاصی در خونریزی دارید با پزشک خود صحبت کنید. همچنین مصرف انگور را حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه‌ریزی شده متوقف کنید.

 

سوالات متداول

 

انگور سیاه خوب و باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

انگوری را برای مصرف بخرید که دانه‌های آن سفت و پر است. انواع انگور موقع خرید نباید چین و چروک داشته باشند. از انگورهای خیس، چروکیده یا کپک‌زده خودداری کنید.

 

آیا می‌توانیم شب انگور سیاه بخوریم؟

 

بله. انگور سیاه حاوی ملاتونین است و ممکن است کیفیت خواب را افزایش دهد.

 

منبع: stylecraze

 

کالابرگ الکترونیک