۲۵ خواص و عوارض آب انگور قرمز، سبز، سیاه و سفید برای سلامت بدن

۲۵ خواص و عوارض آب انگور قرمز، سبز، سیاه و سفید برای سلامت بدن


19 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و عوارض آب انگور

آب انگور یکی از خوش‌طعم‌ترین و سالم‌ترین نوشیدنی‌هایی است که خیلی افراد به خاطر خواص بی‌نظیری که دارد به طور مرتب از آن استفاده می‌کنند. اما شما چقدر با خواص و عوارض آب انگور آشنا هستید؟ اصلاً می‌دانید آب انگور چه خاصیتی دارد و عوارض و مضرات آن چیست؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خواص آب انگور و عوارض آن آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مضرات و خواص آب انگور برای سلامت بدن پاسخ خواهیم داد.

 

 

ارزش غذایی انگور

 

ارزش غذایی انگور

 

انگورها انواع مختلفی دارند و خواص و مزه آب هر یک از آن‌ها نیز متفاوت است. آب انگور سیاه محبوب‌ترین نوع آب انگور است که رنگی قرمز و تیره دارد و طعم آن ملس است. آب انگور سفید معمولاً طعم شیرین‌تری دارد و ویتامین‌های آن نسبت به انگور قرمز متفاوت است. به طور کلی از جمله خواص انگور این است که سرشار از کربوهیدرات و قند طبیعی است و منبع خوبی از ویتامین C، منگنز و آنتی اکسیدان محسوب می‌شود.

یک لیوان آب انگور بنفش حاوی ۱۵۲ کالری است. در ادامه به برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی انگور سیاه در یک لیوان از آب آن اشاره شده است.

 

  • پروتئین: ۱ گرم
  • فیبر: ۰/۵ گرم
  • ویتامین C: 70 درصد نیاز روزانه بدن
  • منگنز: ۲۶ درصد نیاز روزانه بدن
  • پتاسیم: ۶ درصد نیاز روزانه بدن
  • مس: ۵ درصد نیاز روزانه بدن
  • سدیم: ۱۳ میلی‌گرم
  • کلسیم: ۲/۱ درصد نیاز روزانه بدن
  • آهن: ۳/۵ درصد نیاز روزانه بدن

 

خواص آب انگور برای سلامت بدن

 

خواص آب انگور برای سلامت بدن

 

مصرف آب انگور فواید زیادی برای سلامت بدن دارد و می‌تواند به بهبود وضعیت بدن و همچنین جلوگیری از بروز انواع بیماری‌ها کمک کند. آشنایی با خواص و عوارض آب انگور می‌تواند به شما کمک کند تا به اندازه و در شرایط مناسبی از این آب میوه ارزشمند استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با برخی از خواص آب انگور برای سلامت آشنا شوید.

 

۱- بهبود سلامت قلب

 

انگور حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب انگور موجب بهبود وضعیت قلب می‌شود و از ایجاد گرفتگی در رگ‌ها، التهاب، افزایش کلسترول و تری گلیسیرید جلوگیری می‌کند.

در یک مطالعه کوچک که روی ۲۵ زن انجام شد، مشخص شد که مصرف روزانه آب انگور سفید برای مدت ۳۰ روز موجب افزایش سطح کلسترول خوب خون یعنی HDL می‌شود و تا ۱۶ درصد چربی‌های شکمی را کاهش می‌دهد که همه این‌ها در سلامت قلب مؤثر هستند.

 

۲- تقویت سیستم ایمنی بدن

 

ویتامین C موجود در آب انگور تازه موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود و از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر آب انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام «رسوراترول» است که جلوی ایجاد التهاب در بدن را می‌گیرد و به تنظیم سلول‌های ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

 

۳- تقویت سیستم گوارشی

 

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب انگور به سلامت سیستم گوارش کمک می‌کند و در بهبود عملکرد روده‌ها نیز نقش مؤثری دارد. پلی فنول‌های موجود در آب انگور سبب سلامت میکروبیوم روده می‌شود و فیبر آن به سلامت گوارش و بهبود عارضه یبوست کمک زیادی می‌کند.

 

۴- تقویت بینایی

 

یکی از مهم‌ترین خواص آب انگور قرمز تقویت بینایی است. انگور قرمز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام «زاگزانتین» و «لوتئین» است که به تقویت بینایی کمک زیادی می‌کند و جلوی آسیب به چشم و بروز بیماری‌های چشمی را می‌گیرد.

 

۵- کمک به درمان سرطان

 

کمک به درمان سرطان با آب انگور

 

انگور سیاه آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد و از همین رو در درمان انواع سرطان به ویژه سرطان سینه مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن آب انگور می‌تواند جلوی ابتلا به انواع سرطان را بگیرد و از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها جلوگیری کند.

 

۶- بهبود حافظه با آب انگور

 

انگور از مغز محافظت می‌کند و نقش مؤثری بر تقویت حافظه دارد. ریبوفلاوین‌های موجود در انگور برای سلامت مغز بسیار مفید است. در انگور ماده‌ای به نام «رسوراترول» وجود دارد که به کاهش سطح «پپتید آمیلوئید بتا» در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نیز کمک زیادی می‌کند.

حتما بخوانید  10 طرز تهیه اسموتی هندوانه کافی شاپی با طعم های مختلف

 

۷- تنظیم قند خون

 

نوشیدن آب انگور به ویژه آب انگور سیاه موجب تنظیم انسولین در افراد مبتلا به بیماری دیابت می‌شود و حساسیت انسولین را افزایش می‌دهد. در آب انگور ترکیبی به نام «پتروستیل بن» وجود دارد که موجب کاهش سطح قند خون می‌شود. افراد دیابتی به هیچ عنوان نباید در مصرف آب انگور افراط کنند، زیرا این موضوع می‌تواند سبب افزایش قند خون در آن‌ها شود.

 

۸- جلوگیری از ریزش مو و سفید شدن مو

 

آب انگور حاوی ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که به بهبود سطح گردش خون در پوست سر کمک می‌کند. مصرف آب انگور می‌تواند جلوی ریزش مو را بگیرد و از سفید شدن زودرس موها نیز جلوگیری کند.

 

۹- فواید آب انگور برای پوست

 

آب انگور میزان آنتی اکسیدان زیادی دارد که برای سلامت پوست و جلوگیری از پیری پوست بسیار مفید است. آب انگور سیاه حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام «پروآنتو سیانیدین» و «رسوراترول» است که از پوست در برابر اشعه مضر UV خورشید محافظت می‌کند و جلوی چین و چروک‌های پوستی و ایجاد لکه‌های تیره روی پوست را می‌گیرد.

مصرف آب انگور خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و به افزایش گردش خون در سطح پوست نیز کمک می‌کند. آب انگور سرشار از ویتامین‌های مختلف است و از همین رو مصرف آن در احیا و جوانسازی پوست و همچنین تأمین رطوبت پوست نیز بسیار مؤثر است.

 

۱۰- کاهش فشار خون با آب انگور

 

آب انگور حاوی پتاسیم است و از همین رو می‌تواند به کاهش اثرات سدیم در بدن افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. از طرف دیگر فیبر و ویتامین‌های موجود در آب انگور به سلامت سیستم قلبی عروقی بدن کمک می‌کند و برای افرادی که فشار خون بالا دارند، بسیار مفید است.

 

۱۱- خواص آب انگور برای یبوست

 

آب انگور بدن را هیدراته می‌کند و با تنظیم حرکات روده از بروز یبوست و مشکلات روده جلوگیری می‌کند. افرادی که به یبوست مبتلا هستند، می‌توانند به صورت روزانه از یک لیوان آب انگور تازه و شیرین نشده استفاده کنند.

 

۱۲- درمان آلرژی با آب انگور

 

آب انگور دارای خواص ضد التهابی است و از همین رو می‌تواند به کاهش علائم و همچنین درمان آلرژی کمک زیادی کند. افرادی که به آلرژی‌هایی نظیر آبریزش بینی، سرازیر شدن اشک چشم و کهیر مبتلا هستند، بعد از مصرف آب انگور معمولاً علائمشان کاهش پیدا می‌کند.

 

۱۳- افزایش انرژی

 

آب انگور یک نوشیدنی فوق‌العاده برای افزایش انرژی است که به تقویت خلق و خو نیز کمک زیادی می‌کند. وجود ویتامین‌ها و همچنین آهن و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب انگور موجب می‌شود تا بعد از نوشیدن آن احساس سرزندگی و انرژی بیشتری را تجربه کنید.

 

۱۴- تسکین سردرد با آب انگور

 

خواص و عوارض آب انگور بسیار زیاد است، اما یکی از مهم‌ترین خواص آب انگور تسکین سردرد است. آب انگور یک درمان فوری و راحت برای کاهش علائم سردرد است. مصرف آب انگور برای صبحانه و بعد از ناهار می‌تواند به رفع سردرد و جلوگیری از بروز آن کمک کند.

 

۱۵- تقویت استخوان‌ها

 

تقویت استخوان‌ها با آب انگور

 

یکی از مهم‌ترین خواص آب انگور در طب سنتی افزایش تراکم استخوان‌ها و سلامت استخوان‌های بدن است. آب انگور سرشار از مواد معدنی مثل آهن، کلسیم و منگنز است که نقش مهمی در افزایش استحکام استخوان‌ها دارد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت انگور به ۲ روش سریع

 

۱۶- پاکسازی کبد با آب انگور

 

در کنار همه خواص و عوارض آب انگور باید بدانید که انگور خاصیت پاکسازی دارد و برای درمان کبد چرب و همچنین پاکسازی کبد از سموم بسیار مفید است. مصرف آب انگور قرمز می‌تواند به بهبود عملکرد کبد و درمان کبد چرب کمک زیادی کند.

 

۱۷- درمان کم خونی

 

آب انگور حاوی مقدار زیادی آهن و ویتامین C است که می‌تواند علائم کمبود آهن و کم خونی را کاهش دهد. ویتامین C موجود رد آب انگور موجب می‌شود تا آهن بهتر در بدن جذب شود و کم خونی سریع‌تر درمان شود.

 

۱۸- کمک به درمان میگرن

 

آب انگور یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش سردردهای میگرنی است. مصرف آب انگور موجب کاهش استرس و کاهش علائم در افراد مبتلا به میگرن می‌شود.

 

۱۹- تنظیم چرخه قاعدگی با آب انگور

 

مصرف آب انگور می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خانم‌ها را فراهم کند. مطالعات نشان می‌دهد خانم‌هایی که از آب انگور استفاده می‌کنند معمولاً چرخه قاعدگی منظم‌تری دارند.

 

۲۰- سفیدی دندان‌ها

 

آب انگور حاوی ماده‌ای به نام «اسید مالیک» است که می‌تواند به سفید شدن دندان‌ها کمک کند. مصرف آب انگور نقش مؤثری برای کاهش لکه‌های روی دندان دارد و یک سفید کننده بدون ضرر برای دندان‌ها محسوب می‌شود.

 

عوارض و مضراب آب انگور

 

عوارض و مضراب آب انگور

 

اگرچه آب انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است و فواید زیادی برای سلامت بدن دارد، اما به هر حال مصرف این آبمیوه برای همه افراد مناسب نیست و در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک ماستی به ۲ روش یخچالی و خوشمزه

به یاد داشته باشید که انگور نباید همراه با سبزی خوردن، گوجه فرنگی، گوشت، چربی، دانه‌های روغنی و ماهی مصرف شود. مصرف بیش از حد آب انگور موجب سوءهاضمه، حالت تهوع، خشکی دهان، گلو درد، سرفه، سردرد، مشکلات عضلانی و رفلاکس معده می‌شود. در ادامه می‌توانید با برخی از مضرات آب انگور آشنا شوید.

 

۱- افزایش قند خون

 

آب انگور حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است که می‌تواند برای افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، مضر باشد. هر لیوان آب انگور طبیعی حدود ۳۶ گرم قند دارد و از طرفی فیبر آب انگور نیز نسبت به دیگر میوه‌ها کمتر است. باید بدانید که فیبر جذب قند را در جریان خون کند می‌کند و به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند. مصرف بیش از حد آب انگور، به ویژه آب انگورهای شیرین شده می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و همچنین اختلال قند خون را افزایش دهد.

 

۲- افزایش وزن

 

همانطور که گفته شد آب انگور فیبر کمی دارد و از همین رو بعد از خوردن آن احساس سیری نخواهید کرد. زمانی که آب انگور می‌خورید، بیشتر از قبل احساس گرسنگی به سراغتان می‌آید و همین موضوع موجب می‌شود تا میل بیشتری به غذا خوردن پیدا کنید.

از طرف دیگر مصرف آب انگورهای شیرین شده با شکر نیز موجب افزایش وزن و چاقی می‌شوند. آب انگورهای شیرین شده کالری بالایی دارند و برای افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند، گزینه مناسبی نیستند.

 

۳- سوءهاضمه با آب انگور

 

مصرف بیش از اندازه آب انگور موجب بروز ناراحتی معده و سوءهاضمه به ویژه در افرادی که معده حساسی دارند، می‌شود. اگر شما هم معده حساسی دارید، بهتر است از آب انگور با احتیاط استفاده کنید.

 

۴- آلرژی با آب انگور

 

هر چند آلرژی به انگور چندان رایج نیست، اما افرادی هستند که حتی با دست زدن به انگور دچار کهیر و واکنش‌های حساسیتی می‌شوند. افرادی که به انگور آلرژی دارند معمولاً بعد از خوردن آن دچار مشکلات تنفسی، عطسه و کهیر می‌شوند و از همین رو نباید این میوه و آب آن را مصرف کنند.

 

۵- نفخ با آب انگور

 

یکی دیگر از عوارض آب انگور ایجاد نفخ معده است. مصرف بیش از اندازه آب انگور موجب ایجاد نفخ و ورم معده می‌شود. از همین رو افرادی که معمولاً چنین مشکلی دارند، باید از آب انگور به میزان بسیار کم استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت شیره انگور

 

مقدار مصرف مجاز آب انگور

 

مقدار مصرف مجاز آب انگور

 

حال که با خواص و عوارض آب انگور آشنا شدید، باید بدانید که مقدار مصرف مجاز این نوشیدنی چقدر است. آب انگور منبع انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و از همین رو گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند به ارتقای سطح سلامت شما کمک زیادی کند. متخصصین توصیه می‌کنند که آب انگور باید روزانه در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی‌لیتر مصرف شود.

اگر به فکر سلامتی‌تان هستید، بهتر است از آب انگور ۱۰۰ درصد طبیعی و بدون شیرین کننده و مواد افزودنی استفاده کنید تا بعد از مصرف دچار مشکل افزایش قند خون نشوید.

 

مصرف آب انگور در بارداری

 

مصرف آب انگور در بارداری

 

انگور یک میوه مفید و پر خاصیت در دوران بارداری است که باید به میزان محدود استفاده شود. انگور حاوی منیزیم است که از گرفتگی عضلات در مادران باردار جلوگیری می‌کند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. فیبر موجود در آب انگور برای جلوگیری از یبوست مفید است.

بهتر است خانم‌های باردار از آب انگور به میزان محدود استفاده کنند تا دچار افزایش قند خون نشوند. متخصصین طب سنتی معتقد هستند خانم‌های باردار به دلیل افزایش گرمی بدن نباید در ۳ ماهه آخر بارداری از انگور و آب انگور استفاده کنند.

 

خواص انگور برای مردان

 

خواص انگور برای مردان

 

آب انگور می‌تواند به بهبود اختلالات جنسی در مردان کمک کند. مصرف آب انگور میل جنسی را در مردان افزایش می‌دهد و سرد مزاجی را درمان می‌کند. آب انگور برای مردانی که کار بدنی شدید انجام می‌دهند بسیار مفید است و موجب افزایش انرژی می‌شود.

 

سوالات متداول

 

آب انگور چه خاصیتی برای سلامت بدن دارد؟

 

هر چند که خواص و عوارض آب انگور تا حد زیادی به نوع انگور بستگی دارد، اما به طور کلی از مهم‌ترین خواص آب انگور می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب، درمان یبوست، بهبود سیستم گوارش، تقویت بینایی، سلامت پوست و مو، کمک به درمان سرطان و همچنین بهبود حافظه اشاره کرد.

 

خواص و عوارض آب انگور در بارداری چیست؟

 

آب انگور حاوی منیزیم است که از گرفتگی عضلات در مادران باردار جلوگیری می‌کند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری می‌شود. اما به هر حال بهتر است خانم‌های باردار از آب انگور به میزان محدود استفاده کنند تا دچار افزایش قند خون نشوند. متخصصین طب سنتی معتقد هستند خانم‌های نباید در ۳ ماهه آخر بارداری از انگور و آب انگور استفاده کنند.

 

منابع: healthline، iiflinsurance، medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک