۲۰ خواص آب ماست و مضرات آن | نحوه استفاده از آب ماست

۲۰ خواص آب ماست و مضرات آن | نحوه استفاده از آب ماست


27 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
20 خواص آب ماست و مضرات آن | نحوه استفاده از آب ماست

آیا تا به حال چیزی در مورد خواص و فواید آب ماست شنیده‌اید؟ چرا بسیاری از متخصصین توصیه می‌کنند که آب روی ماست را دور نریزید و آن را مصرف کنید؟ استفاده از آب ماست برای سلامت بدن چه فوایدی دارد؟ آیا چیزی در مورد نحوه مصرف آب ماست می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خواص قابل توجه آب ماست آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خواص آب ماست پاسخ خواهیم داد.

 

 

آب ماست چیست؟

 

آب ماست چیست؟

 

اکثر مواقع بعد از باز کردن درب ماست مقداری مایع روی آن وجود دارد. زمانی که کمی ماست از ظرف برمی‌دارید و باقی مانده آن را داخل یخچال می‌گذارید، احتمالاً فردا مقداری آب ماست در اطراف ظرف مشاهده خواهید کرد. آب روی ماست درواقع پروتئین مایع ماست است که فواید بی‌شماری برای بدن دارد.

این پروتئین حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری برای بدن و سرشار از پتاسیم و کلسیم است. از همین رو پزشکان همواره توصیه می‌کنند که آب روی ماست را دور نریزید و آن را با ماست ترکیب کرده و میل کنید.

 

ارزش غذایی آب ماست

 

در هر ۱۰۰ گرم آب ماست حدود ۲ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم پروتئین، مقدار کمی چربی و میزان زیادی کلسیم، اسید لاکتیک و ویتامین B وجود دارد. هر ۱۰۰ گرم آب ماست حاوی ۳۵ کیلوکالری است.

 

طبع آب ماست و مصلح آن

 

آب ماست طبعی سرد دارد و از همین رو باید همراه با مصلحات ماست یعنی موسیر، نعناع، پونه، زنیان، کاکوتی و گل محمدی مصرف شود.

 

خواص و فواید آب ماست

 

خواص و فواید آب ماست

 

علاوه بر خواص ماست، آب ماست سرشار از پروتئین است و چربی و کلسترول پایینی دارد. این آب حاوی مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین B است و نسبت به ماست لاکتوز کمتری دارد. آب ماست حاوی پروبیوتیک‌های مفید است که برای سلامت روده و سیستم گوارش اهمیت زیادی دارند و موجب تکثیر باکتری‌های مفید در روده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص و فواید آب ماست آشنا شوید.

 

۱- آب ماست دارای همان خواص ماست است

 

اولین دلیلی که نباید آب ماست را دور بریزید این است که آب ماست هیچ چیزی از خود ماست کمتر ندارد و دارای همه خواص ماست است. این آب سرشار از کلسیم و ویتامین B12 است و برای سلامت پوست، درمان تیروئید و کنترل بیماری دیابت بسیار مفید است. برای تهیه آب ماست بهتر است از ماست‌های خانگی و طبیعی استفاده کنید.

حتما بخوانید  بهترین غذاهای کلسیم دار لبنی و غیر لبنی برای کودکان و بزرگسالان

 

۲- جلوگیری از پوکی استخوان

 

آب ماست یک نوشیدنی معجزه‌آسا برای سلامت است که مقدار کلسیم زیادی دارد. این آب به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند. از طرف دیگر سالمندانی که از آب ماست استفاده می‌کنند، کمتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند.

 

۳- جلوگیری از سرطان

 

تحقیقات انجام شده روی آب ماست نشان می‌دهد که این آب حاوی باکتری‌هایی است که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. پروبیوتیک‌های موجود در آب ماست موجب از بین بردن تومورهای بدخیم می‌شوند و از بروز و پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کنند.

 

۴- خواص و فواید آب ماست برای تنظیم غده تیروئید

 

آب ماست از مشکلاتی مثل ضعف، افزایش وزن و اضطراب در افرادی که به تیروئید مبتلا هستند جلوگیری می‌کند. مصرف آب ماست موجب تعادل در عملکرد تیروئید می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آب ماست روی پیشگیری از بیماری گواتر نیز مؤثر است.

 

۵- خواص آب ماست برای لاغری

 

خواص آب ماست برای لاغری

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مصرف آب ماست موجب احساس سیری می‌شود و از همین رو به کاهش وزن و لاغری کمک زیادی می‌کند. آب ماست چربی و کالری پایینی دارد و موجب بهبود در هضم غذا می‌شود. استفاده از آب ماست در رژیم غذایی می‌تواند به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند و موجب لاغر شدن فرد شود.

 

۶- خواص آب ماست برای پوست

 

آب ماست برای زیبایی پوست بسیار مفید است. استفاده از آب ماست روی پوست موجب از بین بردن چین و چروک‌های پوستی می‌شود. در مورد دیگر خواص آب ماست چکیده برای پوست باید بدانید که این آب یک درمان فوق‌العاده برای از بین بردن جای جوش و لکه‌های پوستی محسوب می‌شود و رنگ پوست را روشن و یکدست می‌کند.

 

۷- پاکسازی کلیه‌ها

 

آب ماست حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است که به پاکسازی کلیه‌ها و همچنین عملکرد بهتر آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

 

۸- فایده آب ماست برای سلامت روده‌ها

 

آب ماست حاوی باکتری‌های اسید لاکتیک و پروبیوتیک‌هایی است که به سلامت روده کمک زیادی می‌کنند. مصرف منظم آب ماست نقش بسیار مؤثری بر سلامت روده‌ها و جلوگیری از بیماری‌های مربوط به روده دارد.

 

۹- سم‌زدایی بدن از خواص و فواید آب ماست

 

سم‌زدایی بدن از خواص و فواید آب ماست

 

آب ماست به از بین بردن سموم بدن کمک زیادی می‌کند. مصرف آب ماست موجب احساس آرامش در بدن می‌شود و بدن را پاکسازی می‌کند.

 

۱۰- افزایش سیستم ایمنی بدن

 

یکی از خواص و فواید آب ماست افزایش سیستم ایمنی بدن است. مصرف این آب مقاومت بدن را افزایش می‌دهد و با تکثیر باکتری‌های مفید در بدن باکتری‌های مضر و بیماری‌زا را نابود می‌کند.

 

۱۱- خواص آب ماست برای بدنسازی

 

خواص آب ماست برای بدنسازی

 

مصرف آب ماست موجب تقویت ماهیچه‌ها در ورزشکاران می‌شود و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. مصرف آب ماست بعد از ورزش موجب بازسازی سریع نمک در بدن می‌شود و به تعادل مایعات سدیم در بدن نیز کمک زیادی می‌کند.

 

۱۲- متعادل کردن قند خون

 

آب ماست برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است و موجب متعادل شدن ترشح انسولین در بدن می‌شود. این آب به تنظیم قند خون در افراد دیابتی نیز کمک زیادی می‌کند.

 

۱۳- جلوگیری و درمان یبوست

 

آب ماست سرشار از اسید لاکتیک است و این ماده موجب تحریک روده‌ها و جلوگیری از عارضه یبوست در بدن می‌شود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که با مشکل یبوست دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است روزانه از یک لیوان آب ماست استفاده کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کیک با شیره انگور ساده و رژیمی در قابلمه و فر

 

۱۴- تنظیم فشار خون

 

تنظیم فشار خون با آب ماست

 

فشار خون بالا یکی از مشکلات رایج در دنیا است که موجب زیاد شدن فشار خون در رگ‌ها می‌شود و زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از خواص قابل توجه آب ماست تنظیم فشار خون است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مداوم آب ماست می‌تواند به کنترل فشار خون کمک زیادی کند.

 

۱۵- خواص آب ماست برای مو و شوره سر

 

شستن کف سر با آب ماست به درمان شوره و خارش سر کمک زیادی می‌کند و موجب درخشان شدن موها می‌شود. این آب دارای خاصیت ضد قارچی است و به راحتی شوره سر را برطرف می‌کند. برای این کار باید مقداری آب ماست را روی کف سر و تار موها ماساژ دهید. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه موها را بشویید.

 

نحوه مصرف آب ماست

 

نحوه مصرف آب ماست

 

معمولاً بهترین روش برای مصرف آب ماست این است که آن را با ماست ترکیب کنید. ترکیب کردن آب ماست با ماست موجب می‌شود تا ماست شما حالت خامه‌ای به خود بگیرد و فواید بیشتری داشته باشد. در صورتی که دوست ندارید ماستتان را هم بزنید، می‌توانید آب ماست را به صورت نوشیدنی میل کنید.

برای تهیه آب ماست می‌توانید ماست را به داخل کیسه پارچه‌ای بریزید و زیر آن یک ظرف قرار دهید تا آب ماست داخل آن جمع شود.

 

مضرات آب ماست

 

مضرات آب ماست

 

آب ماست در حالت نرمال و برای افرادی که به خوردن لبنیات حساسیت ندارند، نه تنها بی‌ضرر است، بلکه فواید بی‌شماری نیز دارد. اما به هر حالت مصرف بیش از حد آب ماست می‌تواند موجب به هم خوردن تعادل بدن شود. افرادی که که نباید ماست بخورند در مصرف آب ماست هم باید احتیاط کنند. از آنجایی که طبع آب ماست سرد است، افراد بلغمی نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. این افراد بهتر است آب ماست را همراه با مصلح آن مصرف کنند.

 

سایر کاربردهای آب ماست

 

امروزه خواص و فواید آب ماست برای دانشمندان ثابت شده است. از همین رو از آب ماست برای تهیه پودرهای پروتئینی ورزشکاران نیز استفاده می‌شود. پودر whey که در میان ورزشکاران طرفداران زیادی دارد، درواقع به وسیله آب ماست و آب پنیر تولید می‌شود. در بسیاری از کارخانه‌ها نیز از آب ماست برای تولید محلول کلسیم و همچنین متان جهت تولید برق نیز استفاده می‌شود.

یکی دیگر از فواید جذاب استفاده از آب ماست تهیه قره قروت است. این ماده ترش و خوشمزه از جوشاندن آب ماست درست می‌شود و سرشار از کلسیم است. بسیاری از افراد از آب ماست برای تهیه انواع خمیر نیز استفاده می‌کنند.

 

سوالات متداول

 

از آب ماست چه استفاده‌‌ای کنیم؟

 

می‌توانید از آب ماست به صورت نوشیدنی استفاده کنید و یا آن را برای تهیه انواع خمیر یا قره قروت به کار ببرید.

 

آب روی ماست را بخوریم یا دور بریزیم؟

 

خواص و فواید آب ماست برای بدن بسیار زیاد است و بهتر است آن را در ترکیب با ماست یا به روش‌های دیگر مصرف کنید.

 

 

منابع: tasteofhome، yogurtinnutrition، buzzthisviral، newsbeezer

 

کالابرگ الکترونیک