خوردن ماست برای این ۱۵ گروه ممنوع است

خوردن ماست برای این ۱۵ گروه ممنوع است


19 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خوردن ماست برای چه کسانی ممنوع است؟

چه کسانی باید در خوردن ماست احتیاط کنند؟ ممنوعیت خوردن ماست برای چه افرادی وجود دارد؟ چرا برخی افراد باید از مصرف ماست اجتناب کنند؟ خوردن ماست در چه صورت برای بدن مفید است؟ همه این‌ها سوالاتی است که احتمالا بعد از خوردن ماست و تجربه تبعات آن ممکن است از خود بپرسید. درست است که ماست به عنوان یک ماده غذایی مفید برای سلامت کلی بدن معرفی می‌شود، ولی همیشه هم این طور نیست. ممنوعیت خوردن ماست برای برخی افراد بیشتر است و توصیه متخصصان تغذیه این است که این افراد باید در مصرف این ماده لبنی احتیاط کنند. ما در این مقاله از سرویس سلامت به این می‌پردازیم که خوردن ماست برای چه کسانی ممنوع است و دلیل این محدودیت‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

آیا خوردن ماست مفید است یا مضر؟

 

خوردن ماست مضر است یا مفید

 

اگر چه مصرف انواع ماست سنتی و ماست چکیده یا ماست موسیر و آب ماست و …… به عنوان ماده غذایی سرشار از کلیسم و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها در اکثر اوقات توصیه می‌شود ولی وجود برخی بیماری‌ها یا اختلال‌های سلامتی، ممکن است باعث شود مجبور شوید آن را از رژیم غذایی خود حذف کرده یا خوردن آن را بسیار محدود کنید. برخی مواقع هم تنها در صورتی مجاز به مصرف ماست هستید که آن را با مواد غذایی یا سبزیجات دیگر میل کنید.

بنابراین نمی‌توان یک حکم کلی صادر کرد که خوردن ماست مفید است یا مضر! چون جواب این سوال بستگی مستقیم به شرایط سلامتی و واکنش بدن شما به این ماده غذایی دارد.

 

ممنوعیت خوردن ماست در طب سنتی

 

اگر کمی درباره طب سنتی، طبع غذاها و مزاج افراد بدانید، درک این موضوع برایتان راحت‌تر خواهد بود که افراد با مزاج سرد،‌ حتی الامکان باید در مصرف غذاهای با طبع سرد احتیاط کنند. در عین حال اگر مزاج‌تان گرم باشد، خوردن مواد غذایی با طبع سرد برایتان خوب است. در مورد ماست هم همین موضوع صدق می‌کند.

طبع ماست در طب سنتی، سرد و تر است و هر چه طعم آن ترش‌تر باشد، سردی و تری آن هم بیشتر خواهد بود. ولی اگر چربی ماست بیشتر باشد، از سردی آن کمتر خواهد شد. همه این‌ها به این معنی است که افراد دارای مزاج گرم، مخصوصا در سنین پایین، می‌توانند بدون هیچ مشکلی ماست را در رژیم غذایی خود جای دهند.

ولی در کسانی که طبع سرد دارند، خوردن ماست باعث سردتر شدن طبع آن‌ها خواهد شد و به سرد شدن معده و ایجاد مشکلات گوارشی دامن خواهد زد. همچنین به کسانی که بدن‌شان رطوبت بالایی دارد، توصیه می‌شود ماست را کمتر یا همراه با مصلح‌های آن مصرف کنند.

حتما بخوانید  پنیر بوترکیزه چیست + طرز تهیه 3 غذای خوشمزه با پنیر بوترکیزه

 

ممنوعیت خوردن ماست برای معده درد

 

افراد دارای مشکلات مربوط به معده و کسانی که رفلاکس معده در آن‌ها یک اختلال سلامتی عادی است، در خوردن ماست باید احتیاط کنند. مخصوصا در افرادی که طبع سرد دارند، خوردن ماست به ویژه ماست ترش، باعث ایجاد التهاب معده و دل پیچه می‌شود.

 

ممنوعیت خوردن ماست برای افراد دارای عدم تحمل لاکتوز

 

ممنوعیت خوردن ماست برای افراد دارای عدم تحمل لاکتوز

 

بدن برخی افراد قادر به هضم «لاکتوز» نیست. لاکتوز قند اصلی موجود در لبنیات و شیر است. علاوه بر این‌ها همه‌ انواع ماست علیرغم خواصی که دارند دارای درصدی از لاکتوز هستند. اگر فردی که نمی‌تواند لاکتوز را هضم کند، ماست بخورد، با درد معده و مشکلات گوارشی مواجه می‌شود.

البته درد و مشکلات گوارشی بستگی به میزان و تعداد دفعات مصرف ماست هم دارد. اگر شما هم نمی‌توانید لاکتوز هضم کنید، برای مصرف ماست با پزشک خود مشورت کرده یا از ماست‌های بدون لاکتوز استفاده کنید.

 

ممنوعیت خوردن ماست برای افراد دارای آلرژی به شیر

 

بعضی افراد با مصرف شیر دچار آلرژی و حساسیت می‌شوند. البته این نوع از آلرژی در کودکان شایع‌تر است. اما بعضی از این افراد با بالارفتن سن‌، آلرژی‌شان با شیر درمان می‌شود. در هر حال اگر به شیر آلرژی دارید، بهتر است در مصرف ماست هم احتیاط بیشتری به خرج دهید.

اگر هم کودکتان به شیر آلرژی دارد، بهتر است مصرف ماست را محدود یا متوقف کرده و از جایگزین‌های دیگر با مشورت پزشک، به جای ماست استفاده کنید.

 

ممنوعیت مصرف ماست پرچرب

 

شاید تا به حال به این موضوع دقت نکرده باشید ولی ماست‌های پرچرب، کربوهیدرات به نسبت بالایی هم دارند. اگر ممنوعیت یا محدودیت مصرف کربوهیدرات دارید، بهتر است قبل از خرید ماست، برچسب روی آن را بررسی کرده و ماستی را خریداری کنید که با رژیم غذایی شما سازگارتر باشد. البته چربی ماست به اندازه‌ چربی‌های اشباع در افزایش وزن تاثیر ندارند. با این وجود ممکن است برخی افراد نخواهند چربی زیادی مصرف کنند.

 

مضرات ماست برای استخوان

 

مضرات ماست برای استخوان

 

شاید در نگاه اول از دیدن ضررهای ماست برای استخوان تعجب کنید ولی برای کسانی که دچار پوکی و ساییدگی استخوان هستند، خوردن ماست اصلا مناسب نیست. این مشکل اغلب در افراد سالمند دیده می‌شود. توصیه پزشکان این است که افرادی که دچار درد و تورم در مفاصل هستند، باید ممنوعیت خوردن ماست را جدی بگیرند. مخصوصا اگر ماست مصرفی‌شان ترش باشد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

بنا بر اصول طب سنتی، درصد بالایی از بیمارانی که پوکی استخوان دارند، یا کلسیم بدن آنها کم است، معمولا رسوب «خلط سودا» و در نتیجه مشکل لرزش و ضعف در ناحیه دست‌ها و پاها دارند. بنابراین توصیه می‌شود این افراد از خوردن کشک، پنیر، شیر و ماست پرهیز کنند.

 

ممنوعیت خوردن ماست برای دیگر افراد

 

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو پیازچه خوشمزه و مجلسی به چند روش ساده

در کنار مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، خوردن ماست برای برخی دیگر هم باید با احتیاط و همراه با محدودیت باشد. به این معنی که نباید ماست را به عنوان یک میان وعده پرمصرف در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. این افراد شامل موارد زیر می‌شوند.

 

1- کسانی که دچار ضعف حافظه هستند. به ویژه افراد مسن که معمولا با اختلالات خواب هم مواجه‌اند.
2- کسانی که در هنگام خوابیدن با مشکل ریزش آب از دهان روبه‌رو هستند. این افراد در طب سنتی، مزاج بلغمی دارند که باید با مصرف غذاهای با طبع گرم، مزاج و طبع خود را ملایم و معتدل کنند.
3- کودکان که مشکل شب ادراری دارند.
4- افراد دارای بیماری‌های اعصاب و روان.
5- افراد دارای مشکل رماتیسم و آرتروز.
6- کسانی که کف دستان‌شان زیاد عرق می‌کند.
7- بیماران مبتلا به صرع و تشنج.
8- افرادی که در مواجهه با باد کولر دچار دردهای بدن و استخوان می‌شود.
9- کسانی که طبع سرد دارند و میل جنسی‌شان کم است، خوردن ماست باعث ایجاد رخوت و سستی می‌شود. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که فرد انرژی خود را از دست می‌دهد.
۱۰-برای کسانی که معده نفاخی دارند. به این دلیل که خود ماست به خاطر سردی طبع، باعث ایجاد نفخ و گاز معده می‌شود.

 

بهترین روش مصرف ماست چیست؟

 

بهترین روش مصرف ماست چیست

 

اگر شما هم ممنوعیت خوردن ماست دارید ولی می‌خواهید از خواص و فواید ماست برای سلامت بدن و پوست یا تاثیر ماست برای درمان اسهال بهره ببرید، حتما آن را همراه با مصلح‌های ماست مصرف کنید. در این صورت داخل ماست مواد غذایی مثل عسل، گردو، کشمش، بادام زمینی، فندق، کنجد و مغز تخمه آفتابگردان، زعفران دم‌ کرده و … بریزید.

بهتر است از هر راهی استفاده کنید تا سردی ماست را تا حد ممکن کاهش دهید. ترکیب سبزیجات معطر مثل نعناع با ماست هم می‌تواند برای کاهش سردی ماست مفید باشد. در ضمن توصیه می‌شود ماست را به همراه غذا نخورید، ‌بلکه آن را به صورت یک میان‌وعده مصرف کنید. خوردن همزمان ماست با گوشت هم شرایطی دارد.

در صورتی هم که می‌خواهید ماست را با میوه‌های دیگر سرو کنید، حتی‌الامکان از میوه‌های باطبع گرم مثل انجیر، طالبی، انبه و … برای میکس کردن با ماست استفاده کنید. یادتان باشد برخی میوه‌ها و غذاها را هم هرگز نباید با ماست بخورید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله میوه‌ها و غذاهای ممنوعه با ماست را هم مطالعه کنید.

 

سوالات متداول

 

ممنوعیت خوردن ماست برای چه کسانی است؟

 

افراد با طبع و مزاج سرد، کودکان دچار شب ادراری، افراد مبتلا به معده درد و رفلاکس معده، مبتلایان به آرتروز و دردهای مفصلی و … بهتر است در مصرف ماست احتیاط کنند.

 

ماست را با چه چیزهایی بخوریم؟

 

خوردن ماست با مصلح‌های آن شامل کشمش، گردو، کنجد و مغز تخمه آفتابگردان، زعفران دم‌ کرده، نعنا و … از سردی آن کم می‌کند.

 

کالابرگ الکترونیک