۱۴ مصلح‌ ماست | ماست را با چی بخوریم که سردی نکنیم

۱۴ مصلح‌ ماست | ماست را با چی بخوریم که سردی نکنیم


26 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین مصلح ماست چیست

بهترین مصلح ماست چیست؟ آیا چیزی در مورد طبع ماست از نظر طب سنتی می‌دانید؟ ماست را با چه خوراکی‌هایی مصرف کنیم که سردی نکنیم؟ چرا گفته می‌شود ماست را خالی نخورید؟ بسیاری از افراد علیرغم خواص ماست با خوردن آن دچار سستی، رخوت و علائم سردی بدن می‌شوند. اما چطور می‌توان این مشکلات را برطرف کرد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به شما می‌گوییم که مصلح‌های ماست کدامند؟ در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مضرات و مصلح ماست پاسخ خواهیم داد.

 

طبع ماست از نظر طب سنتی چیست؟

 

طبع ماست از نظر طب سنتی چیست؟

 

ماست از شیر کامل تهیه می‌شود و یکی از خوراکی‌های محبوب در دنیا است. طبع ماست از نظر طب سنتی سرد و تر است و هر چقدر ترش‌تر و رقیق‌تر باشد، میزان سردی و تری آن نیز بیشتر خواهد بود. به یاد داشته باشید که معمولاً ماست کم‌چرب طبع سردتری نسبت به ماست‌های چرب دارد.

به‌طور‌کلی ماست تهیه شده از شیر گوسفند معمولاً سردی کمتری نسبت به ماست درست شده از شیر گاو دارد و از همین رو این نوع ماست برای مصرف همزمان با غذا و به تنهایی مناسب‌تر است. طبع ماست گاومیش نسبت به طبع ماست گاوی سردتر است و طبع ماست میش نیز همانند طبع ماست گوسفندی نسبت به ماست گاو سردی کمتری دارد. طبع ماست چکیده سرد است، اما رطوبت و تری کمتری نسبت به ماست معمولی دارد.

در صورت تمایل می‌توانید انواع ماست را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

چرا نباید ماست را همراه با غذا مصرف کرد؟

مصرف ماست بدون مصلح آن با غذا می‌تواند موجب ایجاد «خلط خام» شود و این موضوع می‌تواند به خصوص برای افراد سرد مزاج و بلغمی مشکل‌ساز شود. از طرف دیگر خوردن ماست با غذا موجب ایجاد لکه‌هایی سفید روی پوست می‌شود و زمینه ایجاد بیماری‌های روانی و استخوانی را در افراد سردمزاج افزایش می‌دهد.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که ماست سرشار از پروتئین است و مصرف همزمان ماست با گوشت و سایر مواد پروتئینی دیگر موجب بروز مشکلاتی در سیستم گوارشی می‌شود. از همین رو توصیه می‌شود ماست را همیشه نیم ساعت قبل از غذا یا یک ساعت بعد از غذا میل کنید. در صورت تمایل نیز می‌توانید بعد از اتمام غذا شروع به خوردن ماست کنید تا با مشکلات کمتری روبرو شوید.

فواید خوردن ماست در طب سنتی

در طب سنتی ماست فواید زیادی برای بدن دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده
  • کنترل اسید معده
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های تناسلی
  • جلوگیری از افسردگی
  • تنظیم فشارخون
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های تناسلی در خانم‌ها
  • بهبود دهنده مشکلات جنسی در افراد گرم مزاج

بهترین مصلح ماست چیست؟

 

بهترین مصلح ماست چیست؟

 

همانطور که گفته شد ماست طبع فوق‌العاده سردی دارد و خوردن آن به تنهایی موجب بروز علائم سردی می‌شود. این موضوع به‌خصوص برای افراد بلغمی خیلی زود موجب دردسر خواهد شد، از همین رو متخصصین طب سنتی همواره توصیه می‌کنند که این افراد حتماً ماست را همراه با مصلح آن مصرف کنند.

حتما بخوانید  آموزش نکات نحوه صحیح دم کردن چای ایرانی

استفاده از ماست همراه با مصلح آن نه تنها جلوی سردی ماست را می‌گیرد، بلکه موجب بهبود خواص آن نیز می‌شود. اما آیا می‌دانید بهترین مصلح ماست چیست؟ در ادامه می‌توانید با بهترین مصلحات ماست آشنا شوید و سردی ماست را با این خوراکی‌ها برطرف کنید تا از خواص ماست و خواص آب ماست بهره‌مند شوید.

۱- مصرف ماست با زنیان

 

مصرف ماست با زنیان

 

«زنیان» بهترین مصلح ماست در طب سنتی است که طبع فوق‌العاده گرمی دارد و اضافه کردن آن به ماست موجب کاهش سردی ماست می‌شود. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هر کس می‌خواهد از خوردن ماست ضرر نبیند، مقداری زنیان روی آن بریزید.» همچنین زنیان یکی از بهترین مصلحات دوغ نیز محسوب می‌شود.

۲- مصرف ماست با مغزها

 

مصرف ماست با مغزها

 

استفاده از مغزهای آجیل مثل گردو، پسته، بادام و فندق که طبع گرمی دارند همراه با ماست موجب کاهش سردی ماست می‌شود. از طرف دیگر اضافه کردن مغزیجات به ماست موجب می‌شود تا ماست شما به یک میان‌وعده سالم و مقوی تبدیل شود. در صورت تمایل می‌توانید انواع مغز آجیل را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۳- اضافه کردن کشمش به ماست

«کشمش» طبع گرم و مزه شیرینی دارد. اگر دوست دارید ماست را به‌عنوان یک میان وعده مفید و خوشمزه میل کنید، پیشنهاد می‌شود مقداری کشمش به ماست خود اضافه کنید.

برای تهیه کشمش و مویز به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۴- اضافه کردن عسل، مربا و شیره به ماست

 

اضافه کردن عسل، مربا و شیره به ماست

 

بهترین مصلح لبنیات چیست؟ اضافه کردن مقداری عسل، مربا و شیره خرما یا انگور به ماست نه تنها موجب گرم شدن طبع ماست می‌شود، بلکه طعم شیرین و خوشمزه‌ای به آن می‌بخشد.

در صورت تمایل می‌توانید عسل و شیره را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۵- اضافه کردن نعناع، پونه و کاکوتی به ماست

اگر می‌خواهید بدانید که بهترین مصلح ماست چیست باید بگوییم که نعناع، پونه و کاکوتی ۳ نوع سبزی فوق‌العاده برای ماست هستند. این سبزی‌های معطر طبع گرمی دارند که هم طبع ماست را متعادل می‌کنند و هم عطر و طعم خوبی به ماست می‌دهند. برای خوردن ماست به این روش می‌توانید مقداری نعناع، پونه یا کاکوتی خشک را به ماست اضافه کنید و مصرف نمایید. بد نیست بدانید ترکیب نعناع با ماست برای لاغری و کاهش وزن هم بسیار مناسب است.

برای تهیه انواع سبزیجات خشک مثل سبزی خشک نعناع به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۶- اضافه کردن گل محمدی به ماست

مصرف ماست با «گل محمدی» یک راهکار ساده و مؤثر برای رفع سردی ماست است. اگر از عطر گل محمدی خوش‌تان می‌آید می‌توانید مقداری گل محمدی خشک شده را خرد کنید و به ماست خود اضافه کنید.

۷- اضافه کردن موسیر به ماست

 

اضافه کردن موسیر به ماست

 

اگر به این فکر می‌کنید که ماست با چی بخوریم که سردی نکنیم بهتر است ماست موسیر را امتحان کنید. ماست موسیر یکی از پرطرفدارترین انواع ماست است که از ترکیب موسیر با ماست تهیه می‌شود. موسیر طبع گرمی دارد و اضافه کردن آن به ماست طبع آن را متعادل می‌کند.

برای تهیه پودر موسیر و انواع ماست طعم‌دار مثل ماست موسیر به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه های زنجیره‌ای افق کوروش انجام دهید.

۸- اضافه کردن زعفران دم کرده به ماست

 

اضافه کردن زعفران دم کرده به ماست

 

«زعفران دم کرده» یکی دیگر از مصلحات ماست است که طبع گرمی دارد و موجب خوش‌عطر طعم شدن ماست می‌شود. برای تهیه ماست با زعفران می‌توانید مقداری زعفران آب‌ شده همراه با کمی شکر به ماست اضافه کنید و آن را همانند یک دسر خوشمزه میل کنید.

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

در صورت تمایل می‌توانید زعفران و شکر را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۹- اضافه کردن زنجبیل به ماست

از جمله «خواص زنجبیل» برای سلامتی این است که یکی از گرم‌ترین ادویه‌ها برای طبع سرد است. شما می‌توانید با اضافه کردن مقدار کمی زنجبیل به ماست سردی ماست را کاهش دهید و با خیال راحت آن را میل کنید.

حتما بخوانید  نذری ساده | لیست انواع نذری ساده + فیلم آموزش

در صورت تمایل می‌توانید زنجبیل را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱۰- اضافه کردن گلاب به ماست

اگر قصد دارید ماست را به یک دسر تبدیل کنید می‌توانید مقداری از خواص گلاب استفاده کنید، کمی گلاب به ماست خود بیفزایید و بعد آن را میل کنید.

در صورت تمایل گلاب را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱۱- اضافه کردن آویشن به ماست

از خواص آویشن طبع گرم آن است. آویشن یکی دیگر از ادویه‌های خوش‌عطر است که می‌توانید برای متعادل کردن طبع ماست به آن اضافه نمایید.

برای تهیه آویشن به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۱۲- اضافه کردن سیاه دانه به ماست

برای این که جلوی سردی ماست را بگیرید، می‌توانید از خواص سیاه دانه استفاده کنید. سیاه دانه طبع گرمی دارد، مقداری سیاه دانه روی ماست بریزید و بعد میل کنید.

۱۳- اضافه کردن آب لبو به ماست

 

اضافه کردن آب لبو به ماست

 

آب «لبو» در کنار رنگ فوق‌العاده جذابی که دارد، طبع گرمی دارد و جلوی سردی ماست را می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله خواص لبو و طبع و مصلح آن را هم مطالعه کنید.

۱۴- اضافه کردن شکر به ماست

اگر ماست شما مزه ترشی دارد میزان سردی آن نیز بیشتر است. اضافه کردن کمی شکر به ماست می‌تواند طبع ماست را متعادل‌تر کند.

عوارض مصرف ماست بدون مصلح آن

 

عوارض مصرف ماست بدون مصلح آن

 

خوردن ماست به‌تنهایی موجب بروز علائم سردی می‌شود و در دراز‌مدت می‌تواند برای سلامت مضر باشد به همین خاطر خوردن ماست برای برخی افراد ممنوع است. عدم استفاده از مصلح ماست موجب ایجاد پوکی استخوان، عرق کردن، بروز آلرژی، افت سیستم ایمنی بدن، کاهش انرژی، کم شدن میل جنسی، عارضه نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود.

بهتر است از خوردن ماست با خیار، ماهی، ترشیجات، سرکه و غذاهای گوشتی پرهیز کنید تا عوارض آن را کاهش دهید. در صورت اضافه کردن خیار به ماست حتما نعناع یا پونه هم به ماست اضافه کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله غذاهای ممنوعه با ماست را هم مطالعه کنید.

خوردن ماست برای چه افرادی مفید است؟

 

خوردن ماست برای چه افرادی مفید است؟

 

از‌آنجایی‌که ماست طبع سرد و تری دارد، مصرف آن برای افراد گرم مزاج و صفراوی بسیار مفید است. خوردن ماست در گرم‌مزاجان موجب تقویت قوای جنسی می‌شود و حرارت کبد را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر خوردن ماست برای افراد لاغر و گرم‌مزاج، افرادی که دچار خشکی روده‌ها و عارضه یبوست هستند و همچنین مادران باردار بسیار مفید است.

چه کسانی نباید ماست بخورند؟

 

چه کسانی نباید ماست بخورند؟

 

ماست طبع سردی دارد و از همین رو افراد بلغمی و سرد‌ مزاج باید در خوردن آن محتاط باشند. از طرف دیگر مصرف زیاد ماست می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارش و التهاب در بدن شود. در ادامه می‌توانید با لیست افرادی که نباید از ماست استفاده کنند، آشنا شوید.

  • افراد بلغمی و سرد‌ مزاج
  • افرادی که معده سردی دارند
  • کسانی که به مشکلات گوارشی مبتلا هستند
  • افراد کم حافظه
  • کسانی که دردهای استخوانی و درد مفاصل را تجربه می‌کنند
  • افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید
  • افراد مبتلا به رفلاکس معده

برای مطالعه جزییات بیشتر در مقاله خوردن ماست برای چه کسانی ممنوع است روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول

مصلح‌های ماست کدامند؟

اگر می‌خواهید بدانید که بهترین مصلح ماست چیست و ماست با چی بخوریم که سردی نکنیم بهتر است نعناع، کاکوتی، پونه، عسل، شیره، موسیر، زنیان، آویشن و مغزیجات و آجیل را به ماست اضافه کنید.

طبع ماست از نظر طب سنتی چیست؟

طبع ماست از نظر طب سنتی سرد و تر است و از همین رو قبل از مصرف آن باید بدانید که بهترین مصلح ماست چیست و آن را همراه با مصلحاتش مصرف کنید.

طبع ماست گوسفندی در طب سنتی چیست؟

ماست گوسفندی در طب سنتی مانند دیگر ماست‌ها طبع سردی دارد و از همین رو مصرف این ماست بدون مصلحات آن برای افراد بلغمی و سرد مزاج مناسب نیست.

 

کالابرگ الکترونیک