خواص و فواید گل کلم و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

خواص و فواید گل کلم و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن


30 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید گل کلم
فهرست محتوا پنهان

گل کلم یک سبزی چلیپایی است که به عنوان نسخه سفید رنگ کلم بروکلی شناخته می شود. مانند کلم بروکلی، گل های گل کلم به یک هسته ضخیم و اغلب با چند برگ روشن در اطراف آن متصل می شوند. در حالی که سفید رایج ترین رنگ گل کلم است ولی این سبزی در رنگ های نارنجی، بنفش و سبز نیز وجود دارد. البته صرف نظر از رنگ، طعم همه این کلم ها یکسان است: ملایم، کمی شیرین، کمی مزه دار. بد نیست بدانید گل کلم در اصل از منطقه مدیترانه آمده بود و  اواخر قرن پانزدهم وارد اروپا شد. در مجله کوروش درباره خواص و فواید گل کلم، مضرات احتمالی، طبع و مصلح آن برای سلامت بدن بخوانید.

 

 

انواع گل کلم

 

انواع گل کلم

 

گل کلم در چهار گروه عمده آسیایی، ایتالیایی، گل کلم متعلق به شمال غربی اروپا (دو سالانه) و اروپای شمالی (سالانه) موجود است که با بیش از صد گونه نشان داده می شود. به غیر از سفید، گل کلم در چندین رنگ دیگر نیز وجود دارد که عبارتند از:

 

سبز: گل کلم سبز را کلم بروکلی می نامند. می توان آن را در شکل معمولی به شکل کشک و همچنین در نوع تندی به نام بروکلی رومانسکو یافت.

بنفش: گروه آنتی اکسیدان ها و آنتوسیانین های موجود در گل کلم، باعث ایجاد رنگ بنفش در این گونه کلم می شوند.

پرتقالی: گل کلم نارنجی بسیار مغذی است و ممکن است حاوی مقدار زیادی ویتامین A در مقایسه با نوع سفید آن باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید پیاز برای سلامت بدن «

 

 

طبع و مصلح گل کلم

 

در طب سنتی طبع گل کلم گرم و خشک معرفی شده است و بهتر است با آویشن، زردچوبه و فلفل سیاه به عنوان مصلح گل کلم مصرف شوند تا طبع ملایم تری پیدا کند.

 

 

ارزش غذایی گل کلم

 

ارزش غذایی گل کلم

 

گل کلم منبع بالقوه غنی از ویتامین C، فولات، ویتامین K، ویتامین های گروه B و ویتامین E است. این سبزی هم چنین مواد معدنی حیاتی مانند کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، سدیم و آهن را بدون افزودن کلسترول مضر تأمین می کند. در ضمن حاوی مقداری پروتئین است. در کنار این ها منبع خوبی از فیبر غذایی است و مقادیر کمتری قند طبیعی در مقایسه با سایر کلم ها مثل کلم بروکلی دارد.

 

 

در هر ۱۰۰ گرم گل کلم می توانید مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را به شرح زیر تامین کنید:

 

آب: ۹۲/۰۷ گرم

انرژی: ۲۵ کالری

پروتئین: ۱/۹۲ گرم

کل چربی (چربی):  ۰/۲۸ گرم

کربو هیدرات: ۴/۹۷ گرم

فیبر: ۲ گرم

کلسیم: ۲۲ میلی گرم

آهن: ۰/۴۲ میلی گرم

منیزیم: ۱۵ میلی گرم

فسفر: ۴۴ میلی گرم

پتاسیم: ۲۹۹ میلی گرم

سدیم: ۳۰ میلی گرم

روی: ۰/۲۷ میلی گرم

مس: ۰/۰۴ میلی گرم

منگنز: ۰/۱۶ میلی گرم

سلنیوم: ۰/۶ میکرو گرم

فلوراید: ۱ میکروگرم

ویتامین C، کل اسید اسکوربیک: ۴۸/۲ میلی گرم

تیامین: ۰/۰۵ میلی گرم

پانتوتنیک اسید: ۰/۶۷ میلی گرم

ویتامین (B-6) ب ۶: ۰/۱۸ میلی گرم

فولات: ۵۷ میکرو گرم

ویتامین E (آلفا توکوفرول): ۰/۰۸  میلی گرم

ویتامین K (فیلوکینون): ۱۵/۵ میکرو گرم

اسیدهای چرب، اشباع کل [g] 0.

 

 

خواص و فواید گل کلم برای سلامتی

 

فواید گل کلم برای سلامتی

 

پیشگیری از استرس اکسیداتیو

 

گل کلم حاوی ویتامین C، منگنز، ویتامین E و دیگر آنتی اکسیدان های قوی است که به تغذیه بدن کمک می کند. همچنین حاوی مواد شیمیایی گیاهی، به نام ایندول و گلوکوزینات، یعنی گلوکوبراسیسین، گلوکورافانین و گلوکوناستورتیین است. این مواد، آنزیم های مفیدی را تحریک می کنند که سلول های بدن را در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.

 

 

بهبود سلامت قلب و عروق

 

مصرف منظم گل کلم می تواند به گردش خون کمک کند و به حفظ عملکرد مناسب رگ های خونی کمک می کند. گلوکورافانین در گل کلم به ایزوتیوسیانات تبدیل می شود که فعالیت های ضد التهابی را فعال می کند، بنابراین می تواند از تجمع لیپیدها در عروق خونی جلوگیری کند. این عامل همچنین می تواند به جریان بدون مانع خون کمک کند. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری هایی مانند تصلب شرایین را کاهش و سلامت قلب و عروق را افزایش می دهد. تحقیقات همچنین ثابت کرده است که عملکرد ضد ترومبوتیک و ضد پلاکت ایندول-۳-کاربینول، که به وفور در گل کلم یافت می شود، به طور قابل توجهی به سلامت قلب کمک می کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی + فیلم آموزش تهیه

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

خواص و فواید و مضرات لیمو شیرین

 

خواص و فواید و مضرات احتمالی گلاب

 

 

گل کلم و خاصیت ضد سرطانی

 

مطالعات نشان داده اند که ایندول-۳-کاربینول موجود در گل کلم دارای اثرات شیمی درمانی و ضد استروژن است که به رشد سلول های سرطانی رحم کمک می کند. تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه، شواهد موثری را برای این واقعیت ارائه می دهد که مصرف سبزیجات براسیکا مانند گل کلم به سرکوب تکثیر سلولی، به ویژه در مورد سرطان سینه کمک می کند.

 

 

خواص و فواید گل کلم برای معده

 

گل کلم برای معده

 

گل کلم منبع فیبر غذایی است که می تواند به هضم غذا کمک کرده و سموم بدن را دفع کند. وجود گلوکوزینولات، گلوکورافانین و سولفورافان در این سبزی می تواند به محافظت از دیواره معده کمک کرده و به مقاومت در برابر رشد باکتری های هلیوباکتر پیلوری کمک کند. علاوه بر این مکانیسم دفاعی، ایزوتیوسیانات های رژیمی موجود در گل کلم می توانند خطر ابتلا به انواع اختلالات شکمی  را کاهش دهند. این اختلالات شامل زخم معده و سایر بیماری های معده می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مواد غذایی برای مشکلات معده و دستگاه گوارش «

 

 

بهبود جذب آهن

 

ویتامین C موجود در گل کلم به جذب بهتر آهن در خون کمک می کند. این عامل می تواند به افزایش تولید هموگلوبین در بدن کمک کند.

 

 

بهبود مشکلات تنفسی با گل کلم

 

پاپیلوماتوز تنفسی می تواند ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی باشد که بر تارهای صوتی حنجره، نای، ریه ها و برونش ها تأثیر می گذارد. مطالعات انجام شده در مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ نشان داده است که افزایش مصرف سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم به کاهش شدت پاپیلوماتوز تنفسی کمک می کند.

 

 

خواص و فواید گل گلم بر سلامت استخوان

 

گل کلم حاوی ویتامین C است که می تواند نقش مهمی در تولید کلاژن ایفا کند که از مفاصل و استخوان ها در برابر آسیب های التهابی محافظت می کند و حتی می تواند در درمان آرتریت روماتوئید کمک کند. علاوه بر این، ارتباط بین افزایش سطح ویتامین C و تراکم بیشتر استخوان مشخص شده است.

همچنین، گل کلم حاوی مقدار نسبتا خوبی از ویتامین K است که کلسیم را به استخوان جذب می کند. بنابراین به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان در مردان و زنان کمک کند.

 

 

کاهش دژنراسیون ماکولا (نابینایی) با گل کلم

 

کاهش دژنراسیون ماکولا (نابینایی) با گل کلم

 

گل کلم سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است و پیشرفت دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را که می تواند منجر به نابینایی شود، به ویژه در افراد مسن، کند کند. سولفورافان با عمل به عنوان مهار کننده رادیکال های آزاد و جلوگیری از مرگ سلولی، از بافت های شبکیه در برابر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت و از اختلال بینایی جلوگیری می کند.

 

 

خواص و فواید گل کلم در سم زدایی بدن

 

گل کلم حاوی ایندول-۳-کاربینول است، یک ماده مغذی گیاهی که به همراه سولفورافان می تواند به فعال سازی و تنظیم عملکرد آنزیم های سم زدایی مسئول متابولیسم و ​​حذف ترکیبات مضر از بدن کمک کند.

 

 

 مراقبت از پوست

 

مطالعات نشان داده است که سولفورافان موجود در گل کلم در محافظت از پوست در برابر صدمات ناشی از اشعه ماوراء بنفش موثر است. عملکرد محافظ سولفورافان از بدن در برابر التهابات ناشی از اشعه ماوراء بنفش و سرطان پوست، در برابر اریتم ناشی از اشعه ماوراء بنفش و آسیب سلولی دفاع می کند. تحقیقات منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده نشان می دهد که این حفاظت در برابر سرطان در انسان طولانی مدت است.

 

 

 بهبود رشد مو

 

گل کلم در کنار فوایدی که برای ایجاد پوست سالم دارد، به دلیل وجود اسید های آمینه حاوی گوگرد (پیش ساخت پروتئین کراتین مو) و سیلیکون (مسئول رشد و درخشندگی)، رشد مو را افزایش می دهد.

 

 

کاهش خطر ابتلا به اختلالات عصبی

 

سولفورافان موجود در گل کلم می تواند نقش کلیدی در کاهش پیشرفت بیماری های نورودژنراتیو داشته باشد. بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ توسط Lee S و همکاران، مصرف گل کلم می تواند تجمع پروتئین آمیلوئید بتا و تاو را در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر کاهش دهد.

 

 

خواص و فواید گل کلم در کاهش فشار خون بالا

 

گل کلم برای کاهش فشار خون بالا

 

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی گلوکورافانین و سولفورافان موجود در گل کلم به کاهش استرس اکسیداتیو و سطح کلسترول بد (LDL) کمک می کند. همچنین می تواند باعث تحریک کلسترول HDL (خوب) شود و فشار خون را کاهش دهد.

برخی ترکیبات موجود در گل کلم  فعالیت مهار کننده قوی آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین را نشان دهند، مکانیسم مشابهی که توسط کل گروه از داروها که اغلب برای درمان فشار خون بالا ستفاده می شود. علاوه بر این، فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در گل کلم هم از سخت شدن عروق جلوگیری می کنند.

 

 

حفظ تعادل الکترولیت

 

محتوای پتاسیم موجود در گل کلم به حفظ تعادل الکترولیت در بدن کمک می کند. همچنین می تواند برای کنترل فشار خون و عملکرد سیستم عصبی از جمله انتقال تکانه های عصبی و انقباضات عضلانی نقش پر رنگی ایفا کند.

 

 

افزایش سیستم ایمنی با گل کلم

 

حتما بخوانید  طبع و مصلح دوغ چیست | ۱۲ مصلح دوغ برای انواع مزاج

گل کلم سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی است. در کنار سایر عناصر مفید دیگر، وجود ویتامین C در گل کلم می تواند عفونت های مختلف را مهار کرده و با جلوگیری از رشد التهاب ایجاد کننده بیماری، مکانیسم های دفاعی بدن را تقویت کند.

 

 

خواص و فواید گل کلم برای لاغری

 

گل کلم حاوی ایندول است کهاثرات ضد چاقی دارد. مطالعات این واقعیت را تأیید کرده اند که مصرف گل کلم در جلوگیری از اختلالات مختلف التهابی و متابولیکی در بدن مفید است. همچنین به تحریک حرارت زایی و چربی سوزی کمک می کند و کاهش وزن و جلوگیری از چاقی را به دنیال دارد.

 

 

فواید گل کلم برای زنان باردار

فواید گل کلم برای زنان باردار

 

گنجاندن گل کلم در رژیم غذایی دوران بارداری به دلیل وجود فولات ضروری مفید است. گل کلم می تواند در رشد عصبی سالم نوزاد از نقص لوله عصبی جلوگیری کند.

 

 

بهبود سلامت مغز با گل کلم

 

گل کلم حاوی کولین و فسفر است که هر دو در ترمیم غشای سلولی موثر هستند. این عامل برای عملکرد کارآمد مغز و سیستم عصبی برای انتقال سیگنال های عصبی ضروری است. علاوه بر این، وجود پتاسیم و ویتامین B6 در گل کلم می تواند نقش مهمی در حفظ سلامت مغز و ارتقای ارتباط مناسب در اعصاب دارد.

 

 

خواص و فواید گل کلم برای دیابت

 

مصرف منظم گل کلم به دلیل وجود ویتامین C و پتاسیم به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کند. تحقیقات منتشر شده در آرشیو طب داخلی ارتباط بین پتاسیم سرمی پایین و توسعه دیابت را نشان داده است. محتوای پتاسیم موجود در گل کلم به تنظیم متابولیسم گلوکز کمک می کند. این موضوع می تواند بر ترشح هورمون انسولین لوزالمعده که با قند خون بالا در بدن مبارزه می کند، تأثیر بگذارد. علاوه بر این، مطالعات تأیید کرده اند که ویتامین B6 موجود در گل کلم می تواند در افزایش تحمل گلوکز در بیماران مبتلا به دیابت بارداری موثر باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مواد غذایی برای کاهش سریع قند خون «

 

 

 درمان کولیت با گل کلم

 

مطالعات بر روی مدل های حیوانی نشان می دهد که عصاره گل کلم اثرات ضد التهابی بر علائم کولیت اولسروز دارد. این اثر محافظتی را می توان به وجود فنتیل ایزوتیوسیانات نسبت داد که می تواند تأثیر دارویی برای صدماتی که در بافت های روده بزرگ و اپیتلیوم روده ایجاد شده است، اعمال کند.

 

 

 پیشگیری از سکته مغزی

 

میوه ها و سبزیجات سفید رنگ مثل گل کلم از مغز در برابر آسیب ناشی از سکته مغزی به دلیل وجود ترکیب آللیسین محافظت می کنند. این اثرات ممکن است به دلیل خواص ضد التهابی آلیسین و توانایی احتمالی آن در جلوگیری از مرگ برنامه ریزی شده سلولی (آپوپتوز) باشد.

 

 

مضرات احتمالی گل کلم

 

مضرات احتمالی گل کلم

 

 تداخلات دارویی وارفارین

 

گل کلم حاوی مقداری ویتامین K است، هرچند تقریبا به اندازه سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند کلم پیچ، سبزیجات کلم، و … اما بد نیست بدانید که بدن از ویتامین K برای لخته شدن طبیعی خون استفاده می کند.

این عامل می تواند اثر ضد انعقادی مانند وارفارین و کومادین را که برای جلوگیری از لخته شدن خون در بدن تجویز می شوند، کاهش دهد. اگر از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنید، همیشه توصیه می شود در مورد رژیم غذایی غذاهای حاوی ویتامین K با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

 

ایجاد نفخ معده

 

گل کلم هم مثل دیگر اعضای خانواده کلم، نفاخ است. پس بهتر است در هنگام مصرف، همراه با میوه ها و سبزی های ضد نفخ استفاده شود.

 

 

گل کلم نامناسب برای گواتر

 

گل کلم دارای مواد گواترزا است. کسانی که مستعد بیماری گواتر (نوعی اختلال غده تیروئید) بهتر است از زیاده‌روی در مصرف گل کلم خودداری کنند.

 

 

نامناسب برای افراد مبتلا به نقرس

 

مقدار ماده پورین در گل کلم نسبتا زیاد است. به همین دلیل مبتلایان به نقرس بهتر است در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنند.

 

 

مشکلات ادراری و گل کلم

 

افرادی که مبتلا به سنگ کلیه و سنگ‎ های مجاری ادرار هستند، باید از زیاده روی در مصرف انواع کلم پرهیز کنند.

 

 

روش های انتخاب و نگهداری از گل کلم

 

روش های انتخاب و نگهداری از گل کلم

 

گل کلم با گل های سفید تمیز، سفت و روغنی، با برگ های سبز روشن، بهترین انتخاب است. گل های زرد و خالدار با برگ های افتاده، نشان از کهنگی کلم دارند. لکه های تیره رنگ روی گل کلم همچنین ممکن است نشان دهنده وجود بیماری موسوم به کپک سرخی باشد.

این سبزی را می توان به مدت ۵ روز در یخچال نگهداری کرد. گل های برش خورده هم باید در مدت ۴ روز مصرف شوند.

 

 

سخن پایانی

 

گل کلم یک سبزی همه کاره است که طعم دلپذیری را به رژیم غذایی اضافه می کند. گنجاندن گل کلم در رژیم غذایی می تواند مزایای کافی را به همراه داشته باشد. همچنین این سبزی در کنار طعم ملایم، کالری کمی دارد. می توانید گل کلم را هم به صورت خام در انواع سالاد و هم به صورت پخته یا بخار پز در غذاهای مختلف به کار ببرید.

 

 

بیشتر بخوانید «طرز تهیه برنج گل کلم با مرغ مرحله به مرحله»

 

 

منبع: organicfacts

 

کالابرگ الکترونیک