۵۵ خواص روغن هسته انار و مضرات آن + روش استفاده خوراکی و موضعی

۵۵ خواص روغن هسته انار و مضرات آن + روش استفاده خوراکی و موضعی


17 مهر 1401 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص روغن هسته انار
فهرست محتوا پنهان

روغن هسته انار که از دانه‌های میوه انار تهیه می‌شود، یکی از مفیدترین انواع روغن‌های گیاهی است که می‌توانید به زیبایی و جوانی پوست و همچنین سلامت بدن کمک زیادی کند. برای بهره‌مند شدن از خواص روغن هسته انار معمولاً از آن به صورت موضعی استفاده می‌کنند و در برخی مواقع نیز می‌توان آن را به صورت خوراکی نیز مصرف نمود. اما روغن هسته انار چیست؟ طرز استفاده روغن هسته انار برای پوست چگونه است؟ آیا چیزی در مورد فواید و مضرات روغن هسته انار می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خواص و مضرات روغن هسته انار آشنا شوید.

 

 

روغن هسته انار چیست؟

 

روغن هسته انار چیست؟

 

روغن هسته انار یک روغن طبیعی معطر و سالم است که از هسته‌های سفید رنگ دانه‌های انار تهیه می‌شود. روغن هسته انار از روش پرس سرد تهیه می‌شود. امروزه از روغن هسته انار در محصولات آرایشی، بهداشتی، صابون‌ها، مرطوب کننده و بسیاری از کرم‌های درمانی استفاده می‌شود. غلظت روغن هسته انار معمولاً زیاد است و از همین رو تنها استفاده از مقدار کمی از آن برای بهره‌مند شدن از خواص بی‌نظیر آن کافی است.

معمولاً از روغن هسته انار بیشتر به صورت موضعی استفاده می‌شود، زیرا ممکن است مصرف خوراکی آن موجب بروز آلرژی و حساسیت شود و از همین رو اگر قصد دارید این روغن را به صورت خوراکی مصرف کنید، باید مطمئن شوید که بعد از مصرف آن دچار حساسیت نخواهید شد.

 

ویتامین‌ها و ارزش غذایی روغن هسته انار

 

روغن هسته انار سرشار از ویتامین C است و از همین رو یکی از بهترین انواع روغن‌های گیاهی برای مراقبت از پوست محسوب می‌شود. این روغن خاصیت بازسازی، ضد التهابی و ضد پیری دارد و موجب درخشندگی و جوانی پوست می‌گردد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن هسته انار برای ترمیم سلول‌های پوست و رفع چین و چروک‌های پوستی بسیار مؤثر هستند.

روغن هسته انار حاوی مقادیر زیادی پروتئین، فیبر، فولات، ویتامین C و k و امگا است که موجب نرمی، لطافت و پاکسازی پوست می‌شود. این روغن اسیدهای چرب مفید و انتی اکسیدان‌های فراوانی دارد و از همین رو برای سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود حافظه و کاهش فشار خون نیز بسیار مفید است.

 

خواص روغن هسته انار

 

خواص روغن هسته انار

 

روغن هسته انار از آن دسته روغن‌های گیاهی است که استفاده منظم از آن می‌تواند به زیبایی و سلامت پوست و موی شما کمک زیادی کند. این روغن مفید یک درمان فوق‌العاده برای از بین بردن چروک‌های پوستی و افزایش کلاژن سازی پوست است و می‌تواند به درخشندگی و لطافت بیشتر موها نیز کمک کند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص روغن هسته انار آشنا شوید.

 

۱- خاصیت روغن دانه انار برای جوانسازی پوست

 

روغن هسته انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی و مرطوب کنندگی دارد. ویتامین A و ویتامین C موجود در این روغن با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و موجب از بین رفتن چین و چروک‌های ریز روی پوست می‌شود. این روغن خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و پوست را به کلاژن سازی و بازسازی تشویق می‌کند.

 

۲- خواص ضد التهابی روغن هسته انار

 

روغن هسته انار یک ضد التهاب طبیعی است و موجب کاهش قرمزی پوست، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. این روغن چربی امگا ۶، اسید لینولئیک و اسید پالمتیک زیادی دارد و از همین رو عمیقاً به پوست نفوذ می‌کند و پوست را آبرسانی می‌کند. مواد مفید موجود در روغن هسته انار موجب جلوگیری از خشکی و التهاب پوست‌های حساس می‌شود.

حتما بخوانید  روش های درمان شوره سر با روغن زیتون

 

۳- خواص روغن هسته انار برای لک صورت و روشن شدن پوست

 

اگر پوست شما پر از لکه‌های تیره و جای زخم شده و به دنبال راهی برای از بین بردن این لکه‌ها هستید، بهتر است از روغن هسته انار استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین خواص روغن هسته انار تولید کراتینوسیت‌ها برای تحریک گردش سلولی است. مصرف روغن هسته انار پوست را آبرسانی می‌کند و موجب بازسازی سلول‌های پوست و همچنین روشن شدن رنگ پوست می‌شود.

 

۴- محافظت از پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید

 

روغن هسته انار می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت کند. این روغن می‌تواند اثربخشی کرم ضد آفتاب را تا چندین برابر افزایش دهد و مانع آسیب نور خورشید به پوست صورت و بدن شود. امروزه در بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب و کرم‌های مراقبت از پوست از روغن هسته انار استفاده می‌شود.

 

۵- خواص روغن هسته انار برای سفتی پوست

 

با افزایش سن سطح کلاژن پوست کاهش پیدا می‌کند و پوست استحکام خود را از دست می‌دهد. کلاژن همانند بلوک‌های یک ساختمان موجب حفظ ساختار و حالت ارتجاعی پوست می‌شود. استفاده از روغن هسته انار موجب افزایش تولید کلاژن پوست می‌شود و به استحکام و حفظ حالت ارتجاعی پوست نیز کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این روغن موجب بهبود گردش خون و همچنین شفاف شدن و جوان‌تر به نظر رسیدن پوست نیز می‌شود.

 

۶- خواص روغن هسته انار برای از بین بردن جوش

 

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از روغن هسته انار می‌تواند به درمان جوش و آکنه‌های پوستی کمک کند. این روغن خاصیت ضد باکتریایی دارد و از همین رو به از بین بردن باکتری‌هایی که موجب ایجاد آکنه می‌شود، کمک می‌کند. استفاده از روغن انار چربی سطح پوست را متعادل می‌کند و از همین رو در جلوگیری از بروز آکنه نیز بسیار مؤثر است.

 

۷- فواید روغن هسته انار برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

اگر به مصرف روغن هسته انار حساسیت نداشته باشید، این روغن فواید زیادی برای سلامت دارد. روغن هسته انار سرشار از ویتامین C است و از همین رو مصرف آن به صورت خوراکی به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین جلوگیری از بیماری‌های عفونی کمک زیادی می‌کند.

 

۸- خواص روغن هسته انار برای سلامت قلب

 

خواص روغن هسته انار برای سلامت قلب

 

در روغن هسته انار ترکیبی به نام «فیتوکمیکال» وجود دارد که تأثیر فوق‌العاده‌ای بر سلامت قلب دارد. مصرف روغن هسته انار می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد خون، افزایش کلسترول خوب یا همان HDL و همچنین کاهش فشار خون کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روغن دانه انار ریسک ابتلا به تصلب شرایین، حملات قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

 

۹- فواید روغن هسته انار برای کاهش التهاب

 

التهاب یک عامل مهم در ابتلا در بسیاری از بیماری‌ها است. مصرف روغن هسته انار به صورت خوراکی می‌تواند التهاب موجود در اندام‌ها و مفاصل را کاهش دهد و از طرفی به کاهش تورم و از بین بردن درد در بیماری‌هایی مثل آرتریت، اختلالات مفصلی، سردرد و بواسیر کمک کند.

 

۱۰- کنترل دیابت از فواید روغن هسته انار

 

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف خوراکی روغن هسته انار می‌تواند به طور قابل توجهی بر مقاومت به انسولین تأثیر بگذارد. این روغن برای پیشگیری از علائم بیماری دیابت و یا کنترل قند خون در افراد دیابتی بسیار مفید است و یکی از بهترین روغن‌ها برای این افراد محسوب می‌شود.

 

۱۱- خواص روغن هسته انار برای مو

 

خواص روغن هسته انار برای مو

 

ماساژ دادن مقداری روغن هسته انار روی پوست سر موجب مرطوب کردن و تحریک جریان خون می‌شود و به سلامت موهای شما کمک می‌کند. مصرف روغن هسته انار از ریزش مو جلوگیری می‌کند و یک درمان بی‌نظیر برای از بین بردن شوره سر است. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از روغن هسته انار می‌تواند به رشد فولیکول‌های سالم مو کمک کند و موجب پرپشت شدن موها شود.

 

۱۲- افزایش گردش خون در بدن از فواید روغن هسته انار

 

افزایش گردش خون در بدن یک راه عالی برای پیشگیری از انواع بیماری‌های مزمن و همچنین بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن است. مصرف روغن هسته انار می‌تواند به کاهش سطح رسوب چربی در بدن و همچنین بهبود عملکرد اعضای حیاتی بدن کمک کند.

 

۱۳- خواص روغن هسته انار برای کاهش وزن

 

استفاده از روغن هسته انار به صورت خوراکی موجب بهینه سازی متابولیسم و همچنین افزایش انرژی بدن می‌شود. افرادی که از روغن هسته انار استفاده می‌کنند، معمولاً زودتر به تناسب اندام می‌رسند و انرژی بیشتری در طول روز دارند. مصرف این روغن از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند و با افزایش سوخت و ساز به کاهش وزن کمک می‌کند.

حتما بخوانید  علت خشکی پوست در زمستان + 30 روش پیشگیری و درمان

 

۱۴- خاصیت روغن دانه انار برای جلوگیری از سرطان سینه و پروستات

 

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد مشخص شد که «اسید پونیسیک» و «اسید لینولئیک» موجود در روغن هسته انار می‌تواند از تکثیر سلول‌های سرطانی در بیماران مبتلا به سرطان سینه جلوگیری کند. در مطالعه دیگری محققین به این نتیجه رسیدند که افرادی که از روغن هسته انار استفاده می‌کنند، کمتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

 

۱۵- روغن هسته انار برای چاقی صورت

 

روغن هسته انار برای چاقی صورت

 

روغن هسته انار به افزایش خون‌رسانی پوست کمک می‌کند و از این طریق به پر شدن صورت و زیباتر به نظر رسیدن چهره نیز کمک می‌کند. برای بهره‌مند شدن از خواص روغن هسته انار برای چاقی صورت می‌توانید روغن هسته انار و روغن هسته انگور را ترکیب کنید و این روغن را روی پوست صورت ماساژ دهید.

 

۱۶- خواص روغن هسته انار برای واژن

 

روغن هسته انار یک روغن فوق‌العاده برای نرم شدن و سفید کردن رنگ پوست واژن است. استفاده از این روغن برای مدت ۴۰ روز می‌تواند قسمت‌های تیره پوست را از بین ببرند. برای این کار باید روزانه ۲ بار روی پوست ماساژ دهید و بعد از ۵ دقیقه پوست را بشویید.

 

۱۷- خواص روغن هسته انار برای افزایش تراکم استخوان

 

مصرف روغن هسته انار به صورت روزانه می‌تواند به افزایش تراکم استخوان‌ها و همچنین جلوگیری از تحلیل و از بین رفتن استخوان‌ها تأثیر بگذارد. مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این روغن می‌تواند از بروز مشکلات مربوط به استخوان با افزایش سن جلوگیری کند.

 

۱۸- فواید روغن هسته انار برای تقویت دندان‌ها

 

مسواک زدن با روغن هسته انار به دلیل وجود پلی فنول‌ها و تانن‌ها دهان را تمیز می‌کند و موجب درخشندگی و سفید شدن دندان می‌شود. اگر دندان درد دارید می‌توانید پنبه را به روغن انار آغشته کنید و روی محل درد قرار دهید. مصرف روغن انار می‌تواند از بروز دندان درد و همچنین مشکلات مربوط به ریشه دندان نیز جلوگیری کند.

 

۱۹- درمان ناباروری از فواید روغن هسته انار

 

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روغن هسته انار به صورت خوراکی موجب افزایش سطح تستسترون در مردان می‌شود و به تولید اسپرم کمک می‌کند. استفاده از این روغن می‌تواند میل جنسی را در مردان افزایش دهد و یک درمان طبیعی برای مشکلات ناباروری باشد.

 

۲۰- فواید روغن هسته انار برای بهبود حافظه

 

یکی دیگر از فواید روغن هسته انار بهبود حافظه در بیماران مبتلا به کاهش حافظه است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روغن هسته انار به صورت ۳ بار در روز می‌تواند فعالیت مغز را افزایش دهد و به بهبود حافظه به خصوص در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک زیادی کند.

 

طرز استفاده روغن هسته انار برای پوست

 

طرز استفاده روغن هسته انار برای پوست

 

طرز استفاده روغن هسته انار برای پوست بسیار ساده است. شما می‌توانید این روغن را همانند یک نرم کننده روی سطح پوست ماساژ دهید تا کاملاً جذب شود. برای رفع چین و چروک‌های پوستی می‌توانید ۳ قاشق غذاخوری روغن هسته انار را با ۱۰ قطره روغن دانه هویج ترکیب کنید و هر شب روی پوست ماساژ دهید.

به منظور درمان لکه‌های پوستی پیشنهاد می‌شود ۳ قاشق غذاخوری روغن هسته انار را با ۱۰ قطره روغن بهار نارنج مخلوط کنید و هر شب از این ترکیب روی پوست استفاده کنید و خوب ماساژ دهید.

 

مضرات روغن هسته انار

 

مضرات روغن هسته انار

 

هر چند که روغن هسته انار فواید زیادی دارد، اما به هر حال استفاده از آن برای همه افراد مناسب نیست و در برخی شرایط باید با احتیاط مصرف شود. مصرف زیاد روغن هسته انار موجب افت فشار خون، ناراحتی معده و التهاب پوست می‌شود. افرادی که از داروهای کاهنده فشار خون استفاده می‌کنند، نباید از این روغن به مقدار زیاد استفاده کنند.

بسیاری از افراد با مصرف روغن هسته انار روی پوست به صورت موضعی دچار التهاب، قرمزی و سوزش پوست می‌شوند. مصرف خوراکی روغن هسته انار برای همه افراد مناسب نیست و برخی به آن حساسیت نشان می‌دهند و با علائمی مثل اسهال، استفراغ و حالت تهوع روبرو می‌شوند.

مصرف روغن هسته انار به هیچ عنوان برای خانم‌های باردار مناسب نیست. این روغن می‌تواند منجر به بروز بارداری زودرس شود، از همین رو خانم‌های باردار باید قبل از مصرف روغن هسته انار به صورت خوراکی با پزشک خود مشورت کنند.

 

سوالات متداول

 

مضرات روغن هسته انار برای پوست چیست؟

 

بسیاری از افراد با مصرف روغن هسته انار روی پوست به صورت موضعی دچار التهاب، قرمزی و سوزش پوست می‌شوند. چنین افرادی نباید از این روغن استفاده کنند.

 

طبع روغن هسته انار سرد است یا گرم؟

 

طبع روغن هسته انار سرد و خشک است.

 

منابع: ۱۰۰percentpure، organicfacts

کالابرگ الکترونیک