۱۹ خواص دوغ و عوارض مصرف آن + کالری دوغ کم چرب و پرچرب

۱۹ خواص دوغ و عوارض مصرف آن + کالری دوغ کم چرب و پرچرب


16 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۹ خواص دوغ و عوارض مصرف آن + طبع و مصلح دوغ

در مورد خواص دوغ برای سلامتی چیزهای زیادی شنیده‌ایم. دوغ سرشار از کلسیم است و برای سلامت استخوان‌ها و تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن اهمیت زیادی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که باکتری‌های مفیدی که در این نوشیدنی لذیذ وجود دارد می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک کند. اما فواید دوغ تنها به همین موارد ختم نمی‌شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با فواید و خواص دوغ برای سلامتی بدن و ارزش غذایی و کالری دوغ آشنا شوید.

 

میزان کالری و ارزش غذایی دوغ

 

ارزش غذایی دوغ

 

دوغ یکی از مفیدترین نوشیدنی‌هایی است که در رژیم غذایی مردم خاورمیانه جایگاه ویژه‌ای دارد. هر ۱۰۰ گرم دوغ کم‌چرب حدود ۵۰ کالری دارد و کالری یک لیوان دوغ پرچرب ۷۵ کالری است. دوغ می‌تواند بخش زیادی از ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند. در ادامه می‌توانید با مواد تشکیل‌دهنده و ارزش غذایی ۱۰۰ گرم دوغ کم‌چرب بیشتر آشنا شوید.

 

  • چربی کل: ۲/۵ گرم
  • کربوهیدرات: ۴/۶ گرم
  • پروتئین: ۲/۱ گرم
  • قند: ۴/۵۸
  • کلسیم: ۶۲ میلی‌گرم
  • مس: ۰/۰۴ میلی‌گرم
  • سدیم: ۳۱۲ میلی‌گرم
  • روی: ۰/۸۴ میلی‌گرم
  • آب: ۶۵/۳۳ میلی‌گرم
  • کلسترول: ۱۲ میلی‌گرم

 

طبع دوغ و مصلح آن

 

به‌طورکلی طبع دوغ سرد است و هر چقدر طعم آن ترش‌تر باشد، سردی و خشکی آن بیشتر می‌شود. دوغ شیرین معمولا طبع سرد و تری دارد. دوغ رقیق میزان تری بیشتر و دوغ غلیظ میزان سردی بیشتری دارد. از بهترین مصلحات دوغ نیز می‌توان به کاکوتی، نعناع خشک یا تازه و آویشن اشاره کرد.

 

خواص دوغ برای سلامتی

 

خواص دوغ برای سلامتی

 

دوغ یک منبع فوق‌العاده برای تامین کلسیم و ویتامین b مورد نیاز بدن است. باکتری‌های مفید موجود در دوغ برای سلامت سیستم گوارش و بهبود حرکات روده مفید هستند. معمولا دوغ‌های طبیعی و بدون گاز خواص بیشتری نسبت به سایر دوغ‌ها دارند. از همین رو توصیه می‌شود به جای مصرف دوغ‌های گازدار، از دوغ‌های سنتی و بدون گاز استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع دوغ گازدار و دوغ بدون گاز با بالاترین کیفیت را به‌صورت آنلاین حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید. در ادامه می‌توانید با فواید و خواص دوغ برای سلامتی بدن آشنا شوید.

 

۱- خواص دوغ برای استخوان

 

دوغ سرشار از کلسیم و فسفر است و به همین منظور برای جلوگیری از پوکی استخوان‌ و همچنین استحکام استخوان‌ها بسیار مفید است. مصرف دوغ می‌تواند به تامین ویتامین D مورد نیاز بدن کمک کند و جلوی آسیب به استخوان‌ها را بگیرد. مصرف ۱ لیوان دوغ می‌تواند حدود ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین کند و از همین رو این نوشیدنی برای کودکان در حال رشد نیز بسیار مفید است.

 

۲- درمان گرمازدگی با دوغ

 

یکی از مهم‌ترین خواص دوغ در طب سنتی جلوگیری و درمان گرمازدگی است. دوغ یک نوشیدنی با طبع سرد است و از همین رو می‌تواند به خنک کردن بدن و رفع علائم گرمازدگی کمک کند. مصرف دوغ موجب رفع عطش و کاهش التهاب و تنش در بدن می‌شود.

حتما بخوانید  2 روش طرز تهیه کیک یزدی با ماست و بدون ماست

 

۳- فواید دوغ برای معده و روده

 

فواید دوغ برای معده و روده

 

در دوغ باکتری‌های مفیدی به نام «پروبیوتیک» وجود دارد که به هضم غذا در معده کمک می‌کنند. پروبیوتیک‌ها مانع رشد باکتری‌های مضر در معده و روده می‌شوند و در بهبود عملکرد سیستم گوارش نقش موثری دارند. مصرف دوغ می‌تواند به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) کمک کند و از بروز التهاب در روده، عارضه اسهال و عفونت‌های معده جلوگیری کند.

 

۴- بهبود کیفیت خواب

 

یکی دیگر از خواص دوغ برای سلامتی بهبود کیفیت خواب است. دوغ از تخمیر شیر ایجاد می‌شود و از همین رو سرشار از نوعی پروتئین به نام «کازئین» است. این پروتئین نقش موثری بر بهبود خواب دارد. به‌علاوه دوغ سرشار از هورمون ملاتونین است و ملاتونین به‌عنوان مهم‌ترین هورمون بدن برای تنظیم خواب شبانه شناخته می‌شود.

 

۵- تقویت سیستم ایمنی بدن

 

دوغ به دلیل داشتن مواد معدنی و باکتری‌های مفید به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مصرف دوغ خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را در بدن کاهش می‌دهد و به رفع التهاب کمک می‌کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی خود به‌طور مرتب از دوغ استفاده می‌کنند، کمتر دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند. از طرف دیگر دوغ سرشار از منیزیم، سلنیوم و زینک است که همه این‌ها نقش موثری بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

۶- کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

 

مصرف دوغ می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. از آن جایی که هضم محصولات لبنی مثل دوغ نیاز به زمان بیشتری دارد، قند خون شما به صورت یک باره افزایش پیدا نمی‌کند و از همین رو با کمک دوغ می‌توانید به تنظیم قند خون و کاهش عوارض بیماری دیابت نوع ۲ کمک کنید.

 

۷- خواص دوغ برای لاغری

 

دوغ یک نوشیدنی فوق‌العاده برای جلوگیری از افزایش وزن است. این نوشیدنی سرشار از پروتئین است و به دلیل چربی‌های مفیدی که در آن وجود دارد، موجب می‌شود تا احساس سیری کنید و کمتر به سراغ تنقلات ناسالم بروید. برخی مطالعات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌های موجود در دوغ به کاهش چربی‌های دور شکم کمک می‌کنند و نقش موثری بر کاهش وزن دارند.

 

۸- فواید دوغ برای کبد

 

فواید دوغ برای کبد

 

یکی دیگر از خواص دوغ برای سلامتی، بهبود عملکرد کبد و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با کبد مثل کبد چرب است. دوغ پروبیوتیک و دوغ کفیر از بروز آسیب‌های کبدی جلوگیری می‌کنند و در سلامت و پاکسازی کبد بسیار موثر هستند.

 

۹- سلامت قلب

 

یکی از خواص دوغ برای بزرگسالان سلامت قلب است. باکتری‌های مفید موجود در دوغ موجب بهبود عملکرد جریان خون و سیستم عروقی می‌شوند و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند. مصرف این نوشیدنی لذیذ موجب افزایش میزان HDL یا کلسترول خوب می‌شود و نقش موثری برای بهبود فعالیت سیستم قلبی-عروقی دارد.

 

۱۰- جلوگیری از سرطان

 

دوغ سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن می‌تواند از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری کند. مطالعات انجام شده روی خواص دوغ نعناع برای سلامتی نشان می‌دهد که مصرف دوغ می‌تواند از بروز انواع سرطان مثل سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان معده جلوگیری کند.

 

۱۱- بهبود خلق و خو

 

یکی از جالب‌ترین خواص دوغ برای سلامتی بهبود خلق‌و‌خو است. مصرف دوغ می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهید و میزان ترشح هورمون سروتونین در بدن را زیاد کند. سروتونین یا همان هورمون شادی موجب می‌شود تا فرد احساس بهتری را تجربه کند و خلق‌و‌خوی بهتری داشته باشد.

 

۱۲- خواص دوغ برای فشار‌خون

 

حتما بخوانید  ۸ مدل طرز تهیه کباب ماستی خوشمزه و لذیذ ایرانی، ترکی و عربی

خواص دوغ برای فشار خون

 

شاید فکر کنید که دوغ فشار خون را افزایش می‌دهد، اما این اتفاق زمانی می‌افتد که دوغ شما شور باشد. مصرف دوغ بدون نمک و یا کم نمک می‌تواند تا ۲۰ درصد به کاهش خطر ابتلا به فشار‌خون بالا کمک کند.

 

۱۳- خواص دوغ ترش برای پوست

 

استفاده از دوغ به‌صورت موضعی می‌تواند به پاکسازی پوست کمک کند. برای تمیز کردن پوست می‌توانید یک پنبه را به دوغ آغشته کنید و پوست خود را با آن تمیز کنید. اسید لاکتیک موجود در دوغ به از بین بردن لکه‌های پوستی و روشن شدن پوست شما کمک می‌کند.

 

۱۴- خواص دوغ در بارداری

 

خواص دوغ در بارداری

 

دوغ سرشار از پروتئین، ویتامین D، ویتامین B12 و کلسیم است و از همین رو فواید زیادی برای سلامت خانم‌های باردار دارد. مصرف دوغ در بارداری بدن را هیدراته می‌کند و انرژی بیشتری به بدن می‌بخشد. توجه داشته باشید که خانم‌های باردار بهتر است از دوغ‌های طبیعی و کم‌نمک استفاده کنند.

 

۱۵- خواص دوغ کفیر

 

یکی از مفیدترین و سالم‌ترین انواع دوغ، کفیر است. این نوع دوغ با استفاده از نوعی قارچ مخصوص و شیر تهیه می‌شود. درواقع اضافه کردن قارچ به شیر موجب تخمیر شیر و تولید دوغ می‌شود. دوغ کفیر فواید بی‌نظیری برای سلامت کبد و کلیه دارد و به دلیل پروبیوتیک‌های طبیعی که در آن وجود دارد، به ترشح انسولین در بدن کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این دوغ موجب چربی‌سوزی و جلوگیری از دیابت و کاهش وزن می‌شود.

از دیگر خواص دوغ کفیر می‌توان به بهبود سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز بیماری‌های ویروسی و عفونی اشاره کرد. در صورت تمایل می‌توانید دوغ کفیر را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

عوارض و مضرات خوردن دوغ

 

مضرات دوغ

 

هر چند دوغ فواید زیادی برای بدن دارد، اما مصرف این نوشیدنی لذیذ برای همه افراد مناسب نیست. به علاوه استفاده بیش از اندازه از دوغ می‌تواند موجب بروز علائمی جدی در بدن شود. در ادامه می‌توانید با مضرات و عوارض دوغ آشنا شوید.

 

  • سرد شدن طبع بدن
  • خواب آلودگی
  • وجود واکنش‌های آلرژیک به لاکتوز
  • افزایش فشار خون به دلیل وجود نمک

 

بهترین زمان مصرف دوغ

 

برای بهره‌مند شدن خواص دوغ بعد از غذا بهتر است آن را ۱ ساعت پس از غذا میل کنید. دوغ سرشار از کلسیم است و از همین رو میزان جذب آهن در بدن را کاهش می‌دهد. بهتر است دوغ را با فاصله نسبت به غذاهای گوشتی مصرف کنید تا مشکلی در جذب آهن ایجاد نشود.

 

دوغ برای چه افرادی مضر است؟

 

دوغ برای چه افرادی مضر است؟

 

دوغ طبع سردی دارد و از همین رو مصرف آن برای افراد سرد‌مزاج و بلغمی مناسب نیست. از طرف دیگر مصرف دوغ شور می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و از همین رو افرادی که فشار خون بالایی دارند، باید از اضافه کردن نمک به دوغ پرهیز کنند. افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند، ممکن است پس از مصرف دوغ دچار نفخ و دل درد و اسهال شوند و از همین رو بهتر است این افراد از مصرف دوغ اجتناب کنند.

 

سوالات متداول

 

بهترین گیاه دارویی برای بهبود خواص دوغ چیست؟

 

برای بهبود خواص دوغ گوسفندی و همچنین رفع سردی آن می‌توانید از نعناع، کاکوتی و گل محمدی خشک شده استفاده کنید.

 

خواص دوغ برای پوست چیست؟

 

یکی از خواص دوغ ترش پاکسازی پوست و از بین بردن لکه‌های پوستی است.

 

خواص دوغ محلی گاو چیست؟

 

استفاده از دوغ محلی گاو می‌تواند به بهبود عملکرد روده کمک کند و مانع بروز بیماری‌های عفونی و روده‌ای شود.

 

منابع: grandecig، middleeastxpress، healthline

کالابرگ الکترونیک