بهترین و بدترین زمان خوردن قهوه برای افزایش تمرکز چه ساعتی است؟

بهترین و بدترین زمان خوردن قهوه برای افزایش تمرکز چه ساعتی است؟


25 مهر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین زمان خوردن قهوه برای تمرکز

بهترین زمان خوردن قهوه برای افزایش تمرکز چه وقتی است؟ اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که به محض بیدار شدن، قهوه‌ساز را روشن می‌کنید، باید بدانید که این عادت ممکن است به ضررتان تمام شود. بسیاری افراد برای افزایش انرژی، هوشیاری بیشتر و تمرکز برای کارهای روزانه، به خوردن قهوه متوسل می‌شوند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی بهترین زمان خوردن قهوه برای افزایش تمرکز، بدترین زمان نوشیدن قهوه، میزان مناسب نوشیدن قهوه و احتیاط‌هایی را که باید در خوردن این نوشیدنی در نظر بگیرید، می‌پردازیم.

کی قهوه بنوشیم؟

کی قهوه بنوشیم؟

پاسخ به این سوال که چه زمانی قهوه بخوریم، نیاز به بررسی فاکتورهای مختلف دارد. قهوه جزو نوشیدنی‌های با کافئین بالا است و ممکن است برخی افراد پس از خوردن آن دچار اضطراب، تپش قلب، بی‌قراری، اختلال در خواب و … شوند. اما برخی دیگر، نوشیدن قهوه را به دیگر نوشیدنی‌ها ترجیح می‌دهند و با خوردن یک یا چند شات قهوه، احساس آرامش، افزایش انرژی و تمرکز بالاتر می‌کنند. در این میان، بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند به محض بیدار شدن از خواب، قهوه نخورید. سوال مهمی که به وجود می‌آید این است که بهترین زمان خوردن قهوه برای افزایش تمرکز و هوشیاری، کی هست؟

چه مدت بعد از بیدار شدن قهوه بنوشیم تا هوشیار شویم؟

زمان مصرف قهوه بعد از بیدار شدن از خواب می‌تواند به عوامل فردی و ترجیحات شخصی بستگی داشته باشد. با این حال، به عنوان یک دستورالعمل کلی، اغلب توصیه می‌شود که حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از بیدار شدن از خواب برای خوردن اولین قهوه صبر کنید. حتی توصیه‌ها تا جایی پیش می‌رود که کارشناسان می‌گویند برای نوشیدن اولین فنجان قهوه ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه بعد از بیدار شدن، صبر کنید. در ادامه می‌گوییم که چرا بلافاصله بعد از بیدار شدن حتی برای افزایش تمرکز نباید قهوه بخوریم.

برای خرید انواع قهوه و پودر قهوه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، اینترنتی یا حضوری اقدام کنید.

چرا بلافاصله بعد از بیدار شدن برای افزایش تمرکز نباید قهوه بخوریم؟

چرا بلافاصله بعد از بیدار شدن نباید قهوه بخوریم؟

دلیل پیشنهاد تاخیر در مصرف قهوه چنین توضیح داده می‌شود که یکی از عوامل مهم در ایجاد حس خواب‌آلودگی، تجمع ماده شیمیایی «آدنوزین» در سیستم بدن است. هر چه بیشتر بیدار باشیم، تجمع آدنوزین هم بیشتر خواهد شد. بنابراین اوایل صبح و بعد از بیدار شدن از خواب که بدن به اندازه کافی استراحت کرده، سطح آدنوزین بدن بسیار پایین است.

از طرفی پس از بیداری، بدن به طور طبیعی سطوح بالاتری از هورمون «کورتیزول» تولید می‌کند. کورتیزل همان هورمونی است که به تنظیم هوشیاری، بیداری و افزایش تمرکز بعد از بیداری کمک می‌کند. شما با حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه منتظر ماندن برای خوردن اولین فنجان قهوه، اجازه می‌دهید سطح کورتیزول بدنتان به طور طبیعی شروع به کاهش و تعادل کند.

نوشیدن قهوه در زمان کوتاه بعد از بیدار شدن از خواب، یعنی وقتی سطح کورتیزول بدن از قبل بالا رفته، ممکن است اثرات محرک یا هوشیار‌کننده کافئین را کاهش دهد. اگر زمان انتظار را افزایش دهید تا سطح کورتیزول بدن کم شود، می‌توانید به طور بالقوه اثرات انرژی‌زا و بیدارکننده قهوه برای بالا بردن تمرکز را افزایش دهید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه شیرینی شباکیه (زولبیا فانوسی) با خمیر مایه و بدون آن

آیا حتما باید بعد از بیدار شدن، برای خوردن قهوه صبر کنیم؟

توجه به این نکته مهم است که پاسخ‌ بدن افراد به سطوح کافئین و کورتیزول، می‌تواند متفاوت باشد. برخی افراد ممکن است اثرات نوشیدن قهوه را بلافاصله پس از بیدار شدن به خوبی تحمل ‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ترجیح بدهند مدت بیشتری صبر کنند. بدن برخی افراد هم نمی‌تواند کافئین را با معده خالی تحمل کند، در حالی که سیستم بدن برخی دیگر، به خوبی این کار را انجام می‌دهند.

بنابراین حتما به واکنش‌های بدن خود توجه کرده و زمان خوردن قهوه را بر اساس احساس خود و تاثیر قهوه بر سطح انرژی‌تان تنظیم کنید. اگر در مورد زمان‌بندی ایده‌آل خوردن قهوه برای افزایش تمرکز و هوشیاری مطمئن نیستید، می‌توانید بعد از بیدار شدن از خواب با فواصل مختلف، خوردن این نوشیدنی را آزمایش کنید تا زمانی را پیدا کنید که سطح انرژی و ترجیحات شما در بالاترین حد ممکن هستند.

بهترین زمان خوردن قهوه برای تمرکز و هوشیاری چه ساعتی است؟

بهترین زمان خوردن قهوه برای تمرکز و هوشیاری

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، بهترین زمان برای نوشیدن قهوه برای افزایش تمرکز و هوشیاری می‌تواند متفاوت باشد. این موضوع به عوامل و ترجیحات فردی بستگی دارد، اما در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد:

اواسط تا اواخر صبح

برای اکثر افراد، سطح کورتیزول زمانی‌که بعد از خواب شبانه بیدار می‌شوند، به بالاترین حد خود می‌رسد. صبر کردن تا اواسط یا اواخر صبح، یعنی حدود ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح، زمانی که سطح کورتیزول شروع به کاهش می‌کند، می‌تواند به شما کمک کند تا از اثرات خوردن قهوه برای افزایش تمرکز و هوشیاری بهره‌مند شوید.

قبل از خواب

به طور کلی توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، به ویژه قهوه، وقتی به زمان خوابتان نزدیک شده‌اید، خودداری کنید. اثرات محرک کافئین می‌تواند بر کیفیت خواب شما تاثیر منفی مستقیمی بگذارد و در نتیجه خوابیدن را سخت‌تر کند. اغلب توصیه می‌شود حداقل ۶ ساعت قبل از خواب، از مصرف کافئین خودداری کنید. اگر به کافئین حساس هستید یا مشکل خواب دارید، ممکن است لازم باشد مصرف قهوه را حتی بیشتر از ۶ ساعت قبل خواب، متوقف کنید.

قبل از تمرین ورزشی

بسیاری افراد از نوشیدن یک فنجان قهوه قبل از تمرین یا فعالیت بدنی لذت می‌برند. کافئین موجود در قهوه می‌تواند باعث افرایش انرژی شود و تمرکز و عملکرد بدن را بهبود بخشد. توصیه می‌شود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از تمرین، قهوه بنوشید تا بدنتان زمان کافی برای اثرگذاری کافئین جهت افزایش تمرکز و انرژی داشته باشد.

آیا باید برای نوشیدن قهوه ۹۰ دقیقه صبر کنیم؟

قبل از هر چیز باید بگوییم قانون سختگیرانه‌ای وجود ندارد که همه باید ۹۰ دقیقه بعد از بیدار شدن برای نوشیدن قهوه منتظر بمانند. زمان انتظار توصیه‌شده پس از بیدار شدن از خواب تا قبل از مصرف قهوه، معمولا حدود ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت است. در این مدت زمان سطح کورتیزول بدن به طور طبیعی، پس از افزایش اولیه در هنگام بیدار شدن از خواب، کاهش می‌یابد. توصیه برای ۹۰ دقیقه انتظار ممکن است مختص به یک رویکرد خاص یا توصیه شخصی باشد، اما یک دستورالعمل معین‌ و ثابت شده جهانی نیست.

بدترین زمان برای خوردن قهوه

بدترین زمان برای خوردن قهوه

در حالی که لزوما زمان «بد» برای نوشیدن قهوه، تعیین و ثابت نشده است، اما زمان‌های خاصی وجود دارند که مصرف قهوه ممکن است اثرات ناخواسته منفی روی بدن داشته باشد یا روند خواب را مختل کند. در ادامه چند توصیه وجود دارد:

حتما بخوانید  11 خواص نوشیدن گلاب در ماه رمضان برای سلامت بدن

اگر اضطراب با واکنش‌های عصبی دارید

کافئین می‌تواند احساس اضطراب، بی‌قراری یا عصبانیت را در برخی افراد افزایش دهد. اگر به کافئین حساسیت خاصی دارید یا مستعد اضطراب هستید، بهتر است در مواقعی که نیاز به حفظ آرامش یا تمرکز دارید، از مصرف قهوه خودداری کنید.

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید

ممکن است برخی از اختلالات سلامتی مثل رفلاکس اسید معده، زخم معده یا سندرم روده تحریک‌پذیر با مصرف قهوه، به دلیل ماهیت اسیدی آن یا تاثیر آن بر هضم غذا تشدید شوند. اگر این مشکلات را دارید، در مورد زمان و مقدار مناسب مصرف قهوه با پزشک خود مشورت کنید.

به ندای بدن خود گوش کنید

به یاد داشته باشید که واکنش بدن افراد به کافئین متفاوت است. بنابراین توجه به واکنش بدن و تنظیم مصرف قهوه بر این اساس ضروری است. اگر قهوه بر خواب، خلق و خو یا سلامت کلی بدن شما تاثیر منفی می‌گذارد، ارزش آن را دارد که مصرف این نوشیدنی را کاهش دهید یا در ساعات خاصی از روز، از نوشیدن آن اجتناب کنید.

چه مقدار قهوه برای نوشیدن مناسب است؟

چه مقدار قهوه برای نوشیدن مناسب است؟
چه قهوه ترک می‌خورید چه قهوه اسپرسو یا قهوه با فرنچ پرس در هر صورت مقدار قهوه‌ای که اندازه ایمن در نظر گرفته می‌شود، بسته به عوامل فردی و مکانیسم بدن متفاوت است. به طور کلی، مصرف متوسط کافئین برای اکثر بزرگسالان سالم که مشکل سلامتی خاصی ندارند، بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. در ادامه چند دستورالعمل برای مصرف کافئین آورده شده است:

بزرگسالان سالم

سازمان غذا و دارو ایالات متحده پیشنهاد می‌کند که مصرف ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز، یعنی تقریبا ۴ فنجان (هر یک ۸ اونس/ هر اونس معادل حدود ۲۸ گرم) قهوه دم کرده، به طور کلی برای اکثر بزرگسالان سالم، بی‌خطر است. با این حال، حساسیت فردی به کافئین، می‌تواند این میزان را تغییر دهد.

زنان باردار

توصیه می‌شود که زنان باردار مصرف کافئین خود را محدود کنند. کالج آمریکایی «متخصصان زنان و زایمان» توصیه می‌کند که زنان باردار نباید بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کنند که تقریبا معادل یک فنجان قهوه ۱۲ اونسی (هر اونس معادل حدود ۲۸ گرم) است. مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری با افزایش خطر سقط جنین و وزن کم نوزاد هنگام تولد، همراه است.

زنان شیرده

کافئین می‌تواند به شیر مادر منتقل شود. بنابراین زنان شیرده باید مراقب مصرف کافئین خود باشند. «مرکز کنترل بیماری آمریکا» پیشنهاد می‌کند که زنان شیرده مصرف کافئین خود را به حداکثر ۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.

کودکان و نوجوانان

«آکادمی اطفال آمریکا» توصیه می‌کند که کودکان و نوجوانان از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنند. کافئین می‌تواند بر الگوهای خواب و رفتار آنها تاثیر بگذارد و خطر کم‌آبی بدن را در کودکان و نوجوانان افزایش دهد.

افراد با اختلالات سلامتی خاص

افرادی که دارای مشکلات سلامتی مثل مشکلات قلبی عروقی، فشار خون بالا، اختلالات اضطرابی یا اختلالات گوارشی هستند، ممکن است نسبت به اثرات کافئین حساس‌تر باشند. این افراد بهتر است با پزشک متخصص خود در مورد میزان مناسب مصرف کافئین مشورت کنند.

سوالات متداول

بهترین زمان خوردن قهوه برای تمرکز چه وقتی است؟
بهترین زمان خوردن قهوه برای افزایش تمرکز چه وقتی است؟

بهترین زمان از روز برای نوشیدن قهوه برای افزایش تمرکز یک ترجیح شخصی است و ممکن است به عواملی مانند برنامه خواب، حساسیت به کافئین و برنامه روزانه بستگی داشته باشد. مهم است که به نشانه‌های بدن خود توجه کرده و مصرف قهوه خود را متناسب با آن تنظیم کنید تا مطمئن شوید که تاثیر منفی بر خواب یا سلامت کلی شما ندارد.

چند دقیقه بعد از بیدار شدن، قهوه بنوشیم؟

برای افزایش تمرکز و هوشیاری، زمان انتظار توصیه‌شده پس از بیدار شدن از خواب قبل از مصرف قهوه معمولا حدود ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت است.

 

منبع: betterup

کالابرگ الکترونیک