۲ طرز تهیه شیرینی شباکیه (زولبیا فانوسی) با خمیر مایه و بدون آن

۲ طرز تهیه شیرینی شباکیه (زولبیا فانوسی) با خمیر مایه و بدون آن


16 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی شباکیه مراکشی با تمام فوت و فن ها
فهرست محتوا پنهان

شیرینی شباکیه عربی یا زولبیا فانوسی مراکشی یکی دیگر از انواع زولبیا بامیه قنادی است. شیرینی شباکیه یکی از شیرینی‌های محبوب برای ماه رمضان در برنامه غذایی یک ماهه رمضان با ریشه عربی است و طعم و مزه آن تقریبا مثل زولبیا یا گوش فیل ایرانی است. شیرینی شباکیه ظاهر زیبا و اشتها برانگیزی دارد و به راحتی می‌توانید آن را در خانه درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه شیرینی شباکیه عربی را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

مواد لازم برای خمیر شباکیه یا زولبیا فانوسی با خمیر مایه

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار (۳۰۰ گر)
شکر ۱ قاشق چای‌خوری
مایه خمیر ترش نصف قاشق چای‌خوری
آب نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک ۱/۴ قاشق چای‌خوری
تخم مرغ ۱ عدد
کنجد (بو نداده) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار (۵۰ گرم)
کره ۲۵ گرم
بیکینگ پودر نصف قاشق چای‌خوری
زعفران نصف قاشق چای‌خوری
دارچین نصف قاشق چای‌خوری
روغن مایع  ۲ قاشق سوپ‌خوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مواد لازم برای شربت بار زولبیا فانوسی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو ۱ قاشق مرباخوری
گلوکز مایع ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۹۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی شباکیه: ۲۰ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه شیرینی شباکیه عربی

مراحل طرز تهیه شیرینی شباکیه عربی

برای تهیه شیرینی شباکیه مراکشی باید ابتدا شربت آن را درست کنید. سپس خمیر مایه را آماده کرده و با بقیه مواد، مایه زولبیا را تهیه کنید. در ادامه مراحل تهیه این شیرینی جذاب را بخوانید.

مرحله اول: شربت شیرینی شباکیه را درست کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی شباکیه مراکشی، مواد یخچالی شیرینی را از یخچال بیرون بیاورید کره و تخم مرغ تا به دمای محیط برسند و کره نرم شود. سپس «شربت بار» شیرینی را درست کنید. برای این کار یک قابلمه مناسب را روی حرارت متوسط قرار دهید و ۲ لیوان شکر و ۱ لیوان آب را در آن بریزید و هم بزنید. اجازه دهید دانه‌های شکر در اثر حرارت ذوب شده و آب شروع به جوشیدن کند.

شکر را می‌توانید به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: بقیه مواد شربت را اضافه کنید

بعد از اینکه شکر حل شد، گلاب، زعفران دم‌کرده و آبلیمو را اضافه کنید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا شروع به غلیظ شدن کند و غلظت آن به اندازه عسل (کمی رقیق‌تر از عسل) شود. حدود ۲۰ دقیقه شربت را روی حرارت بگذارید و درب قابلمه را هم نبندید. در ۵ دقیقه پایانی، گلوکز مایع را هم اضافه کنید. سپس حرارت را قطع کنید و شربت را کنار بگذارید تا سرد شود و از دما بیفتد. این شربت بار شبیه شربت بار بامیه، زولبیا و گوش فیل خودمان است.

شما می‌توانید آبلیمو، زعفران و گلاب را به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: خمیر مایه را آماده کنید

برای آماده کردن خمیر مایه شیرینی شباکیه باید آن را به عمل بیاورید. ۳ قاشق سوپ خوری آب ولرم را در یک لیوان یا کاسه بریزید و خمیر مایه و ۱ قاشق چای‌خوری شکر را اضافه کنید. مواد را با یک قاشق هم بزنید و روی ظرف را بپوشانید. به مدت حدود ۱۵ دقیقه ظرف را در دمای محیط قرار دهید تا خمیر مایه به عمل بیاید.

حتما بخوانید  14 مصلح‌ ماست | ماست را با چی بخوریم که سردی نکنیم

مرحله چهارم: مواد خشک شیرینی را‌ الک کنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی شباکیه عربی، آرد، نمک و بیکینگ پودر را در الک بریزید و آن‌ها را ۳ تا ۴ بار الک کنید تا ناخالصی‌های آن‌ها گرفته شود و یکدست شوند. مواد خشک را کنار بگذارید.

مرحله پنجم: کنجد را تفت دهید

در این مرحله کنجدها را تمیز کنید، آن‌ها را در یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید. روی شعله ملایم، آن‌ها را تفت دهید تا طلایی شوند و از خامی بیفتند. حرارت را بالا نبرید چون کنجد‌ها ممکن است بسوزند و تلخ شوند. بعد از بو دادن کنجد‌ها آن‌ها را کنار بگذارید.

مرحله ششم: کنجدها را پودر کنید

بعد از اینکه کنجدها سرد شدند، آن‌ها را در آسیاب بریزید و میکس کنید تا پودر شوند. سپس آن‌ها را به مخلوط مواد خشک که الک کرده بودید، اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

برای خرید کنجد از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

مرحله هفتم: مواد خمیر را با هم مخلوط کنید

حالا در یک ظرف بزرگ، تخم مرغ را بشکنید. سپس خمیر مایه به عمل آمده را به آن اضافه کنید. در ادامه ۳ قاشق روغن مایع، دارچین و زعفران را هم اضافه کنید تا یکدست شوند.

برای خرید تخم مرغ، دارچین و روغن مایع می‌توانید به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هشتم: خمیر شیرینی شباکیه را درست کنید

ترکیب مواد خشک را طی چند مرحله به کاسه حاوی مایه تخم مرغی اضافه کنید و هر بار آن را به هم بزنید. در آخر باید یک خمیر کمی خشک داشته باشید که تکه تکه است. بعد آب را به مرور به خمیر بیفزایید. مواد خمیر را حدود ۱۰ دقیقه ورز دهید تا یکدست شود و یک خمیر نرم و لطیف به دست بیاید.

خمیر را به صورت چونه در وسط ظرف جمع کنید و روی آن را با یک پارچه مرطوب بپوشانید. ظرف را در دمای محیط به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا خمیر ور بیاید و پف کند.

آرد را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری بخرید.

مرحله نهم: خمیر شباکیه را با وردنه باز کنید

بعد از اینکه خمیر پف کرد و آماده شد، دوباره آن را کمی ورز دهید. سپس به اندازه یک نارنگی از خمیر بردارید. روی یک سطح تمیز را کمی آرد بپاشید. خمیر را روی سطح بگذارید و با وردنه آن را باز کنید. خمیر باید به شکل مستطیلی نازک باز شود. سپس اطراف آن را با چاقو برش بزنید و جدا کنید.

مرحله دهم: خمیر زولبیا عربی را فرم دهید

اگر برای فرم دادن به خمیر از دستگاه پاستاساز استفاده می‌کنید، باید آن را از قسمت رشته‌کن دستگاه عبور دهید. اگر هم دستگاه پاستاساز ندارید، رشته کردن خمیر درست مثل تهیه رشته آشی است. برای این کار باید با یک چاقوی تیز به صورت منظم رشته‌ها را برش دهید. به خاطر داشته باشید که فاصله رشته‌ها به صورت منظم و نزدیک باشد تا رشته‌ها یک اندازه شوند.

بعد از این که رشته‌ها آماده شدند، آن‌ها را در دست بگیرید و خوب تکان دهید تا مرتب شوند. در نهایت خمیرهای رشته‌ای را در یک سینی بگذارید و روی سینی را بپوشانید تا خشک نشوند.

بعد از رشته کردن خمیر باید همه رشته‌ها را کنار هم قرار دهید و روی سطح کار قرار دهید. حالا با کمک انگشت هر ۴ تا ۵ سانتی‌متر رشته خمیر را با دست به هم فشار دهید تا رشته‌ها در این نواحی به هم بچسبند. در ادامه خمیرها را از همین نقاطی که به هم چسبیده‌اند با چاقوی تیز از طول برش بزنید. حالا دو سر خمیر برش‌زده را بگیرید و به سمت مرکز خمیر یا کمی داخل فشار بدهید تا رشته‌ها کمی از هم باز شوند.

مرحله یازدهم: شیرینی‌ها را سرخ کنید

در این مرحله از دستور تهیه شیرینی شباکیه عربی، در یک تابه یا قابلمه، به اندازه کافی روغن سرخ کردنی بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس شیرینی‌های آماده شده را یکی یکی داخل روغن داغ سرخ کنید.

هر دو طرف شیرینی را سرخ کنید تا طلایی شود. شیرینی‌های آماده شده را روی یک دستمال بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

برای تهیه روغن سرخ کردنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوای عربی با شیر خشک + علت کشدار شدن حلوا

مرحله آخر: شیرینی‌ شباکیه را در شهد بگذارید

بعد از اینکه شیرینی‌ها سرد شدند، آن‌ها را در شربتی که آماده کرده بودید، به مدت ۱ تا ۲ دقیقه قرار دهید تا شیرینی شهد به خورد آنها برود. سپس آن‌ها را از شهد بیرون بیاورید و سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه شباکیه عربی یا زولبیا فانوسی بدون خمیر مایه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۱۲۵ میلی‌لیتر (نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار)
ماءالشعیر ۲۵ میلی‌لیتر
کره ۱۲۵ گرم
بیکینگ پودر ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
آرد سفید قنادی ۵۰۰ گرم

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مراحل طرز تهیه شباکیه عربی بدون خمیر مایه

مراحل طرز تهیه شباکیه عربی یا خاگینه فانوسی بدون خمیر مایه را دنبال کنید.

مرحله اول: خمیر شباکیه را آماده کنید

آرد را ۳ بار الک و با بیکینگ پودر ترکیب کنید. کره را در یک ظرف بریزید و روی حرارت کتری قرار دهید تا آب شود. در یک ظرف جداگانه کره آب شده و ماءالشعیر و شیر را مخلوط کنید. حالا این مواد مایع را در چند مرحله به ترکیب آرد و بیکینگ پودر اضافه کنید.

حین اضافه کردن مواد مایع این ترکیب را مرتب هم بزنید تا خمیری یکدست ایجاد شود و زمانی که خمیر منسجم شد، باقی مانده مواد را اضافه کنید. خمیر این شیرینی کمی سفت‌تر از خمیر نان است و به هیچ عنوان چسبناک نیست.

مرحله دوم: خمیر را استراحت دهید

بعد از این که خمیر آماده شد، آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و درب آن را ببندید. سپس خمیر را برای نیم ساعت در فضای آشپزخانه بگذارید تا استراحت کند.

مرحله سوم: خمیر را برش بزنید

در این مرحله باید مقداری آرد روی میز کار بپاشید و بعد خمیر را به چند قسمت تقسیم کنید. تکه‌های خمیر را با وردنه باز کنید و خوب پهن کنید. سپس خمیر را به صورت رشته ای نازک برش دهید. اگر برای فرم دادن به خمیر از دستگاه استفاده می‌کنید، باید آن را از قسمت رشته کن دستگاه عبور دهید. برای رشته کردن خمیر با دست باید آن با یک چاقوی تیز به صورت منظم برش دهید.

به خاطر داشته باشید که فاصله رشته‌ها به صورت منظم و نزدیک باشد تا رشته‌ها یک اندازه شوند. بعد از این که رشته‌ها آماده شدند، آن‌ها را در دست بگیرید و خوب تکان دهید تا مرتب شوند.

مرحله چهارم: به خمیر شباکیه فرم دهید

بعد از رشته کردن خمیر باید همه رشته‌ها را کنار هم قرار دهید و روی سطح کار قرار دهید. حالا با کمک انگشت هر ۴ تا ۵ سانتی‌متر خمیر را با دست فشار دهید تا رشته‌ها در این نواحی به هم بچسبند. در ادامه خمیرها را از همین نقاطی که به هم چسبیده‌اند با چاقوی تیز برش بزنید. حالا دو سر خمیر را بگیرید و به سمت مرکز خمیر یا کمی داخل فشار بدهید تا رشته‌ها کمی از هم باز شوند.

مرحله آخر: شیرینی‌ شباکیه را سرخ کنید

در این مرحله باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. زمانی که روغن گرم شد، شیرینی‌ها را با فاصله از هم  در روغن قرار دهید به طوری که در روغن شناور شوند. بعد از این که شیرینی‌ها طلایی شدند، آن‌ها را از روغن خارج کنید و در شربت بار قرار دهید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد شیرینی را از شربت بار خارج کنید و در ظرف مورد نظرتان بچینید.

فوت و فن های درست کردن شیرینی شباکیه عربی

طرز تهیه شیرینی شباکیه یا زولبیا فانوسی

  • شربت بار شیرینی را زیاد نجوشانید چون هم رنگ آن قهوه‌ای و تیره می‌شود و هم طعم آن به تلخی می‌زند.
  • غلظت شربت بار شیرینی باید کمی رقیق‌تر از عسل باشد.
  • گلوکز را در آخرین مرحله برای شفاف شدن رنگ شربت اضافه کنید. اگر گلوکز در دسترس ندارید، می‌توانید آن را از دستور تهیه شربت شیرینی شباکیه، حذف کنید.
  • بعد از اینکه شیرینی را از شهد بیرون آوردید، می‌توانید روی آن‌ها را پودر پسته یا کنجد بپاشید و آن را سرو کنید.
  • شیرینی شباکیه را می‌توانید به عنوان میان وعده یا افطاری همراه با چای میل کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی شباکیه (زولبیا عربی)

طرز تهیه شیرینی شباکیه با شیر

چه کار کنیم که رنگ شربت شیرینی شباکیه شفاف شود؟

برای شفاف شدن رنگ شربت شیرینی شباکیه عربی، در ۵ دقیقه پایانی تهیه شربت، گلوکز مایع به آن اضافه کنید.

طرز تهیه شیرینی شباکیه با شیر چگونه است؟

در طرز تهیه شیرینی شباکیه با شیر، به جای آب، به خمیر شیر اضافه می‌شود. انتخاب بین استفاده از شیر یا آب، اختیاری است.

 

 

کالابرگ الکترونیک