۱۱ خواص نوشیدن گلاب در ماه رمضان برای سلامت بدن

۱۱ خواص نوشیدن گلاب در ماه رمضان برای سلامت بدن


7 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص نوشیدن گلاب در ماه رمضان

خواص نوشیدن گلاب در ماه رمضان را می‌دانید؟ «گلاب» یکی از مفیدترین عرقیات گیاهی برای افزایش نشاط و سلامتی بدن روزه‌داران محسوب می‌شود. درست کردن شربت گلاب خانگی با آن عطر و بوی شگفت انگیزش می‌تواند به کاهش احساس تشنگی و تقویت معده روزه‌داران کمک کند و فواید بی‌شماری برای سلامت بدن دارد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خاصیت نوشیدن گلاب در ماه رمضان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خواص شربت گلاب برای روزه‌داران پاسخ خواهیم داد.

 

 

با خواص نوشیدن گلاب در ماه رمضان آشنا شوید

 

با خواص نوشیدن گلاب در ماه رمضان آشنا شوید

 

«گلاب» سرشار از مواد معدنی خنک کننده همانند سدیم، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر و سولفور است و می‌تواند به هیدراته شدن بدن و همچنین تقویت معده و سلامت بدن کمک زیادی کند.

از جمله خواص گلاب این است که سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های A، E، B و C است و آنتی اکسیدان‌های فراوانی دارد. مصرف گلاب یک روش راحت و طبیعی برای تأمین انرژی و بهبود هضم غذا محسوب می‌شود و فواید زیادی برای روزه‌داران دارد. در ادامه به برخی از خواص نوشیدن گلاب در ماه رمضان اشاره شده است.

 

۱- هیدراته کردن بدن

 

اولین و مهم‌ترین مشکلی که بیشتر روزه‌داران در ماه رمضان با آن مواجه می‌شوند، کمبود آب و احساس مکرر تشنگی است. شربت گلاب حاوی مواد معدنی فراوانی است که به تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند و بدن را هیدراته نگه می‌دارد. مصرف گلاب می‌تواند احساس تشنگی روزه‌داران را در طول روز کاهش دهد.

 

۲- کاهش احساس تشنگی

 

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در ماه رمضان مدام احساس تشنگی را تجربه می‌کنید، بهتر است این خاصیت نوشیدن گلاب در ماه رمضان را جدی بگیرید. اضافه کردن مقداری گلاب به آب آشامیدنی یا درست کردن شربت گلاب در موقع سحری می‌تواند به شما کمک کند تا زمان افطار احساس عطش کمتری را حس کنید.

 

۳- جلوگیری از افزایش و کاهش ناخواسته وزن

 

جلوگیری از افزایش و کاهش ناخواسته وزن با گلاب

 

گلاب به دلیل مواد معدنی که دارد به تعادل نیتروژن در بدن کمک می‌کند و از همین رو از افزایش توده بدنی و یا کاهش بیش از اندازه آن جلوگیری می‌کند. اگر دوست ندارید با روزه گرفتن وزن کم کنید و در صدد حفظ وزن خودتان هستید، بهتر است در طول ماه رمضان از شربت گلاب استفاده کنید.

 

حتما بخوانید  11 مورد از بدترین غذاها در سفره افطار و سحر ماه رمضان

۴- افزایش انرژی بدن

 

یکی از خواص نوشیدن گلاب در ماه رمضان این است که می‌تواند به حفظ انرژی بدن کمک کند و از بی‌حالی و سستی روزه‌داران جلوگیری کند. شربت گلاب حاوی کربوهیدرات و شکر است و از همین رو نوشیدن آن در زمان سحری و افطار می‌تواند به تأمین انرژی کمک زیادی کند.

از دیگر خاصیت مهم نوشیدن گلاب در ماه رمضان می‌توان به تقویت قوای عمومی بدن و همچنین کاهش احساس خستگی بعد از نوشیدن آن اشاره کرد. در واقع گلاب از احساس بی‌حالی، سستی و خستگی در ماه رمضان جلوگیری می‌کند و انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

 

۵- بهبود سیستم گوارشی

 

بسیاری از افراد در ماه رمضان به مشکلات گوارشی نظیر دل درد و نفخ بعد از افطار مبتلا می‌شوند و معده آن‌ها به دلیل گرسنگی و به هم خوردن زمان مصرف غذا، فرآیند هضم را به خوبی انجام نمی‌دهد. یک خاصیت مهم نوشیدن گلاب در ماه رمضان این است که به هضم غذا کمک می‌کند و موجب می‌شود تا ذرات غذا در معده راحت‌تر هضم شوند.

در واقع خواص شربت گلاب برای معده و روده بسیار زیاد است و به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک زیادی می‌کند.

 

۶- تقویت معده

 

تقویت معده با گلاب

 

گلاب یک عصاره ضد سودای طبیعی است و خواص دارویی بی‌نظیری برای تقویت معده و بهبود عملکرد سیستم گوارشی دارد. اگر معده ضعیفی دارید و مشکل معده درد در ماه رمضان شما را آزار می‌دهد، پیشنهاد می‌شود حتماً از شربت گلاب در طول ماه رمضان استفاده کنید.

 

۷- کنترل دمای بدن

 

کنترل دمای بدن با گلاب

 

گلاب به کنترل دمای بدن کمک می‌کند و از احساس داغی بدن جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از گرما زدگی و عوارض آن، همچنین تعادل دمای بدن و برخورداری از خواص آب و گلاب می‌توانید از شربت گلاب استفاده کنید.

 

۸- جلوگیری از خشکی پوست

 

برای حفظ شادابی پوست در ماه رمضان گلاب بنوشید. معمولاً نخوردن آب در ماه رمضان موجب بروز مشکلات پوستی و خشک شدن پوست می‌شود. یکی از خواص نوشیدن گلاب در ماه رمضان این است که پوست را به طور عمیق آبرسانی می‌کند و از خشک شدن آن جلوگیری می‌نماید.

 

۹- بهبود خواب

 

بهبود خواب با گلاب

 

در مورد فواید خوردن گلاب قبل از خواب باید بدانید که گلاب دارای خواص آرام بخش است و از همین رو نوشیدن شربت آن قبل از خواب می‌تواند به تنظیم خواب در ماه رمضان کمک زیادی کند. جالب است بدانید که حتی بوییدن گلاب می‌تواند به درمان اختلالات خواب و تجربه یک خواب راحت بعد از خوردن سحری به شما کمک کند. برای این امر تنها کافی است که رختخواب‌تان را به مقداری گلاب آغشته کنید و خوابی راحت را تجربه کنید.

 

۱۰- جلوگیری و درمان یبوست

 

کم آبی بدن در ماه رمضان موجب ایجاد عارضه یبوست در برخی روزه‌داران می‌شود. از مهم‌ترین خواص شربت گلاب برای فرد روزه‌دار می‌توان به جلوگیری از یبوست و رفع آن اشاره کرد. گلاب خاصیت ملین دارد و از همین رو درمان مناسبی برای یبوست محسوب می‌شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه بستنی شکلاتی چوبی و اسکوپی بدون ثعلب و بستنی ساز

برای درمان یبوست پیشنهاد می‌شود شب‌ها یک لیوان گلاب را با مقداری تخم بارهنگ ترکیب کنید و برای ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس مقداری عسل به نوشیدنی خود اضافه نموده و میل کنید.

 

۱۱- جلوگیری از بوی بد دهان

 

یکی از مشکلاتی که بیشتر روزه‌داران با آن مواجه می‌شوند، خشک شدن و بد بو شدن دهان در ماه رمضان است. در واقع بهترین خاصیت نوشیدن گلاب در ماه رمضان این است که می‌تواند از بد بو شدن دهان روزه‌داران جلوگیری کند. در طول روز نیز شما می‌توانید از گلاب به صورت دهانشویه استفاده کنید و با این کار جلوی بد بو شدن دهان خود را بگیرید.

 

کدام نوع گلاب خواص بیشتری دارد؟

 

کدام نوع گلاب خواص بیشتری دارد؟

 

«گلاب» به مایعی گفته می‌شود که از تقطیر گلبرگ‌های گل محمدی به دست می‌آید و معمولاً به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. گلاب سنگین یا درجه یک به گلابی خطاب می‌شود که در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر از آن ۳۵ میلی‌گرم اسانس طبیعی گلاب وجود دارد.

گلاب سبک نیز گلابی است که در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر از آن ۱۵ میلی‌گرم اسانس گلاب وجود دارد. اما گلاب دو آتشه نوعی گلاب است که بعد از تقطیر دوباره با گلاب آماده شده ترکیب می‌شود و از همین رو عطر و بوی بیشتری دارد.

گلاب سه آتشه نیز از ترکیب گلاب دو آتشه به گلاب تازه تقطیر شده، تشکیل می‌شود. هر چقدر میزان عصاره و اسانس طبیعی گلاب بیشتر باشد و خالص‌تر باشد، عطر، طعم و خواص بیشتری دارد و باید از مقدار کمتری از آن در شربت استفاده کنید.

 

طبع گلاب و مصلح آن

 

طبع گلاب و مصلح آن

 

گلاب طبعی گرم و معتدل دارد. در واقع هر چقدر گلاب خالص‌تر باشد به میزان بیشتری گرم‌تر و معتدل‌تر است و هر چقدر مقدار اسانس طبیعی گلاب کمتر شود، طبع آن نیز بیشتر به سمت خنکی می‌رود. از بهترین مصلحات گلاب می‌توان به نبات و شکر اشاره کرد.

 

چرا باید در ماه رمضان گلاب بنوشیم؟

 

در این مقاله به چند خاصیت نوشیدن گلاب در ماه رمضان اشاره کردیم اضافه کردن تنها مقداری گلاب به آب نوشیدنی شما در طول ماه رمضان می‌تواند به هیدراته شدن بدن و پیشگیری از عطش در طول زمان روزه و همچنین بهبود وضعیت هضم غذا و افزایش انرژی شما کمک زیادی کند. برای مصرف گلاب بهتر است از گلاب‌های درجه یک یا دو آتشه استفاده کنید که کیفیت بالاتری نسبت به گلاب‌های معمولی دارند.

 

سوالات متداول

 

چطور با گلاب جلوی بوی بد دهان را بگیریم؟

 

یکی از خواص نوشیدن گلاب در ماه رمضان جلوگیری از بوی بد دهان است. برای این منظور می‌توانید در زمان سحر و افطار از شربت گلاب استفاده کنید و در طول روز دهان خود را با گلاب شستشو دهید.

 

مصرف گلاب چطور به هیدراته شدن بدن فرد روزه‌دار کمک می‌کند؟

 

شربت گلاب حاوی مواد معدنی فراوانی است که به تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند و بدن فرد روزه‌دار را هیدراته نگه می‌دارد.

 

کالابرگ الکترونیک