طرز تهیه شربت توت فرنگی غلیظ و خوشرنگ به ۳ روش آسان

طرز تهیه شربت توت فرنگی غلیظ و خوشرنگ به ۳ روش آسان


7 تیر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شربت توت فرنگی غلیظ و خوشرنگ به 3 روش

شربت توت فرنگی یکی از شربت‌های لوکس تابستانی است. اگر عاشق طعم شربت‌های خانگی هستید شربت توت فرنگی را می‌توانید به سادگی در خانه آماده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه شربت توت فرنگی خوشرنگ و مجلسی به ۳ روش شربت توت فرنگی با مربا، بدون مربا و با توت فرنگی یخ زده و فوت و فن شربت توت فرنگی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد درست کردن شربت توت فرنگی پاسخ خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه شربت توت فرنگی مجلسی (روش اول)

  • توت فرنگی: نیم کیلوگرم
  • شکر: ۷۵۰ گرم
  • آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب لیموترش: ۱ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی شربت توت فرنگی: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت شربت توت فرنگی: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شربت توت فرنگی خانگی بدون مربا

مراحل طرز تهیه شربت توت فرنگی خانگی بدون مربا

اگر دوست دارید یک شربت توت فرنگی خانگی بدون مربا با عطر و طعمی شگفت‌انگیز در خانه درست کنید، بهترین روش تهیه این شربت پیش روی شماست. شما می‌توانید در عرض چند دقیقه این شربت توت فرنگی خوش‌طعم را آماده و از خواص توت فرنگی هم استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با آموزش تصویری شربت توت فرنگی آشنا شوید.

مرحله اول؛ شستن توت فرنگی‌ها

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت توت فرنگی خانگی بدون مربا باید توت فرنگی‌ها را داخل آب بریزید و کمی سرکه یا نمک به آن اضافه کنید. سپس اجازه دهید توت فرنگی‌ها برای چند دقیقه در این ترکیب بمانند و ضدعفونی شوند. شستن صحیح توت فرنگی بسیار اهمیت دارد. حالا می‌توانید برگ‌های توت فرنگی‌ها را جدا کنید و آن‌ها را در آبکش بریزید.

در صورت تمایل انواع میوه‌ تازه را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن شهد شربت توت فرنگی

در این مرحله از طرز تهیه شربت توت فرنگی باید آب و شکر را در قابلمه بریزید. شعله گاز را روشن کنید و شروع به هم زدن آن کنید تا شکر به خوبی در آب حل شود.

در صورت تمایل برای خرید آب و شکر می‌توانید به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن توت فرنگی‌ها به شهد شربت

اضافه کردن توت فرنگی‌ها به شهد شربت

بعد از حل شدن شکر در آب باید توت فرنگی‌های شسته شده را به شهد شربت در قابلمه اضافه کنید. برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید توت فرنگی‌ها با شعله متوسط در این شهد بجوشند. سپس شعله گاز را کم کنید و ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا توت فرنگی کاملاً پخته و نرم شود.

مرحله چهارم؛ غلیظ شدن شربت توت فرنگی

غلیظ شدن شربت توت فرنگی

زمانی که شربت توت فرنگی به اندازه جوشید و غلیظ شد، آب لیموترش یا آبلیمو را اضافه کنید. بعد از چند دقیقه کوتاه می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید شربت در دمای اتاق خنک شود.

در صورت تمایل آبلیمو را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پلادانه حلوا گیلانی با دستور اصلی مرحله به مرحله

مرحله پنجم؛ میکس کردن شهد و توت فرنگی‌

بعد از خنک شدن ترکیب توت فرنگی در شهد، باید این ترکیب را در مخلوط‌کن بریزید و خوب میکس کنید. مواد را آن‌قدر مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شوند. در صورتی که به مخلوط‌کن دسترسی ندارید، می‌توانید از گوشت‌کوب برقی نیز استفاده کنید.

مرحله ششم؛ نگهداری شربت توت فرنگی

نگهداری شربت

بعد از میکس کردن توت فرنگی و خنک شدن شربت می‌توانید آن را در یک شیشه درب‌دار تمیز و خشک بریزید و در یخچال نگهداری کنید. برای درست کردن شربت توت فرنگی باید با توجه به میزان شیرینی که می‌پسندید، مقداری شربت در لیوان بریزید و بقیه لیوان را با آب سرد و یخ پر کنید. سپس شربت خوشمزه‌تان را میل کنید.

طرز تهیه شربت توت فرنگی با مربا و بدون میکس کردن توت فرنگی‌ها (روش دوم)

طرز تهیه شربت توت فرنگی با مربا و بدون میکس کردن توت فرنگی‌ها

برای تهیه شربت توت فرنگی بدون میکس کردن توت فرنگی‌ها باید به روش درست کردن مربای توت فرنگی عمل کنید. برای خواندن طرز تهیه مربای توت فرنگی روی لینک مطلب کلیک کنید. یادتان باشد اگر خواستید از مربای توت فرنگی، شربت توت فرنگی بگیرید بعد از ۳۰ دقیقه از پخت مربا، با ملاقه شربت مربا را جمع کنید، در یک شیشه درب‌دار خشک و تمیز بریزید و کنار بگذارید تا خنک شود. شربت توت فرنگی را در یخچال نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی توت فرنگی با ثعلب بدون دستگاه

طرز تهیه شربت توت فرنگی با توت فرنگی یخ‌زده (روش سوم)

طرز تهیه شربت توت فرنگی با توت فرنگی یخ زده

اگر فصل توت فرنگی نیست و هوس شربت توت فرنگی کردید، می‌توانید با استفاده از توت فرنگی منجمد شده نیز شربت درست کنید. برای این کار ابتدا باید یخ توت فرنگی‌ها آب شود و بعد به روش اول گفته شده در این مقاله شربت توت فرنگی را آماده کنید. از آن‌جایی که توت فرنگی منجمد آب بیشتری دارد، از همین رو برای غلیظ شدن شربت توت فرنگی بهتر است به اندازه ۲ قاشق چای‌خوری نشاسته ذرت را با ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب ترکیب کنید و در شربت توت فرنگی بریزید.

در صورت تمایل برای خرید نشاسته می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

طرز تهیه شربت توت فرنگی با هندوانه (روش چهارم)

طرز تهیه شربت توت فرنگی با هندوانه

برای تهیه میکس شربت توت فرنگی با هندوانه، کافی است به یکی از روش‌های بالا، مایه شربت توت فرنگی را درست کنید. سپس برای درست کردن شربت به اندازه نصف لیوان فرانسوی‌ دسته‌دار شربت توت فرنگی را با ۲ لیوان آب، ۱ لیوان آب گازدار، ۱۰۰ گرم هندوانه پوره شده در مخلوط‌کن و آب نصف یک عدد لیموترش با هم مخلوط کنید. سپس شربت را در لیوان بریزید و همراه با یخ خرد شده سرو کنید.

موارد استفاده شربت توت‌ فرنگی

شربت توت فرنگی را می‌توان به روش‌های مختلف استفاده کرد. این شربت را می‌توانید به موهیتو توت فرنگی اضافه کنید و به جای شکر از آن استفاده کنید. همچنین شربت توت‌فرنگی غلیظ را می‌توانید در طرز تهیه انواع اسموتی به کار ببرید. از این شربت همچنین در موارد زیر می‌توانید استفاده کنید:

• طعم‌دهنده روی انواع بستنی
• برای سرو صبحانه
• درست‌کردن شیر توت‌ فرنگی بسیار سریع و راحت
• درست‌کردن انواع اسموتی‌های خوشمزه

ترفندهایی برای خوشرنگ شدن شربت توت فرنگی

ترفندهایی برای خوشرنگ شدن شربت توت فرنگی

  • برای خوشرنگ شدن شربت توت فرنگی باید کف روی شربت توت فرنگی را با قاشق بردارید و دور بریزید. این کار موجب می‌شود تا رنگ شربت شفاف‌تر شود.
  • برخی افراد برای خوشرنگ شدن شربت توت فرنگی مقداری رنگ خوراکی قرمز به آن اضافه می‌کنند. هر چند که پیشنهاد نمی‌شود از این روش استفاده کنید، اما به هر حال اضافه کردن رنگ می‌تواند موجب خوشرنگ شدن شربت توت فرنگی شود.

خواص شربت توت فرنگی

خواص شربت توت فرنگی

توت فرنگی یک میوه مفید و خوشمزه بهار و تابستان است که چه به صورت خام و چه شربت و مربای توت فرنگی خواص بی‌نظیری برای سلامت دارد. هر چند که پختن توت فرنگی و آماده کردن شربت می‌تواند بخش زیادی از ویتامین C موجود در آن را از بین ببرد، اما به هر حال این شربت همچنان سرشار از مواد مغذی است.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه خورش قلیه کدو حلوایی | یک خورش گیاهی بدون گوشت

از مهم‌ترین خواص توت فرنگی در طب سنتی و به صورت شربت می‌توان به کنترل فشار خون، تقویت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، درمان افسردگی و خنک کردن بدن و درمان گرمازدگی اشاره کرد.

فوت و فن‌های طرز تهیه شربت توت فرنگی

فوت و فن‌های طرز تهیه شربت توت فرنگی

  • برای درست کردن شربت توت فرنگی می‌توانید از قابلمه یا کفگیر مسی استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا شربت شما پررنگ‌تر شود.
  • برای جلوگیری از سر رفتن شربت توت فرنگی می‌توانید یک قاشق چوبی در قابلمه قرار دهید.
  • به منظور شفاف شدن رنگ شربت توت فرنگی می‌توانید یک قابلمه بزرگ‌تر از قابلمه‌ای که شربت را در آن آماده کرده‌اید، در فریزر قرار دهید یا اینکه قابلمه را با یخ پر کنید. سپس قابلمه شربت را داخل این قابلمه بگذارید. شوکی که به شربت وارد می‌شود، رنگ شربت توت فرنگی را شفاف‌تر می‌کند.
  • از جوشاندن بیش از حد شربت توت فرنگی اجتناب کنید. برای تست غلظت شربت آن را در یک نعلبکی بریزید و بعد از سرد شدن شربت غلظت را بررسی کنید.
  • برای شفاف شدن شربت توت فرنگی و جلوگیری از کپک زدن شربت توت فرنگی می‌توانید مقداری جوهر لیمو به شربت اضافه کنید.
  • در صورتی که دوست دارید شربت توت فرنگی شما قوام بیشتری داشته باشد، می‌توانید یک ورق ژلاتین یا مقداری پودر ژله توت فرنگی به شربت اضافه کنید. برای خرید ژله و پودر ژلاتین می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.
  • در حین پخت توت فرنگی و آماده کردن شربت توت فرنگی به هیچ عنوان شعله گاز را کم و زیاد نکنید، این کار موجب تیره و بد رنگ شدن شربت توت فرنگی می‌شود.
  • اگر شربت توت فرنگی به قوام مورد نظر برسد، شربت شما شکرک نمی‌زند و دوام بیشتری خواهد داشت.
  • برای درست کردن شربت توت فرنگی نباید درب قابلمه را ببندید. این کار موجب کدر و بدرنگ شدن شربت توت فرنگی می‌شود.
  • به منظور خوش‌عطر شدن شربت توت فرنگی می‌توانید از مقداری دارچین، وانیل، هل و زعفران استفاده کنید.
  • اضافه کردن مقداری گلاب موجب خوش‌عطر شدن شربت توت فرنگی می‌شود.
  • اگر شربت توت فرنگی خانگی را با توت فرنگی محلی درست کنید، عطر و طعم بهتری خواهد داشت.
  • برای افزایش غلظت شربت توت فرنگی می‌توانید از مقداری نشاسته ذرت استفاده می‌کنند. برای این کار باید کمی نشاسته را در آب حل کنید و سپس آن را به شربت در حال جوش اضافه کنید.

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد شربت توت فرنگی

چطور شربت توت فرنگی درست کنم؟

در طرز تهیه شربت توت فرنگی خوشرنگ و مجلسی باید توت فرنگی‌ها را با ترکیب آب و شکر بجوشانید تا به غلظت مناسب برسند. سپس کمی آبلیمو به آن اضافه کنید و اجازه دهید شربت سرد شود.

بهترین روش برای طرز تهیه شربت توت فرنگی غلیظ خانگی چیست؟

برای افزایش غلظت شربت توت فرنگی خانگی می‌توانید توت فرنگی را داخل شربت میکس کنید و یا یک ورق ژلاتین به شربت در حال پخت اضافه کنید.

علت تیره و بد رنگ شدن شربت توت فرنگی چیست؟

در حین پخت توت فرنگی و آماده کردن شربت توت فرنگی به هیچ عنوان شعله گاز را کم و زیاد نکنید، این کار موجب تیره و بد رنگ شدن شربت می‌شود.

چرا شربت توت فرنگی شکرک می‌زند؟

علت اصلی شکرک زدن انواع شربت از جمله شربت توت فرنگی در مراحل پخت شربت اتفاق می‌افتد. یک دلیل شکرک زدن شربت پخت آن با حرارت بالا و تبخیر سریع آب شربت است. یک دلیل دیگر شکرک زدن شربت استفاده از مقدار زیاد شکر است. این موارد جزو علل شکرک زدن انواع مربا هم محسوب می‌شوند.

 

کالابرگ الکترونیک