بهترین زمان خوردن سحری در ماه رمضان + حکم مراجع تقلید

بهترین زمان خوردن سحری در ماه رمضان + حکم مراجع تقلید


21 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین زمان خوردن سحری در ماه رمضان + حکم مراجع تقلید

بهترین زمان صرف سحری در ماه رمضان موقعی است که زمان کافی برای خوردن همه‌ی گروه‌‌های مواد غذایی را داشته باشید و در کمال آرامش غذای خود را میل کنید. در واقع یکی از نکات کلیدی درباره سحری این است که شما به موقع از خواب بیدار شوید و بتوانید غذای اصلی، مایعات، سبزیجات و میوه را به مقدار مناسبی استفاده کنید. اما سحری را کی بخوریم؟ خوردن غذا و مایعات در چه زمانی روزه را باطل می‌کند؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش طبق توصیه‌های پزشکی ماه رمضان نکات مهم در مورد خوردن سحری در زمان مناسب را برای شما گردآوری کرده‌ایم. علاوه بر این حکم مراجع تقلید در مورد زمان خوردن سحری را برای شما آورده‌ایم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد بهترین زمان خوردن سحری پاسخ خواهیم داد.

 

 

بهترین زمان خوردن سحری

 

بهترین زمان صرف سحری

 

انتخاب یک زمان‌بندی مناسب و برنامه‌ریزی دقیق در ماه رمضان و به خصوص برای خوردن سحری اهمیت زیادی دارد. در واقع روزه‌داران باید با تنظیم ساعت برای سحری به موقع از خواب بیدار شوند تا زمان کافی برای صرف غذا و مایعات را داشته باشند.

برای راحتی کار پیشنهاد می‌شود از شب قبل غذای سحری را آماده کنید و صبح تنها غذا را گرم و میل کنید. این کار موجب می‌شود تا زمان بیشتری برای خوردن غذا، سالاد، مایعات و میوه داشته باشید.

اگر از قبل غذای سحری بدون نون یا برنجی را آماده کرده‌اید، می‌توانید ۱ ساعت قبل از اذان از خواب بیدار شوید. قبل از هر چیزی باید بدانید که خوردن سحری همانند وعده ناهار است و افطار باید همانند صبحانه سبک و کم حجم باشد.

از همین رو وعده غذایی شما برای سحری باید کامل باشد تا انرژی مورد نیاز را تا زمان افطار فراهم کند. بهتر است برای سحری یک وعده غذای سالم و مقوی و کم چرب میل کنید تا بدن شما با کمبود انرژی مواجه نشود.

فراموش نکنید که مصرف غذاهای چرب، شور و حجیم موجب می‌شود تا در طول روز احساس تشنگی و سنگینی بیشتری را تجربه کنید. در واقع سوخت و ساز غذاهای چرب نیاز به آب بیشتری دارد و این موضوع بدن را با کم آبی مواجه می‌کند.

موضوع مهمی که باید در مورد زمان خوردن سحری و زمان خوابیدن بدانید این است که به هیچ عنوان بعد از خوردن سحری بلافاصله نخوابید. بهتر است بین خوردن غذا و خواب حداقل ۲۰ دقیقه فاصله ایجاد کنید.

این کار از بروز مشکلات گوارشی، تلخی و خشکی دهان و همچنین خواب پریشان جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود تا بعد از بیدار شدن از خواب احساس سنگینی، ترش کردن و مشکلات کمتری را تجربه کنید و در طول روز نیز سرحال‌تر باشید.

 

بهترین زمان صرف آب در سحری

 

بهترین زمان صرف آب در سحری

 

درست همانند بهترین زمان خوردن سحری، انتخاب زمان مناسب برای خوردن آب نیز می‌تواند جلوی کم آبی بدن و تشنگی فرد روزه‌دار در طول روز را بگیرد. اما بهترین زمان مناسب آب خوردن برای روزه‌داران چه موقعی است؟

حتما بخوانید  طرز تهیه خورشت سبزی اهوازی (قورمه سبزی اهوازی) + فیلم

به طور کلی بدن ما در طول روز به میزان زیادی آب و مایعات نیاز دارد. خوردن حدود ۸ لیوان آب در طول روز برای سرحال بودن و حفظ سلامت بدن لازم و ضروری است. میزان آب مورد نیاز بدن هر فرد نیز با توجه به نیاز بدن فرد و وزن او تعیین می‌شود. از همین رو مصرف به اندازه و به موقع آب در زمان سحری می‌تواند بدن را در طول روز هیدراته نگه دارد و از بروز کم آبی بدن جلوگیری کند.

کارشناسان تأکید می‌کنند که برای خوردن آب در سحری باید آن را با فاصله میل کنید. خوردن یک باره آب به مقدار زیاد موجب افزایش حجم ادرار و کم آبی بدن می‌شود. در واقع اگر در زمان سحری چند لیوان آب پشت سر هم بنوشید، خیلی زود نیاز به دستشویی خواهید داشت و آب اضافی از بدن شما خارج می‌شود.

از همین رو سعی کنید بعد از بیدار شدن از خواب ابتدا یک لیوان آب بخورید. نیم ساعت بعد از خوردن آب، غذا میل کنید و نیم ساعت بعد از خوردن سحری نیز دوباره آب بنوشید. استفاده از انواع سبزیجات و میوه‌ها و همچنین شربت‌های خانگی نیز می‌تواند از بروز کم آبی بدن در طول روز جلوگیری کند.

 

بیشتر بخوانید: برنامه یک ماهه سحری، افطار و شام ماه رمضان

 

چرا باید سحری بخوریم؟

 

چرا باید سحری بخوریم؟

 

جدا از این که به بهترین زمان صرف سحری پرداختیم، لازم است کمی هم در مورد اهمیت خوردن سحری و عوارض نخوردن سحری بدانید. بسیاری از افراد به خاطر لاغر شدن و یا ناتوانی برای بیدار شدن برای سحری بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند.

در چنین شرایطی بدن شما بعد از خوردن شام تا افطار روز بعد گرسنه می‌ماند. این موضوع موجب می‌شود تا فرد حدود ۲۰ ساعت آب و مواد غذایی مصرف نکند و از همین رو متابولیسم فرد به شدت کاهش پیدا می‌کند.

جالب است بدانید که این افراد به جای لاغر شدن معمولاً بیشتر مستعد چاقی و اضافه وزن می‌شوند. زیرا بدن در طول روز سوخت و ساز نخواهد داشت و این موضوع موجب می‌شود تا فرد سریع‌تر چاق شود.

از طرف دیگر عدم مصرف سحری موجب بروز بیماری‌های گوارشی و حتی بروز مشکلاتی جدی نظیر زخم معده می‌شود و می‌تواند سلامت فرد را تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که سحری نمی‌خورند دچار افت قند و کمبود آب می‌شوند و از همین رو در طول روز احساس خستگی مفرط، عدم تمرکز و سرگیجه خواهند داشت و با مشکلاتی جدی روبرو خواهند شد.

کارشناسان توصیه می‌کنند حتی افرادی که زمان کافی برای خوردن سحری ندارند، بهتر است در وعده سحری از یک لیوان شیر و عسل به همراه چند عدد خرما استفاده کنند تا بدن انرژی لازم را در طول روز داشته باشد.

 

تا چه زمانی مجاز به خوردن سحری هستیم؟

 

تا چه زمانی مجاز به خوردن سحری هستیم؟

 

از منظر کارشناسان دینی خوردن سحری درست تا قبل از شروع اذان بلامانع است و فرد روزه‌دار باید با شنیدن اذان از خوردن و آشامیدن هر گونه مواد غذایی و مایعات اجتناب کنید. معمولاً بهتر است که روزه‌داران از ۱۰ دقیقه نزدیک به اذان خوردن و آشامیدن را کنار بگذارند.

در واقع علمای دینی همواره تأکید می‌کنند که حتی اگر فردی درست در لحظه اذان غذایی در دهان گذاشت باید با شنیدن اذان آن را از دهان خود خارج کند تا روزه باطل نشود. اما در صورتی که در حال جویدن و خوردن غذا باشد، می‌تواند لقمه غذا را بخورد و از خوردن مجدد غذا پرهیز نماید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کله جوش مرحله به مرحله به 3 روش

 

حکم مراجع تقلید درباره زمان مجاز برای خوردن سحری

 

حکم مراجع تقلید درباره زمان مجاز برای خوردن سحری

 

آیت‌الله خامنه‌ای:

مقتضى است که مؤمنین محترم جهت رعایت احتیاط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه‌ها براى روزه امساک کنند و حدود ۵ الى ۶ دقیقه بعد از اذان، شروع به اداى نماز صبح نمایند.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

بر مؤمنین لازم است قبل از اذان صبح برای روزه امساک کنند و احتیاطاً ۵ دقیقه بعد از تمام شدن اذان، نماز بخوانند. اگر هنگامى‏ که مشغول خوردن غذا یا نوشیدن آب است بفهمد که اذان صبح شده، باید آنچه را که در دهان است بیرون بیاورد و اگر عمداً فرو بدهد روزه‌اش باطل است و کفاره هم دارد.

اگر فردی بدون اطلاع از شروع اذان صبح و یا از روی ندانستن حکم، خوردن و آشامیدن را ادامه داده است در صورتی که تا پیش از پایان اذان، خوردن و آشامیدن را ترک کرده، استثنائا روزه این روز صحیح است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی:

در وجوب امساک، ملاک تحقق فجر صادق است؛ لذا اگر شروع اذان مقارن با طلوع فجر باشد و یا از اذان مؤذن وقت‌شناس اطمینان به دخول وقت حاصل شود، امساک واجب است و خوردن و آشامیدن جایز نیست.

آیت‌الله سیستانی:

اگر یقین دارید که وقت داخل شده است نمی‌توانید چیزی بخورید.

 

سوالات متداول

 

بهترین زمان مناسب آب خوردن در زمان سحری برای روزه‌داران چه موقعی است؟

 

سعی کنید بعد از بیدار شدن از خواب ابتدا یک لیوان آب بخورید. نیم ساعت بعد از خوردن آب غذا میل کنید و نیم ساعت بعد از خوردن سحری نیز دوباره آب بنوشید.

 

حکم خوردن سحری هنگام اذان صبح چیست؟

 

خوردن سحری بعد از شروع اذان موجب باطل شدن روزه می‌شود. لذا روزه‌داران باید دقیقاً قبل از شروع شدن اذان از خوردن و آشامیدن اجتناب کنند.

 

سحری را کی بخوریم؟

 

در پاسخ به این سوال که سحری را کی بخوریم باید بدانید که بهتر است زمانی برای خوردن سحری از خواب بیدار شوید که وقت کافی برای غذا خوردن داشته باشید. خوردن مواد غذایی مورد نیاز بدن به همراه سبزیجات، میوه و مایعات باید در منوی سحری شما جای بگیرد تا در طول ماه رمضان با کمبود انرژی و کمبود ویتامین مواجه نشوید.

 

آیا می‌توان تا پایان اذان صبح خوردن سحری را طول داد؟

 

حقیقت این است که شما درست تا لحظه شروع اذان صبح مجاز به خوردن و آشامیدن هستید. به محض شروع شدن اذان اگر چیزی بخورید، روزه شما باطل می‌شود. از همین رو همه علما تأکید می‌کنند تا چند لحظه قبل از شروع اذان غذا خوردن و آب نوشیدن را کنار بگذارید.

 

حکم سحری خوردن سهوی بعد از اذان صبح چیست؟

 

در صورتی که فرد درست با شروع اذان به اشتباه چیزی بخورید، باید سریعاً غذا را از دهان خارج کنید. اگر تا پیش از پایان اذان خوردن و آشامیدن را ترک کند، روزه قبول است، اما بعد از اذان روزه باطل می‌شود.

 

چرا نباید بدون سحری روزه بگیریم؟

 

روزه گرفتن بدون سحری موجب می‌شود تا بدن در طول روز با کمبود انرژی مواجه شود. این کار زمینه انواع بیماری‌ها را فراهم می‌کند و موجب کند شدن متابولیسم بدن، سردرد و پرخاشگری می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک