معرفی و خلاصه بهترین و معروف ترین رمان های جهان

معرفی و خلاصه بهترین و معروف ترین رمان های جهان


5 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 18 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معروف ترین رمان های جهان
فهرست محتوا پنهان

بهترین و معروف ترین رمان های جهان شاهکارهای ادبی به قلم بزرگترین و چیره دست ترین نویسندگان تاریخ هستند که گذر زمان را تاب آورده و هر کدام ارزش چندین بار خواندن را دارند. در ادامه با معرفی و خلاصه بهترین و پرفروش ترین و معروف ترین رمان های جهان همراه ما باشید.

 

کتاب ها طول عمر را بالا می برند، استرس را کم کرده و به تقویت هوش نیز کمک می کنند. حتی اگر نگران ریزش مو و طاسی سر خود هستید، خبر خوب اینکه کتاب خواندن باعث پر پشتی و ضخیم شدن موهای شما می شود! سوای تمام ادعاهای عجیبی که درباره کتاب خواندن شنیده اید، یک چیز مسلم است و آن اینکه غرق شدن در دنیای پر رمز و راز و خیال انگیز کتاب ها یکی از دلچسب ترین و خوشایندترین شادی های زندگی است. رضایت شغلی می آید و می رود، حتی روزهای پرشور عاشقی هم روزی به سر می رسند،‌ ولی می توانید همیشه از جادوی بی انتهای ادبیات برای سفر به دنیای اسرارآمیز داستان ها لذت ببرید.

رمان ها قدرت اعجاب انگیزی دارند و می توانند همزمان قلب و ذهن را درگیر کرده، از تاریخ بگویند، تار و پود روح ما را بافته و از احساسات و تجاربی صحبت کنند که محال است قبلا به آن حتی فکر کرده باشیم. ولی از کجا شروع کنیم؟ جواب دادن به این سوال به این راحتی ها نیست. جواب به این سوال شاهکارهای ادبی است. اما انتخاب از میان شاهکارها نه تنها سخت، بلکه حتی ناممکن است. فهرستی که اینک پیش روی شماست، حاصل پروسه طولانی و پر زحمت ما در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش است. به هر روی،‌ آنچه پیش روی شماست، معروف ترین رمان های جهان است.

 

 

‍۱-«صد سال تنهایی» اثر اثر گابریل گارسیا مارکز از رمان های معروف دنیا

 

«صد سال تنهایی» اثر اثر گابریل گارسیا مارکز از معروف ترین رمان های جهان

 

شکی نیست که «صد سال تنهایی» در کنار آنکه یکی از قله های ادبیات آمریکای لاتین به حساب می آید، از معروف ترین رمان های جهان است که بازار کتاب ایران هم با استقبال چشمگیری مواجه شده است. گابریل گارسیا مارکز در شناخته شده ترین کتاب خود ماجراهای زندگی هفت نسل از خانواده بوئندیا و شهر ماکوندو، شهری که همین خانواده ساخته را روایت می کند.

مارکز در رمان شگفت انگیز ۴۰۰ و چند صفحه ای خود تاریخ،‌ قصه های عامیانه، سحر و جادو و هجو و طنز را در هم آمیخته است. با وجودی که هم اکنون اکثر منتقدان و مورخان هنری بر این عقیده اند که صد سال تنهایی از شاهکارهای ادبیات جهان است، ولی در ابتدای انتشار چندان قدر دیده نشد. باید مدتی می گذشت تا رفته رفته توجهات بیشتری به رمان بی نظیر مارکز شود.

 

 

بیشتر بخوانید » زندگینامه و خلاصه ی بهترین رمان های گابریل گارسیا مارکز «

 

 

۲-«غرور و تعصب» اثر جین آستن از رمان های معروف جهان

 

«غرور و تعصب» اثر جین آستن از رمان های معروف جهان

 

انتخاب «غرور و تعصب» جین آستن در اکثر فهرست های بهترین و معروف ترین رمان های جهان تقریبا به صورت قانونی نانوشته بدل شده است. افزون بر این، واقعیت جهان شمولی نیز وجود دارد که بر اساس آن تقریبا بیشتر کسانی که نام جین آستن را می شنوند، بلافاصله به این رمان جذاب و نفسگیر آکنده از شور و عشق و طنازی و دلبری و البته مناسبات دست و پاگیر عصر پیش از ویکتوریا فکر می کنند. حق هم با آنهاست، جین آستن در بهترین اثر خود به طرز حیرت انگیزی معجونی شیرین از فلسفه، تاریخ، طنز و احساسات شورانگیز عاشقانه را مهیا کرده که هر مخاطبی را شیفته خود می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » زندگینامه و مروری بر آثار مشهور جین آستین «

 

 

۳-«ربه ‌کا» اثر دافنه دوموریه معروف ترین رمان های جهان

 

«ربه ‌کا» اثر دافنه دوموریه معروف ترین رمان های جهان

 

«ربه کا» یکی از مشهورترین آثار دافنه دوموریه، نویسنده گوتیک رمانتیک های به یادماندنی است. در ربه کا، خانم دووینتر راوی داستان است، او که پس از مرگ ربه کا، همسر اول ماکسیم دووینتر، مالک ثروتمند املاک مندرلی به همسری او درآمده، با ورود به خانه و آشنایی با مستخدم مرموز دووینتر، خانم دنورس به مرور پی به رازهای تاریکی از گذشته شوهرش و همینطور ربه کا می برد که هر لحظه او را بیشتر در کام کابوس و خیال های وهم انگیز فرو می برد. ربه کا از شاهکارهای ادبی است که با اقتباس درخشان آلفرد هیچکاک، شانس رفتن بر پرده نقره ای را هم پیدا کرد.

 

 

۴–«بچه های نیمه شب» از معروف ترین رمان های جهان

 

«بچه های نیمه شب» از معروف ترین رمان های جهان

 

سلیم سینایی در نیمه شب استقلال هند متولد می شود به این طریق سرنوشتن با تاریخ هندوستان گره می خورد. خیلی زود مشخص می شود، او یکی از هزار و یک کودکی است در آن نیمه شب متولد شده اند و هر کدام نیز دارای قدرت های ماوراء طبیعی همچون تله پاتیک و حس بویایی به شدت بالا هستند. این کودکان با این موهبت یا نفرین هم در نقش سرور و هم قربانی روزگار خود ظاهر می شوند.

«بچه های نیمه شب» یکی از مبهوت کننده و معروف ترین رمان های جهان است که با نثری خیره کننده یکی از آشفته ترین دوره های قرن بیستم را با فضاسازی های جادویی و تمثیل های تاریخی به تصویر می کشد. بچه های نیمه شب، نه تنها در سال ۱۹۸۱ برنده جایزه بوکر (حکم نوبل ادبیات انگلیسی) شد، بلکه در بیست و پنجمین و چهلمین سال برگزاری جایزه بوکر در سال های ۱۹۹۳ و ۲۰۰۸ عنوان جایزه بوکر بوکرها و جایزه بهترین برگزیدگان بوکر را نیز برد تا یکی از بهترین آثار ادبیات هند در تمام تاریخ نیز لقب گیرد.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه بهترین کتاب های داستان و رمان ادبیات افغانستان

 

 

۵- «سفر به انتهای شب» اثر لویی فردینان سلین از معروف ترین رمان های جهان

 

«سفر به انتهای شب» اثر لویی فردینان سلین از معروف ترین رمان های جهان

 

لویی فردینان سلین نویسنده ای به شدت خشمگین و صریح اللهجه بود که اصلا با کسی شوخی نداشت. تقریبا در هر صفحه از رمان «سفر به انتهای شب» می توان تنفر و خشم او از آنچه حماقت و دورویی جامعه می دانست را دید. سفر به انتهای شب مملو از کلمات شکسته و عامیانه، فحاشی ها و هر آنچه به زبان محاوره مربوط می شود و به تعبیر بهتر، سمفونی ادبی پر از خشم،‌ بی رحمی و پوچی است.

به همین دلیل وقتی این اثر لویی فردینان سلین در سال ۱۹۳۲ به چاپ رسید، بسیاری از منتقدان ادبی شوکه شدند. ولی به سرعت استقبال خیره کننده ای از این اثر سلین در اروپا و آمریکا شد و پس از آن بسیاری از نویسندگان به تأسی از او از زبان ادبی و معیار روی برگردانند و بیشتر از زبان زنده و پویای محاوره بهره بردند. سفر به انتهای شب داستان زندگی فردینان باردامو از زبان خود اوست. باردامو، مرد بی وطنی، بی ریشه و لاقیدی است که به هر کجا که بخت او را ببرد می رود. او پس از جنگ جهانی اول به آفریقا می رود، پس از آن به آمریکا و دوباره به فرانسه باز می گردد تا به عنوان یک پزشک ناکام به زندگی کسالت باری در پاریس تن بدهد.

 

 

۶-«عامه پسند» اثر چارلز بوکوفسکی از رمان های معروف جهان

 

«عامه پسند» اثر چارلز بوکوفسکی از رمان های معروف جهان

 

از سلین گفتیم، بد نیست به دوست او، چارلز بوکوفسکی هم اشاره کنیم. رمان «عامه پسند» آخرین اثر بوکوفسکی است که در سال ۱۹۹۴ اندکی پس از درگذشت او به چاپ رسید. بوکوفسکی در آخرین اثر خود خوانندگانش را برای آخرین بار همراه خود به سفری هیجان انگیز مملو از مرگ، جنون و روابط پرشور می برد. عامه پسند هیچ شباهتی به سایر آثار بوکوفسکی ندارد و اثری است بیش از حد معمول خشن، مملو از طنزی گزنده و پر نیش و کنایه و البته بدبینی بی سابقه که حتی از بوکوفسکی بعید است.

بوکوفسکی در عامه پسند که آن را به «نویسندگی بد» تقدیم کرده، از نیکی بلان، کارآگاه خصوصی زبده ای می گوید که به نظر وقت سر خاراندن ندارد. در مدت کوتاهی پرونده های غیرمعمول یکی پس از دیگری و یکی از دیگری عجیب تر و باورنکردنی دست به بلان می رسد؛ از مشخص کردن قلابی یا اصل بودن لوئی فردینان سلین که ظاهرا در یکی از کتابفروشی های هالیوود پاتوق کرده (زن مرموزی به نام بانوی مرگ دستمزد بالایی را برای شکار نویسنده مشهور به او پیشنهاد داده!) تا نجات دادن جان مردی که ادعا می کند موجود فضایی در کالبد یک زن جذاب و زیبا جانش را به لب رسانده و البته مهمتر از همه جستجوی طولانی برای کشف پرنده مرموزی به نام گنجشک قرمز!

 

 

۷-«بیگانه» اثر آلبر کامو از رمان های معروف جهان

 

«بیگانه» اثر آلبر کامو از معروف ترین رمان های جهان

 

مورسو، راوی رمان فراموش نشدنی آلبر کامو از بهترین و معروف ترین رمان های دنیا است. او مرد فرانسوی است که همچون بیگانه ای در دهکده ای در الجزایر زندگی می کند. مورسو، شخصیتی به شدت رک و صریح، منطقی و البته نسبت به همه چیز بی اعتنا است. با جلو رفتن داستان مورسو مرتکب قتلی می شود و در اینجاست که ضد اجتماعی بودن او به ضررش تمام می شود. مورسو آدمی به شدت منفعل است که در زندگی هیچ ابتکار عملی ندارد. او که زندگی را پوچ می داند، تلاشی هم برای رهایی از آن می کند. سرانجام، همین انفعال و بی اعتنایی او را به آخر خط می رساند. آلبر کامو با صراحت و سادگی مختص به خودش، در بیگانه به بهترین شکل مفهوم پوچ گرایی (نهیلیسم) یا آنچه خود «بیگانه عریانی انسان را در رویارویی با پوچی» وصف می کند را کندوکاو کرده است.

 

 

۸-«دل تاریکی» اثر جوزف کنراد از معروف ترین رمان های جهان

 

«دل تاریکی» اثر جوزف کنراد از معروف ترین رمان های جهان

 

«دل تاریکی» رمان مرعوب کننده ای است که جوزف کنراد آن را با الهام از تجارب شخصی خود در سفر به رودخانه کنگو به رشته تحریر در آورده است. مارلو، ملوانی است که فرماندهی کشتی مخصوص حمل عاج را برعهده دارد و سفر طاقت فرسا و کابوس واری را در دل جنگل های تاریک و قلمروهای کاوش نشده طی می کند تا تاجر مرموز عاج آقای کورتس را ملاقات کند. اگرچه دل تاریکی یکی از بحث برانگیزترین رمان های تاریخ نیز به حساب می آید و همچنان کنراد از اتهام نژادپرستی و نگرش استعماری تبرئه نشده، ولی نویسنده در این اثر فراموش نشدنی چنان وارد ابعاد روانشناختی انسان شده که تا پیش از او کمتر اثری ادبی توانسته به آن دست یابد.

 

 

۹-«آوای وحش» اثر جک لندن از رمان های معروف جهان

 

-«آوای وحش» اثر جک لندن از رمان های معروف جهان

 

«آوای وحش» را جک لندن با قدرت تخیل اعجاب انگیز خود نوشته است. جک لندن که خود روزگاری یکی از جویندگان طلا در منطقه کلوندایک یوکان (ناحیه منجمدی در شمال غربی کانادا) بود، به خوبی از تجارب طاقت فرسای زندگی خود برای نوشتن درباره زندگی سگی به نام باک استفاده کرده است. باک که برخلاف سپید دندان در رمانی به همین نام، از دنیای انسان ها پای به سرزمین منجمد کلوندایک می گذارد. جک لندن در این اثر خواندنی خود که تا به حال به ۴۷ زبان ترجمه شده و میلیون ها نسخه از آن نیز در سرتاسر جهان فروخته شده، با فضاسازی ها و توصیف های دقیق و پر از جزئیات خوانندگان را به بهترین نحو ممکن وارد قلمروی حیات وحش و سختی های زندگی در چنین محیط سخت و بی رحمی کرده است.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «نسل پنجم بازاریابی» اثر فیلیپ کاتلر

 

 

۱۰-«آنا کارنینا» اثر لئو تولستوی از معروف ترین رمان های دنیا

 

«آنا کارنینا» اثر لئو تولستوی از معروف ترین رمان های جهان

 

اقتباس تلویزیونی اخیر اندرو دیویس از رمان «جنگ و صلح» به خوبی نشان داد که تولستوی همچنان گفتنی های زیادی دارد. تولستوی حتی وقتی روایتی با پس زمینه جنگ را بازگو می کند باز هم در وصف صحنه های پرشور و عواطف و احساسات شخصیت هایش درخشان عمل می کند. اوج درخشش لئو تولستوی را از این حیث می توان در رمان «آنا کارنینا» دید. در آنا کارنینا داستان نویس بزرگ روس عمق رابطه زن متاهلی به نام آنا افسر مجرد و خوش چهره ای به نام ورونسکی را به شیوه ای خارق العاده کندوکاو می کند. به عقیده بسیاری آنا کارنینا، یکی از قله های ادبیات عاشقانه است. با این حال، عشق تنها بخشی از ماجراهای آنا کارنینا را تشکیل می دهد. تولستوی از مسائل خلاقی، مذهبی و هویتی و بسیاری دیگر نیز در کتاب مشهور خود می گوید.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی بهترین رمان های در تاریخ ادبیات دنیا «

 

 

۱۱-«محاکمه» اثر فرانتس کافکا از رمان های معروف جهان

 

-«محاکمه» اثر فرانتس کافکا از رمان های معروف جهان

 

«بی‌ شک کسی به یوزف کا. تهمت زده بود…» احتمالا برای کسانی که تا به حال اثری از فرانتس کافکا نخوانده باشند، «محاکمه» بهترین راهکار برای ورود به دنیای کابوس وار و وهم زده کافکایی است. یوزف کا کارمند نگون بختی است که صبح روزی دو مامور ناشناس از سازمانی نامعلوم بر آستانه در منزل او ظاهر می شوند و او را به جرمی نامشخص دستگیر می کنند. یوزف کا به مرور در دستگاه تودرتو و بی سامانی گرفتار می شود و نهایتا گناه نکرده را می پذیرد. آنچه کافکا در محاکمه شرح می دهد شباهت هولناکی به روش های سازمان های امنیتی اطلاعاتی مخوفی همچون کا گ ب (سرویس اطلاعاتی و امنیتی اتحاد جماهیر شوروی)، پلیس مخفی چکسلواکی و اشتازی (سازمان اطلاعاتی آلمان شرقی) دارد که بعدها بسیاری از مردم اروپا را همچون یوزف کا در دستگاه عظیم سرکوب متلاشی کردند.

 

 

۱۲-«نصف النهار خون» اثر کورمک مک کارتی از معروف ترین رمان های جهان

 

-«نصف النهار خون» اثر کورمک مک کارتی از معروف ترین رمان های جهان

 

«نصف النهار خون» یا «سرخی شب در غرب» یکی از بهترین و مشهورترین رمان های دنیای معاصر و از شاهکارهای بی بدیل ادبیات آمریکا است. کورمک مک کارتی در این رمان حماسی مملو از خشونت و خونریزی خود، به طرز شگفت انگیزی بسیاری از قراردادهای رمان های وسترن و اسطوره های غرب وحشی را واژگون می کند. وقایع رمان نصف النهار خون در دهه ۱۸۵۰ در مرز تگزاس و مکزیک می گذرد. کورمک مک کارتی در نصف النهار خون زندگی نوجوانی که از او تنها به نام «بچه» نام برده می شود را شرح می دهد. بچه وارد گروهی از تبهکاران و راهزنان خشن می شود و ماجراهای خشونت بار و پیش بینی نشده ای را از سر می گذارند که وصف آن تا قبل از خواندن شاهکار کورمک مک کارتی در ذهن هیچ خواننده ای نمی گنجد!

 

 

۱۳-«زنان کوچک» اثر لوئیزا می آلکوتک از رمان های معروف جهان

 

«زنان کوچک» اثر لوئیزا می آلکوتک از رمان های معروف جهان

 

«زنان کوچک» نه تنها از معروف ترین و پرفروش ترین رمان های جهان بلکه یکی از دوست داشتنی کتاب هایی است که تا به حال در قلمروی ادبیات بر کاغذ نقش بسته است. مخطبان اثر خواندنی لوئیزا می آلکوتک را نمی توانیم تنها زنان و دختران بدانیم، بلکه لوئیزا می آلکوتک در کتاب زنان کوچک روایتگر زندگی دخترانی همچون مگ، جو، بت و ایمی است که تقریبا هر خواننده ای از مرد و زن و پیر و جوان از آنها سیر نمی شود.

ماجراهای کتاب زنان کوچک حول محور زندگی این ۴ خواهر، خانواده آنها و مرارت هایی می گردد که در طول جنگ داخلی آمریکا در قرن نوزدهم متحمل شده اند. یکی از دلایلی که موجب شده زنان کوچک به چنین اثری جذاب و پرشوری تبدیل شود آن است که نویسنده بسیاری از وقایع و روایت های آن را بر اساس خاطرات و شنیده ها و دیده هایش از زندگی در قرن نوزدهم در خانواده ای گرم و صمیمی الهام گرفته است.

 

 

۱۴-«عقاید دلقک» اثر هاینریش بل از رمان های معروف دنیا

 

-«عقاید دلقک» اثر هاینریش بل از رمان های معروف جهان

 

«عقاید یک دلقک» از رمان های معروف جهان را هاینریش بُل، نویسنده محبوب آلمانی نوشته است. عقاید یک دلقک روایت زندگی مرد تنهایی به نام هانس شینر است. هانس کمدینی است که خود را دلقک می نامد. او دلباخته زنی به نام ماری است، ولی ماری او را رها می کند و با مردی دیگر می رود. همین اتفاق کام هانس را تلخ می کند و او رفته رفته تنها و تنهاتر می شود و به مشروبات الکلی و خیالپردازی های اندوهبار خود پناه می برد. کل رمان عقاید یک دلقک در واقع تک گویی های درونی هانس است که هاینریش بل به شیوه خیره کننده ای با تکنیک سیال ذهن روایت کرده است.

 

 

بیشتر بخوانید » مروری بر زندگی و مشهورترین کتاب های هاینریش بل «

 

 

۱۵-«جنگ آخر زمان» اثر ماریو بارگاس یوسا از رمان های معروف جهان

 

«جنگ آخر زمان» اثر ماریو بارگاس یوسا از معروف ترین رمان های جهان

 

به طور کلی عقیده بر این است که «عصر قهرمان (سال ‌های سگی)»، «خانه سبز» و «گفتگو در کاتدرال» مهمترین آثار ماریو بارگاس یوسا هستند، ولی هستند کسانی که «جنگ آخر زمان» را نیز از شاهکارهای نویسنده بزرگ پرویی به حساب می آورند. خود بارگاس یوسا این رمان را کامل ترین اثر خود دانسته است.

جنگ آخر زمان که از بزرگ ترین و مشهورترین رمان های معاصر نیز به شمار می رود، از یک سلسله رخدادهای واقعی که در قرن نوزدهم در منطقه بیابانی باهیای برزیل اتفاق افتادند الهام گرفته است. در جنگ آخر زمان، گروهی از مردم فقیر جامعه از فاحشه ها، متکدیان و راهزنان و بسیاری از زجرکشیدگان جامعه با تأسی از واعظی پرنفوذ به کانودوس می روند و سرزمینی جدید را فارغ از قوانین جاری کشور برزیل تاسیس می کنند. جنگ آخر زمان با انبوهی از شخصیت ها، خرده روایت ها و رخدادها همچون تابلوی نقاشی سراسرنمایی پر نقش و نگار است که مضامین گسترده تاریخی، فلسفی، روانشناختی، ماجراجویانه و بسیاری دیگر را دستمایه قرار داده است.

 

 

منبع: penguin، goodreads، theladders

 

 

 

کالابرگ الکترونیک