۳ طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری ساده و شکلاتی

۳ طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری ساده و شکلاتی


12 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری
فهرست محتوا پنهان

پوست گریپ فروت شکری از خوشمزه‌ترین تنقلات زمستانی است که با پوست گریپ فروت تهیه می‌شود. برای درست کردن پوست گریپ فروت شکری به پوست‌های ضخیم گریپ فروت نیاز دارید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری به ۳ روش ساده و شکلاتی در فر و بدون فر را به شما آموزش می‌دهیم.

 

 

طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری بدون فر (روش ۱)

 

طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

زمان موردنیاز برای پخت پوست گریپ فروت شکری ساده: ۱/۵ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه پوست گریپ فروت شکری

 

• پوست گریپ فروت: ۳ عدد
• شکر: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: به میزان لازم
• آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری

 

پوست گریپ فروت شکری مثل مربای پوست گریپ فروت یکی از فراورده‌های خوشمزه گریپ فروت است. برای تهیه پوست گریپ فروت شکری، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

 

مرحله اول: پوست گریپ فروت را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری، گریپ فروت‌ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. لایه نازک سفید رنگ داخل پوست‌های میوه را با نوک یک چاقوی تیز جدا کنید تا قسمت زرد یا نارنجی رنگ بماند. البته مراقب باشید که پوست، زیادی نازک نشود چون ممکن است در پروسه شیرین کردن، تکه تکه شود.

 

مرحله دوم: پوست‌ گریپ فروت را بجوشانید

 

پوست‌های گریپ فروت را به شکل نوارهای باریک و بلند که عرض آنها ۱/۵ تا ۲ سانتی‌ متر باشد، برش بزنید. سعی کنید طول نوارها را هم بلند و حداقل ۵ تا ۶ سانتی‌ متر در نظر بگیرید. پوست‌های آماده شده را در یک قابلمه بریزید و روی آن را با آب سرد بپوشانید. قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند.

 

مرحله سوم: پوست گریپ فروت را آبکش کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری، بعد از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد و روی آن حباب تشکیل شد، ۱ دقیقه پس از جوشیدن پوست‌ها، قابلمه را از روی شعله بردارید و محتویات داخل آن را در آبکش بریزید.

حتما بخوانید  بهترین تغذیه و مناسب ‌ترین غذاها و دسرها برای افراد مبتلا به انواع سرطان

روی پوست‌ها را آب سرد بگیرید و بشویید. دوباره پوست‌ها را در قابلمه ریخته و روی آنها را آب سرد بریزید و همین مرحله را ۴ بار تکرار کنید تا تلخی پوست گریپ فروت گرفته شود.

 

مرحله چهارم: پوست گریپ فروت را در شربت بریزید

 

بعد از شیرین شدن پوست گریپ فروت یا به عبارت دیگر، بعد از گرفتن تلخی پوست، ۳ لیوان شکر را در قابلمه بریزید و پوست‌های گریپ فروت آبکش شده را اضافه کنید. روی پوست‌ها را به اندازه‌ای آب سرد بریزید که آن‌ها را بپوشاند. قابلمه را به مدت ۱/۵ ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید تا پوست‌ها شیرینی شکر را بگیرند.

 

مرحله پنجم: آبلیمو را اضافه کنید

 

بعد از اینکه آب و شکر غلیظ شدند و به خورد پوست‌های گریپ فروت رفتند، آنها را بچشید تا کاملا تلخی‌شان گرفته شده باشد. اگر هنوز تلخ هستند، مقدار شکر را بیشتر کنید. در ۵ دقیقه پایانی برداشتن قابلمه از روی حرارت، آبلیمو را هم اضافه کنید. در آخر قابلمه را بردارید و محتویات آن را در آبکش بریزید.

 

مرحله ششم: پوست گریپ فروت را خشک کنید

 

برای خشک کردن پوست‌های گریپ فروت، کف یک سینی را کاغذ روغنی بیندازید و پوست‌ها را روی آن، پخش کنید. بهتر است برای سریع‌تر خشک شدن پوست‌ها، برش‌ها از هم فاصله داشته باشند و روی هم قرار نگیرند. به مدت یک شب تا صبح پوست گریپ فروت را در دمای محیط بگذارید تا خشک شوند.

 

مرحله هفتم: پوست‌ها را در شکر بغلتانید

 

در آخرین مرحله از دستور تهیه پوست گریپ فروت شکری، در یک کاسه، شکر دانه درشت بریزید و پوست‌های خشک شده را در شکر بغلتانید تا سطح روی آنها را بپوشاند. پوست گریپ فروت شکری را می‌توانید در بطری‌های شیشه‌ای تمیز و در بسته قرار دهید و کنار چای یا دیگر نوشیدنی‌ها سرو کنید.

 

طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری در فر (روش ۲)

 

طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری در فر

 

در این روش از تهیه پوست گریپ فروت شکری، حرارت فر برای خشک کردن پوست‌های گریپ فروت استفاده می‌شود. در این روش، پوست‌های گریپ فروت زودتر خشک می‌شوند.

 

مرحله اول: پوست‌های گریپ فروت را آماده کنید

 

برای تهیه پوست گریپ فروت شکری در فر، باید ابتدا مراحل شیرین کردن پوست‌های گریپ فروت را مانند روش اول، روی حرارت گاز و با آب انجام دهید. بعد از گرفتن تلخی پوست‌ها، آنها را در شکر و چاشنی دلخواهتان بجوشانید و آبکش کنید.

در نهایت برای خشک کردن پوست‌های گریپ فروت، در سینی فر کاغذ آلومینیومی قرار دهید و پوست‌های گریپ فروت را روی آن پهن کنید.

 

مرحله دوم: پوست‌های گریپ فروت را در فر خشک کنید

 

فر را از حدود ۳۰ دقیقه قبل، روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم کنید و سینی فر را در آن بگذارید. به مدت ۳۰ دقیقه سینی را در فر قرار دهید و بعد درب آن را باز کنید و پوست‌‌ها را هم بزنید تا همه قسمت‌های آن‌ها خشک شود. دوباره درب فر را ببندید و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه دیگر صبر کنید. بعد از خشک شدن کامل پوست‌ها آنها را از فر بیرون بیاورید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۷ مدل شیرینی سنتی مازندران مخصوص عید نوروز

 

مرحله سوم: پوست‌های گریپ فروت را سرو کنید

 

اجازه دهید پوست‌های گریپ فروت کمی از دما بیفتند و بعد آنها را در یک کاسه شکر بغلتانید و در بطری نگه دارید یا آنها را به صورت تازه سرو کنید.

 

طرز تهیه پوست گریپ فروت شکلاتی و شکری (روش ۳)

 

طرز تهیه پوست گریپ فروت شکلاتی و شکری

 

در این روش، علاوه بر شکر، از شکلات هم برای طعم دادن به پوست‌ها استفاده می‌شود. این پوست‌ها برای پذیرایی مناسب‌تر و مجلسی‌تر هستند.

 

مرحله اول: پوست‌ گریپ فروت را آماده و خشک کنید

 

در این روش از طرز تهیه پوست گریپ فروت، از شکلات هم برای طعم دادن و مزه آخر پوست‌ها استفاده می‌شود. برای این شیوه تهیه، بعد از شیرین کردن و خشک کردن پوست‌های گریپ فروت (به روش اول یا دوم فرقی نمی‌کند)، آنها را ابتدا در شکر بغلتانید و کنار بگذارید. سپس مقداری شکلات تخته‌ای را در یک ظرف بشکنید و روی حرارت غیر مستقیم، بن ماری و ذوب کنید.

 

مرحله دوم: پوست‌ گریپ فروت خشک شده را در شکلات بزنید

 

یک طرف پوست‌های گریپ فروت را در شکلات مایع بزنید و آنها را در سینی که کف آن کاغذ روغنی است، قرار دهید. با همه پوست‌ها همین کار را تکرار کنید. بعد سینی را برای چند ساعت در یخچال بگذارید و اجازه دهید شکلات‌ها سفت شوند. سپس آنها را از کاغذ روغنی جدا کرده و سرو کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری

 

فوت و فن‌های طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری

 

*اضافه کردن آبلیمو، باعث خوشمزه و خوش عطر شدن پوست گریپ فروت شکری می‌شود و افزودن آن اختیاری است. می‌توانید آن را حذف کنید.

*می‌توانید به جای آبلیمو به اندازه نوک قاشق چای‌خوری جوهر لیمو هم استفاده کنید.

*بنا به ذائقه خود می‌توانید از چاشنی‌های مختلف برای طعم دادن به پوست‌های شکری گریپ فروت یا پوست شکری پرتقال استفاده کنید. این چاشنی‌ها شامل هل یا عصاره آن، وانیل، دارچین، گلاب، زعفران، زنجبیل و … می‌شوند. می‌توانید یک یا چند چاشنی‌ را در هنگام پختن پوست‌ها با شکر، به شربت اضافه کرده و به پوست‌ها، طعم جدیدی بدهید.

*بهترین مکان برای نگهداری پوست گریپ فروت شکری، در بطری‌های شیشه‌ای تمیز و در جای خشک و خنک مثل یخچال است تا دانه‌های شکر روی آن، به خاطر گرمای هوا ذوب نشود و موقع خوردن زیر دندان احساس شود.

 

سوالات متداول

روش شیرین کردن پوست گریپ فروت

پوست‌های گریپ فروت را به چه روشی شیرین کنیم؟

 

برای شیرین کردن پوست‌های گریپ فروت، بهترین روش جوشاندن پوست‌ها در آب سرد است. حداقل ۴ مرتبه این کار را باید انجام بدهید و بعد آنها را در شربت آب و شکر بجوشانید تا شیرین شوند.

 

طرز پوست گریپ فروت شکری زنجبیلی چگونه است؟

 

در طرز تهیه پوست گریپ فروت شکری زنجبیلی، به جای آبلیمو یا دیگر چاشنی‌ها از زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل برای طعم دادن به پوست‌ها استفاده می‌شود. در این روش، در شربتی که پوست‌های گریپ فروت که تلخی‌شان گرفته شده است، باید به میزان دلخواه زنجبیل بریزید و صبر کنید تا کاملا به خورد پوست‌ها برود.

بقیه مراحل را مانند روش‌های بالا تکرار و پوست گریپ فروت شکری زنجبیلی را آماده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک