۳۵ خواص گریپ فروت و مضرات آن + طبع، مصلح و روش مصرف

۳۵ خواص گریپ فروت و مضرات آن + طبع، مصلح و روش مصرف


9 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
35 خواص گریپ فروت و مضرات آن + طبع، مصلح و روش مصرف
فهرست محتوا پنهان

گریپ فروت زیرمجموعه مرکبات است که طعم آن می‌تواند از تلخ تا ترش متفاوت باشد. این میوه دارای طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. می‌توان آن را به صورت کامل یا به عنوان آبمیوه یا تفاله مصرف کرد. بد نیست بدانید گریپ فروت که جزو میوه‌های با کالری منفی است برای مصارف خانگی در جزایر هند غربی قبل از گسترش فرهنگ آن به سرزمین اصلی آمریکا به خوبی شناخته شده بود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش با خواص و فواید گریپ فروت، مضرات احتمالی گریپ فروت، طبع و مصلح و تاریخچه گریپ فروت آشنا شوید.

 

تاریخچه گریپ فروت

 

تاریخچه گریپ فروت

 

آمریکا بزرگ‌ترین مصرف کننده گریپ فروت در جهان است که باغ‌های تجاری بزرگ کشت این میوه را در آریزونا، کالیفرنیا، فلوریدا و تگزاس دارد. اما جد گریپ فروت یعنی «پوملو» که از راه دور آمده است، بومی مالزی و اندونزی است. دانه‌های پوملو در سال ۱۶۹۳ توسط فرمانده کشتی انگلیسی از هند شرقی به غرب هند آورده شد.

در نهایت گریپ فروت در سال ۱۸۲۳ وارد ایالات متحده شد. اما از همان ابتدا مورد استقبال قرار نگرفت. پوست ضخیم آن غیرمعمول و طعم آن متفاوت بود. البته گریپ فروت ممکن است ترکیبی عمدی میان پوملو و پرتقال باشد. گریپ فروت اصلی به اندازه یک پرتقال بود. این میوه در ابتدا هم به عنوان «میوه ممنوعه» و هم به عنوان «سایه کوچک‌تر کاپیتان شادوک»، که دانه‌های این میوه را آورد، نامیده می‌شد.

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات احتمالی پرتقال و طبع و مصلح آن

 

طبع و مصلح گریپ فروت

 

در طب سنتی، طبع گریپ فروت سرد و تر معرفی شده و برای کسانی که مزاج گرم دارند، بسیار مناسب است. افراد با مزاج سرد، بهتر است این میوه را همراه با مصلح آن مصرف کنند. مصلح‌های گریپ فروت شامل عسل طبیعی، زنجبیل تازه، خرما، نبات، پودر زیره و آویشن هستند.

 

ارزش غذایی گریپ فروت

 

ارزش غذایی گریپ فروت

 

گریپ فروت کالری کمی دارد اما از نظر مواد مغذی بسیار غنی است. همچنین منبع عالی ویتامین A و C است. در اینجا مواد مغذی اصلی موجود در نصف گریپ فروت متوسط آمده است:

 

  • کالری: ۵۲
  • کربوهیدرات: ۱۳ گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • فیبر: ۲ گرم
  • ویتامین ث: ۶۴ درصد از RDI
  • ویتامین آ: ۲۸ درصد از RDI
  • پتاسیم: ۵ درصد از RDI
  • تیامین: ۴ درصد از RDI
  • فولات: ۴ درصد از RDI
  • منیزیم: ۳ درصد از RDI

 

علاوه بر این‌ها، گریپ فروت منبع غنی از برخی ترکیبات قوی آنتی اکسیدانی گیاهی است که برای سلامتی مفید هستند.

 

خواص گریپ فروت برای سلامتی

 

فواید گریپ فروت برای دیابت

 

۱- خواص و فواید گریپ فروت برای قند و دیابت

 

گریپ فروت شاخص قند خون پایینی دارد. این بدان معناست که مواد مغذی را تأمین می‌کند. اما تأثیر منفی قابل توجهی بر سطح قند خون فرد ندارد. یک منبع معتبر از سال ۲۰۱۳ گریپ فروت را به طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط دانست.

طبق تحقیقات آزمایشگاهی، گریپ فروت حاوی «نارینگین» است. نارینگین خواص مشابهی «مهار کننده» دارد که پزشکان از آن برای بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می‌کنند.

 

۲- فواید گریپ فروت برای کاهش وزن

 

گریپ فروت یک میوه کاهش‌دهنده وزن است. در یک مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که گریپ فروت ممکن است به بهبود فشار خون و سطح چربی (چربی) در خون کمک کند. بین فشار خون بالا، سطح چربی و چاقی ارتباط وجود دارد. مطالعات بیشتر می‌تواند ثابت کند که مواد مغذی موجود در گریپ فروت برای کنترل وزن و پیشگیری از چاقی مفید است.

 

۳- خواص گریپ فروت برای جلوگیری از سکته مغزی

 

بر اساس مطالعه انجمن قلب آمریکا (AHA)، خوردن بیشتر فلاونوئیدها خطر «سکته مغزی ایسکمیک» را در زنان کاهش می‌دهد. فلاونوئیدها ترکیباتی هستند که در مرکباتی مثل پرتقال و گریپ فروت وجود دارند. خطر سکته مغزی ایسکمیک در افرادی که بیشترین میزان مرکبات را مصرف می‌کردند، ۱۹ درصد کمتر بود.

 

۴- خواص گریپ فروت برای فشار خون و سلامت قلب

 

ترکیب فیبر، پتاسیم، لیکوپن، ویتامین C و کولین در گریپ فروت می‌تواند به سلامت قلب کمک کند. مطالعه انجمن قلب آمریکا  AHA افراد را تشویق می‌کند تا میزان پتاسیم غذایی خود را افزایش داده و میزان نمکی را که به غذاها اضافه می‌کنند، کاهش دهند.

این عامل می‌تواند از فشار خون بالا و طیف وسیعی از عوارض ناشی از آن جلوگیری کند. بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، یک عدد گریپ فروت با وزن حدود ۲۰۰ گرم حاوی ۲۷۸ میلی‌گرم پتاسیم است.

دستورالعمل‌های رژیم غذایی ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ برای آمریکایی‌ها توصیه می‌کند که بزرگسالان روزانه حدود ۴۷۰۰ میلی‌گرم منبع پتاسیم مصرف کنند. این بدان معناست که یک گریپ فروت کوچک می‌تواند حدود ۶ درصد از نیاز روزانه فرد به پتاسیم را تأمین کند.

منبع DASH dietTrusted، که متخصصان بهداشت برای کاهش فشار خون از طریق رژیم‌های غذایی طراحی کرده‌اند، گریپ فروت را به عنوان یک غذای توصیه شده معرفی کرده است.

 

۵- خواص گریپ فروت برای پیشگیری از سرطان

 

فواید گریپ فروت برای پیشگیری از سرطان

 

گریپ فروت منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین C است. این میوه می‌تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال‌های آزاد که به عقیده کارشناسان باعث بروز سرطان می‌شود، کمک کند. یک گریپ فروت کوچک می‌تواند ۶۸.۸ میلی‌گرم منبع معتبر ویتامین C را تامین کند.

میزان توصیه شده ویتامین C برای بزرگسالان ۷۵ میلی گرم در روز برای زنان و ۹۰ میلی گرم برای مردان است. یک گریپ فروت کوچک همچنین حاوی ۲۲۷۰ میکروگرم لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان مفید است.

 

۶- گریپ فروت مناسب برای هضم سریع غذا

 

گریپ فروت منبع غنی آب و فیبر است. به طور خاص، یک گریپ فروت کوچک به وزن ۲۰۰ گرم حاوی ۱۸۲ گرم آب و ۲.۲ گرم فیبر است. آب و فیبر هر دو می‌توانند از عارضه یبوست جلوگیری کنند و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود دهند.

بزرگسالان باید بسته به سن و جنس خود ۲۸ تا ۳۳.۶ گرم فیبر در روز مصرف کنند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف زیاد فیبر غذایی می تواند از سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.

 

۷- خواص و فواید گریپ فروت برای پوست

 

ویتامین C نقش مهمی در تشکیل کلاژن دارد که نقش حمایتی اصلی پوست را ایفا می‌کند. محققان یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ به این نتیجه رسیدند که ویتامین C می‌تواند پوست را از آسیب‌های ناشی از نور خورشید و پیری محافظت کند.

آنها همچنین به رابطه بین میزان ویتامین C مصرفی فرد با مصرف میوه و سبزیجات تازه اشاره می‌کنند. با این حال، برخی از دانشمندان شواهدی پیدا کرده‌اند که ارتباط بین مصرف زیاد مرکبات و ایجاد ملانوم بدخیم را نشان می‌دهد.

آنها میزان آب مرکبات را به صورت هفتگی در یک دوره ۲۴ تا ۲۶ ساله بررسی کردند و در بدن افرادی که آب مرکبات بیشتری مصرف می‌کردند، میزان بالاتری از ملانوم بدخیم را پیدا کردند.

 

بیشتر بخوانید: لیست مواد غذایی کلاژن‌ساز

 

۸- افزایش عملکرد سیستم ایمنی با گریپ فروت

 

ویتامین C به طرق مختلف از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند. نتایج مقاله‌ای از سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد دریافت ویتامین C از طریق رژیم غذایی به پیشگیری و درمان عفونت‌های تنفسی و سایر عفونت‌ها کمک می‌کند.

به طور خاص، افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های مزمن و کسانی که سیگار می‌کشند، باید اطمینان حاصل کنند که ویتامین C کافی دریافت کرده‌اند. برای رفع این نیاز، گریپ فروت گزینه مناسبی است.

 

۹- خواص گریپ فروت برای کبد

 

خواص گریپ فروت برای کبد

 

گریپ فروت یکی از میوه‌های فوق‌العاده برای پاکسازی بدن از سموم است. در نتیجه نوشیدن عصاره یا خوردن گریپ‌ فروت باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید. گریپ فروت با سم‌زدایی کبد، سلامت عمومی را بهبود می‌بخشد و علائم شرایط مزمن از جمله افسردگی، سفتی عضلات و سردردهای مزمن را تسکین می‌دهد.

 

۱۰- خواص گریپ فروت برای درمان زود انزالی در مردان

 

گریپ فروت حاوی «نارنژنین» است که تاثیری همانند داروی «ویاگرا» دارد و مانع از ترشح زودهنگام آنزیمی می‌شود که مسئول بروز انزال است. بنابراین می‌توان گریپ‌ فروت را به عنوان ویاگرای طبیعی مصرف کرد. البته نباید به میزان زیاد مصرف شود. تنها در صورت مصرف به‌اندازه و متعادل، گریپ‌ فروت می‌تواند انزال را به تاخیر بیندازد.

 

۱۱- خواص گریپ فروت برای سرماخوردگی

 

گریپ فروت مقادیر زیادی ویتامین ث را در خود جای داده است که به جلوگیری یا مبارزه با سرماخوردگی‌های معمولی در پاییز و زمستان کمک می‌کند. اگر در فصل زمستان به خاطر سرماخوردگی یا بیماری‌های ویروسی شایع در این فصل، دچار عفونت ریه و بینی می‌شوید، از بخور آب گرم با عصاره گریپ فروت استفاده کنید.

این ترکیب می‌تواند باعث بازشدن مجاری تنفسی شود و سینوس‌ها را ضدعفونی کند. در کل خوردن این میوه می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به عنوان درمان خانگی سرماخوردگی سیستم ایمنی بدن را مقاوم کرده و از سرماخوردگی هم پیشگیری کند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

۱۲- خواص گریپ فروت برای ریه

 

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد گریپ‌ فروت از سرطان ریه جلوگیری کرده و با آن مبارزه می‌کند. مصرف روزانه‌‌ ۳ لیوان ۱۷۰ گرمی آب گریپ‌ فروت در افراد سیگاری، می‌تواند آسیب ایجاد شده توسط سیگار را معکوس کند. گریپ فروت آنزیم‌هایی را فعال می‌کند که با بیماری‌های کشنده مبارزه می‌کنند. در جلوگیری از سرطان ریه، گریپ فروت صورتی، نقش موثرتری دارد.

 

۱۳- خواص گریپ فروت برای مو

 

خواص گریپ فروت برای مو

 

میوه گریپ فروت و آب آن، سرشار از ویتامین C بوده که این ویتامین برای سلامتی و افزایش رشد مو ضروری است. از روغن گریپ فروت همچنین برای درمان شوره سر و جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست سر استفاده می‌شود. این روغن به تقویت و رشد مجدد موها کمک کرده و ‌آنها را براق و درخشان می‌کند.

علاوه بر این، از ترکیب روغن گریب فروت با پرتقال، لیمو و مریم گلی می‌توان یک ماسک موی خانگی درست کرد. این ماسک را روی موها بمالید و اجازه دهید به مدت۳۰ دقیقه بماند. بعد موها را آبکشی کنید. این ماسک موی گریپ فروت، پوست سر را پاکسازی می‌کند و به موها طراوت و شادابی می‌دهد.

 

۱۴- خواص گریپ فروت برای چربی خون

 

گریپ فروت به دلیل داشتن «پکتین» برای کاهش کلسترول و جلوگیری از تصلب شرائین مفید است. پکتین در دیواره سلولی میوه وجود دارد بنابراین برای بهره بردن از خواص آن برای کاهش چربی خون، باید کل میوه را بخورید و خوردن آب آن کمک چندانی به کاهش کلسترول نمی‌کند.

مصرف روزانه یک گریپ فروت می‌تواند به کاهش سطح چربی خون، تری گلیسیرید و کلسترول بد خون یا LDL کمک کند.  البته این موضوع را فراموش نکنید که اگر دارویی برای کاهش چربی خون مصرف می‌کنید ممکن است با گریپ فروت تداخل دارویی داشته باشد و بهتر است در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

۱۵- خواص گریپ فروت در بارداری

 

بسیاری از زنان در دوران بارداری، برای تامین مواد مغذی بدن خود، تمایل دارند میوه و سبزیجات بیشتری بخورند. گریپ فروت یکی از میوه‌هایی است که خوردن آن در دوران بارداری با اما و اگر‌هایی همراه است.

هر چند مصرف گریپ فروت در دوران بارداری کاملا بی‌خطر است، با این حال، خانم‌های باردار باید مثل همیشه احتیاط‌هایی را رعایت کنند. برای مشاهده خواص گریپ فروت در بارداری، روی لینک مقاله مورد نظر بزنید.

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید لیموشیرین و طبع و مصلح آن

 

راه‌های تشخیص و نگهداری صحیح از گریپ فروت

 

راه های تشخیص و نگهداری صحیح از گریپ فروت 

 

*در زمستان گریپ فروت بخرید، چون مرکبات در این زمان می‌رسند و احتمال تازه بودن آنها بیشتر است.

*گریپ فروتی را انتخاب کنید که از نظر اندازه سنگین و هنگام فشردن کمی نرم است.

*گریپ فروت‌های رسیده را بخرید، چون این میوه بعد از چیدن نمی‌رسد.

*گریپ فروت را در دمای اتاق و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین غذاهای فصل پاییز در طب سنتی کشورهای مختلف دنیا 

 

عوارض و مضرات احتمالی گریپ فروت

 

مضرات احتمالی گریپ فروت 

 

گریپ فروت برای مصرف همه مناسب نیست. در ادامه با خطرات احتمالی و احتیاط‌های مصرف گریپ فروت آشنا شوید.

 

گریپ فروت و تداخلات دارویی

 

هنگام مصرف برخی داروها باید از مصرف گریپ فروت خودداری کنید، چون دارای قابلیت اتصال آنزیم است. این موضوع می‌تواند باعث شود که دارو سریع‌تر از حد معمول از روده به جریان خون منتقل شود. بنابراین می‌تواند سطح دارو را در خون افزایش دهد و خطرناک باشد. برخی از داروهایی که گریپ فروت می‌تواند بر آنها تأثیر بگذارد، عبارتند از:

 

  • استاتین‌ها
  • مسدود کننده‌های کانال کلسیم
  • برخی داروهای روانپزشکی

 

گریپ فروت میوه‌ای نامناسب برای افراد با کلیه ضعیف

 

افراد مبتلا به عفونت کلیه هم باید هنگام مصرف گریپ فروت احتیاط کنند. چون پتاسیم بالایی دارد. آسیب به کلیه‌ها می‌تواند حذف پتاسیم اضافی از خون را دشوار کند. در برخی موارد، تجمع پتاسیم می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند.

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ ماده غذایی سنگ کلیه ساز کدامند؟

 

گریپ فروت نامناسب برای بیماران دچار بازگشت اسید به مری (رفلاکس معده)

 

افراد مبتلا به بیماری رفلاکس معده ممکن است هنگام مصرف گریپ فروت دچار سوزش سر دل و برگشت غذا شوند. چون این میوه خاصیت اسیدی دارد. با این حال، واکنش‌های فردی متفاوت است.

 

برای بهره بردن از مزایای سلامتی و خواص بسیار بهتر است به روش های مختلف گریپ فروت را مصرف کنید

 

ممکن است برخی افراد با طعم گریپ فروت به خاطر ته مزه تلخی دارد، چندان میانه خوبی با آن نداشته باشند. اما برای بهره بردن از مزایای سلامتی و خواص گریپ فروت بسیار بهتر است به روش‌های مختلف آن را مصرف کنید و از راه‌های طبیعی مواد مفید و مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

مخصوصا در فصل پاییز و زمستان که سرماخوردگی شایع‌تر است، به دلیل بالا بودن میزان ویتامین ث و کمک به سیستم دفاعی بدن، مصرف آن به روش‌های مختلف می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد.

 

سوالات متداول

 

چگونه گریپ فروت را در رژیم غذایی بگنجانیم؟

 

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که گریپ فروت را چگونه بخوریم؟ روش‌های مختلفی برای افزودن گریپ فروت به رژیم غذایی وجود دارد. برای گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

 

*چند برش گریپ فروت را در وعده ناهار یا شام به سالاد اضافه کنید. روی آن را مغز گردو یا پنیر صبحانه خرد شده و سرکه بالزامیک سبک بریزید و میل کنید.

*نصف گریپ فروت را در کنار صبحانه یا به عنوان پیش غذا سرو کنید.

*آب گریپ فروت را به عنوان یک نوشیدنی گوارا مصرف کنید. اگر آب گریپ فروتی که گرفته‌اید ترش است، آن را با آب پرتقال ترکیب کنید.

*گریپ فروت را به سالاد میوه با توت فرنگی، آناناس، پرتقال نارنگی و انگور اضافه کنید.

* کیک ماست و گریپ فروت درست کنید.

*کباب ماهی آزاد با سالاد گریپ فروت و کینوا درست کنید.

 

گریپ فروت را کی بخوریم؟

 

بهترین زمان برای مصرف گریپ فروت، ۱ یا ۱/۵ ساعت قبل از میل کردن وعده اصلی غذایی است. همچنین توصیه می‌شود که این میوه یا عصاره آن را به صورت ناشتا نخورید. چون گریپ فروت خاصیت اسیدی دارد و ممکن است باعث تحرک معده شود.

 

منابع: medicalnewstoday / healthline/ thenibble

 

کالابرگ الکترونیک