۲ طرز تهیه کباب قفقازی به روش رستورانی ساده و رولی

۲ طرز تهیه کباب قفقازی به روش رستورانی ساده و رولی


9 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه کباب قفقازی به روش رستورانی ساده و رولی

کباب قفقازی یکی از کبا‌ب‌های مخلوط بسیار لذیذ است که خیلی‌ها آن را با کباب بختیاری اشتباه می‌‌گیرند. این کباب رستورانی مناسب ذائقه کسانی است که می‌خواهند طعم جوجه کباب و کباب چنجه را با هم بچشند. ترکیب گوشت گوساله یا گاو در کنار جوجه کبابی، این کباب را به یکی از ممتازترین انواع کباب مجلسی، تبدیل کرده است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش دستور طرز تهیه کباب قفقازی به روش ساده، کباب قفقازی با گوشت چرخ کرده، کباب قفقازی رولی به صورت کبابی، در فر و در ماهیتابه را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کباب قفقازی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۴۰۰ گرم
گوشت گوساله ۴۰۰ گرم
ماست (چکیده) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۲ عدد درشت
روغن زیتون یا روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
فلفل دلمه‌ای ۴ عدد
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۶ تا ۲۴ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت کباب قفقازی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کباب قفقازی

مراحل طرز تهیه کباب قفقازی

کباب قفقازی از لذیذترین و محبوب‌ترین کباب‌های سنتی رستورانی است که می‌توانید با مزه‌دار کردن گوشت گوساله و مرغ و کباب کردن آن، درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه کباب قفقازی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: گوشت‌ها را آماده کنید

ابتدا سینه مرغ و گوشت گوساله را بشویید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهند. روی تخته آشپزخانه، گوشت‌ها را به قطعات مستطیلی ۲ در ۴ سانتی‌‌متری خرد کنید. دقت کنید که اندازه تکه‌ها باید یکسان باشد و جوجه‌ها کوچک‌تر یا نازک‌تر نباشند. گوشت‌ها را در یک ظرف مناسب بریزید.

در صورت تمایل می‌توانید سینه مرغ و گوشت گوساله و گاو را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: مواد مرینیت کباب را اضافه کنید

در ادامه، پوست پیازها را بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد کنید. پیازهای خرد شده را به گوشت‌ گوساله و مرغ اضافه کنید. روغن زیتون (یا روغن مایع)، نمک، فلفل سیاه و ماست چکیده را اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید، طوری که مواد مرینیت کاملا روی گوشت‌ها را بپوشاند.

شما می‌توانید ماست چکیده، روغن زیتون، روغن مایع، نمک و فلفل سیاه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 18 دمنوش تب‌ بر گیاهی خانگی برای کودکان و بزرگسالان

مرحله سوم: گوشت مرینیت شده را استراحت دهید

بعد از مرینیت کردن گوشت‌ها، روی آنها را با سلفون بپوشانید و در یخچال بگذارید. گوشت‌ها باید به مدت حداقل ۴ ساعت تا ۲۴ ساعت در مواد بمانند تا نرم و طعم‌دار شوند. قبل از شروع به کباب کردن آنها، فلفل دلمه‌‌ای‌ها را بشویید و با سایز درشت، هم‌اندازه تکه‌های گوشت و مرغ، خرد کنید. سپس منقل و زغال را آماده کنید.

مرحله چهارم: کباب قفقازی را کباب کنید

تکه‌های مزه‌دار شده مرغ و گوشت را از مواد مرینیت بیرون بیاورید. پیازها را جدا کنید. یک تکه گوشت گوساله، یک تکه فلفل و یک تکه فیله مرغ را به سیخ بزنید. این ترتیب را تکرار کنید تا سیخ‌ها را کامل کنید. سپس سیخ‌ها را روی منقل بگذارید. یک طرف کباب قفقازی که پخت و برشته شد، آن را برگردانید و سمت دیگر را کباب کنید.

مرحله پنجم: مواد رومال کباب قفقازی را بزنید

در آخر، وقتی نزدیک به برداشتن کباب‌ها از روی حرارت زغال شد، روی تکه‌های گوشت و مرغ، با برس آشپزی، زعفران دم کرده و کره بمالید. دوباره کمی دیگر کباب‌ها را حرارت دهید. سپس کباب‌ها را از روی زغال بردارید و آنها را با برنج زعفرانی، برنج چلو یا نان و سبزی خوردن و گوجه کبابی، سرو کنید.

انواع کره حیوانی و گیاهی، برنج، نان و زعفران را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

طرز تهیه کباب قفقازی رولی با گوشت چرخ کرده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۱ عدد
گوشت چرخ کرده مخلوط ۱۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد
قارچ نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار (خرد شده)
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
جعفری تازه و خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و پودر آویشن به مقدار لازم
زعفران (دم کرده غلیظ) به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت کباب قفقازی با گوشت چرخ کرده: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کباب قفقازی با گوشت چرخ کرده رولی

مراحل طرز تهیه کباب قفقازی با گوشت چرخ کرده رولی

در این روش، گوشت چرخ کرده و قارچ، در سینه مرغ رول و بعد کباب می‌شود. می‌توانید به جای سینه مرغ، از فیله گوساله هم استفاده کنید. در ادامه مراحل تهیه کباب قفقازی رولی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد داخل رول کباب را آماده کنید

در یک تابه مقداری کره بریزید و قارچ‌های خرد شده را به همراه آبلیمو در تابه بریزید و تفت دهید تا قارچ‌ها آبشان کشیده شود. گوشت چرخ کرده را هم در یک کاسه بریزید. یک پیاز را رنده و آبگیری کنید. تفاله پیاز را به همراه نمک و فلفل سیاه به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و ورز دهید.

شما می‌توانید گوشت چرخ کرده و آبلیمو را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مرغ‌ها را آماده کنید

سینه‌های مرغ را از پهنا با چاقوی تیز برش دهید. ضخامت سینه‌های مرغ باید نیم تا یک سانتی‌متر باشد. سپس با بیفتک‌کوب، آنها را بکوبید در حدی که پاره و له نشوند. بعد داخل آن‌ها را مقداری گوشت چرخ کرده مزه‌دار شده، کمی جعفری و قارچ تفت داده شده بریزید و از یک طرف آنها را بپیچید. همه سینه‌های مرغ را به همین شکل رول کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی تاتلی شانه ترکیه مرحله به مرحله

مرحله سوم: کباب قفقازی را کباب کنید

در آخر، کباب قفقازی‌ها را به سیخ بزنید و روی زغال منقل یا روی کباب‌پز که آماده کرده‌اید، بگذارید. روی کباب کمی زعفران دم‌کرده بمالید. یک طرف کباب‌ها که طلایی شد، آن را برگردانید تا سمت دیگر آن هم طلایی شود و بپزد. سپس کباب قفقازی را با هر مخلفاتی که دوست دارید سرو کنید.

روش تهیه کباب قفقازی در تابه

طرز تهیه کباب قفقازی در تابه

برای درست کردن کباب قفقازی با گوشت چرخ کرده رولی یا ساده در تابه، کافی است به هر یک از روش‌های بالا، کباب قفقازی را مزه‌دار و به سیخ بزنید. در یک تابه مقداری روغن زیتون یا روغن مایع بریزید. وقتی روغن داغ شد، سیخ‌های کباب را کف ماهیتابه بچینید. هر طرف کباب‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه بپزید تا مغزپخت و طلایی شوند. سپس آنها را سرو کنید.

روش تهیه کباب قفقازی در فر

طرز تهیه کباب قفقازی در فر

برای پخت کباب قفقازی در فر، فر را از ۲۰ دقیقه قبل از پخت کباب‌ها، روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود. سیخ‌ها را به روش دلخواه، آماده کنید. ترجیحا از سیخ چوبی استفاده کنید. سیخ‌ها را در سینی فر چرب شده بچینید و در فر به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید. در ۵ دقیقه آخر، روی کباب‌ها کره و زعفران دم کرده بمالید. گریل را روشن کنید. وقتی روی کباب‌ها طلایی شدند، آنها را از فر بیرون بیاورید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب بختیاری به روش رستورانی

نکات مهم در طرز تهیه کباب قفقازی

نکات خوشمزه شدن طرز تهیه کباب قفقازی

  • در طرز تهیه کباب قفقازی، استفاده از فلفل دلمه‌ای نقش مهمی در قوی کردن عطر و طعم کباب دارد. می‌توانید از فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های مختلف استفاده کنید تا هم ظاهر و هم طعم کباب را خوشمزه‌تر کند.
  • اگر از سیخ چوبی یا سیخ بامبو برای کباب کردن کباب قفقازی استفاده می‌کنید، از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل، سیخ‌ها را در مقداری آب بخیسانید و بعد گوشت‌ها را به سیخ بزنید.
  • در طرز تهیه کباب قفقازی رولی، می‌توانید از فیله گوسفندی به جای فیله مرغ استفاده کنید و داخل فیله‌های مزه‌دار شده را کمی دنبه بگذارید و رول کنید. سپس آنها را کباب کنید یا در تابه و فر، بپزید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب برگ رستورانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کباب قفقازی

تفاوت کباب قفقازی و بختیاری چیست؟

روش درست کردن کباب بختیاری بسیار شبیه کباب قفقازی است. این دو کباب از نظر مواد ترکیبی، یکسان هستند. با این تفاوت که کباب قفقازی در کنار باقی مواد از گوشت گوسفندی با چربی و گوساله و فیله مرغ تهیه می‌شود. علاوه بر این، در مزه‌دار کردن کباب بختیاری، استفاده از ماست با خامه اختیاری است و می‌توان سس سویا را جایگزین کرد. همچنین نیازی به استفاده از مرغ نیست.

چه کار کنیم که کباب قفقازی خوشمزه‌ شود؟

در طرز تهیه کباب قفقازی، باید به اندازه کافی وقت اختصاص دهید. این کباب برای جا افتادن و طعم‌دار شدن گوشت گوسفندی، گوشت گوساله یا مرغ نیاز به زمان بیشتری دارد.

 

کالابرگ الکترونیک