۴ طرز تهیه ترشی چغاله بادام با سرکه و رب انار + فوت و فن ها

۴ طرز تهیه ترشی چغاله بادام با سرکه و رب انار + فوت و فن ها


19 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۴ طرز تهیه ترشی چغاله بادام با سرکه و رب انار + فوت و فن ها

ترشی چغاله بادام چطور درست می‌شود؟ ترشی انداختن یا ترشی گذاشتن یک رسم قدیمی در سرتاسر دنیاست. ترشی‌ها به عنوان چاشنی‌هایی پرطرفدار، جایگاه ویژه‌ای در آشپزی کشورهای سراسر دنیا دارند. برای بهره بردن از خواص چغاله بادام درست کردن ترشی چاقاله یک ایده خوب برای درست کردن خوراکی‌های مختلف با چغاله بادام است. در این مقاله از سرویس آشپزی طرز تهیه ترشی چغاله بادام به عنوان یک ترشی تابستانی و بهاری خوشمزه و یک ترشی میوه مجلسی با تمام فوت و فن‌های آن به چند روش را مطالعه کنید. نکات کپک نزدن ترشی چاقاله را هم در این مقاله مطالعه کنید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه ترشی چغاله با سرکه (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
چغاله بادام ۵۰۰ گرم
آب ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه (سفید یا قرمز) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
سیر ۳ حبه
نمک به مقدار لازم
فلفل هالوپینو یا فلفل کاین ۲ یا ۳ عدد
نعناع، گشنیز و ترخون به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن ترشی چغاله بادام با سرکه: ۱ تا ۲ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی چغاله بادام

روش اول طرز تهیه ترشی چغاله بادام

قبل از هر چیز در طریقه درست کردن ترشی چغاله بادام بهتر است به این نکته دقت کنید که در طرز تهیه این ترشی، بهتر است از چغاله‌هایی استفاده کنید که اندازه کوچکی داشته یا ترد و نازک باشند. اگر اندازه چغاله‌ها بزرگ است و کمی سفت شده‌اند، بهتر است آن‌ها را کمی بجوشانید. البته اگر مدت زمان طولانی‌تری را به رسیدن ترشی اختصاص دهید هم چغاله‌ها در نهایت ترد می‌شوند. در مورد چغاله‌های درشت‌تر، بهترین کار این است که آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر خرد کنید.

مرحله اول: چغاله‌ها را بشویید و پرزگیری کنید

بعد از اینکه چغاله‌ها را تمیز کرده و شاخ و برگ آن‌ها را جدا کردید، آن‌ها را در مقداری آب نمک بخیسانید. پرزهای چاغاله‌ها را تا حد ممکن بگیرید. رنگ سبز اصلی چاغاله بادام باعث زیبایی بیشتر ترشی خواهد شد.

بعد از شستن چغاله‌ها را آبکش کنید و روی دستمال بریزید و کاملا خشک کنید. سعی کنید طوری چاقاله‌ها را خشک کنید که اصلا آب و رطوبتی در آن‌ها باقی نماند. بهتر است به مدت یک شب تا صبح چغاله‌ها روی در دمای محیط بگذارید تا از خشک شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید و ترشی کپک نزند.

مرحله دوم: محلول ترشی چغاله بادام را درست کنید

آب، سرکه و نمک را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. مقدار نمک نباید به حدی باشد که طعم این ترکیب زننده باشد. اجازه دهید مواد داخل قابلمه جوش بیایند. زردچوبه را در همین مرحله و وقتی در حال جوشیدن است، اضافه کنید تا در آخر ته‌نشین نشود.

اگر چغاله‌ها درشت و سفت هستند و نمی‌خواهید آن‌ها را خرد کنید، بهتر است چاقاله‌ها را کمی بجوشانید. در حدی که یک جوش بخورد. زیادی چغاله‌ها را نجوشانید تا خیلی هم نرم نشوند و بعد از رسیدن، وا نروند. اجازه دهید مخلوط آب و سرکه و نمک، سرد شود و از دما بیفتد.

شما می‌توانید زردچوبه، سرکه و نمک را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: چغاله‌ها را در مایه ترشی بریزید

شیشه‌‌ای را که قرار است در آن ترشی چغاله درست کنید، تمیز بشویید و خشک کنید. هیچ چربی، آلودگی و رطوبتی نباید در شیشه وجود داشته باشد تا ترشی کپک نزند. حبه‌های سیر را پوست بگیرید و با فلفل‌های تازه و چغاله‌ها در شیشه بریزید. برگ‌های نعناع و ترخون و گشنیز را روی آن‌ها بگذارید. می‌توانید از سبزی خشک هم استفاده کنید. محلولی که با نمک، سرکه، زردچوبه و آب درست کرده بودید را به شیشه اضافه کنید تا جایی که کاملا روی چغاله‌ها را بپوشاند.

حتما بخوانید  بهترین روش های لاغری با انار و مشتقات آن | نمونه رژیم لاغری انار

درب شیشه ترشی را کاملا ببندید، هیچ منفذی در آن نباید وجود داشته باشد. ظرف ترشی را در جای خنک و تاریک خارج از یخچال نگهداری کنید تا ترشی چغاله بادام برسد. حدود ۲ هفته بعد، ترشی چغاله بادام را در یخچال قرار دهید و در کنار غذاها سرو کنید.

برای تهیه انواع سبزی خشک به صورت حضوری و اینترنتی می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

بیشتر بخوانید: ترشی مخلوط هفت بیجار بدون کپک

مواد لازم برای تهیه ترشی چغاله بادام بدون سبزی (روش دوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
چاقاله بادام ۵۰۰ گرم
نمک به مقدار لازم
سرکه (سفید یا قرمز) در جدی که روی چغاله‌ها را بپوشاند

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان آماده شدن ترشی چاقاله بادام: ۱ تا ۲ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی چاقاله بدون ادویه با سرکه و نمک

روش دوم طرز تهیه ترشی چغاله بادام

در این روش، ترشی چاقاله بدون سبزی و ادویه‌های مختلف درست می‌شود و بسیار ساده است. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی چاقاله بادام با سرکه قرمز یا سفید را دنبال کنید.

مرحله اول: چغاله‌ها را بشویید

در این روش، چغاله‌ها را بشویید و پرز آن‌ها را تمیز کنید. سپس آبکش کنید و اجازه دهید آب آن‌ها کاملا گرفته و خشک شوند. ۸ تا ۱۰ ساعت، چغاله‌ها را در دمای محیط قرار دهید. برای این کار زیر چغاله‌ها پارچه نخی بگذارید تا کاملا خشک شوند.

مرحله دوم: چغاله‌ها را در نمک و سرکه بریزید

چغاله‌ها را در شیشه درب‌دار تمیز و خشک بریزید. نمک و سرکه را با هم مخلوط کنید تا حدی که کاملا با هم حل شوند (شوری نمک در این ترکیب نباید زننده باشد پس نمک را به تدریج اضافه کنید و طعم آن را بچشید). ترکیب سرکه و نمک را روی چغاله‌ها بریزید تا حدی که کاملا روی آن‌ها را بگیرد. درب ظرف را محکم ببندید تا حدی که هیچ هوایی به داخل آن راه پیدا نکند.

سپس شیشه ترشی چاقاله را در جای خنک و دور از نور آفتاب بگذارید. اجازه دهید حدود ترشی ۲ هفته بماند. سپس درب ظرف ترشی را باز کنید و بعد از مطمئن شدن از رسیدن چغاله‌ها، شیشه ترشی را در یخچال نگه دارید.

نکته: می‌توانید از انواع سبزی‌ها و ادویه ترشی یا از موادی که در روش اول به کار رفت هم در طرز تهیه ترشی چغاله به این روش استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش تهیه ترشی آب گوجه مشهدی

روش طرز تهیه ترشی چغاله بادام با رب انار

طرز تهیه ترشی چغاله بادام با رب انار

برای درست کردن ترشی چغاله بادام با رب انار (طرز تهیه رب انار) باید چغاله‌ها را بشویید و کاملاً مثل روش‌های بالا خشک کنید. سپس آن‌ها را به صورت درسته یا خرد شده در یک ظرف مناسب ترشی که بهتر است شیشه‌ای باشد بریزید. مقداری نمک و فلفل به چغاله‌ها بزنید.

حالا رب انار را به آن اضافه کنید، به طوری که چغاله‌ها کاملا در رب انار غوطه‌ور شوند. در صورت تمایل می‌توانید رب انار را با کمی سرکه رقیق کنید. همچنین می‌توانید مقداری سبزی خشک یا سیر نیز به این ترشی اضافه کنید.

اجازه دهید ترشی چغاله شما برای حدود ۱۰ روز در رب انار بماند و سپس آن را میل کنید. این ترشی برای سم‌زدایی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

می‌توانید رب انار باکیفیت را به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌ها همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: فرق چغاله بادام و چغاله زردآلو و روش تشخیص آن‌ها

روش تهیه ترشی چغاله بادام با آب نمک

طرز تهیه ترشی چغاله بادام با آب نمک

در این روش از دستور تهیه ترشی چاقاله، از مقدار سرکه بسیار کمی استفاده می‌شود و در اصل شما شور چاقاله بادام درست می‌کنید. برای طرز تهیه چاقاله بادام شور، باید چاقاله‌ بادام‌ها را بشویید و کاملا خشک کنید. سپس در یک قابلمه مقداری آب را روی حرارت بجوشانید. سپس شعله گاز را خاموش کنید و به اندازه‌ای که شوری آب نمک زننده نباشد، مقداری نمک اضافه کنید. اجازه دهید آب نمک ولرم شود.

در ادامه چغاله بادام‌ها را در یک شیشه درب‌دار تمیز و استریل بریزید و روی آنها را با آب نمک بپوشانید. به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری سرکه سفید یا سرکه قرمز هم اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شود. درب شیشه ترشی را ببندید و اجازه دهید ترشی شما به مدت ۱۰ روز تا ۲ هفته در جای خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید بماند تا ترشی برسد.

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی چغاله بادام

فوت و فن های طرز تهیه ترشی چغاله بادام

  • در روش اول نمک و زردچوبه را حتما در آب جوش و قبل از اضافه کردن به شیشه، اول به سرکه و آب اضافه کنید.
  • استفاده از موسیر هم در کنار سیر در طرز تهیه ترشی چغاله بادام باعث خوش طعم‌تر شدن ترشی خواهد شد.
  • برای ترد شدن چغاله‌های درشت، می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آهک را در یک لیتر آب حل کنید. اجازه دهید آهک ته نشین شود. آب روی آهک‌های ته نشین شده را جدا کنید. حالا چغاله‌های شسته و تمیز شده را برای ۲۴ ساعت در همان آب جدا شده نگه دارید. سپس آن‌ها را آبکشی کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا مطمئن شوید که در چاقاله‌ها حتی ذره‌ای آهک نمانده است.
  • اگر در طرز تهیه ترشی چغاله بادام، نمک بیشتر باشد شکل ظاهری چغاله حفظ می‌شود. علاوه بر این احتمال کپک زدن مواد تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند اما طعم نمک نباید زننده باشد.
  • نسبت آب و سرکه در طرز تهیه ترشی چغاله بادام، ۲ به ۱ است. ولی می‌توانید آب را حذف کرده و فقط از سرکه استفاده کنید. در این حالت دیگر نیازی به جوشاندن چغاله‌ها نیست.
  • در طرز تهیه ترشی چغاله بادام هر چقدر چغاله شما ریزتر باشد، ترشی سریع‌تر آماده می‌شود.
  • برای تهیه ترشی بادام سبز می‌توانید از سرکه سفید یا سرکه قرمز بنا به سلیقه خودتان استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ترشی چغاله بادام هم می‌توانید از چغاله خرد شده و هم به صورت درسته استفاده کنید.
  • برای این که رنگ چغاله‌ها بعد از اضافه کردن سرکه تغییر نکند، می‌توانید به اندازه یک عدس «کات کبود» را با ۵ قاشق غذاخوری نمک در یک لیتر آب حل کنید و سپس چغاله‌ها را درون این آب بریزید. ۲۴ ساعت صبر کنید و در نهایت چغاله‌ها را از این محلول خارج کنید و چند بار آبکش کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه شربت نارنج مرحله به مرحله به 3 روش

نکات مهم برای کپک نزدن ترشی چغاله بادام

  • بهتر است مخلوط سرکه و آبی را که جوشانده‌اید، ولرم باشد و به شیشه اضافه کنید. البته گرمای آب در حدی نباشد که دست را بسوزاند. گرمای آب و سرکه باعث تسریع در روند رسیدن ترشی خواهد شد. این ترکیب در جلوگیری از کپک زدن ترشی هم موثر است.
  • برای این که درب ظرف شیشه‌ای بعد از آماده شدن ترشی به راحتی باز شود، بعد از بستن درب شیشه، آن را وارونه کنید. شیشه را به همان شکل در دمای محیط نگه دارید.
  • اگر به هر دلیلی درب شیشه را نتوانستید باز کنید، با تیغه چاقو، به زیر درب بطری کمی فشار وارد کنید و اجازه دهید گاز داخل بطری بیرون بیاید. سپس به راحتی درب شیشه ترشی را باز کنید.
  • استفاده از کات کبود در طرز تهیه ترشی چغاله نیز برای پیشگیری از کپک توصیه می‌شود. البته در مقدار بسیار محدود و به خاطر خواصی که دارد. اگر زاج کبود یا کات کبود در دسترس نداشتید، می‌توانید از همان نمک معمولی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چطور سیر ترشی هفت ساله را در ۴۰ روز درست کنیم؟

ترکیب ادویه ترشی چغاله بادام چیست؟

ترکیب ادویه ترشی چغاله بادام

معمولا ترشی‌ها را برای خوشمزه شدن با سبزی‌های معطر و ادویه‌ ترشی مخلوط می‌کنند. اما آزمون و خطاهای زیادی انجام شده است تا به یک دستورالعمل کلی برای ترشی انداختن و ادویه‌هایی که باید در دستور تهیه ترشی به کار برد، برسیم. در طرز تهیه ترشی چغاله ادویه و سبزی‌های مختلفی به کار می‌رود. از جمله:

  • نعنا خشک (یا چند برگ نعنا تازه)
  • گلپر
  • تخم گشنیز
  • ترخون
  • تخم سیاه دانه
  • زیره سبز و زیره سیاه
  • پودر کاری
  • پودر زردچوبه

البته می‌توان بنا به سلیقه و ذائقه افراد به این مواد افزود یا آن‌ها را حذف کرد. یادتان باشد استفاده از این ادویه در همه ترشی‌ها مثل ترشی سیر، متداول نیست.

برای تهیه سبزی خشک نعناع، سبزی خشک ترخون،  ادویه کاری، گلپر و زیره از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: دستور تهیه ترشی گوجه سبز

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ترشی چغاله بادام

بهترین روش شستن چغاله بادام و گرفتن پرز آن چگونه است؟

برای اینکه چغاله‌ بادام‌هایتان سبز باشد و پرز نداشته باشد، برای شستن آن‌ها را بعد از آبکشی کردن، در یک ظرف درب‌دار بریزید و روی آن‌ها را با آب بپوشانید. به مدت ۲۴ ساعت چغاله‌ها را در یخچال بگذارید. سپس آن‌ها را آبکشی کرده و کاملا بشویید. در این صورت به راحتی پرز چغاله‌ها گرفته می‌شود.

نسبت استفاده از آب و سرکه در طرز تهیه ترشی چغاله چقدر است؟

نسبت آب و سرکه در طرز تهیه ترشی چغاله بادام، ۲ به ۱ است. ولی می‌توانید آب را حذف کرده و فقط از سرکه استفاده کنید. در این حالت دیگر نیازی به جوشاندن چغاله‌ها نیست.

 

منبع: Stylecraze

 

کالابرگ الکترونیک