طرز تهیه کاری لپه | خورش هندی بدون گوشت و کم کالری برای لاغری

طرز تهیه کاری لپه | خورش هندی بدون گوشت و کم کالری برای لاغری


1 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کاری لپه | خورش هندی بدون گوشت و کم کالری برای لاغری

کاری لپه یکی از غذاهای هندی گیاهی و بدون گوشت است که با موادی مثل لپه و بادام هندی طبخ شده و در هندوستان، معمولا در مجالس و مهمانی‌ها سرو می‌شود. شما هم می‌توانید این غذای هندی خوشمزه و البته رژیمی که حسابی برای کاهش وزن به کار می‌آید را در لیست شام و منوی ناهار قرار دهید و برنامه غذایی هفتگی خانواده خود را متنوع‌تر کنید. اگر شما هم طرفدار غذاهای تند و تیز هندی هستید، با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه کاری لپه به روش مجلسی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه کاری لپه هندی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لپه ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد بزرگ
سیر (برای سیر داغ) ۴ حبه
زنجبیل تازه ۱ تکه متوسط
فلفل سیاه، تخم گشنیز و برگ بو به مقدار دلخواه
زردچوبه، نمک، ادویه کاری و فلفل قرمز به مقدار کافی
رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
گشنیز تازه ۱ دسته کوچک
بادام هندی ۲ قاشق غذاخوری
آب جوش ۲ تا ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر نارگیل ۲۰۰ میلی‌لیتر
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
برنج و ماست برای سرو کاری لپه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۱ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت کاری لپه: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه کاری لپه هندی

مراحل طرز تهیه کاری لپه

در طرز تهیه کاری لپه می‌توانید به جای لپه معمولی از دال عدس و به جای شیر نارگیل از ماست یا شیر معمولی استفاده کنید.

مرحله اول: مواد اولیه کاری لپه را آماده کنید

پیش از شروع آشپزی، لپه را بشویید و با مقداری آب به مدت یک ساعت بخیسانید. پیاز را هم بشویید و پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید و کنار بگذارید. سیر و زنجبیل تازه را هم پوست بگیرید و به صورت ریز رنده کنید.

گشنیز تازه را پاک کرده و ساقه‌ها و برگ‌های زرد یا سفت آن را جدا کنید. سپس، برگ‌های تر و تازه گشنیز را به خوبی بشویید و ساطوری کنید. مغز بادام هندی را نیز در هاون بکوبید تا کاملا خرد شود. اگر هاون ندارید، می‌توانید بادام هندی را در یک کیسه زیپ‌دار بریزید و با گوشتکوب یا هر وسیله محکم و سنگین دیگری به آن ضربه بزنید تا کاملا خرد شود.

برای خرید لپه و بادام هندی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  ۸ مدل ماسک ماست و تخم‌ مرغ برای پوست شفاف و موی پرپشت

مرحله دوم: لپه را بپزید

پس از گذشت یک ساعت، آب لپه را خالی کنید. سپس، قابلمه دیگری را تا نیمه پر از آب تازه کنید و روی حرارت متوسط بگذارید تا بجوشد. لپه خیس خورده را به آب در حال جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت خوب بپزد.

در صورت تمایل می‌توانید لپه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: پیاز، سیر و زنجبیل را تفت دهید

در فاصله پختن لپه‌ها، مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. پیاز نگینی خرد شده را به روغن داغ اضافه کنید و تفت دهید تا کاملا سبک شود. سپس، پوره سیر و زنجبیل را نیز در تابه بریزید و به مدت یکی دو دقیقه با پیاز تفت دهید. مراقب باشید، پوره سیر و زنجبیل نسوزد و ته نگیرد.

برای خرید پیاز داغ، سیر داغ و روغن سرخ کردنی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: ادویه‌ها، رب گوجه و گشنیز را اضافه کنید

پس از آن‌که عطر سیر و زنجبیل آزاد شد، مقداری نمک، ادویه کاری، پودر تخم گشنیز، برگ بو، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به تابه اضافه کنید. این ترکیب را یک دقیقه هم بزنید و تفت دهید تا بوی ادویه‌ها به مشام برسد و طعم خامی آن‌ها برطرف شود.

در ادامه، رب گوجه فرنگی را نیز به باقی مواد اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ رب گوجه باز شود. در نهایت، گشنیز تازه و ساطوری شده را هم داخل تابه بریزید و هم بزنید. پیشنهاد می‌کنیم، بخشی از گشنیز خرد شده را برای تزیین غذا کنار بگذارید.

برای خرید نمک، رب گوجه فرنگی، ادویه کاری، فلفل سیاه و فلفل قرمز می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: بادام هندی و لپه را اضافه کنید

در این مرحله، بعد از پخت کامل لپه، لپه پخته شده را در آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس، لپه نرم و بادام هندی خرد شده را به مایه کاری لپه اضافه کنید. حالا، به اندازه ۲ یا ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش هم در تابه بریزید. درب تابه را ببندید و حرارت را ملایم کنید تا خورش کاری لپه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشد و جا افتاده شود.

مرحله ششم: شیر نارگیل را به خورش کاری لپه اضافه کنید.

پس از گذشت این مدت، شیر نارگیل را نیز در تابه بریزید. محتویات تابه را هم بزنید تا همه مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. سپس، درب تابه را ببندید و حدود ۱۰ دقیقه دیگر منتظر بمانید تا خورش کاری لپه غلیظ و کم آب و آماده سرو شود.

در صورت تمایل می‌توانید انواع شیر طعم دار از جمله شیر نارگیل را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر: خورش کاری لپه را سرو کنید

حالا، خورش کاری لپه را با گشنیز خرد شده و قطعات لیموترش تازه تزیین کرده و همراه با برنج کته یا برنج چلو سرو کنید. این غذا را می‌توانید با انواع سالاد، سبزیجات تازه یا حتی با ماست (طرز تهیه ماست غلیظ در خانه) نوش جان کنید.

حتما بخوانید  لیست انواع غذاهای سه سوته و خوشمزه برای مهمانی + فیلم

برای خرید برنج و ماست می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کاری لپه هندی

  • اگر به شیر نارگیل دسترسی ندارید، می‌توانید از ترکیب شیر یا ماست معمولی با اسانس نارگیل یا مقداری پودر نارگیل استفاده کنید. در این صورت، یک قاشق چای‌خوری شکر هم به این مواد اضافه کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید در پخت این غذای هندی بدون گوشت به جای لپه از دال عدس استفاده کنید.
  • مقدار ادویه‌ها و میزان تندی خورش کاری لپه کاملا سلیقه‌ای است و به ذائقه خودتان بستگی دارد.
  • در طرز تهیه خورش کاری با لپه به جای گشنیز می‌توانید از جعفری خرد شده و مقدار کمی شنبلیله استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید، خورش کاری لپه یک غذای غلیظ و کم آب است. بنابراین، بهتر است به اندازه کافی صبر کنید تا خورش جا افتاده شود و به غلظت مناسب برسد.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورشت کاری لپه هندی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورشت کاری لپه هندی

چه ادویه‌های دیگری را می‌توانیم به خورش کاری لپه اضافه کنیم؟

علاوه بر آن‌چه گفته شد، شما می‌توانید مقداری پودر یا دانه زیره، پودر یا تخم خردل، هل سبز، میخک و رازیانه نیز به خورش کاری لپه اضافه کنید یا از ترکیب ادویه های هندی برای درست کردن کاری لپه استفاده کنید.

آیا می‌توانیم خورش کاری لپه را با ماست درست کنیم؟

بله. در صورت تمایل می‌توانید به جای شیر نارگیل، یک لیوان ماست در کاری لپه بریزید. در این شرایط، بهتر است یک قاشق چای‌خوری شکر هم به باقی مواد اضافه کنید.

کاری لپه را به جای لپه با چی درست کنیم؟

به جای لپه از دال عدس هم برای درست کردن این خورش گیاهی و بدون گوشت هندی استفاده می‌شود.

 

محصولات مرتبط