طرز تهیه ماست غلیظ بازاری بدون افزودنی و ترفندهای مهم آن

طرز تهیه ماست غلیظ بازاری بدون افزودنی و ترفندهای مهم آن


20 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ماست غلیظ بدون افزودنی

چطور ماست غلیظ و سفت بدون افزودنی درست کنیم؟ اکثر ماست‌های سنتی و روستایی بافت فوق‌العاده سفت و طعم بی‌نظیری دارند. یکی از حرفه‌ای‌ترین روش‌های تهیه ماست خانگی این است که بدون هیچ افزودنی اضافی، ماست را سفت و غلیظ درست کنید. این ماست یک ماده غذایی مفید برای تغذیه کودکان بالای شش ماه هم هست. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با ترفندهای طرز تهیه ماست سنتی غلیظ بدون افزودنی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد بهترین روش درست کردن ماست خانگی سفت و خوشمزه پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه ماست غلیظ بدون افزودنی

 

طرز تهیه ماست غلیظ بدون افزودنی

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت ماست سفت بدون افزودنی: ۶۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه ماست غلیظ بدون افزودنی

 

  • شیر پرچرب محلی: ۱ کیلوگرم
  • ماست پرچرب: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه ماست خانگی سنتی با شیر محلی

 

مراحل طرز تهیه ماست خانگی سنتی با شیر محلی

 

بهترین روش درست کردن ماست خانگی سفت و خوشمزه بدون افزودنی این است که از شیر محلی و تازه گاو برای تهیه آن استفاده کنید. شیر محلی درصد چربی بیشتری نسبت به شیرهای معمول دارد و این موضوع موجب سفت‌تر شدن ماست شما می‌شود.

برای تهیه ماست خانگی سنتی شما تنها به مقداری شیر و ماست نیاز دارید. در ادامه می‌توانید با مراحل و ترفندهای طرز تهیه ماست سنتی غلیظ بدون افزودنی آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ جوشاندن شیر

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ماست غلیظ بدون افزودنی باید شیر کامل یا محلی را داخل قابلمه بریزید. بهتر است برای این کار از قابلمه رویی استفاده کنید. چند دقیقه اول تا زمانی که شیر به جوش بیاید، آن را هم بزنید. این کار از ته‌نشین شدن چربی شیر جلوگیری می‌کند.

اجازه دهید ۱۰ دقیقه تا یک ربع شیر با شعله متوسط بجوشد، سپس شعله گاز را کم کنید و صبر کنید تا شیر برای ۱ ساعت به آرامی بجوشد. می‌توانید انواع شیر از جمله شیر کامل یا پرچرب را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله دوم؛ سرد کردن شیر

 

سرد کردن شیر برای تهیه ماست خانگی بدون افزودنی

 

بعد از این که شیر برای یک ساعت جوشید، در این مرحله از طرز تهیه ماست غلیظ بدون افزودنی باید شعله گاز را خاموش کنید و حدود نیم ساعت تا ۴ دقیقه صبر کنید تا شیر سرد شود.

در این مرحله اگر شیر را به حال خود رها کنید، بخش زیادی از چربی شیر روی سطح شیر می‌ماند. برای جلوگیری از این موضوع باید سینک ظرفشویی را ببندید و از آب سرد پر کنید. سپس یک قابلمه استیل داخل آب سرد قرار دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه نوشیدنی شیر عسل نسکافه‌ای در خانه

حل شیر را از قابلمه به درون ظرف استیل منتقل کنید. سپس دوباره آن را داخل قابلمه بریزید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا شیر خنک شود. با این روش چربی شیر از آن جدا نمی‌شود و ماست شما خوشمزه و سفت خواهد شد.

 

مرحله سوم؛ اطمینان از دمای شیر

 

افرادی که اهل درست کردن ماست خانگی هستند، می‌دانند که دمای شیر در زمان اضافه کردن مایه ماست باید چطور باشد. اما به هر حال بهترین روش برای سنجش دمای شیر، استفاده از دماسنج است. زمانی که شیر به دمای ۴۳ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد رسیده باشد، باید مایه ماست را اضافه کنید.

اما اگر به دماسنج دسترسی ندارید، بهتر است انگشت خود را در شیر فرو کنید. اگر در ۱ تا ۲ ثانیه اول گرمای زیادی را حس نمی‌کنید و بعد از ۲ ثانیه گرما را احساس کردید و تا ۵ ثانیه می‌توانید به راحتی دمای شیر را تحمل کنید، پس شیر شما برای درست کردن ماست آماده است.

 

مرحله چهارم؛ انتقال شیر به ظرف مناسب

 

در این مرحله از طرز تهیه ماست غلیظ بازاری بدون آب انداختن باید شیر را به ظرفی که قرار است ماست را در آن درست کنید، بریزید تا برای درست کردن ماست خانگی آماده شود. برای این کار بهتر است از ظروف سفالی یا شیشه‌ای استفاده کنید.

 

مرحله پنجم؛ افزودن مایه ماست به شیر

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

افزودن مایه ماست به شیر برای تهیه ماست خانگی

 

بعد از انتقال شیر به ظرف مناسب باید به ازای هر کیلوگرم شیر از ۲ تا ۴ قاشق ماست استفاده کنید. برای شروع ماست را در یک کاسه بریزید و با چنگال خوب هم بزنید. سپس مایه ماست را به شیر اضافه کنید و آن را در گوشه‌ای گرم قرار دهید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع ماست از جمله ماست سنتی و پرچرب را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله ششم، پوشاندن ظرف ماست

 

برای این که ماست شما به خوبی ببندد، باید آن را با پارچه بپوشانید. سپس ظرف را در مکانی گرم قرار دهید و به‌هیچ‌عنوان آن را تکان ندهید.

 

مرحله هفتم؛ آماده شدن ماست

 

معمولا آماده شدن ماست با توجه به دمای محیط حدود ۴ تا ۶ ساعت طول می‌کشد. پس از چند ساعت می‌توانید به آرامی پارچه دور ظرف ماست را باز کنید و بدون این که ظرف را تکان دهید، آن را به طبقه بالای یخچال منتقل کنید.

اجازه دهید ماست برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یخچال بماند تا آماده شود. سپس می‌توانید ماست خانگی و خوشمزه خودتان را از یخچال خارج نموده و مصرف کنید.

 

نکات مهم در مورد مایه ماست قبل از افزودن به شیر

 

نکات مهم در مورد مایه ماست قبل از افزودن به شیر

 

انتخاب مایه ماست مناسب نقش مهمی بر کیفیت و طعم ماست خانگی دارد. برای تهیه ماست خانگی بهتر است از ماستی که خودتان درست کرده‌اید استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که دمای ماست شما در زمان اضافه کردن به شیر باید با دمای محیط یکسان باشد.

اضافه کردن مایه ماست سرد به شیر، موجب ترش شدن مزه ماست می‌شود. پیشنهاد می‌شود قبل از جوشاندن شیر ماست را از یخچال خارج کنید تا کاملاً به دمای محیط برسد و گرم شود.

قبل از این که مایه ماست را به شیر اضافه کنید، حتماً آن را در کاسه بریزید و خوب هم بزنید. مایه ماست شما باید رقیق و یکدست باشد. برای هم زدن مایه ماست باید از یک قاشق و ظرف کاملاً تمیز استفاده کنید. بعد از اضافه کردن مایه ماست به شیر، آن را چند بار هم بزنید تا تخمیر شیر سریع‌تر انجام شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کشک خانگی بدون آرد ذرت به 2 روش خشک و مایع

 

بیشتر بخوانید: اگر مایه ماست نداشتیم چه کنیم؟

 

دمای مناسب برای تخمیر کامل شیر

 

دمای مناسب برای تخمیر کامل شیر

 

برای این که شیر تخمیر و به ماست تبدیل شود، باید در محیطی گرم قرار بگیرد. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، می‌توانید شیر را در گوشه آشپزخانه قرار دهید. اما در مناطق سرد و یا فصول سرد سال که دمای خانه پایین است، بهت است دو لیوان فلزی یا قابلمه کوچک را با آب جوش پر کنید.

سپس ظرف ماست را در کنار آن‌ها قرار دهید. با این روش دمای محیط کاملاً برای تخمیر شیر آماده می‌شود.

 

انتخاب ظرف مناسب برای تهیه ماست

 

انتخاب ظرف مناسب برای تهیه ماست

 

اگر دوست دارید ماست شما غلیظ و سفت شود، بهتر است برای تهیه ماست خانگی از ظروف سفالی استفاده کنید. این ظروف غلظت ماست شما را چند برابر می‌کنند و بخش زیادی از آب اضافی ماست را از طریق بدنه خارج می‌کنند.

بهتر است برای این کار از ظروف سفالی سنتی بدون رنگ استفاده کنید. اگر به ظروف سفالی دسترسی ندارید، پیشنهاد می‌شود از ظرف شیشه‌ای برای این کار استفاده شود.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ماست غلیظ بدون افزودنی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ماست غلیظ بدون افزودنی

 

*یکی از مهم‌ترین ترفندهای طرز تهیه ماست سنتی غلیظ بدون افزودنی جوشاندن شیر است. این کار موجب تبخیر آب اضافی شیر و غلیظ و سفت شدن ماست شما می‌شود.

*برای تهیه ماست غلیظ بدون افزودنی باید از شیر محلی یا شیرهای کامل استفاده کنید، هر چقدر چربی طبیعی شیر بیشتر باشد، ماست سفت‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود.

*برای اندازه‌گیری میزان گرمای شیر ممکن است در ابتدا احساس کنید که شیر گرم نیست، اما معمولا بعد از چند ثانیه گرما را احساس می‌کنید. در این شرایط شیر برای تهیه ماست آماده است.

*برای درست کردن ماست غلیظ خانگی بدون افزودنی بهتر است از مایه ماست خانگی یا ماست سنتی استفاده کنید.

*یکی از مهم‌ترین ترفندهای طرز تهیه ماست سنتی غلیظ بدون افزودنی این است که نباید ماست را در زمان آماده شدن تکان دهید. تکان دادن ماست موجب می‌شود تا ماست شل شود و بافت سفت و غلیظ خود را از دست بدهد.

*در صورتی که دوست دارید طعم ماست خانگی شما شیرین شود، بهتر است از ۲ قاشق غذاخوری ماست برای ۱ کیلوگرم شیر استفاده کنید.

*طرز تهیه ماست سفت با نشاسته و ماست سفت با خامه را بلد هستید؟

 

سوالات متداول

 

طرز تهیه ماست غلیظ بدون و ترش خانگی چگونه است؟

 

اگر دوست دارید ماست شما ترش شود، بهتر است آن را برای ۶ تا ۷ ساعت در دمای محیط قرار دهید و یا مایه ماست را به صورت نسبتاً سرد به شیر اضافه کنید. اضافه کردن مایه ماست بیشتر به شیر نیز موجب ترش شدن ماست می‌شود.

 

در طرز تهیه ماست خانگی سنتی با شیر محلی باید از چه نوع مایه ماستی استفاده کنیم؟

 

ترفندهای طرز تهیه ماست سنتی غلیظ بدون افزودنی این است که از ماست محلی به عنوان مایه ماست استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک