۲ طرز تهیه پیکاتای مرغ خوشمزه و لذیذ با سس خامه و سس ساده

۲ طرز تهیه پیکاتای مرغ خوشمزه و لذیذ با سس خامه و سس ساده


22 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه پیکاتای مرغ خوشمزه و لذیذ با سس خامه و سس ساده

پیکاتای مرغ یا چیکن پیکاتا (Chicken Piccata) یک غذای خوشمزه ایتالیایی با مرغ است که درست کردن آن کمتر از نیم ساعت طول می‌کشد. این غذا درواقع یک نوع روش تهیه مرغ است که در آن از سس خامه و لیمو استفاده می‌شود. اما چگونه پیکاتای مرغ درست کنیم؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه پیکاتای مرغ به ۲ روش خامه‌ای و ساده و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذا آشنا شوید.

 

مواد لازم تهیه پیکاتای مرغ برای ۴ نفر (روش اول)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۲ عدد
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری
کره ۲ قاشق غذاخوری
سیر ۲ حبه
آبلیمو ۳ قاشق غذاخوری
عصاره مرغ ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
خامه ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
جعفری ریز خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
کیپر یا کاپاریس ۲ قاشق غذاخوری
آرد ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پنیر پارمسان رنده شده به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت چیکن پیکاتا: ۱۵ دقیقه

کالری هر عدد پیکاتای مرغ خامه‌ای: حدود ۳۶۰ کالری

مراحل طرز تهیه پیکاتای مرغ با سس لیمویی

 

مراحل طرز تهیه پیکاتای مرغ با سس لیمویی

 

پیکاتای مرغ به روش کلاسیک ایتالیایی معمولا با سس مخصوص لیمو خامه سرو می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه پیکاتای مرغ خامه‌ای (Chicken Piccata) آشنا شوید.

مرحله اول؛ مزه‌دار کردن و سرخ کردن مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه پیکاتای مرغ باید سینه مرغ را به دو قسمت برش بزنید. سپس تکه‌های مرغ را با بیفتک به خوبی بکوبید. مقداری نمک و فلفل سیاه به مرغ اضافه کنید و آن را در آرد بغلتانید. درنهایت مرغ را در روغن زیتون سرخ کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ از جمله سینه مرغ، فلفل سیاه، نمک و روغن زیتون را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن سس لیمو

 

ماده کردن سس لیمو برای تهیه پیکاتای مرغ

 

بعد از این که مرغ‌ها کاملا سرخ شدند، آن‌ها را از ماهیتابه خارج کنید مقداری آب در ماهیتابه بریزید. بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، کره، سیر و کاپاریس را اضافه کنید. ۲ دقیقه بعد می‌توانید آبلیمو، عصاره مرغ، مقداری پنیر پارمسان رنده شده و خامه را نیز به سس اضافه کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه ساندویچ رست بیف با گوشت گوساله و مرغ و سس قارچ

برای تهیه کره، پنیر پارمسان، عصاره مرغ، آبلیمو و خامه به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم؛ آماده کردن پیکاتای مرغ

در این مرحله از دستور تهیه پیکاتای مرغ با سس لیمویی باید تکه‌های مرغ سرخ شده را به سس اضافه کنید. مقداری جعفری خرد شده روی مرغ‌ها بریزید و اجازه دهید مرغ برای ۳ تا ۵ دقیقه در سس بجوشد. درنهایت شعله گاز را خاموش کنید و پیکاتای مرغ را همراه با پاستا یا برنج سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید پاستا و برنج را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مواد لازم تهیه پیکاتای مرغ بدون خامه برای ۴ نفر (روش دوم)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۲ عدد
آرد سفید نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
پنیر پارمسان رنده شده ۳ قاشق غذاخوری
روغن زیتون ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۴ قاشق غذاخوری
آب مرغ نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
کیپر (کاپاریس) ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
جعفری ساطوری خرده شده ۲ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه پیکاتای مرغ بدون خامه

 

مواد لازم برای تهیه پیکاتای مرغ بدون خامه

 

هر چند در طرز تهیه پیکاتای مرغ اصیل ایتالیایی از خامه استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید این غذا را بدون خامه و به کمک آب مرغ نیز درست کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن پیکاتای مرغ بدون خامه آشنا شوید.

مرحله اول؛ آغشته کردن مرغ به پودر سوخاری

در اولین مرحله از طرز تهیه پیکاتای مرغ بدون خامه باید سینه‌های مرغ را با بیفتک‌کوب بکوبید تا نازک شوند. سپس آرد، نمک، فلفل سیاه و پنیر پارمسان را با هم ترکیب کنید. تکه‌های مرغ را خوب به آرد مزه‌دار شده آغشته کنید.

مرحله دوم؛ سرخ کردن مرغ‌ها

در این مرحله از طرز تهیه پیکاتای مرغ ایتالیایی بعد از اینکه مرغ‌ها را به آرد آغشته کردید، باید روغن زیتون و ۲ قاشق کره را در ماهیتابه بریزید. صبر کنید تا روغن داغ شود و سپس مرغ‌ها را در روغن سرخ کنید. بعد از سرخ کردن مرغ‌ها بهتر است آن‌ها را روی توری یا دستمال قرار دهید تا روغن اضافی از مرغ‌ها خارج شود.

مرحله سوم؛ آماده کردن سس لیموی مخصوص و سرو پیکاتا

در این مرحله از خوراک مرغ ایتالیایی پیکاتا بعد این که مرغ‌ها پخته شدند، آن‌ها را از روغن خارج کنید. سپس باقی مانده کره، آب مرغ، آبلیمو و کیپر را در ماهیتابه بریزید. صبر کنید تا سس بجوشد و غلیظ شود. سپس مرغ را در بشقاب سرو کنید و سس را روی آن بریزید. درنهایت این غذا را با جعفری خرد شده و برش‌های لیموترش تازه تزیین کنید و از طعم آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بال مرغ عسلی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه پیکاتای مرغ

  • برای خوش عطر و طعم شدن پیکاتای مرغ می‌توانید مقداری پودر آویشن، پودر سیر و پاپریکا به مرغ اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید پودر آویشن، فلفل پاپریکا و پودر سیر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • اگر به کیپر یا کاپاریس تازه دسترسی ندارید، می‌توانید از ترشی آن که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها عرضه می‌شود، استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از برش‌های لیموترش به جای آبلیمو در سس پیکاتای مرغ استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید سس لیموی شما غلیظ شود، می‌توانید مقدار کمی نشاسته ذرت به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید نشاسته را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید قبل از سرخ کردن مرغ، آن‌ها را در تخم مرغ بزنید و سپس به آرد آغشته کنید و درنهایت در روغن سرخ کنید. برای تهیه تخم مرغ به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • اگر دوست ندارید برای تهیه پیکاتای مرغ از مرغ سرخ شده استفاده کنید، می‌توانید مرغ را مزه‌دار کنید و در آرد بغلتانید، سپس آن را در هواپز، سرخ کن بدون روغن یا فر بپزید.
  • در صورتی که پیکاتای مرغ را با ماکارونی یا پاستا سرو می‌کنید، حتما مقدار سس را بیشتر در نظر بگیرید تا ماکارونی شما مزه‌دار شود.
  • اگر به سینه مرغ دسترسی ندارید یا طعم ران مرغ را بیشتر می‌پسندید، می‌توانید از ران مرغ بدون استخوان نیز برای تهیه پیکاتای مرغ استفاده کنید. فراموش نکنید که ران مرغ به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد.
  • می‌توانید چیکن پیکاتا را برای ۵ روز در یخچال و تا ۳ ماه در فریزر نگهداری کنید.
  • قبل از سرخ کردن سینه مرغ حتما آن را با بیفتک‌کوب بکوبید. این کار موجب می‌شود تا مرغ راحت‌تر و در مدت زمان کمتری بپزد.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه پیکاتای مرغ به جای عصاره مرغ از استاک مرغ یا آب مرغ استفاده کنید.
  • اگر ضخامت سینه مرغ زیاد است، می‌توانید ابتدا سینه مرغ‌ را برای ۵ دقیقه سرخ کنید. سپس آن‌ها را در فر بگذارید تا کاملا بپزند.
  • در صورت تمایل مقداری قارچ تفت داده شده هم به سس پیکاتا مرغ اضافه کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه نوشیدنی شیر عسل نسکافه‌ای در خانه

سوالات متداول

 

سوالات متداول در طرز تهیه پیکاتا مرغ ایتالیایی

پیکاتای مرغ را چطور سرو کنیم؟

پیکاتای مرغ معمولا در کنار پاستا یا ماکارونی ساده و سالاد سرو می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید این غذا را همراه با برنج و در کنار سبزیجات بخارپز نیز سرو کنید.

چیکن پیکاتای مرغ چیست؟

چیکن پیکاتای مرغ یک غذای ایتالیایی است که از ترکیب مرغ سرخ شده در کنار سس خامه و لیمو تشکیل شده است.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

آیا می‌توان پیکاتای مرغ را بدون خامه درست کرد؟

برای درست کردن پیکاتای مرغ بدون خامه باید خامه را حذف کنید و از آب مرغ در تهیه سس استفاده کنید. بهتر است در این غذا یا از مقدار مناسبی خامه استفاده کنید یا آن را به طور کامل حذف کنید.

 

منابع: themodernproper، simplyrecipes، skinnytaste

کالابرگ الکترونیک