۲ طرز تهیه جوجه کباب اسلوکی به روش یونانی با سس تزیکی

۲ طرز تهیه جوجه کباب اسلوکی به روش یونانی با سس تزیکی


16 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه جوجه کباب اسلوکی به روش یونانی با سس تزیکی

جوجه کباب اسلوکی یا جوجه کباب سولاکی (souvlaki) یکی از کباب‌های اصالتا یونانی است که شهرت جهانی دارد. سولاکی در اصل به معنی «گوشت کبابی روی سیخ» است. این جوجه کباب خوشمزه بافت بسیار نرم و لطیفی بعد از پخت دارد و می‌توانید روی منقل و زغال، در فر و یا در ماهیتابه هم آن را درست کنید. معمولا جوجه کباب سولاکی یا اسلوکی، با یک سس مخصوص به نام سس تِزیکی (tzatziki) سرو می‌شود و جزو غذاهای نونی بین‌المللی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه جوجه کباب اسلوکی در فر و در تابه به همراه نکات و فوت و فن‌های پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب اسلوکی در فر (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ یا فیله مرغ (بدون پوست و استخوان) ۱ و نیم کیلوگرم
سیر ۲ حبه
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
پونه کوهی خشک ۱ قاشق چای‌خوری
روغن زیتون ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک نصف قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای تهیه سس جوجه کباب

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ماست (یونانی) ۳۵۰ گرم
خیار ۱ عدد کوچک
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
سرکه (سفید) ۲ قاشق چای‌خوری
سیر ۱ حبه
نمک ۱ قاشق چای‌خوری

 

میزان کالری جوجه کباب اسلوکی: ۲۶۸ کیلوکالری (در هر بار سرو)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت جوجه کباب اسلوکی: ۳۰ تا ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه جوجه کباب اسلوکی یونانی در فر

مراحل طرز تهیه جوجه کباب اسلوکی یونانی در فر

این دستورالعمل را برای تهیه کباب یونانی اسلوکی هم می‌توانید به کار ببرید، کافی است به جای جوجه، از گوشت گوساله استفاده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه جوجه کباب سولاکی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ‌ها را آماده کنید

در ابتدا، سینه یا فیله مرغ بدون پوست و استخوان را بشویید و در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهد. سپس روی تخته آشپزخانه، سینه‌ها را به قطعات مکعبی کوچک خرد کنید. توجه کنید که تکه‌های مرغ باید کمی کوچک‌تر از قطعات جوجه کباب ایرانی باشند. سپس تکه‌های مرغ را در یک پلاستیک زیپ کیپ بریزید.

در صورت تمایل می‌توانید سینه یا فیله مرغ بدون پوست و استخوان را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

حتما بخوانید  4 مدل طرز تهیه میلک شیک آناناس مقوی و شیک کافی شاپی

مرحله دوم: مواد مرینیت جوجه را آماده کنید

پوست ۲ حبه سیر را بگیرید و رنده کنید. در یک کاسه، روغن زیتون، نمک، پونه کوهی خشک، سیر رنده شده و آبلیمو را بریزید و با هم مخلوط کنید. این مایه مرینیت را در پاکت زیپ کیپ بریزید و به تکه‌های مرغ اضافه کنید. مواد را با تکه‌های مرغ، مخلوط کنید و ماساژ دهید تا کاملا مرغ‌ها به مواد مرینیت آغشته شوند.

شما می‌توانید روغن زیتون، نمک، انواع سبزی معطر خشک و آبلیمو را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: تکه‌های مرغ را استراحت دهید

در ادامه، هوای داخل پلاستیک را خارج کنید و درب پاکت را ببندید. پاکت مرغ‌ها را در یخچال بگذارید و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت، مواد با مرغ‌ها، بمانند و جوجه‌ها مزه‌دار و نرم شوند.

مرحله چهارم: مواد سس تزیکی را درست کنید

در زمانی که مرغ در حال استراحت کردن است، سس آن را هم درست کنید. این سس هم باید کمی بماند تا طعم آن خوشمزه شود. خیار را بشویید و پوست آن را بگیرید. اگر اندازه خیار، درشت است،‌ آن را نصف کرده و هسته‌های آن را هم جدا کنید. خیار را ریز خرد کرده یا با رنده درشت، رنده کنید. سیر را پوست بگیرید و رنده ریز کنید. اگر سیر در دسترس ندارید، نصف قاشق چای‌خوری پودر سیر به کار ببرید.

مرحله پنجم: سس جوجه کباب را آماده کنید

ماست یونانی را در یک کاسه یا ظرف درب‌دار بریزید. به ماست، خیار خرد یا رنده شده، سیر رنده شده یا پودر سیر، آبلیمو، روغن زیتون، نمک و سرکه سفید اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا یکدست شود. درب ظرف سس را ببندید و سس را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا طعم‌ها به خورد هم بروند.

برای خرید پودر سیر، انواع ماست از جمله ماست یونانی و سرکه سفید می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: جوجه‌ها را سیخ بزنید

قبل از سیخ زدن جوجه‌ها، سیخ‌های چوبی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در مقداری آب سرد، بخیسانید تا سیخ‌ها در هنگام پختن جوجه‌ها نسوزند. فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس پلاستیک زیپ کیپ حاوی جوجه کباب اسلوکی را از یخچال بیرون بیاورید و جوجه‌ها را به سیخ‌ها بزنید.

مرحله هفتم: جوجه کباب اسلوکی را آماده کنید

سیخ‌های جوجه کباب اسلوکی را در طبقه بالای فر بچینید و اجازه دهید به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه (بسته به مدل فر)، تکه‌های مرغ بپزند و مغزپخت شوند. برای طلایی شدن روی جوجه‌ها، در ۵ دقیقه پایانی پخت، گریل را روشن کنید. وقتی جوجه‌ها کاملا پختند، آنها را از سیخ جدا کنید و با نان یا در صورت تمایل با برنج کته یا چلو، سبزی و سس تزیکی یونانی سرو کنید. جوجه کباب اسلوکی به صورت سنتی با نان پیتا سرو می‌شود.

حتما بخوانید  10 مدل طرز تهیه شیرینی عید بدون فر ساده و کم هزینه

برنج و نان پیتا را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

روش تهیه جوجه کباب اسلوکی در ماهیتابه

طرز تهیه جوجه کباب اسلوکی در ماهیتابه

در این روش، به جای استفاده از فر یا کباب کردن جوجه یونانی روی منقل و زغال، یک تابه گریل را روی حرارت بگذارید تا داغ شود. کمی روغن یا کره روی جوجه‌ها بمالید. وقتی تابه داغ شد، سیخ‌های جوجه را که به روش بالا آماده کرده‌اید، در تابه بچینید. هر طرف را به مدت ۶ تا ۷ دقیقه در تابه قرار دهید تا گریل شود. وقتی جوجه کباب سولاکی مغزپخت شد، آنها را سرو کنید.

کره و روغن مایع را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات پخت و تهیه جوجه کباب اسلوکی

فوت و فن های خوشمزه شدن جوجه کباب اسلوکی

  • حداقل زمان برای مزه‌دار شدن جوجه کباب اسلوکی، ۳۰ دقیقه و حداکثر زمان، ۲۴ ساعت است. کمتر یا بیشتر از این زمان، جوجه‌ها را در مواد مرینیت نخوابانید.
  • اگر می‌خواهید جوجه کباب اسلوکی را در فر بپزید ولی عطر و طعم دودی بگیرد، یک تکه زغال را روی حرارت گاز گداخته کنید و در یک ظرف بگذارید. در ۵ دقیقه پایانی پخت جوجه کباب که گریل را روشن کردید، زغال را در فر بگذارید و یک قطره روغن روی زغال بچکانید. درب فر را ببندید. در این صورت، زغال شروع به دود کردن می‌کند و جوجه‌ها عطر دودی می‌گیرند. بعد از ۵ دقیقه، جوجه را بیرون بیاورید و سرو کنید.
  • برای طعم و عطر بیشتر جوجه کباب اسلوکی، می‌توانید به مواد مرینیت، پودر زیره، پودر چیلی، فلفل سیاه و گشنیز خشک را هم اضافه کنید.
  • اگر خواستید دوباره جوجه کباب اسلوکی را گرم کنید، برای جلوگیری از خشک شدن آن، روی کباب‌ها را کمی کره بمالید یا اینکه، در فری که کباب‌ها را در آن گرم می‌کنید، یک کاسه آب بگذارید تا آب، بخار شود و فضای داخل فر، خشک نشود. در این صورت، کباب‌ها نرم و مرطوب می‌مانند.
  • جوجه کباب اسلوکی یونانی را به مدت ۳ روز در یخچال و به مدت ۳ ماه در فریزر می‌توانید نگهداری کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن جوجه کباب اسلوکی

فوت و فن های خوشمزه شدن و سرو جوجه کباب اسلوکی

چرا جوجه کباب اسلوکی سفت می‌شود؟

۱- زمان کافی برای مرینیت مواد اختصاص نداده‌اید.

۲- مواد برای مدت زیادی در آبلیمو، نگه داشته شده‌اند.

۳- حرارت فر یا تابه زیاد بوده است.

۴- زمان پخت جوجه بالا بوده است.

جوجه کباب یونانی اسلوکی با چی سرو میشه؟

در حالت عادی و به صورت متداول،‌ جوجه کباب یا کباب سولاکی، با یک سس خیار مخصوص سرو می‌شود. البته معمولا در کنار این جوجه کباب، از پیاز بنفش خلالی و باریک خرد شده، گوجه فرنگی خرد شده، خیار خرد شده، اورگانو تازه، شوید یا جعفری تازه هم استفاده می‌شود.

کباب اسلوکی یا چه نانی خورده می‌شود؟

به صورت سنتی، جوجه کباب اسلوکی یا کباب اسلوکی، جزو غذاهای نونی است و با برنج سرو نمی‌شود. نانی که جوجه اسلوکی در آن پیچیده می‌شود، «نان پیتا» است.

 

منبع: allrecipes

کالابرگ الکترونیک