طرز تهیه دسر پاناکوتا شکلاتی به ۲ روش ساده و دو رنگ

طرز تهیه دسر پاناکوتا شکلاتی به ۲ روش ساده و دو رنگ


14 دی 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دسر پاناکوتا شکلاتی
فهرست محتوا پنهان

در لیست انواع دسرهای بین‌المللی، دسر پاناکوتا یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین‌های دسرهای تابستانی است. پاناکوتا اصالتا یک دسر ایتالیایی است که بافت ژله‌ای دارد و این هم به‌خاطر ژلاتینی است که در آن به کار می‌رود. انواع مختلفی از پاناکوتا در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف برای هر ذائقه و سلیقه‌ای وجود دارند. یکی از انواع محبوب پاناکوتا، دسر پاناکوتا شکلاتی است که هم می‌توانید آن را با شکلات تلخ و هم با شکلات‌های شیرین تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه دسر پاناکوتا شکلاتی ساده و دو رنگ می‌پردازیم.

 

 

طرز تهیه دسر پاناکوتا شکلاتی ساده

 

طرز تهیه دسر پاناکوتا شکلاتی

 

مواد لازم برای تهیه پاناکوتا شکلاتی ساده

 

  • شکلات تخته‌ای (با طعم دلخواه): ۵۰ گرم
  • پودر کاکائو: ۲ قاشق چای‌خوری
  • شیر: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • خامه: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پودر ژلاتین: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱۰ قاشق غذاخوری
  • وانیل یا اسانس آن: نوک قاشق چای‌خوری

 

 

مراحل طرز تهیه پاناکوتا شکلاتی ساده

 

مراحل طرز تهیه پاناکوتا شکلاتی

 

برای درست کردن پاناکوتا شکلاتی، به حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارید تا مواد آن را آماده کنید و بعد مواد را در قالب یا لیوان بریزید و در یخچال بگذارید. قالب پاناکوتا شکلاتی باید به مدت ۴ تا ۵ ساعت در یخچال بماند تا خودش را بگیرد. سپس آن را برگردانید و با پودر کاکائو، شکلات رنده شده، خامه یا برگ گل محمدی و موادی که در دسترس دارید، بنا به سلیقه خود، تزیین و سرو کنید.

 

 

مرحله اول: نصف شیر و ژلاتین را روی حرارت غیرمستقیم بگذارید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه پاناکوتا شکلاتی، قبل از هر چیز، مواد مورد استفاده را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. نصف شیر را در یک شیرجوش یا کاسه بریزید و ژلاتین را به آن اضافه کنید. ظرف را روی حرارت غیر مستقیم مثل بخار آب یا روی سطح آب جوش قرار دهید تا به روش بن ماری گرما باعث حل شدن ژلاتین در شیر شود. شیر و ژلاتین را به هم بزنید تا ژلاتین حل و رنگ آن شفاف شود.

 

 

مرحله دوم: خامه، شکر و ژلاتین را به مایه پاناکوتا شکلاتی اضافه کنید

 

وقتی شیر و ژلاتین حل شدند، خامه را اضافه کنید و بقیه شیر را به تدریج به مواد بیفزایید و همزمان آن‌ها را به هم بزنید. وقتی خامه و شیر و ژلاتین کاملا با هم مخلوط و یکدست شدند، ظرف را روی گاز با شعله پایین و حرارت ملایم قرار دهید. سپس شکر را به‌ تدریج اضافه کنید و مدام مواد را به هم بزنید تا کاملا دانه‌های شکر داخل مواد حل شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای هلو غلیظ و خوشرنگ به ۲ روش ساده و زعفرانی

 

 

مرحله سوم: شکلات تخته‌‌ای، پودر کاکائو و وانیل را به مایه پاناکوتا شکلاتی اضافه کنید

 

بعد از این‌ که مواد به نزدیک دمای جوش رسیدند و داغ شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید. شکلات تخته‌ای را رنده و به مواد اضافه کنید. پودر کاکائو و وانیل یا عصاره آن را داخل دیگر مواد حل کنید. می‌توانید کمی از شکلات تخته‌ای و پودر کاکائو را برای تزیین کنار بگذارید. همه مواد را کاملا با هم ترکیب کنید تا یکدست شوند.

 

 

مرحله چهارم: دسر پاناکوتا شکلاتی را در یخچال بگذارید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه پاناکوتا شکلاتی، قالب دلخواه را چرب کنید و مواد دسر پاناکوتا شکلاتی را در آن بریزید و در یخچال قرار دهید. حدود ۴ تا ۵ ساعت صبر کنید تا پاناکوتای شکلاتی کاملا خودش را بگیرد و بعد قالب را بیرون بیاورید. روی قالب یک بشقاب بگذارید و قالب را برگردانید تا پاناکوتا شکلاتی به صورت قالبی بیرون بیاید.

 

کنار یا روی پاناکوتا را کمی خامه بریزید. کمی پودر کاکائو و شکلات رنده شده هم دسرتان را زیبا و جذاب‌تر خواهد کرد.‌ دسر خود را تزیین و سرو کنید.

 

 

طرز تهیه پاناکوتا شکلاتی دو رنگ

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

طرز تهیه پاناکوتا شکلاتی دو رنگ

 

مواد لازم برای تهیه لایه شکلاتی پاناکوتا دو رنگ

 

  • شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • خامه صبحانه: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر: ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر ژلاتین: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکلات تخته‌ای خرد یا رنده شده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پودر کاکائو: ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل: نوک قاشق چای‌خوری

 

 

مواد لازم برای تهیه لایه وانیلی پاناکوتا دو رنگ شکلاتی

 

  • شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • خامه صبحانه: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پودر ژلاتین: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • وانیل: ۱/۲ قاشق چای خوری

 

مراحل طرز تهیه پاناکوتا شکلاتی دو رنگ

 

پاناکوتا شکلاتی دو رنگ

 

در طرز تهیه پاناکوتا شکلاتی دو رنگ می‌توانید به عنوان رنگ یا طعم دوم از دسر پاناکوتا با طعم‌ها و رنگ‌های مختلف هم استفاده کنید. ما در این مقاله، پاناکوتا وانیلی را که متداول‌تر است، انتخاب کرده‌ایم ولی شما می‌توانید از پاناکوتاهای دیگر مثل پاناکوتا انبه، پاناکوتا خرمالو، یا حتی پاناکوتا قهوه و … هم استفاده کنید.

 

همچنین می‌توانید در کنار پاناکوتا وانیلی و شکلاتی، پاناکوتاهای دیگر هم به کار ببرید و به جای پاناکوتا دو رنگ، پاناکوتا سه تا چهار رنگ داشته باشید. در این صورت باید هر لایه پاناکوتا را تهیه کنید. بعد از این که هر لایه خودش را گرفت، لایه جدید را به لایه قبل اضافه کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه پاناکوتا خرمالو را هم بخوانید.

 

 

مرحله اول: ژلاتین را در آب حل کنید

 

فرقی نمی‌کند که کدام لایه را به عنوان لایه ابتدایی پاناکوتا شکلاتی دو رنگ درست می‌کنید، ما پاناکوتای وانیلی را ابتدا درست می‌کنیم و لایه شکلاتی پاناکوتا را روی آن می‌ریزیم. در اولین مرحله آب را در یک کاسه بریزید و پودر ژلاتین را اضافه کنید. ظرف را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا به روش بن‌ماری ژلاتین در آب حل و شفاف شود. این کار حدود ۱۰ دقیقه زمان لازم دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی پاریس برست فرانسوی به روش قنادی و تاریخچه آن

 

 

مرحله دوم: شیر و خامه و شکر را حل کنید

 

در یک قابلمه جدا، شیر و خامه را بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. شیر و خامه را هم بزنید تا خامه باز شود و شکر را هم اضافه کنید. صبر کنید تا دانه‌های شکر در محلول، حل و کمی غلیظ شود. نباید شیر جوش بیاید. همین که شیر داغ و شکر حل شود، کافی است. قابلمه را از روی حرارت بردارید و وانیل و ژلاتین را اضافه کنید.

 

به هم زدن مواد ادامه دهید تا محلول یکدست شوند. برای احتیاط، مایه پاناکوتا را از صافی رد کنید تا ژلاتین‌های حل نشده جدا شوند.

 

 

مرحله سوم: پاناکوتا وانیلی را در لیوان بریزید

 

پاناکوتا وانیلی را در لیوان بریزید

 

لیوان‌هایی را که به عنوان قالب انتخاب کرده‌اید به صورت کج در جایی ثابت قرار دهید، طوری که تکان نخورد. می‌توانید صاف هم بگذارید. وقتی مایه پاناکوتا وانیلی خنک شد، آن را داخل لیوان‌ها بریزید و در یخچال قرار دهید تا پاناکوتا خودش را بگیرد. ۴ ساعت صبر کنید و بعد دسر پاناکوتای شکلاتی را درست کنید.

 

 

مرحله چهارم: پاناکوتا شکلاتی را آماده کنید

 

برای درست کردن پاناکوتا شکلاتی، باید روش طرز تهیه دسر پاناکوتا شکلاتی را که در بالا برایتان آوردیم، دنبال کنید و به همان شیوه، پاناکوتای خود را آماده کنید. بعد از این‌که پاناکوتا را آماده کردید، آن را از صافی عبور دهید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا پاناکوتا شکلاتی کمی از دما بیفتد.

 

سپس پاناکوتاهای وانیلی را که آماده کرده و در یخچال گذاشته بودید، بیرون بیاورید و لایه پاناکوتای شکلاتی را به لیوان اضافه کنید.

 

 

مرحله پنجم: پاناکوتا شکلاتی را به لیوان اضافه کنید

 

پاناکوتا شکلاتی را به لیوان پاناکوتا وانیلی اضافه کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه پاناکوتا شکلاتی دو رنگ، پاناکوتای شکلاتی را که اضافه کردید، دوباره لیوان‌ها را به یخچال برگردانید تا این لایه هم خودش را کاملا بگیرد و سفت شود. بعد از ۳ تا ۴ ساعت، لیوان‌ها را بیرون بیاورید و روی آن‌ها را به شکل و با مواد دلخواه مثل خامه و پودر پسته یا نارگیل، تزیین و سرو کنید.

 

معمولا پاناکوتای لیوانی داخل خود لیوان سرو می‌شود و آن را خارج نمی‌کنند ولی شما می‌توانید در صورت دلخواه، آن‌ها را به آهستگی از داخل لیوان بیرون بیاورید و در ظرف دلخواه سرو کنید.

 

 

سوالات متداول

 

دسر پاناکوتا متعلق به کدام کشور است؟

 

دسر پاناکوتا متعلق به کدام کشور است؟

 

پاناکوتا یک دسر بین‌المللی و اصالتا ایتالیایی است.

 

برای لایه دوم دسر پاناکوتا شکلاتی دو رنگ از چه طعمی استفاده کنیم؟

 

برای لایه دوم دسر پاناکوتا شکلاتی دو رنگ می‌توانید به عنوان لایه اول از پاناکوتا قهوه، پاناکوتا خرمالو، پاناکوتا انار، پاناکوتا انبه و … استفاده کنید.

 

دسر پاناکوتا کلاسیک با پاناکوتای شکلاتی چه تفاوتی دارد؟

 

اگر دسر پاناکوتا را فقط با طعم وانیل درست کنید پاناکوتا کلاسیک دارید و اگر به آن شکلات یا پودر کاکائو اضافه کنید پاناکوتای شکلاتی دارید.

 

کالابرگ الکترونیک