طرز تهیه مرغ خامه‌ ای ایتالیایی خوشمزه به روش رستورانی

طرز تهیه مرغ خامه‌ ای ایتالیایی خوشمزه به روش رستورانی


30 خرداد 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فهرست محتوا نمایش

مرغ خامه‌ ای یکی از غذاهای خوشمزه بین‌المللی است که اصالت آن به کشور ایتالیا برمی‌گردد. اگر از طعم تکراری مرغ خسته شده‌اید، مرغ خامه‌ای ایتالیایی یکی از رسپی‌های خوشمزه و متفاوت است که به شکل‌های مختلف می‌توانید آن را برای شام یا ناهار به عنوان یک غذا با مرغ لذیذ تهیه کنید. طعم دار کردن مرغ با خامه باعث لطافت و نرمی بافت مرغ شده و بوی زهم مرغ را هم می‌گیرد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه مرغ خامه‌ای را به شما آموزش می‌دهیم و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را هم به شما می‌گوییم.

مواد لازم برای تهیه مرغ خامه‌ ای (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم
زیره سبز نصف قاشق چای‌خوری
نمک به مقدار لازم
ادویه کاری، فلفل سیاه و فلفل قرمز روی هم رفته ۱ قاشق مرباخوری سرخالی
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
پاستا، نان یا برنج برای سرو مرغ خامه‌ای

 

مواد لازم برای سس خامه

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پیاز ۱ عدد کوچک
سیر ۲ حبه متوسط
خامه صبحانه ۱ بسته ۲۰۰ گرمی
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
لیموترش ۱ عدد

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت مرغ خامه‌ای: ۳۰ دقیقه
میزان کالری ۱۰۰ گرم مرغ خامه‌ای: حدود ۲۸۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه مرغ خامه‌ ای

طرز تهیه مرغ خامه‌ای

برای تهیه یک مرغ خامه‌ای خوشمزه ایتالیایی مرحله به مرحله مطابق زیر عمل کنید:

مرحله اول: سینه مرغ را به صورت ورقه‌ای خرد کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ خامه‌ ای باید پوست سینه مرغ را کاملاً جدا کرده و سینه مرغ را بشویید. در ادامه سینه مرغ را به صورت ورقه‌ای خرد کنید.

در صورت تمایل شما می‌توانید برای خرید سینه مرغ به صورت حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه کنید.

مرحله دوم: سینه مرغ را با ادویه‌ها طعم‌دار کنید

ورقه‌های مرغ را داخل کاسه ریخته و به آن نمک، فلفل سیاه، ادویه کاری، فلفل قرمز و زیره را اضافه کنید. مرغ را خوبی با ادویه‌ها آغشته نمایید تا طعم‌دار شوند. روی کاسه سلفون بکشید و کاسه مرغ را به مدت ۱ تا دو ساعت در یخچال نگه دارید. سایر روش‌های طعم دار کردن مرغ را بلد هستید؟

شما می‌توانید برای خرید نمک، فلفل سیاه، ادویه کاری، زیره و فلفل قرمز به صورت حضوری و اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه نمایید.

حتما بخوانید  دستور تهیه اصلی خورشت ترشه سماق مازندرانی در 7 مرحله

مرحله سوم: سینه‌های مرغ را داخل تابه سرخ کنید

در یک تابه مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن کاملاً گرم شود. سپس سینه‌های مرغ مزه‌دار شده را به تابه اضافه کنید. بعد از اینکه یک طرف سینه‌های مرغ کاملاً سرخ شد، آن‌ها را برگردانده و طرف دیگر را هم تفت دهید.

مرحله چهارم: پیاز را نگینی خرد کرده و تفت دهید

در این مرحله از پخت مرغ خامه‌ای باید سس خامه را درست کنید. برای این منظور در ابتدا پیازها را نگینی خرد کرده و در همان تابه‌ای که مرغ را تفت داده‌اید، پیازها را سرخ کنید.

مرحله پنجم: سیر را به تابه اضافه کنید

پوست سیرها را بگیرید و سپس با استفاده از رنده ریز، سیرها را کاملا پوره کنید. سیر رنده شده را به تابه اضافه کنید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه همراه با پیاز، سیر را نیز تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود. سیرها نباید تغییر رنگ بدهند. تفت دادن زیاد سیر باعث تلخ شدن طعم آن می‌شود پس همین که بوی سیر بلند شد کافی است.

مرحله ششم: در یک کاسه جداگانه شیر را با خامه ترکیب کنید

حالا باید خامه را در کاسه جداگانه ریخته و بعد از اضافه کردن شیر کاملاً هم بزنید تا ترکیب یکدستی از شیر و خامه داشته باشید.

شما می‌توانید خرید انواع شیر پاستوریزه و خامه را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله هفتم: به کاسه شیر، آرد و آب لیمو ترش تازه اضافه نمایید

در این مرحله از درست کردن مرغ خامه‌ای باید آرد و آب لیمو ترش تازه را به کاسه شیر و خامه اضافه کنید. ۴ تا ۵ قطره آب لیمو ترش کافی است. همه مواد را خوب با هم ترکیب کنید.

شما می‌توانید آرد سفید را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله هشتم: ادویه‌های دلخواه را به کاسه اضافه کنید

در این مرحله شما می‌توانید مجدد نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، ادویه کاری و یا سایر ادویه‌های دلخواه را به مخلوط شیر و خامه داخل کاسه اضافه نمایید.

مرحله نهم: مخلوط خامه را به پیاز و سیر تفت داده شده اضافه کنید

حالا مخلوط شیر و خامه را به پیاز داغ و سیر تفت داده شده داخل تابه اضافه کنید و خوب همه مواد را با هم ترکیب نمایید. حرارت را زیاد کنید تا سس به نقطه جوش برسد. پس از آن حرارت را کم کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا سس خامه‌ای به غلظت لازم برسد.

مرحله دهم: سینه‌های مرغ را به سس داخل تابه اضافه کنید

در ادامه پخت مرغ خامه‌ای با شیر و خامه، باید سینه‌های مرغ سرخ شده را به سس خامه داخل تابه اضافه کرده و اجازه دهید به مدت حداقل ۵ دقیقه مرغ‌ها داخل سس بپزند و طعم بگیرند. سپس سینه‌های مرغ را برگردانید تا طرف دیگر آنها نیز به سس آغشته شود.

مرحله آخر: مرغ خامه‌‌ای را سرو کنید

بعد از اینکه ورقه‌های مرغ شما کاملاً پخته شدن آنها را داخل ظرف سرو بچینید. می‌توانید روی مرغ مقداری جعفری تازه و خرد شده بریزید. این مرغ خوشمزه خامه‌ای را همراه با انواع پاستا، برنج کته یا چلو و یا نان سرو کنید. نوش جان!

در صورت تمایل می‌توانید برای خرید انواع ماکارونی فرمی، نان و برنج به صورت حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه نمایید.

روش تهیه مرغ خامه‌ای با قارچ و پنیر پیتزا

برای درست کردن این مرغ خامه‌ای لذیذ بعد از طعم‌دار کردن و تفت دادن مرغ‌ها در یک تابه پیازها را نگینی خرد کرده و سرخ می‌کنید. سپس سیر رنده شده، ادویه‌ها و قارچ‌های ورق شده را به داخل تابه اضافه کرده و مجدد تفت دهید. در ادامه خامه و پنیر پیتزا را به همراه جعفری خرد شده به سایر مواد داخل تابه اضافه کرده و خوب با هم ترکیب کنید تا پنیر روی حرارت کم آب شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته شوید باقلا خوشمزه با گوشت به روش اصفهانی

در انتها مرغ‌های تفت داده شده را به سس داخل تابه اضافه کرده و روی حرارت کم به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید تا سس به خورد مرغ برود.

در صورت تمایل می‌توانید قارچ و پنیر پیتزا را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه نمایید.

نکات مهم در طرز تهیه مرغ خامه‌ای

نکات اضافی طرز تهیه مرغ خامه‌ای

  • برای تهیه این مرغ شما می‌توانید زیره سبز و سیاه را به دلخواه استفاده کنید؛ اما زیره سیاه عطر تندتری دارد و بهتر است کمتر استفاده شود.
  • به جای روغن شما می‌توانید از کره پاستوریزه برای تفت دادن مرغ استفاده کنید. استفاده از کره طعم بهتری به مرغ شما خواهد داد.
  • برای لعاب بیشتر سس خامه، بهتر است از شیر پرچرب استفاده کنید.
  • آرد را به تدریج به شیر و خامه اضافه کنید تا گلوله نشده و هم زدن آن راحت‌تر شود.
  • در طرز تهیه مرغ خامه‌ ای از مقداری پنیر خامه‌ای هم در تهیه سس می‌توانید استفاده کنید. در این صورت مقدار خامه را کمتر در نظر بگیرید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مرغ خامه‌ ای ایتالیایی

آیا می‌توان مرغ را بدون روغن تفت داد و سپس به سس خامه اضافه کرد؟

بله شما می‌توانید مرغ را گریل کرده یا در تابه نچسب بدون روغن کمی مرغ را برشته کنید و سپس به سس خود اضافه نمایید.

چرا مرغ خامه‌ای کاملاً مغز پخت نمی‌شود؟

اگر مرغ به اندازه کافی تفت داده نشود، بعد از قرار گرفتن در سس خامه ممکن است کاملاً مغز پخت نشود. برای اینکه مرغ شما کاملاً مغز پخت شود حتماً آن را به صورت ورقه‌ای با ضخامت کم برش دهید و سرخ کنید تا از پخت آن مطمئن شوید.

آیا می‌توان از ران مرغ نیز برای تهیه مرغ خامه‌ای استفاده کرد؟

ران مرغ بعد از تفت دادن به پخت بیشتری نیاز دارد و تنها با سس مغزپخت نمی‌شود پس بهترین گزینه برای درست کردن مرغ خامه‌ای به روش ایتالیایی استفاده از برش‌های نازک سینه مرغ یا تکه‌های فیله مرغ است.

 

 

محصولات مرتبط