طرز تهیه سالاد سیب زمینی مخصوص کریسمس در جمهوری چک

طرز تهیه سالاد سیب زمینی مخصوص کریسمس در جمهوری چک


4 دی 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سالاد سیب زمینی مخصوص کریسمس در جمهوری چک

سالاد سیب زمینی یکی از اصلی‌ترین غذاها برای شام شب کریسمس در جمهوری چک است که معمولا در کنار ماهی کپور سرخ شده و سوپ ماهی در روز کریسمس سرو می‌شود. طعم این سالاد سیب زمینی شبیه به سالادهای سیب زمینی خودمان است اما برخی از چاشنی‌ها و مواد تشکیل دهنده این سالاد لذیذ و مجلسی کمی متفاوت است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه سالاد سیب زمینی کریسمس مخصوص جمهوری چک آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه سالاد سیب زمینی مخصوص کریسمس

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیب زمینی ۹۰۰ گرم
هویج ۲ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد کوچک
نخود سبز پخته ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شوید خرد شده ۵ شاخه
آب ترشی ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۵ عدد
خیارشور ۴ عدد
سس مایونز ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه به مقدار لازم
سس خردل زرد ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد سالاد سیب زمینی: ۱ ساعت

میزان کالری در ۱۰۰ گرم سالاد سیب زمینی کریسمس: حدود ۱۶۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه سالاد سیب زمینی جمهوری چک

مراحل طرز تهیه سالاد سیب زمینی جمهوری چک

سالاد سیب زمینی که برای شب کریسمس در جمهوری چک تهیه می‌شود، بسیار خوشمزه است و می‌توانید آن را در کنار انواع ماهی سرخ شده سرو کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه سالاد سیب زمینی کریسمس مخصوص جمهوری چک آشنا شوید.

مرحله اول؛ سیب زمینی و هویج را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه سالاد سیب زمینی مخصوص کریسمس باید سیب زمینی و هویج را بشویید. سیب زمینی‌ها را در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزند و کاملا نرم شوند. سپس هویج‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. هویج‌ها را نیز همراه با آب و مقداری سرکه و نمک در یک قابلمه جداگانه بریزید تا بپزند.

در صورت تمایل می‌توانید نمک و سرکه را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ تخم مرغ‌ها را بپزید

تا آماده شدن سیب زمینی و هویج بهتر است تخم مرغ‌ها را هم در یک قابلمه در آب بپزید تا کاملا سفت شوند. معمولا ۸ دقیقه زمان برای پخت تخم مرغ‌ آبپز سفت کافی است.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی تیرامیسو به 2 روش بدون تخم مرغ و با تخم مرغ

در صورت تمایل می‌توانید تخم مرغ را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ مواد سالاد سیب زمینی را خرد کنید

در این مرحله از تهیه سالاد سیب زمینی مخصوص کریسمس باید سیب زمینی، هویج پخته شده و خیارشور را به صورت نگینی خرد کنید. پوست تخم مرغ‌ها را جدا کنید و آن‌ها را خرد کنید. سپس پیاز را بشویید و آن را نیز به صورت نگینی ریز خرد کنید.

شما می‌توانید خیارشور را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ همه مواد سالاد سیب زمینی را با هم ترکیب کنید

همه مواد سالاد را با هم ترکیب کنید

در این مرحله از طرز تهیه سالاد سیب زمینی کریسمس باید صبر کنید تا همه مواد سالاد کمی خنک شوند. سپس سیب زمینی، هویج، پیاز، خیار شور، تخم مرغ، نخود سبز و شوید خرد شده را در یک ظرف با هم ترکیب کنید. مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد بزنید و سپس سس مایونز (طرز تهیه سس مایونز)، آب ترشی و سس خردل را اضافه کنید و مواد سالاد را به آرامی هم بزنید تا مزه‌دار شوند.

شما می‌‌توانید کنسرو نخود سبز، فلفل سیاه و سس خردل را به صورت ایننترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ سالاد سیب زمینی کریسمسی را سرو کنید

بعد از آماده شدن سالاد در این مرحله از طرز تهیه سالاد سیب زمینی باید حداقل ۱ ساعت آن را در یخچال قرار دهید. می‌توانید از یک روز زودتر سالاد سیب زمینی را آماده کنید تا مزه بهتری پیدا کند. سپس این سالاد سیب زمینی خوشمزه را در کنار ماهی سرخ شده سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سالاد سیب زمینی قالبی و ساده برای کریسمس

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه سالاد سیب زمینی

  • قبل از سرو کردن سالاد سیب زمینی باید آن را حداقل ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا مزه‌دار شود.
  • می‌توانید سالاد سیب زمینی را تا ۳ روز در ظرف در بسته در یخچال قرار دهید.
  • برای تهیه سالاد سیب زمینی کریسمس سعی کنید اندازه قطعات خرد شده سیب زمینی و هویج را یکسان در نظر بگیرید تا سالاد شما ظاهر جذاب‌تری پیدا کند.
  • در برخی رسپی‌ها برای تهیه سالاد سیب زمینی کریسمس مخصوص جمهوری چک از مقداری کرفس خرد شده و جعفری خرد شده نیز استفاده می‌شود.
  • برای مزه‌دار کردن سالاد سیب زمینی می‌توانید از مقداری آبلیمو نیز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه سالاد سیب زمینی می‌توانید ابتدا پوست سیب زمینی را جدا کنید و بعد آن را بپزید. این کار موجب پخت سریع‌تر سیب زمینی می‌شود.
  • سالاد سیب زمینی به هیچ عنوان نباید فریز شود و باید آن را نهایتا بعد از ۳ مصرف کنید.
  • اضافه کردن مقداری پیازچه طعم فوق‌العاده‌ای به سالاد سیب زمینی کریسمس می‌بخشد.
  • برای تهیه سالاد سیب زمینی قالبی باید یک پلاستیک در قالب قرار دهید و سالاد را در آن بریزید و خوب با پشت قاشق فشار دهید. سپس به آرامی و با کمک پلاستیک سالاد را در ظرف مورد نظرتان برگردانید.
  • در طرز تهیه سالاد سیب زمینی با لوبیا چیتی می‌توانید از مقداری لوبیا چیتی پخته شده در سالاد استفاده کنید.
  • در طرز تهیه سالاد سیب زمینی با ژامبون باید از مقداری ژامبون خرد شده در سالاد استفاده کنید.
  • برای تهیه سالاد سیب زمینی رستورانی به روش روسی باید سیب زمینی و هویج پخته شده را خرد کنید. مقداری نخود فرنگی پخته شده، ذرت پخته و کالباس خرد شده به آن اضافه کنید. سپس برای تهیه سس می‌توانید چند قاشق ماست خامه‌ای را با چند قاشق سس مایونز، شوید تازه، نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید. مواد را هم بزنید تا سالاد شما مزه‌دار شود.
  • برای تهیه سالاد سیب زمینی یونانی باید از ترکیب سیب زمینی پخته شده، خیار خرد شده، پیاز قرمز خرد شده، جعفری و شوید خرد شده، ماست یونانی، سس مایونز، آبلیمو و مقداری نمک و فلفل سیاه استفاده کنید. همه مواد را خرد و با هم ترکیب کنید تا سالاد شما آماده شود.
  • روش تهیه سالاد سیب زمینی ترکیه‌ای هم مثل یونانی است.
حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد جوجه مرحله به مرحله به 3 روش

تاریخچه سالاد سیب زمینی کریسمس در جمهوری چک

برای تهیه سالاد سیب زمینی مخصوص کریسمس در جمهوری چک از ترکیب سیب زمینی آب پز، تخم مرغ، سبزیجات ریشه‌دار، شوید و سس مایونز استفاده می‌شود. برای مزه‌دار کردن این سالاد معمولا از آب ترشی و خردل زرد استفاده می‌شود. این سالاد در کنار ماهی کپور سرخ شده در شب کریسمس سرو می‌شود و از آن جایی که مردم چک علاقه زیادی به این سالاد دارند، آن را در اکثر جشن‌ها و مناسب‌های خود آماده می‌کنند.

ریشه این سالاد سیب زمینی کریسمسی به کشور آلمان برمی‌گردد و یکی از اصلی‌ترین سالادها در کنار غذای اصلی است که در سراسر اروپا و آمریکای شمالی محبوب است. از آن جایی که مردم چک در شب کریسمس از هیچ نوع گوشتی به جز گوشت ماهی استفاده نمی‌کنند، این سالاد را در کنار ماهی سرخ شده و سوپ ماهی مخصوص کریسمس سرو می‌کنند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سالاد سیب زمینی

برای مزه‌دار کردن سالاد سیب زمینی کریسمس از چه طعم دهنده‌هایی استفاده می‌شود؟

برای مزه‌دار کردن سالاد سیب زمینی به روش جمهوری چک باید از مقداری آب ترشی، سس خردل، شوید خرد شده، نمک و فلفل سیاه استفاده کنید.

علت له شدن سیب زمینی در سالاد سیب زمینی چیست؟

اگر مواد سالاد سیب زمینی را به صورت داغ با هم ترکیب کنید، سیب زمینی‌ها بیش از حد نرم می‌شوند و بافت خود را از دست می‌دهند.

 

منابع: cooklikeczechs، expats

کالابرگ الکترونیک