تفاوت و طرز نگهداری رب شیشه‌ ای و رب قوطی فلزی

تفاوت و طرز نگهداری رب شیشه‌ ای و رب قوطی فلزی


27 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تفاوت و طرز نگهداری رب شیشه‌ ای و رب قوطی فلزی

انتخاب بین استفاده از رب شیشه‌ ای و رب قوطی فلزی یکی از مواردی است که بحث و چالش درباره آن‌ زیاد است. برخی افراد بر این باورند که رب گوجه فرنگی در شیشه و رب در قوطی کیفیت‌شان فرقی ندارد و هر کدام را که قیمت مناسب‌تری داشت، انتخاب می‌کنند. اما بعضی دیگر عقیده دارند ظرف نگهداری رب می‌تواند بر کیفیت رب گوجه فرنگی تاثیر مستقیمی بگذارد و از بین این دو، یکی را انتخاب می‌کنند. ما در این مقاله از سرویس سبک زندگی به تفاوت و روش نگهداری رب شیشه‌ ای و رب قوطی می‌پردازیم. همچنین به شما درباره مزیت‌ها و معایب هر دو نوع رب گوجه خواهیم گفت و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

تفاوت رب شیشه‌ ای و رب قوطی فلزی در چیست؟

 

تفاوت رب شیشه ‌ای و رب قوطی در چیست؟

 

اگر از بحث تفاوت رب‌ گوجه‌ خانگی با رب‌های صنعتی و کارخانه‌ای صرف نظر کنیم، انتخاب بین رب شیشه‌ ای و رب قوطی فلزی یا کنسروی یک مساله مهم برای بسیاری افراد است. اگر شما هم وقتی به قفسه فروشگاه‌ها می‌رسید و با انبوهی از رب شیشه‌ ای و رب قوطی فلزی کنسروی با برندهای مختلف مواجه می‌شوید و نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید، بهتر است به ویژگی‌های آن‌ها دقت بیشتری کنید.

 

رنگ رب‌های شیشه ای بهتر است یا رب قوطی؟

 

نمی‌توان نظر قطعی داد که رب‌های داخل قوطی‌های کنسرو شده شفاف‌تر و خوشرنگ‌تر است یا رب‌های شیشه‌ای. طبیعتا هر برندی هم بنا به کیفیت مواد به کار رفته در رب و روش تهیه، رنگ رب‌شان ممکن است متفاوت باشد. رب‌های کارخانه‌ای معمولا به روش‌های صنعتی تحت خلأ قرار می‌گیرند به همین خاطر هم معمولا رنگ‌شان نسبت به نمونه‌های سنتی روشن‌تر است.

البته در مورد رب‌ گوجه‌‌های کارخانه‌ای همیشه هم رنگ رب جذاب و اشتها برانگیز نیست و ممکن است رنگ خوبی نداشته باشند. اگر رب‌های کارخانه‌ای رنگ تیره و سیاهی داشتند، هم به معنی بی‌کیفیت بودن دستگاه خلأ یا رعایت نکردن بسته‌بندی صحیح و اصولی آن است.

اما میزان روشن بودن رنگ رب‌ها به یک عامل دیگر هم بستگی دارد و آن هم استفاده از گوجه فرنگی‌هایی است که گاهی اوقات کال و نرسیده هستند. فرقی نمی‌کند که رب شیشه‌ای می‌خرید یا رب قوطی، ممکن است بعد از باز کردن رب قوطی متوجه شوید که رنگ رب تیره یا زیادی روشن است. اما اگر رب شیشه‌ای را انتخاب کنید، قبل از خرید هم این فرصت را دارید که رنگ آن را ببینید و با چشم بازتری خرید کنید.

حتما بخوانید  12 روش مراقبت از باتری خودرو در تابستان برای افزایش عمر آن

 

ماندگاری رب شیشه ای بیشتر است یا رب قوطی؟

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

در مورد رب‌های کارخانه‌ای استفاده از رب قوطی این امکان را به شما می‌دهد که تا قبل از باز کردن درب قوطی آن را برای طولانی‌ مدت نگه دارید. البته باید حواستان به تاریخ انقضای رب گوجه هم باشد.

این موضوع در مورد رب‌های شیشه‌ای که پلمب آن باز نشده است هم صدق می‌کند. اما کافی است درب بطری شیشه‌ای یا قوطی فلزی رب گوجه را باز کنید که پروسه فسادپذیری رب گوجه، استارت بخورد. رب شیشه‌ ای و رب قوطی فلزی هر کدام تنها چند روز در یخچال می‌توانند بدون فساد و تغییر رنگ باقی بمانند و باید برای نگهداری رب گوجه برای زمان بیشتر اقدامات دیگری مثل فریز کردن رب گوجه انجام دهید.

 

ویژگی‌های رب قوطی

 

ویژگی‌های رب قوطی

 

رب گوجه فرنگی‌هایی که به روش کارخانه‌‌ای و صنعتی در قوطی فلزی ریخته می‌شوند، بعد از بسته شدن درب آن‌ها، برای استریل شدن در دستگاه «اتوکلاو» قرار داده می‌شوند. این کار باعث می‌شود در صورت وجود میکروارگانیسم‌هایی مثل کپک یا مخمرها داخل قوطی رب گوجه فرنگی، با حرارت اتوکلاو از بین بروند و امکان رشد در داخل قوطی نداشته باشند. در این صورت می‌توان قوطی‌های رب دربسته را به مدت طولانی (با توجه به تاریخ انقضای درج‌شده روی قوطی) و بدون نگرانی از فساد و کپک زدن رب گوجه، نگهداری کرد.

 

مزیت استفاده از رب قوطی فلزی و کنسروی

 

در مورد رب‌های داخل قوطی فلزی و کنسروی امکان استریل نگه داشته شدن در دستگاه پاستوریزه بیشتر است. چون قوطی فلزی نسبت به دستگاه استریل مقاومت بیشتری نشان می‌دهد و دمای بیشتری را می‌تواند تحمل کند.

 

معایب رب قوطی فلزی

 

معایب رب قوطی فلزی و کنسروی

 

۱- خوردگی فلز

 

این مورد را نباید از یاد ببرید که در قوطی‌های فلزی، پدیده خوردگی فلز و امکان و احتمال واکنش نشان دادن قوطی و مواد اولیه داخل آن وجود دارد. از طرفی در اثر خوردگی، تغییراتی در سطح و داخل قوطی به‌ وجود می‌آید. شایع‌ترین نشانه این واکنش، باد کردن و سوراخ شدن قوطی است که به دلیل هیدروژن آزاد شده در داخل قوطی، اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، واکنش نشان دادن رب با دیواره قوطی یا درب آن باعث تغییر رنگ و کم شدن ویتامین‌های مواد مغذی رب گوجه و در نتیجه کاهش خواص مفید رب گوجه می‌شود.

 

۲- واکنش اسیدی

 

از آن جایی که رب گوجه حاوی مواد اسیدی است، وقتی درب قوطی را باز می‌کنید، احتمال بروز واکنش بین ماده اسیدی با دیواره فلزی قوطی افزایش پیدا می‌کند. این موضع باعث فساد زودهنگام و تیره شدن رنگ رب در کوتاه مدت می‌شود.

 

۳- کیپ نشدن درب قوطی

 

هر چند گاهی اوقات روی رب گوجه‌های قوطی یک درپوش نه‌چندان محکم و کیپ پلاستیکی قرار داده می‌شود ولی در حالت کلی وقتی درب رب قوطی فلزی را باز می‌کنید، دیگر امکان بستن آن، به صورتی که نفوذ هوا به آن غیر ممکن شود، وجود ندارد.

این موضوع باعث می‌شود رب شما زودتر کپک بزند یا رنگش تیره و سیاه شود. همچنین امکان خوردگی فلز و واکنش اسیدی را بالاتر می‌برد. در ضمن به خاطر بسته نشدن درب قوطی، رب گوجه بیشتر مستعد آلوده شدن و گرفتن بوی غذاهای دیگر در یخچال خواهد بود.

حتما بخوانید  طرز تهیه بامیه خانگی بدون قیف و ماسوره و گلوکز با طعم قنادی

 

ویژگی های رب گوجه شیشه‌ای

 

ویژگی رب گوجه شیشه ای

 

در مورد رب گوجه فرنگی‌هایی که در شیشه نگهداری یا به بازار عرضه می‌شوند، موضوع کمی متفاوت است. در این رب‌‌ها، مشکلات مربوط به نگهداری از رب گوجه فرنگی کمتر است ولی بدون عیب و ایراد هم نیست.

 

مزیت‌های رب شیشه‌ای

 

رب گوجه فرنگی‌هایی که در شیشه نگهداری می‌شوند، به خاطر این که بدنه شیشه با رب واکنش نمی‌دهد، معمولا رنگ و طعمشان تغییر نمی‌کند. از طرفی به خاطر این که درب آن‌ها کاملا کیپ و بسته می‌شود، با اکسیژن ترکیب نمی‌شود و میزان فساد آن‌ها پایین می‌آید. زمان ماندگاری رب‌های شیشه‌ ای هم نسبت به رب‌های داخل قوطی بیشتر است.

 

معایب رب گوجه شیشه‌ای

 

معمولا رب‌هایی که در بطری‌های شیشه‌ای نگهداری می‌شوند، درب‌های فلزی دارند که نقطه ضعف این مدل از رب گوجه‌ها است. زنگ زدن و واکنش اسیدی رب گوجه و گازهای درون آن با درب فلزی می‌تواند باعث سوراخ شدن درپوش شود. در نتیجه کپک و فساد به کل رب گوجه سرایت می‌کند و مجبور به دور ریختن رب هستید.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های نگهداری رب انار

 

بهترین مکان و روش نگهداری از رب شیشه‌ای و رب قوطی

 

بهترین مکان و روش نگهداری از رب شیشه ای و رب قوطی

 

تا زمانی که درب رب شیشه‌ای و رب قوطی را باز نکرده‌اید، می‌توانید آن‌ها را در کابینت یا جایی که در مجاورت نور خورشید نباشد نگه دارید. البته باید دمای محیطی که رب را در آن نگه می‌دارید هم خنک باشد. اما به محض باز کردن رب، باید آن را به داخل یخچال منتقل کنید.

اگر برای مدت زمان کمی می‌خواهید رب گوجه را استفاده کنید، یعنی برای یک هفته تا نهایت ۱۰ روز، می‌توانید رب گوجه را در یخچال نگه دارید. فرقی نمی‌کند رب‌تان در قوطی یاشد یا بطری شیشه‌ای. بهترین جای یخچال برای نگهداری از رب هم طبقه اول یعنی جای سرد یخچال است.

اما اگر قصد دارید رب گوجه‌ها را برای مدت بیشتر از ۱۰ روز نگه دارید،‌ فریزر بهترین مکان برای نگهداری از رب گوجه است. فراموش نکنید که رب گوجه را با همان قوطی فلزی یا با بطری شیشه‌ای در فریزر نگذارید و از روش‌ های فریز کردن رب گوجه فرنگی به صورت استاندارد و اصولی استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

رب قوطی فلزی بهتر است یا شیشه‌ای؟

 

بسته به نوع نیازتان و بودجه‌ای که برای خرید رب گوجه در نظر دارید، می‌توانید از بین رب شیشه‌ای و رب قوطی، یکی را انتخاب کنید. نمی‌توان نظر قطعی داد که رب شیشه‌ای سالم‌تر است یا رب قوطی. فقط در رب قوطی فلزی، مراحل استریل شدن، با کیفیت بالاتری انجام می‌شود.

 

رب قوطی فلزی ماندگاری بیشتری دارد یا رب شیشه‌ای؟

 

تقربیا هر دو مدل را بعد از باز شدن درب برای مدت محدودی می‌توانید در یخچال قرار دهید. اگر قرار است رب را بیشتر نگه دارید، بهتر است از فریزر استفاده کنید و رب‌ها را از ظروفی که در آن نگهداری شده‌‌اند خارج و در ظروف مخصوص فریزر استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک