۸ روش نگهداری رب انار خانگی برای پیشگیری از کپک و فاسد شدن

۸ روش نگهداری رب انار خانگی برای پیشگیری از کپک و فاسد شدن


16 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش نگهداری رب انار خانگی

رب انار اگر به روش خانگی درست شده باشد تا مدت زمان طولانی قابل نگهداری است. با این همه آشنایی با روش نگهداری رب انار خانگی می‌تواند مدت زمان ماندگاری آن را افزایش دهد و به حفظ طعم و مزه و خواص رب انار نیز کمک کند. اما بهترین شیوه نگهداری از رب انار چیست؟ از کجا بفهمیم رب انار خراب شده است؟ اصلاً چکار کنیم رب انار کپک نزند؟ آیا می‌دانید طریقه نگهداری رب انار در یخچال چگونه است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با بهترین روش‌های نگهداری از رب انار در خانه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد شیوه نگهداری رب انار پاسخ خواهیم داد.

روش نگهداری رب انار خانگی

 

روش نگهداری رب انار خانگی

 

رب انار خانگی معمولاً بدون مواد افزودنی و نگهدارنده تهیه می‌شود، از همین رو اگر به شیوه نگهداری آن توجه نکنید، خیلی زود کیفیت خود را از دست می‌دهد و حتی کپک می‌زند. معمولاً روش تهیه رب انار نقش مهمی در ماندگاری رب شما دارد. از همین رو در کنار آشنایی با بهترین شیوه نگهداری از رب انار باید در زمان تهیه این رب نیز اصولی را رعایت کنید. در ادامه می‌توانید با روش‌های نگهداری رب انار خانگی آشنا شوید.

 

 

۱- به روش تهیه رب انار خانگی دقت کنید

 

به طور معمول برای تهیه رب انار خانگی از آب انار صاف شده یا گوشت انار به همراه آب آن استفاده می‌شود. برای این کار آب انار را روی شعله گاز قرار می‌دهند تا به مرور غلیظ شود. توجه داشته باشید که رب انار با گذشت زمان و پس از مدتی سفت می‌شود، بنابراین مراقب باشید که رب را در هنگام تهیه آن بیش از اندازه نجوشانید.

 

از طرف دیگر آبکی بودن رب انار موجب کاهش ماندگاری آن می‌شود و احتمال کپک زدن رب را افزایش می‌دهد. بنابراین در طرز تهیه رب انار خانگی حتماً به غلظت آن توجه ویژه داشته باشید.

 

 

۲- از افزودن شکر به رب انار اجتناب کنید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

از افزودن شکر به رب انار اجتناب کنید

 

اگر در زمان تهیه رب انار از شکر و افزودنی دیگری برای شیرین کردن آن استفاده شود، رب شما احتمالاً زودتر خراب می‌شود. سعی کنید رب را بدون هیچ گونه ماده اضافی و تنها با استفاده از آب انار طبیعی درست کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسنک مرغ و انبه به ۲ روش با طعم عالی و لذیذ

 

 

۳- برای افزایش ماندگاری رب انار از روغن استفاده کنید

 

بهترین شیوه نگهداری از رب انار این است که بعد از ریختن رب در یک شیشه مناسب، روی آن مقداری روغن زیتون یا روغن مایع بریزید و درب شیشه را محکم کنید. روغن از کپک زدن رب و ورود هوا به آن جلوگیری می‌کند و ماندگاری رب را تا بیش از ۲ سال افزایش می‌دهد.

 

 

۴- رب انار را در بخچال قرار دهید

 

رب انار را در بخچال قرار دهید

 

قرار دادن رب انار در یخچال می‌تواند مدت زمان ماندگاری رب را افزایش دهد. قرار گرفتن رب در مکان گرم، رشد میکروارگانیسم‌ها را افزایش می‌دهد و سبب خراب شدن زودهنگام رب می‌شود. از طرف دیگر زمانی که شما رب را در یخچال قرار می‌دهید، کیفیت رب شما کمتر تغییر می‌کند و ماندگاری آن بیشتر می‌شود. در صورتی که فضای کافی برای نگهداری رب انار در یخچال ندارید، پیشنهاد می‌شود رب را در یک فضای خشک، تاریک و خنک بگذارید.

 

 

۵- به جای ظروف پلاستیکی از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید

 

ظروف شیشه‌ای برای نگهداری رب انار مناسب‌تر هستند. رب انار یک ماده اسیدی است و ریختن آن در ظرف پلاستیکی موجب آزاد شدن مواد سمی می‌شود که برای بدن ما به شدت خطرناک است. سعی کنید برای نگهداری رب انار از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید.

 

از طرف دیگر ریختن رب انار در ظروف شیشه‌ای موجب می‌شود تا رب شما ماندگاری بیشتری داشته باشد و کمتر در معرض خراب شدن قرار بگیرد.

 

 

۶- مقداری نمک به رب انار اضافه کنید

 

اگر قصد دارید ماندگاری رب انار را افزایش دهید و یا آن را خارج از یخچال نگهداری کنید، بهتر است مقداری نمک به آن اضافه کنید. نمک ماندگاری رب را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که مقدار نمک نباید به حدی باشد که رب مزه شوری به خود بگیرد.

 

 

۷- از قاشق خشک و تمیز برای برداشتن رب استفاده کنید

 

از قاشق خشک و تمیز برای برداشتن رب استفاده کنید

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به عنوان روش نگهداری رب انار خانگی بدانید، استفاده از قاشق خشک و تمیز برای برداشتن رب است. اگر تنها یک بار یک قاشق آلوده به مواد غذایی یا خیس را داخل ظرف رب گوجه فرنگی یا رب انار بزنید، خیلی زود کپک‌هایی روی آن ظاهر خواهد شد و رب شما خراب می‌شود. برای برداشتن رب همیشه باید از یک قاشق کاملاً تمیز و خشک استفاده کنید و مراقب باشید که مواد غذایی یا آب وارد شیشه رب نشود.

 

 

۸- روش نگهداری رب خانگی در فریزر را امتحان کنید

 

آیا می‌دانید چکار کنیم رب انار کپک نزند؟ قرار دادن رب انار در فریزر یک روش نگهداری رب انار خانگی است که ماندگاری آن را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. برای این کار می‌توانید رب انار را تا نیمه در شیشه بریزید و یا مقداری رب را در پلاستیک بریزید و خوب پهن کنید. سپس آن را در فریزر قرار دهید. هر بار مقداری از رب را بشکنید و استفاده کنید. این کار از تغییر مزه و رنگ رب بعد از مدتی جلوگیری می‌کند و ماندگاری رب را افزایش می‌دهد.

حتما بخوانید  جالب ترین و قدیمی ترین آداب و رسوم مردم گیلان در محرم

 

 

نشانه خراب شدن رب انار چیست؟

 

نشانه خراب شدن رب انار چیست؟

 

قبل از هر چیزی باید بدانید که رب انار تاریخ مصرف دارد و مانند هر ماده غذایی دیگری بعد از مدتی خراب می‌شود. معمولاً تاریخ انقضای رب همیشه یکسان نیست و به شرایط نگهداری و میزان غلظت و خلوص رب شما بستگی دارد. هر چقدر رب غلیظ‌تر و خالص‌تر باشد و در شرایط بهتری نگهداری شود، قطعاً ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

معمولاً رب انار بسته‌بندی‌شده تا ۲ سال ماندگاری دارد. اما شما می‌توانید رب انار خانگی خالص را تا مدت زمان بیشتری نیز نگهداری کنید. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین نشانه خراب شدن رب انار آشنا شوید. معمولاً مدت زمان نگهداری رب انار در یخچال با در نظر گرفتن عوامل دیگر تعیین می‌شود و هر چقدر کیفیت رب و نحوه نگهداری از آن بهتر باشد، می‌توانید رب را بیشتر از ۲ سال نیز نگهداری کنید.

 

  • ظاهر غیرطبیعی رب
  • بوی نامطبوع و متفاوت رب
  • ایجاد کپک روی رب
  • بوی بد و غیرعادی رب
  • مزه تلخ و بد رب

 

 

چطور مدت زمان نگهداری رب انار را افزایش دهیم؟

 

رب انار یکی از خوش‌طعم‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع رب خانگی است که معمولاً از آن برای درست کردن خورش فسنجان، ماهی شکم پر، زیتون پرورده و بسیاری از غذاهای محلی شمالی استفاده می‌شود. اگر خودتان رب انار خانگی آماده می‌کنید، بهتر است در زمان تهیه این رب به غلظت آن توجه داشته باشید.

 

نگهداری رب انار رقیق و آبکی بسیار سخت‌تر از رب غلیظ است. زیرا این رب‌ها خیلی راحت کپک می‌زنند و خراب می‌شوند. سعی کنید رب را بعد از این که به غلظت مناسب رسید، در شیشه بریزید و با ریختن مقداری روغن روی آن ماندگاری رب را تا بیشتر از ۲ سال افزایش دهید.

 

 

سوالات متداول

 

ماندگاری رب انار چند سال است؟

 

معمولاً ماندگاری رب انار بسته بندی شده و کارخانه‌ای ۲ سال است. اما اگر رب انار شما خانگی و خالص باشد و درست از آن نگهداری کنید می‌توانید بیشتر از این زمان هم از آن استفاده کنید.

 

 

چرا رب انار کپک میزند؟

 

مهم‌ترین علت کپک زدن رب انار وارد شدن مواد غذایی یا آب به رب است. سعی کنید برای برداشتن رب انار از یک قاشق کاملاً خشک و تمیز استفاده کنید.

 

 

از کجا بفهمیم رب انار خراب شده است؟

 

زمانی که روی رب شما کپک ایجاد شود و یا مزه، بو و رنگ رب تغییر کند، احتمالاً رب انار شما فاسد شده است.

 

 

بهترین شیوه نگهداری از رب انار چیست؟

 

بهترین شیوه نگهداری از رب انار قرار دادن آن در ظرف شیشه‌ای درب بسته و در یخچال یا فریزر است.

 

 

روش نگهداری رب انار خانگی با روغن چگونه است؟

 

در این روش نگهداری رب انار خانگی باید مقداری روغن روی شیشه رب بریزید. این کار از کپک زدن رب و ورود هوا به آن جلوگیری می‌کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک