فواید و خواص درمانی رب گوجه فرنگی و ارزش غذایی آن

فواید و خواص درمانی رب گوجه فرنگی و ارزش غذایی آن


3 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید و خواص درمانی رب گوجه فرنگی

از جمله فواید و خواص رب گوجه فرنگی، آنتی اکسیدان بالا و میزان زیاد ویتامین C در آن است. یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی ۳ تا ۶ درصد از مقدار توصیه شده روزانه شما از آهن، پتاسیم و ویتامین های گروه B را در بر می گیرد. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی انداخته ایم به عوارض و مضرات و خواص و فواید درمانی رب گوجه فرنگی برای سلامت کودکان و بزرگسالان و ارزش غذایی آن.

اصول تهیه رب گوجه فرنگی

 

اصول تهیه رب گوجه فرنگی

 

رب گوجه فرنگی که سرشار از فواید بی نظیر برای سلامت بدن است از به جوش آمدن گوجه فرنگی تازه تهیه می شود. گوجه فرنگی تا زمانی که آب آن تقریبا تخریب شود، می جوشد. سپس آن را صاف می کنند تا پوست و دانه ها را جدا کنند. رب گوجه فرنگی حداقل برای چند ساعت پخته می شود تا رطوبت آن بخار شود و به یک خمیر غلیظ تبدیل شود. در برخی موارد طی پروسه تهیه رب گوجه فرنگی، به آن نمک و روغن زیتون نیز اضافه می کنند اما برخی برندهای تجاری، چاشنی ها و شیرین کننده های دیگری مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا به آن اضافه می کنند.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه رب گوجه فرنگی بدون کپک و تیره شدن «

 

 

میزان کالری و ارزش غذایی رب گوجه فرنگی

 

میزان کالری و ارزش غذایی رب گوجه فرنگی

 

کالری یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی نسبتا کم است. این میزان رب تقریبا کمتر از ۱۴ کالری دارد و به همین دلیل رب گوجه برای دیابت یک ماده غذایی مفید است. همچنین رب گوجه فرنگی فاقد هرگونه چربی است. با این حال میزان ویتامین A در یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی بسیار چشمگیر است.

این میزان تقریبا ۲۴۴ واحد ارزیابی شده است. اگر چه میزان ویتامین C موجود در گوجه فرنگی تازه بسیار بیشتر از رب گوجه فرنگی است، اما باید گفت یک قاشق رب گوجه فرنگی هم حاوی ۳.۵ میلی گرم ویتامین C است. این میزان ویتامین C برای یک قاشق غذاخوری از یک ماده غذایی نسبتا زیاد است.

رب گوجه فرنگی حاوی ویتامین K و انواع ویتامین B است. میزان آهن موجود در آن در یک قاشق غذاخوری از آن تقریبا ۵ میلی گرم است. از جمله فواید دیگر این ماده غذایی مقدار زیاد پتاسیم موجود در آن است.

رب گوجه فرنگی بهترین منبع لیکوپن

 

رب گوجه فرنگی بهترین منبع لیکوپن

 

رب گوجه فرنگی به عنوان بهترین منبع طبیعی لیکوپن محسوب می شود. لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی از خانواده ویتامین گروه A است. نصف فنجان رب گوجه فرنگی حدود ۳۰ میکروگرم لیکوپن دارد. این آنتی اکسیدان قدرتمند در از بین بردن رادیکال های آزاد مخرب در بدن بسیار تاثیر گذار است. لیکوپن مانع از ابتلای سرطان معده، ریه، پروستات و سکته مغزی می شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه سیرابیج (سیرواویج) گیلانی با برگ سیر و تخم مرغ در ۲۰ دقیقه

 

 

بیشتر بخوانید » آموزش کاشت گوجه فرنگی در خانه «

 

 

فواید رب گوجه فرنگی برای درمان سرطان پروستات

 

فواید رب گوجه فرنگی برای درمان سرطان پروستات

 

رب گوجه فرنگی فواید زیادی در پیشگیری و درمان سرطان پروستات دارد. تحقیقات نشان داده است که افرادی که لیکوپن بیشتری مصرف می کنند، به دلیل میزان بالای آنتی اکسیدان کمتر در معرض سرطان پروستات قرار می گیرند. لیکوپن خطر ابتلا به سکته مغزی را نیز در مردان کاهش می دهد. رب گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی لیکوپن است.

 

 

میزان بالای ویتامین C از جمله فواید رب گوجه فرنگی

 

ویتامین C موجود در رب گوجه فرنگی بسیار زیاد است. یکی از خواص و فواید ویتامین C میزان زیاد آنتی اکسیدان در آن است. ویتامین C می تواند کلاژن تولید کند و در صافی و محکم شدن پوست بسیار تاثیرگذار است. یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی تقریبا شامل ۳.۵ میلی گرم ویتامین C است.

 

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره فواید و عوارض کلاژن «

 

 

فواید رب گوجه فرنگی برای زیبایی و سلامت پوست

 

فواید رب گوجه فرنگی برای پوست

 

خواص و فواید درمانی رب گوجه فرنگی برای سلامت پوست بسیار زیاد است. معمولا متخصصین تغذیه توصیه می کنند این ماده غذایی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. گوجه فرنگی منبع غنی از ویتامین A، C و E است. تمامی این ویتامین ها تاثیر زیادی در بهبود پوست دارند. ویتامین C و پتاسیم زیاد موجود در این ماده غذایی در بسته شدن منافذ پوستی بسیار موثر است.

 

 

فواید رب گوجه فرنگی در جلوگیری از پیری

 

فواید رب گوجه فرنگی در جلوگیری از پیری

 

یکی از فواید و خواص درمانی رب گوجه فرنگی که حاوی مقدار زیادی گوجه فرنگی است، کمک به جذب اکسیژن از طریق پوست است. به همین دلیل مصرف این ماده غذایی در جلوگیری از علایم پیری و جوانسازی و سالم سازی پوست تاثیر زیادی دارد. لیکوپن موجود در رب گوجه فرنگی خاصیت ضد آفتابی طبیعی دارد. این موضوع باعث می شود تا با مصرف آن، پوست ما در مقابل اشعه خورشید کمتر آسیب ببیند.

 

 

فواید رب گوجه فرنگی برای سلامت روده

 

محققان می گویند رب گوجه فرنگی حاوی پروبیوتیک و آنتی اکسیدان فراوانی است. این میزان پروبیوتیک در گوجه فرنگی خام کمتر است. بنابراین با مصرف رب گوجه فرنگی می توانید باعث افزایش باکتری های روده شوید. افزایش باکتری های موجود در روده به سلامت روده کمک زیادی می کند.

 

 

جلوگیری از لخته شدن خون از جمله فواید رب گوجه فرنگی

 

جلوگیری از لخته شدن خون از جمله فواید رب گوجه فرنگی

 

مایع مخاطی موجود در گوجه فرنگی که در رب آن نیز وجود دارد، فواید و خواص زیادی برای بدن دارد. دانه ها و مواد مخاطی موجود در گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی بسیار زیادی هستند. آن ها به همراه لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، تاثیر زیادی در از بین بردن لخته خون دارند. لخته خون یکی از عوامل اصلی بیماری های قلبی محسوب می شود.

 

 

جلوگیری از ریزش مو از جمله فواید رب گوجه فرنگی

 

جلوگیری از ریزش مو از جمله فواید رب گوجه فرنگی

 

بسیاری از افراد رب گوجه فرنگی را با روغن ترکیب کرده و روی موهای سر می گذارند. این ماسک مو تاثیر زیادی در جلوگیری از ریزش و خشکی مو دارد. رب گوجه فرنگی رطوبت در مو را نگه داشته و مواد مغذی موجود در آن باعث تقویت مو می شود. همچنین تاثیر زیادی در جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست سر دارد.

 

 

تاثیر مصرف رب گوجه فرنگی در جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه

 

تاثیر مصرف رب گوجه فرنگی در جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه

 

نیتروسامین ها مهم ترین مواد سرطان زا در سیگار هستند. کورماریک اسید و کروژنیک اسید موجود در رب گوجه فرنگی تاثیر زیادی در از بین بردن نیتروسامین ها دارند. قرار دادن این ماده غذایی در رژیم غذایی افراد سیگاری تاثیر چشمگیری در کاهش ابتلا به سرطان ریه دارد. از جمله فواید رب گوجه فرنگی برای ریه، میزان بسیار زیاد ویتامین A موجود در آن است.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک کدو حلوایی اسفنجی مرحله به مرحله

 

 

بیشتر بدانید » علائم و نشانه ها و روش های درمانی سرطان ریه «

 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

 

از جمله فواید رب گوجه فرنگی، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان است. میزان بالای ویتامین C موجود در رب باعث جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا می شود. محققان می گویند ویتامین C گوجه فرنگی در جلوگیری از مسمومیت ناشی از سرب در کودکان نیز بسیار مفید است. با این حال توصیه می شود تا سن ۸ ماهگی به کودکان و نوزادان رب گوجه فرنگی داده نشود. همچنین زمان مصرف آن بهتر است کمی آن را گرم کرده و تفت بدهید. این کار باعث جذب بیشتر لیکوپن های موجود در رب گوجه فرنگی می شود.

 

 

جلوگیری از عفونت ادراری و سنگ صفرا از فواید رب گوجه فرنگی

 

جلوگیری از عفونت ادراری و سنگ صفرا از فواید رب گوجه فرنگی

 

گوجه فرنگی و متعاقبا رب گوجه فرنگی خواص ادرارآوری دارند. این موضوع کمک زیادی در دفع سموم بدن، نمک و اوریک اسید دارد. همین موضوع باعث می شود تا بدن دچار عفونت های ادراری و مثانه ای نشود. مصرف روزانه گوجه و یا محصولات آن تاثیر چشم گیری از جلوگیری از بروز بیماری سنگ صفرا دارند. چرا که گوجه فرنگی و فراورده های آن حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و پروتئین هستند.

 

 

بهترین درمان های گیاهی و سنتی عفونت ادراری

 

 

روش نگه داری رب گوجه فرنگی

 

زمانی که از رب گوجه فرنگی استفاده می کنید برای حفظ خواص و فواید آن بهتر است آن را در ظرف شیشه ای یا پلاستیکی قرار دهید. فضای یخچال و فریزر کردن رب گوجه مناسب ترین روش‌ها برای نگهداری رب گوجه فرنگی است. معمولا توصیه می شود که از ظرف های فلزی برای نگه داری رب گوجه فرنگی استفاده نشود. همچنین زمان مناسب نگهداری رب گوجه فرنگی هم مهم است.

چرا که گوجه فرنگی باعث خرده شدن فلز و تجزیه آن می شود. گاهی اوقات این موضوع باعث می شود تا فلز موجود در ظرف با رب گوجه فرنگی مخلوط شود. بنابراین حاوی مواد مضری برای بدن شما خواهد بود.

 

عوارض و مضرات رب گوجه فرنگی

 

عوارض و مضرات رب گوجه فرنگی

 

علی رغم خواص و فواید درمانی رب گوجه فرنگی بهتر است در مصرف آن دقت کرد. مصرف زیاد رب گوجه فرنگی باعث بروز اسهال و سندروم روده تحریک پذیر می شود. همچنین برخی افراد به این ماده غذایی حساسیت دارند. بنابراین ممکن است با مصرف آن دچار تنگی نفس و یا خارش پوست شوند.

مصرف خوراکی هایی مانند گوجه فرنگی گاهی باعث سوزش هنگام ادرار می شوند. دقت کنید که رب گوجه فرنگی سالم باشد و از مصرف رب گوجه مشکوک و تقلبی خودداری کنید. اگر از رب گوجه فرنگی زیاد استفاده می کنید، بهتر است اطمینان حاصل کنید تا میزان سدیم موجود در آن زیاد نباشد. چرا که برخی از رب های گوجه فرنگی حاوی میزان زیادی سدیم هستند و فشار خون را بالا می برند. به خصوص اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید نسبت به میزان نمک موجود در رب گوجه فرنگی دقت کنید.

 

 

منابع: healthline , healthyeating

 

کالابرگ الکترونیک