طرز تهیه کوفته گوشت فوری | یک غذای سه سوته برای افراد پرمشغله

طرز تهیه کوفته گوشت فوری | یک غذای سه سوته برای افراد پرمشغله


7 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوفته گوشت فوری

طرز تهیه کوفته گوشت فوری بیش از همه به درد افراد شاغل یا پر مشغله‌ای یا افراد مجرد می‌خورد که برای درست کردن یک کوفته لذیذ وقت کافی ندارند. این کوفته سه سوته و خوشمزه را می‌توانید با گوشت کم، ظرف نیم ساعت آماده کرده و همراه با نان یا برنج برای شام یا ناهار سرو کنید به همین دلیل این کوفته فوری با گوشت یک  غذای مناسب برای ناهار و شام کارمندی است. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه کوفته گوشت چرخ کرده فوری را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه کوفته گوشت فوری (برای ۱۰ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده ۷۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
پیاز ۲ عدد متوسط
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سوخاری یا نان خشک آسیاب شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر (قهوه‌ای) ۲ قاشق غذاخوری
سس خردل ۲ قاشق غذاخوری
سبزی خشک مرزه ۲ قاشق غذاخوری
سس گوجه فرنگی ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه و دارچین به مقدار لازم
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار کافی
مغز گردو، نان و ترشی، برنج، زیتون و ماست برای سرو کوفته گوشت فوری

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: نیم ساعت

مدت زمان لازم برای پخت کوفته گوشت فوری: ۳۰ تا ۴۰ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه کوفته گوشت فوری و نیم ساعته

مراحل طرز تهیه کوفته گوشت فوری

طرز تهیه کوفته گوشت فوری در زمان کم هم به صورت تابه‌ای و هم با استفاده از فر امکان‌پذیر است. مراحل طرز تهیه یک کوفته گوشت نیم ساعته را دنبال کنید.

مرحله اول: مایه کوفته گوشت را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه این کوفته فوری با گوشت کم باید یکی از پیازها را به‌صورت ریز رنده کرده یا با کمک غذاساز پوره کنید. سپس، پیاز رنده شده را با دست فشار دهید تا آبش گرفته شود. مراقب باشید، آب پیاز را دور نریزید؛ چون برای تهیه سس کوفته به آن نیاز دارید.

حالا تفاله پیاز را در کاسه مناسبی بریزید و گوشت چرخ شده، تخم مرغ، شیر، آرد سوخاری و همچنین، پودر مرزه خشک، مقداری پودر دارچین، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید.

این ترکیب را حداقل به مدت ۵ دقیقه ورز دهید تا کاملا یکدست و منسجم شود. حالا، درب کاسه را با سلفون بپوشانید و برای چند دقیقه کنار بگذارید تا مایه گوشت کوفته استراحت کند.

شما برای خرید گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، شیر، آرد سوخاری، پودر دارچین، زردچوبه، نمک، پودر فلفل سیاه و سبزیجات خشک شده می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: سس کوفته گوشت فوری را آماده کنید

برای درست کردن سس کوفته گوشت، باید یکی از پیازها را نگینی خرد کنید. سپس، مقداری روغن را در تابه یا قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. قطعات پیاز را داخل روغن بریزید و صبر کنید طلایی و سبک شوند.

سپس، مقدار کمی زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و پودر دارچین را به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود و طعم خامی ادویه گرفته شود. رب گوجه فرنگی را هم به این ترکیب اضافه کنید و تفت دهید تا رب رنگ باز کند.

حتما بخوانید  بررسی 13 خواص و فواید درمانی زردچوبه

حالا، به اندازه یک لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش در قابلمه بریزید و مواد سس را هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. یادتان باشد، آب پیاز رنده شده را هم به این ترکیب اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید، حرارت را ملایم کنید و اجازه بدهید سس کوفته جا افتاده شود و به غلظت دلخواه برسد.

برای خرید روغن سرخ کردنی و رب گوجه فرنگی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: کوفته‌های گوشت را آماده کنید

حالا، یک پیاله آب سرد در کنار دست‌تان بگذارید و کف دست‌های خود را با آن مرطوب کنید. سپس، به اندازه یک گردوی درشت از مایه گوشت کوفته را بردارید و با استفاده از هر دو دست کاملا گرد کنید. توجه داشته باشید، سطح کوفته‌ها باید کاملا یکدست و یک‌پارچه بوده و هیچ ترکی نداشته باشد. همه مایه کوفته را به همین ترتیب درست کنید.

مرحله چهارم: کوفته گوشت را به سس اضافه کنید

برای چند لحظه زیر قابلمه حاوی سس را خاموش کنید تا از قل قل بیفتد. سپس، کوفته‌ها را به آرامی و با دقت داخل قابلمه بچینید. این کار را در عین آرامش با سرعت انجام دهید؛ چون سس کوفته به‌هیچ عنوان نباید سرد شود چون کوفته‌ها وا می‌روند.

حالا، شعله گاز را دوباره روشن کرده و روی حرارت ملایم تنظیم کنید. در ادامه، سس گوجه فرنگی، سس خردل و شکر قهوه‌ای را کاملا با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید. این ترکیب را روی کوفته‌ها بریزید.

درب قابلمه را ببندید و حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه منتظر بمانید تا کوفته گوشت خوشمزه شما آماده شود.

برای خرید سس گوجه فرنگی و خردل می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: کوفته گوشت فوری را سرو کنید

این مدل کوفته گوشت یک غذای فوری است که معمولا با نان سرو می‌شود. با این حال، در صورت تمایل می‌توانید آن را همراه با برنج چلو یا برنج کته هم نوش جان کنید.

به دلخواه می‌توانید کوفته‌ها را با مغز گردو، سبزی خوردن یا گوجه گیلاسی تزیین کرده و همراه با ترشی، ماست، زیتون و انواع و اقسام چاشنی‌های دیگر میل کنید.

برای خرید انواع نان و برنج، مغز گردو، ترشی، زیتون و ماست می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته تبریزی با فیلم آموزشی

نکات مهم در طرز تهیه کوفته گوشت فوری

  • پیشنهاد می‌کنیم، گوشت کوفته را دو بار چرخ کنید تا چسبندگی کافی را پیدا کند. به این ترتیب، احتمال باز شدن کوفته‌ها و وا رفتن کوفته کمتر می‌شود. اگر دستگاه چرخ گوشت خانگی ندارید، می‌توانید از غذاساز یا گوشت کوب برقی استفاده کنید.
  • در طرز تهیه کوفته گوشت چرخ کرده به‌ جای پودر سوخاری و نان خشک آسیاب شده می‌توانید از آرد نخودچی، آرد برنج یا حتی آرد گندم استفاده کنید.
  • در طرز تهیه کوفته با گوشت کم، به‌جای ۲ قاشق غذاخوری مرزه خشک می‌توانید از ترکیب یک قاشق غذاخوری پودر مرزه خشک با یک قاشق غذاخوری پودر ترخون خشک استفاده کنید. حتی در صورت دسترسی، به‌ جای سبزیجات خشک می‌توانید مرزه و ترخون تازه و ساطوری شده را جایگزین کنید.
  • در صورت دسترسی نداشتن به شکر قهوه‌ای، می‌توانید شکر سفید یا حتی شیره انگور را در سس کوفته بریزید.
  • برای تهیه سس کوفته گوشت چرخ کرده به‌ جای سس گوجه فرنگی می‌توانید از ترکیب رب گوجه، شکر و مقداری سرکه سفید استفاده کنید. در این صورت، باید مقدار رب گوجه را در دستور پخت به ۲ قاشق غذاخوری افزایش دهید.
  • در صورت تمایل و بسته به ذائقه، می‌توانید پودر دارچین، شیر و سس خردل را از دستور تهیه کوفته فوری حذف کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید مقداری سیب زمینی خرد شده یا دیگر سبزیجات دلخواه را هم به سس کوفته گوشت اضافه کنید.
  • در صورت امکان، می‌توانید کوفته گوشت چرخ کرده را به جای پختن روی گاز، در سس بچینید و به مدت یک ساعت در فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد آماده کنید.
حتما بخوانید  از کجا بفهمیم برنج ایرانی است | ۱۶ روش آسان تشخیص برنج ایرانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوفته گوشت فوری

فوت و فن‌های طرز تهیه کوفته گوشت فوری

اگر کوفته گوشت وا رفت چه کنیم؟

بعد از وا رفتن و از هم پاشیدن کوفته دیگر کار زیادی از دست‌تان برنمی‌آید. برای جلوگیری از این مشکل، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا یکی از کوفته‌ها را داخل سس قرار دهید. اگر وا رفت یا ترک خورد، می‌توانید مقدار بیشتری آرد را به مایه کوفته‌ اضافه کنید. مواد را دوباره ورز بدهید، گلوله کنید و در قابلمه حاوی سس قرار دهید.

چرا مواد کوفته به دست میچسبد؟

اگر مواد کوفته هنوز شل بوده و به اندازه کافی منسجم نشده باشد به دست شما می‌چسبد. برای جلوگیری از این موضوع، باید آرد بیشتری را به مایه کوفته اضافه کنید.

برای سفت شدن مواد کوفته چه باید کرد؟

شما با اضافه کردن مقداری آرد نخودچی، پودر سوخاری، آرد گندم یا آرد برنج به مایه کوفته می‌توانید به سفت شدن و وا نرفتن کوفته گوشت کمک کنید. در ضمن، افزودن یک تخم مرغ کوچک یا یک عدد سیب زمینی پخته و رنده شده هم از دیگر روش‌هایی است که بافت کوفته را منسجم‌تر می‌کند.

 

محصولات مرتبط