آموزش کاشت ۱۰ گیاه دارویی قابل کشت در گلدان و باغچه خانه

آموزش کاشت ۱۰ گیاه دارویی قابل کشت در گلدان و باغچه خانه


29 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آموزش کاشت 10 گیاه دارویی قابل کشت در گلدان و باغچه خانه

امروزه کاشت گیاهان دارویی خانگی یکی از روش‌های بی‌نظیر برای کسب درآمد است. به علاوه شما با تولید گیاهان دارویی خانگی به مقدار مصرف خودتان، می‌توانید یک باغچه جذاب با گیاهانی پر از فایده درست کنید و در صورت نیاز از برگ‌های تازه این گیاهان مثل آویشن یا بابونه دمنوش تهیه کنید. امکان پرورش برخی از انواع گیاهان دارویی در باغچه‌ای کوچک و یا حتی داخل گلدان و گلخانه نیز وجود دارد. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با لیستی از بهترین گیاهان دارویی خانگی برای کاشت و پرورش در منزل در سرویس سبک زندگی آشنا شوید.

 

 

۱- کاشت گیاه دارویی خانگی بابونه (Chamomile)؛ گیاه آرامبخش و ضد التهاب

 

کاشت گیاه دارویی خانگی بابونه (Chamomile)

 

بابونه یک گیاه آرامبخش و ضد التهاب است که در آن مقادیر زیادی آزولن وجود دارد. این گیاه برای تسکین دردهای آرتروزی و داشتن خوابی آرام در طول شب بسیار مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن دمنوش بابونه قبل از خواب می‌تواند روی کیفیت خواب شبانه و درمان بی خوابی در طول شب تأثیر بگذارد. بابونه برای رشد به آفتاب و آب و هوای معتدل نیاز دارد. برای کاشت بابونه می‌توانید از دانه گل یا قلمه آن استفاده کنید. برای کاشت دانه آن را بعد از سرما، داخل یک گلدان یا درون باغچه بکارید.

 

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین گیاهان دارویی

 

 

۲- پرورش گیاه دارویی خانگی گیاه گندمک رایج (Chickweed) برای سلامت کبد و کلیه

 

پرورش گیاه دارویی خانگی گیاه گندمک رایج (Chickweed)

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

شما برای کاشت گیاهان دارویی خانگی می‌توانید گیاه گندمک رایج را انتخاب کنید. این گیاه با گل‌های سفید کوچک و ستاره مانندی که دارد، دارای خواص زیادی در طب سنتی است. این گیاه خاصیت ادرار آور دارد و برای سلامت کبد و کلیه بسیار مفید است. از طرف دیگر از گیاه گندمک رایج برای درمان مشکلات پوستی مثل اگزما و خشکی پوست نیز استفاده می‌شود. برای کاشت این گیاه باید بذرهای آن را در فصل بهار در گلدان بکارید.

 

 

۳- کاشت گل قاصدک (Dandelion) در خانه برای مصارف دارویی

 

کاشت گل قاصدک (Dandelion) در خانه برای مصارف دارویی

 

برای کاشت گیاه دارویی در باغچه می‌توانید گل زیبای قاصدک را انتخاب کنید. یک گیاه دارویی پر از فایده که خاصیت ادرار آور دارد و برای سلامت کبد (برای پاکسازی کبد چرب) و کلیه مفید است. ریشه این گیاه تفت داده می‌شود و به صورت دمنوش یا همراه با چای و قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از برگ‌های این گیاه می‌توانید در غذا و سالاد استفاده کنید. برای پرورش گیاه دارویی در منزل باید با اصول کاشت هر گیاه آشنا شوید. به طور کلی کاشت قاصدک بسیار ساده است. از طرف دیگر این گیاه به راحتی رشد می‌کند. تنها لازم است آن را جلوی باغچه بکارید و هر از چند گاهی به آن آب دهید.

 

برای کاشت بذر قاصدک باید آن را در فاصله‌های ۱۵ تا ۲۳ سانتی‌متری در باغچه بکارید و در صورتی که می‌خواهید گیاه زیاد شود، باید هر چند هفته یک بار دوباره بذرپاشی کنید. توجه داشته باشید که گیاه قاصدک برای رشد به نور زیادی نیاز دارد.

حتما بخوانید  کاربردهای عجیب و جالب روغن زیتون که احتمالا نمی دانستید

 

 

بیشتر بخوانید: برای پاکسازی و درمان سریع کبد چرب در خانه چه بخوریم

 

 

۴- پرورش گیاه دارویی خانگی بابونه گاوی (Feverfew)؛ درمان میگرن و کاهش سردردهای میگرنی

 

پرورش گیاه دارویی خانگی بابونه گاوی (Feverfew)

 

یک گیاه دوست داشتنی با گل‌های سفید کوچک که خواص زیادی در طب سنتی دارد. بابونه گاوی یک گیاه فوق العاده برای کاهش تب، درمان میگرن و کاهش سردردهای میگرنی است. دمنوش بابونه گاوی یک تسکین دهنده درد و آرامبخش طبیعی است که خوردن روزانه آن فواید زیادی برای بدن دارد. پرورش گیاه دارویی خانگی بابونه گاوی برای رفع سوزش بعد از گزش‌های جزئی نیز مفید است و به صورت موضعی نیز خاصیت تسکین دهندگی دارد. برای کاشت بابونه گاوی می‌توانید در انتهای هر فصل این کار را انجام دهید. بذر بابونه گاوی باید به صورت کاملا سطحی کاشت شود. این گیاه طی ۵۰ تا ۷۰ روز بعد از کاشت گل می‌دهد و می‌توانید آن را برداشت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:‌ آموزش ساده کاشت سبزی در باغچه و گلدان خانه

 

 

۵- کاشت سیر در خانه به عنوان یک داروی گیاهی مفید

 

کاشت سیر در خانه به عنوان یک داروی گیاهی مفید

 

شاید از دیدن سیر در لیست گیاهان دارویی در خانه تعجب کرده باشید، اما باید بدانید که سیر یکی از بهترین گیاهان دارویی دنیا است که خواص فوق العاده آن حتی با دیگر گیاهان دارویی قابل مقایسه نیست. پرورش سیر مثل سایر گیاهان دارویی در خانه نیاز به مراقبت و شرایط خاصی ندارد و به راحتی در یک گوشه باغچه رشد می‌کند. این گیاه دارویی برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، گلو درد و مشکلات گوارشی مفید است. از طرف دیگر سیر با افزایش و تحریک گلبول‌های سفید موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. فصل پاییز بهترین زمان برای کاشت سیر است. برای این کار می‌توانید حبه‌های سیر را به عمق ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر زیر خاک کاشت کنید تا جوانه بزند و بزرگ شود.

 

سیر خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده دارد و یک تصفیه کنده طبیعی خون است. خوردن سیر و برگ آن موجب تنظیم سطح قند خون و فشار خون می‌شود و در کنار همه این خواص یک طعم دهنده بی نظیر برای درست کردن غذا است.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای آموزش کاشت انواع لوبیا مرحله به مرحله

 

 

۶- کاشت گیاه دارویی خانگی زنجبیل؛ گیاه معجزه‌گر

 

کاشت زنجبیل، گیاه دارویی در خانه

 

زنجبیل یک گیاه تند، شیرین و پر فایده است که قسمت مفید و غده مانند آن زیر زمین رشد می‌کند. از جمله خواص درمانی زنجبیل ضد التهاب، افزایش دهنده گردش خون و گرم کننده بدن است. برای رفع نفخ شکم، مشکلات معده و حالت تهوع بسیار مفید است. زنجبیل برای رشد به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد و اگر شما در جنوب کشور زندگی می‌کنید می‌توانید در باغچه خانه‌تان زنجبیل بکارید.

 

برای کاشت زنجبیل، باید یک عدد زنجبیل تازه را که پوست کاملا لطیفی دارد تهیه کنید. آن را خیس کنید و داخل دستمال کاغذی بپیچید. سپس زنجبیل را داخل نایلون قرار دهید و در مکانی تاریک بگذارید. زنجبیل بعد از یک هفته جوانه می‌زند. حالا این زنجبیل جوانه زده را در گلدان بکارید. توجه داشته باشید که برای کاشت زنجبیل حتما از گلدانی که کف آن سنگ چیده شده و  سوراخ است استفاده کنید.

حتما بخوانید  بهترین روش های جلوگیری از سیاه شدن موز

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت زعفران در گلدان و باغچه خانه

 

 

۷- کاشت گیاه دارویی خانگی اسطوخودوس؛ یک گیاه بی‌نظیر و پرفایده

 

کاشت گیاه دارویی خانگی اسطوخودوس

 

اگر به تولید گیاهان دارویی خانگی فکر می‌کنید، پس باید بدانید که اسطوخودوس نیز یک گیاه بی‌نظیر و پرفایده است. این گیاه دارویی که زنبورهای عسل نیز علاقه شدیدی به آن دارند، یک تصفیه کننده و تمیز کننده طبیعی هوا است. این گیاه نسبتاً مقاومت بالایی دارد و برای رشد به آفتاب و گرما نیاز دارد. روش کاشت گیاه دارویی اسطوخودوس بسیار ساده است و تنها وزش باد موجب از بین رفتن این گیاه می‌شود. از همین رو بهتر است آن را در شرایطی بکارید که دور تا دور آن حصار نصب شود و جلوی باد شدید را بگیرد.

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش کامل کاشت گوجه فرنگی در خانه مرحله به مرحله

 

 

۸- پرورش گیاه دارویی خانگی فرنجمشک (Lemon Balm)؛ گیاه تسکین دهنده

 

پرورش گیاه دارویی خانگی فرنجمشک (Lemon Balm)

 

این گیاه که شباهت زیادی نیز به بادرنجبویه دارد، بوی بسیار مطبوعی دارد و تقریباً در همه نوع محیطی رشد می‌کند. فرنجمشک طعم لیمویی مطبوعی دارد و یک تسکین دهنده، آرام بخش و ضد نفخ مفید است و برای رفع سوءهاضمه نیز بسیار مؤثر است. برای کاشت این گیاه باید بذر آن را در خاک مناسب بکارید.

 

 

۹- روش کاشت گیاه دارویی رزماری در منزل

 

روش کاشت گیاه دارویی رزماری در منزل

 

برای کاشت گیاه دارویی در باغچه باید به نوع آب و هوای منطقه و شرایطی که دارید توجه ویژه داشته باشید. گیاه رزماری یک گیاه فوق العاده مفید است. این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و برای بهبود حافظه و تسکین درد بسیار مفید است. از طرف دیگر رزماری برای افرادی که فشار خون پایین دارند، مفید است. بهترین شرایط برای رشد این گیاه آب و هوای گرم و خشک است. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که گرمای هوا در تابستان زیاد است، بهتر است روش کاشت گیاه دارویی رزماری را نیز یاد بگیرید و در برنامه کاریتان قرار دهید. از رزماری برای تقویت موهای نازک و پیشگیری از ریزش مو هم می‌توانید استفاده کنید. برای کاشت گیاه رزماری در خانه باید یک قلمه از این گیاه را در گلدانی با ارتفاعی به اندازه ارتفاع گیاه بکارید.

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه روغن گیاه رزماری از ریزش مو جلوگیری و موها را ضخیم می‌کند؟

 

 

۱۰- کاشت گیاه دارویی آلوئه ورا یا آلوورا با خواص زیاد بهداشتی

 

کاشت گیاه دارویی آلوئه ورا یا آلوورا با خواص زیاد بهداشتی 

 

آلوورا از بهترین گیاهان دارویی خانگی برای کاشت در منزل است که خواص زیادی در صنایع داروسازی و آرایشی و بهداشتی دارد. ژل آلوئه ورا یک تسکین دهنده بی‌نظیر برای آسیب‌های پوست، سوزش، اگزما و تحریکات پوستی است. شما می‌توانید از ژل آلوئه ورا هم به صورت موضعی استفاده کنید و هم آن را به صورت شربت بخورید. آلوورا یا آلوئه ورا مانند بسیاری از گیاهان دارویی در منزل حتماً نباید در باغچه کاشته شود. شما می‌توانید آن را در یک گلدان پرورش دهید و تراس خانه یا پذیرایی منزلتان قرار دهید. این گیاه برای رشد به محیطی مرطوب و دمایی حدود ۱۷ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نیاز دارد. گرما و سرمای شدید موجب خراب شدن گیاه می‌شود. بهتر است آلوئه ورا را در مکانی قرار دهید که در برخی از ساعات روز نور آفتاب به صورت مستقیم به آن بتابد. از ماسک آلوورا برای درمان لکهای پوست و شفاف شدن پوست استفاده کنید.

 

 

 

منبع: healingharvesthomestead / fnp

کالابرگ الکترونیک