نذری ساده | لیست انواع نذری ساده + فیلم آموزش

نذری ساده | لیست انواع نذری ساده + فیلم آموزش


6 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نذری ساده | لیست انواع نذری ساده + فیلم آموزش

پخش کردن یک نذری ساده بین افراد نیازمند و خیرات دادن در روزهای خاص سال روشی برای روای حاجت و کسب ثواب معنوی برای فرد نذری دهنده است و به عقیده بزرگان برکت زندگی را بیشتر می‌کند. اما حقیقت این است که نذری دادن همیشه نباید با هزینه‌های زیاد و پیچیدگی‌های فراوان انجام شود. گاهی می‌توان چند بطری آب معدنی نذر کرد و به عنوان نذری ساده مقداری فرنی یا شربت خنک آماده کرد. اگر به دنبال ایده‌هایی برای غذاهای نذری ساده هستید و دوست دارید امسال یک نذری کم هزینه بین مردم پخش کنید، ما پیشنهادهای جذابی برای شما داریم. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با لیست غذاهای نذری ساده آشنا شوید.

 

 

بهترین پیشنهادها برای نذری ساده

 

بهترین پیشنهادها برای نذری ساده

 

بسیاری از افراد ساده نذری دادن را به نذری‌های تجملاتی و گرانقیمت ترجیح می‌دهند. حقیقت این است که نذری دادن باید با توجه به شرایط شما، زمانی که دارید و هزینه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اید انتخاب شود.

اما نذری چی بدم؟ باور کنید در بسیاری از شرایط پخش کردن انواع شربت نذری شیرین با عطر گلاب و نسترن برای عزاداران در ماه محرم بسیار لذت‌بخش‌تر از غذاهای متنوع است. از طرف دیگر برای تهیه انواع غذاهای نذری ساده، باید تمام تلاش خودتان را بکنید تا نذری شما کیفیت مطلوبی داشته باشد و در عین سادگی خوش‌طعم باشد.

اما بهترین ایده نذری ساده چیست و در لیست غذاهای نذری کدام گزینه‌ها ساده‌تر هستند و با زحمت کمتری آماده می‌شوند؟ در ادامه این بخش می‌توانید با انواع نذری ساده اما پرطرفدار و خوشمزه در ماه رمضان، ماه محرم و اعیاد مختلف آشنا شوید.

 

۱- فرنی

 

فرنی بهترین نذری ساده

 

«فرنی» یک نذری ساده‌ ایرانی است که در لیست غذاهای ماه رمضانی و غذاهای نذری محرم نیز قرار داد. در برخی از شهرها برای تهیه فرنی از آرد برنج استفاده می‌شود و برخی دیگر این دسر خوشمزه را با نشاسته درست می‌کنند. به هر حال فرنی از آن نذری‌هایی است که در عین سادگی بسیار پرطرفدار است.

برای درست کردن فرنی با نشاسته باید بعد از تمیز کردن نشاسته ابتدا شیر سرد را در یک قابلمه بریزید. سپس نشاسته و شکر را به آن اضافه کنید. شعله زیر گاز را روشن کنید و خوب هم بزنید تا نشاسته گلوله گلوله نشود.

هم زدن را تا زمانی که غلظت نشاسته به حد مناسب رسید، ادامه دهید. سپس گلاب و هل و دیگر مواد را به فرنی اضافه می‌کنیم و باز هم می‌زنیم. بعد از چند دقیقه، فرنی را از روی اجاق گاز برمی‌داریم.

برای تهیه فرنی نذری معمولاً از موادی مثل شیر، شکر، نشاسته، عرقیات مثل گلاب و هل استفاده می‌شود که می‌توانید این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه فرنی خانگی به صورت ساده و قالبی و همچنین مشاهده فیلم آموزشی آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه فرنی مجلسی و خوشمزه مراجعه کنید.

 

 

۲- شیر برنج

 

شیر برنج از بهترین انواع نذری ساده

 

اگر در فکر درست کردن یک غذای نذری ساده هستید، «شیر برنج» نیز می‌تواند گزینه بی‌نظیری باشد. برای درست کردن شیر‌ برنج خوشمزه نذری مجلسی ابتدا باید برنج‌ها را خوب بشورید و سپس به مدت یک الی دو ساعت با مقداری نمک خیس کنید.

بعد از این مدت آب روی برنج را خالی کنید و دوباره دو لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید برنج روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و حسابی له شود و وا برود. اگر برنج هنوز له نشده بود و دانه بود باز هم مقداری آب اضافه کنید.

برنج برای شیر برنج باید له شده باشد و وا برود و آب برنج کاملا بخار شود. در نهایت باید یک برنج کاملا له و شفته داشته باشید. در این مرحله از طرز پخت شیر برنج مجلسی، شیر پرچرب و یک بسته خامه صبحانه را به برنج اضافه کنید و هم بزنید. شعله گاز را زیاد کنید و زمانی که شیر‌ برنج به جوش آمد یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق غذاخوری هل اضافه کنید.

برای تهیه شیر برنج شما به موادی مثل شیر، برنج، نمک، گلاب، هل و خامه نیاز دارید که می‌توانید این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه شیر برنج نذری به چند روش مختلف و همچنین مشاهده فیلم آموزشی آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیر برنج مراجعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش به قیمه مجلسی با گوشت یا مرغ به روش تهرانی

 

 

۳- انواع شربت نذری

 

انواع شربت نذری

 

«شربت» یکی از رایج‌ترین انواع نذری ساده در میان ایرانیان است که هم در عزاداری‌ها و هم در جشن‌ها بین مردم پخش می‌شود. برای درست کردن شربت نذری معمولاً از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. برخی شربت نذری را با طعم زعفرانی درست می‌کنند و برخی دیگر شربت خاکشیر، تخم شربتی و آلبالو را ترجیح می‌دهد.

برای خواندن طرز تهیه انواع شربت نذری با تمام فوت و فن‌های آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه انواع شربت نذری کلیک کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

۴- عدسی

 

عدسی از غذاهای نذری ساده

 

«عدسی» یکی دیگر از غذاها در لیست غذاهای نذری ساده است که با مواد ساده‌ای آماده می‌شود اما بسیار مقوی و لذیذ است. در اولین مرحله از طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه رستورانی باید از ۲۴ ساعت قبل عدس را در آب و جوش شیرین بخیسانید.

در این فاصله چند بار آب عدس‌ها را عوض کنید. سپس آب تازه روی عدس‌ها می‌ریزیم و می‌گذاریم تا با مقداری زردچوبه و روغن مایع یا روغن زیتون بپزد. بعد از پخت عدس‌ها عدس پخته را از صافی رد می‌کنیم و هم زمان آرد را در روغن سرخ می‌کنیم و با پیاز که از قبل سرخ کرده‌ایم مخلوط می‌کنیم. این عدسی بدون رب گوجه فرنگی است.

در مرحله بعد از طرز تهیه عدسی باید آب سبزی یا گوشت را به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا روی شعله ملایم گاز خوب بپزد. در این فاصله به پوره عدس نمک و فلفل را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا به مدت نیم ساعت دیگر بپزد.

برای تهیه عدسی نذری معمولاً از عدس، جوش شیرین، روغن سرخ کردنی، آرد، عصاره گوشت، پیاز داغ، زردچوبه و برخی اوقات مقداری قارچ درست می‌شود. می‌توانید مواد مورد نیاز برای تهیه این نذری ساده و خوشمزه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه رستورانی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه عدسی کلیک کنید.

 

۵- خوراک لوبیا چیتی

 

خوراک لوبیا چیتی یک نذری ساده

 

«خوراک لوبیا چیتی» یک ایده نذری ساده است که بسیار مقوی و خوشمزه است. برخی در خوراک لوبیا چیتی مقداری قارچ هم می‌ریزند که طعم آن را بسیار لذیذتر می‌کند. طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی بسیار ساده است.

برای این کار باید در اولین مرحله لوبیا چیتی را از شب قبل با آب ولرم خیس کنید. لوبیا چیتی حداقل باید ۱۲ ساعت خیس بخورد. در این مدت چند بار آب لوبیا چیتی را عوض کنید تا نفخ لوبیا کاملاً گرفته شود.

از طرف دیگر این کار موجب می‌شود تا لوبیا بهتر و سریع‌تر پخته شود. سپس لوبیاها را در یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. به ازای هر ۳ لیوان لوبیا چیتی باید ۶ لیوان آب به لوبیاها اضافه کنید. سپس کمی فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به آن اضافه کنید.

سپس قابلمه لوبیا را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به خوب پخته شود. در این مدت زمانی که لوبیاها کمی پخته می‌شوند، به سراغ آماده کردن سس خوراک لوبیا بروید. توجه داشته باشید که در انتها و زمانی که لوبیا کاملاً پخته شد می‌توانید نمک را به آن اضافه کنید. اضافه کردن نمک در ابتدای پخت لوبیا موجب می‌شود تا لوبیای شما سفت شود و به خوبی پخته نشود.

بعد از اینکه لوبیاها را به خوبی پختید، باید به سراغ درست کردن پیاز داغ بروید. برای تهیه پیاز داغ خوراک لوبیا پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را سرخ کنید.

برای تهیه خوراک لوبیا چیتی معمولاً از موادی مثل لوبیا چیتی، پیاز، سیر، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی و قارچ استفاده می‌شود. شما می‌توانید مواد مورد نیاز برای تهیه این نذری ساده را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید و در صورت خرید غیرحضوری درب منزل دریافت کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه لوبیا چیتی غلیظ و خوشمزه به دو روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی کلیک کنید.

 

۶- نخود آب

 

نخود آب بهترین نذری ساده

 

«نخود آب» یکی غذای ایرانی فوق‌العاده خوشمزه و در عین حال ساده است که در بسیاری از شهرها به عنوان یک نذری ساده نیز در نظر گرفته می‌شود. معمولاً برای خوشمزه‌تر شدن نخود آب از مقداری آب قلم یا آب گوشت نیز در آن استفاده می‌شود.

در مرحله اول از طرز تهیه نخود آب بدون گوشت لازم است تا نخودها را در آب زیاد بپزیم. بهتر است قبل از پختن نخودها آن‌ها را یک روز قبل در آب خیس کنید تا نفخشان گرفته شود. سپس یک عدد پیاز کوچک را خرد کرده و با یک قاشق غذاخوری روغن بادام در ماهیتابه تفت ‌دهید.

نمک، فلفل و زیره سیاه را به پیازها اضافه کنید. پس از آن، مواد داخل ماهیتابه را به نخودها که در حال پختن هستند اضافه کنید. برای خوش‌طعم شدن نخود آب می‌توانید مقداری زعفران و دارچین نیز به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  10 روش های تمیز کردن پشت قابلمه تفلون، چدن، مسی و ...

برای تهیه نخود آب معمولاً از نخود، پیاز، نمک، پودر فلفل، زیره و روغن مایع استفاده می‌شود. شما می‌توانید مواد مورد نیاز برای تهیه این نذری ساده را به صورت آنلاین حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه نخود آب می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه نخود آب کلیک کنید.

 

۷- شله زرد

 

شله زرد از غذاهای نذری ساده

 

یکی دیگر از غذاهای نذری ساده «شله زرد» است که اتفاقاً بسیار پرطرفدار است. در اولین مرحله از طرز تهیه شله زرد زعفرانی، خلال بادام را از شب قبل در گلاب خیس کنید. برنج را هم بشورید و از شب قبل خیس کنید.

در زمان پخت شله زرد برنج خیس خورده را داخل قابلمه بریزید و روی آن آب بریزید. بعد از حدود یک‌ ساعت، شکر را به برنج اضافه کنید. سپس کره و نصف مقدار زعفران را هم اضافه می‌کنیم. شعله گاز باید بسیار ملایم باشد و شله‌ زرد را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. مقدار آب شعله زرد بستگی به نوع برنج دارد اگر مقدار آب کم بود می‌توانید به برنج آب اضافه کنید.

و اگر مقدار آب شله زرد زیاد بود صبر کنید تا آب شله زرد به خوبی بخار شود. اما یادتان باشد تا قبل از اضافه کردن شکر به برنج به آن آب اضافه نکنید، چون خود شکر آب می‌اندازد. بعد از به جوش آمدن آب و برنج حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی بپزد. برنج باید کاملا بپزد و وا برود و به اصطلاح «شفته» شود.

برای تهیه شله زرد معمولاً از موادی مثل برنج نیم دانه، شکر، خلال بادام، کره، زعفران، پودر هل، خلال پسته و دارچین استفاده می‌شود که می‌توانید کلیه اقلام مورد نیاز برای تهیه این نذری ساده را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

برای مطالعه ادامه طرز تهیه شله زرد نذری و همچنین مشاهده فیلم آموزشی آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه شله زرد مراجعه کنید.

 

 

۸- حلوا سه آرد

 

حلوای سه آرد یک نذری ساده

 

«حلوا سه آرد» از جمله حلواهای بسیار خوشمزه و مجلسی است در لیست انواع نذری ساده قرار دارد. معمولاً برای نذری حلوا آن را به صورت تک نفره و در ظروف یک بار مصرف می‌ریزند و یا داخل نان‌های آماده تارت قرار می‌دهند.

برای تهیه حلوا سه آرد ابتدا باید آردها را به صورت جداگانه ۲ الی سه بار الک کنید تا حسابی صاف و یکدست شوند. یادتان باشد منظور از ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آرد، مقدار آرد الک شده بعد از ۲ الی سه بار الک کردن است.

حالا شهد حلوا را آماده کنید. آب و شکر را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و هم بزنید تا شکر در آب حل شود. به محض این‌ که شکر در آب حل شد شعله را خاموش کنید. سپس گلاب، زعفران دم کرده و هل را به شربت اضافه کنید و دوباره هم بزنید. لازم نیست شربت تبدیل به یک شهد غلیظ شود.

یکی از فوت و فن‌های طلایی درست کردن حلوا سه آرد این است که ابتدا بدانید کدام آرد را تفت دهید. نخستین آرد، آرد گندم است چون دیرتر از دو آرد دیگر از خامی درمی‌آید. روی شعله بسیار ملایم گاز آرد گندم یا همان سنگک را تفت بدهید تا رنگ آرد از سفیدی به کرمی روشن دربیاید.

سپس آرد برنج را اضافه کنید. یک فوت طلایی خوشمزه شدن این حلوا استفاده از آرد برنج و آرد نخودچی مرغوب و تازه است تا عطر مطبوعی به حلوای شما بدهد. کمی که آرد برنج را با آرد گندم تفت دادید، سپس آرد نخودچی را اضافه کنید. آرد نخودچی زود می‌سوزد پس نهایتاً دو دقیقه روی شعله ملایم گاز تفت بدهید.

برای تهیه حلوا سه آرد شما به موادی مثل آرد گندم، آرد برنج، آرد نخودچی، کره، شکر و گلاب نیاز دارید که می‌توانید این مواد را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی و با بالاترین کیفیت از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه حلوا سه آرد مجلسی و همچنین مشاهده فیلم آموزشی آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه حلوا سه آرد کلیک کنید.

 

سوالات متداول

 

برای لیست غذاهای نذری ساده چه غذاهایی مناسب‌تر هستند؟

 

اگر به دنبال غذای ساده برای نذری هستید، بهتر است فرنی، شله زرد، نخود آب، عدسی و خوراک لوبیا چیتی را امتحان کنید.

 

کدام غذاهای نذری ساده با کمتری مواد اولیه درست می‌شوند؟

 

برای تهیه شربت نذری، فرنی، شیر برنج و نخود آب معمولاً به مواد اولیه بسیار محدودی نیاز است.

 

کالابرگ الکترونیک