۲ طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک با خلال شیرین شده و نشده

۲ طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک با خلال شیرین شده و نشده


23 آبان 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مربا پوست پرتقال خشک
فهرست محتوا پنهان

مربای پوست پرتقال خشک مثل مربای پوست پرتقال تازه و مربای پوست پرتقال با هویج جزو انواع مرباهای مجلسی است. این مربا علاوه بر عطر تند و دلپذیر، بسیار مقوی است و سیستم ایمنی بدن را در فصل پاییز و زمستان که سرماخوردگی یک بیماری ویروسی شایع است، تقویت می‌کند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، روش تهیه خلال پوست پرتقال خشک برای مربا و طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک شده را به ۲ روش به شما آموزش می‌دهیم. می‌توانید این مربا را با پوست پرتقال شیرین شده و خشک شده درست کنید یا اینکه پوست پرتقال را بعد از خشک کردن شیرین کنید.

 

 

طرز تهیه خلال پوست پرتقال خشک برای تهیه مربا

 

طرز تهیه خلال پوست پرتقال برای تهیه مربا

 

خلال پوست پرتقال یا پوست نارنج، یکی از پرکاربردترین خلال‌ها در آشپزی و تهیه انواع دسر است. معمولا از این خلال‌ها برای طرز تهیه برخی خورش‌ها مثل خورش خلال کرمانشاهی، قیمه نثار یا برای تزیین روی برنج، انواع پلو مثل هویج پلو، چلو گوشت هویج و … استفاده می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین موارد مصرف خلال پوست پرتقال، درست کردن مربا است.

تهیه مربا با پوست پرتقال تازه خلالی یا رولی، یکی از روش‌های محبوب برای تهیه مربا است. اگر از قبل، خلال پوست پرتقال درست کرده‌اید، می‌توانید از آن برای مصارف مختلف استفاده کنید. اما می‌توانید پوست پرتقال خشک شده را همین الان درست کنید تا هر زمان که وقت یا حوصله داشتید، با آن مربا درست کنید. برای درست کردن خلال پوست پرتقال خشک، هر یک از روش‌های زیر را می‌توانید امتحان کنید.

 

مواد لازم برای تهیه خلال پوست پرتقال

 

• پوست پرتقال: به میزان لازم

 

طرز تهیه خلال پوست پرتقال خشک، بدون شیرین کردن

 

برای درست کردن خلال پوست پرتقال، باید پوست پرتقال‌ها را به خوبی بشویید و قسمت سفید داخل آن را جدا کنید. سپس قسمت نارنجی باقی‌ مانده را با چاقو یا قیچی به صورت خلالی خرد کنید. خلال‌ها را در یک سینی بریزید و در مجاورت نور خورشید قرار دهید.

۲ تا ۳ روز طول می‌کشد تا خلال‌ها خشک شوند. سپس آنها را در ظروف شیشه‌ای درب‌دار قرار دهید و در جای خشک و خنک نگه دارید. قبل از هر بار استفاده از این خلال‌های پوست پرتقال، باید آنها را شیرین کنید.

حتما بخوانید  آموزش 3 روش کاشت سبزه در خاک ژله‌ ای | بهترین زمان کاشت

 

بیشتر بخوانید: خواص پرتقال و طبع و مصلح آن

 

طرز تهیه خلال پوست پرتقال خشک و شیرین شده

 

طرز تهیه خلال پوست پرتقال خشک و شیرین شده

 

مواد لازم برای تهیه خلال پوست پرتقال

 

• پوست پرتقال: به میزان لازم
• آب: به میزان لازم
• شکر: به میزان دلخواه (اختیاری)

 

مراحل تهیه خلال پوست پرتقال خشک به صورت شیرین شده

 

برای تهیه خلال پوست پرتقال شیرین شده، باید تلخی پوست پرتقال را قبل از خشک کردن آن بگیرید. شیرین کردن خلال‌های پوست پرتقال قبل از خشک کردن آنها، روش بهتری است. بعد از گرفتن تلخی پوست پرتقال، آن را خشک کنید. برای درست کردن خلال پوست پرتقال خشک، مراحل زیر را طی کنید.

 

مرحله اول: پوست پرتقال را آماده کنید

 

در این روش، مانند روش قبل ابتدا پوست پرتقال را بشویید و قسمت‌های سفید داخل آن را جدا کنید. پوست نارنجی را خلالی نازک خرد کنید. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. خلال‌ها را به آب جوش اضافه کنید و بعد از ۲ تا ۳ دقیقه آنها را از آب بکشید. دوباره در قابلمه، آب بریزید و بعد از جوشیدن، خلال‌ها را ۲ تا ۳ دقیقه بجوشانید و آبکش کنید. این کار را ۴ بار تکرار کنید.

 

مرحله دوم: پوست پرتقال را در آب و شکر بجوشانید

 

در آخرین مرحله، دوباره آب را بجوشانید و این بار شکر را اضافه کنید. خلال‌های پرتقال را که تلخی‌شان گرفته شده است، در قابلمه بریزید و ۳ دقیقه بجوشانید. سپس آن را آبکش کنید و آبکش را نهایتا چند ثانیه در آب سرد فرو ببرید و بیرون بیاورید. بعد از آن، خلال‌ها را در یک سینی بریزید و در مجاورت نور خورشید یا روی بخاری خشک کنید. می‌توانید از فر یا مایکروفر هم برای خشک کردن خلال‌های پوست پرتقال استفاده کنید.

 

طرز تهیه مربا پوست پرتقال خشک

 

با خلال‌های پوست پرتقال که به هر یک از روش‌های بالا خشک کرده‌اید، می‌توانید مربای پوست پرتقال درست کنید.

 

طرز تهیه مربا پوست پرتقال خشک

 

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت مربای پوست پرتقال خشک: ۲ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه مربا با پوست پرتقال خشک شده

 

• خلال پوست پرتقال خشک: ۲۰۰ گرم
• شکر: ۱ کیلوگرم
• آب پرتقال: ۵۰۰ میلی ‌لیتر
• آب: ۲۵۰ میلی لیتر
• آب لیمو تازه: ۲ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه مربا پوست پرتقال خشک

 

برای درست کردن مربا با پوست پرتقال خشک شده، باید به این نکته توجه کنید که آیا پوست پرتقال‌ها از قبل شیرین شده‌اند یا نه! اگر از پوست پرتقال خشک و شیرین شده استفاده می‌کنید نیازی به شیرین کردن دوباره پوست پرتقال نیست. همچنین از شکر کمتری می‌توانید در مربا استفاده کنید. اما اگر پوست پرتقال را به صورت شیرین‌نشده، خشک کرده‌اید، باید مراحل مربوط به گرفتن تلخی پوست پرتقال را نیز طی کنید.

 

مرحله اول: پوست پرتقال را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک، خلال‌های پوست پرتقال را در یک قابلمه بریزید و در حدی که روی آنها را بپوشاند، آب ولرم اضافه کنید. حرارت را بالا ببرید تا آب بجوشد و خلال‌های خشک شده، آب را به خود جذب کنند و نرم شوند. بعد از جوشیدن آب و نرم شدن پوست پرتقال، آنها را آبکش کنید.

حتما بخوانید  آموزش سبز کردن ۱۶ مدل سبزه عید + بهترین زمان کاشت

 

مرحله دوم: خلال‌های پوست پرتقال را شیرین کنید

اگر تلخی پوست پرتقال را نگرفته‌اید و آنها را خشک کرده‌اید، دوباره قابلمه حاوی آب را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و خلال‌ها را در آن بریزید. بعد از ۱ یا ۲ دقیقه دوباره خلال‌ها را آبکش کنید. ۴ تا ۵ بار این کار را تکرار کنید تا تلخی خلال‌ها گرفته شود. خلال‌های پوست پرتقال را در یک ظرف جدا قرار دهید و شربت مربا را درست کنید.

 

مرحله سوم: طرز تهیه شربت مربای پوست پرتقال خشک

 

برای درست کردن شربت مربا، در یک قابلمه آب، آب پرتقال و شکر را بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. صبر کنید تا دانه‌های شکر با حرارت ذوب شوند. سپس خلال‌های پوست پرتقال را به قابلمه اضافه کنید. دوباره اجازه دهید شربت شروع به جوشیدن کند. کف‌هایی را که روی شربت ایجاد می‌شوند، با قاشق بگیرید و دور بریزید تا در نهایت مربایتان شفاف‌ شود.

 

مرحله چهارم: مربای پوست پرتقال خشک را بپزید

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و درب قابلمه را باز بگذارید. صبر کنید تا پوست پرتقال، نرم شود و بپزد، همچنین شربت مربا غلیظ شود و به قوام کافی برسد.

وقتی قوام مایه مربا به اندازه عسل شد، آبلیمو را به آن اضافه کنید. ۵ دقیقه بعد، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید، مربا کاملا سرد شود. سپس مربا پوست پرتقال خشک را در شیشه درب‌دار استریل و خشک بریزید و در یخچال نگه دارید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربا پوست پرتقال خشک

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربا پوست پرتقال خشک

 

*معمولا بعد از این که پوست پرتقال را شیرین کردید یا تلخی آن را گرفتید، برای خشک کردن آن، ممکن است خلال‌های پوست پرتقال به طور کامل خشک نشوند. اگر خلال‌ها هنوز رطوبت داشتند، آنها را در فریزر نگهداری کنید. چون احتمال کپک زدن آنها در بطری‌ (حتی اگر دربسته و تمیز باشد) زیاد است.

*اگر مرباهایی را که خشک می‌کنید، بعد از گرفتن تلخی آنها، با شکر شیرین می‌کنید، برای طرز تهیه مربا پوست پرتقال خشک شده، شکر کمتری استفاده کنید.

*استفاده از آب پرتقال در طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک، اختیاری است، می‌توانید آن را حذف یا با آب دیگر مرکبات جایگزین کنید.

*بهتر است به عنوان عطر دهنده از دانه هل، گلاب، چوب دارچین و … در تهیه این مربا استفاده نکنید، چون این چاشنی‌ها، عطر مربا پوست پرتقال را کم می‌کنند.

 

سوالات متداول

مربا پوست پرتقال خشک چقدر ماندگاری دارد؟

مربای پوست پرتقال خشک چقدر ماندگاری دارد؟

 

در صورت نگهداری صحیح از مربای پوست پرتقال خشک شده و قرار دادن آن در بطری‌های تمیز، استریل و در یخچال، می‌توانید آن را به مدت ۶ ماه نگهداری کنید.

 

اگر مربای پوست پرتقال خشک شکرک زد، چه کنیم؟

 

شکرک زدن مرباهای خانگی یک اتفاق طبیعی است و به معنی خراب شدن مربا نیست. اگر مربایتان پس از مدتی شکرک زد، دوباره مربا را در یک قابلمه بریزید و کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. بعد از اینکه مربا جوشید، حرارت را قطع کنید. درضمن اگر شیره مربا زیادی غلیظ باشد، احتمال شکرک زدن آن وجود دارد. در این مواقع کمی آب جوش اضافه کنید و بعد از جوشیدن دوباره با مربا، شعله را خاموش کنید.

 

کالابرگ الکترونیک