تاثیر ماست بر آلزایمر | بهترین ماست برای سلامت مغر کدام است

تاثیر ماست بر آلزایمر | بهترین ماست برای سلامت مغر کدام است


18 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاثیر ماست بر آلزایمر | بهترین ماست برای سلامت مغر کدام است

تاثیر ماست بر آلزایمر چیست؟ آیا ماست برای آلزایمر مفید است یا مضر؟ رابطه ماست و زوال عقل چیست؟ همه این‌ها سوالاتی است که متخصصان و پژوهشگران، آزمایش‌های خود را روی این موضوعات انجام داده‌اند. بد نیست بدانید حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ آمریکایی با آلزایمر زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد آمریکایی‌های ۶۵ ساله و بالاتر مبتلا به آلزایمر به ۸۸ میلیون نفر برسد. با افزایش جمعیت پیر، خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل نیز افزایش می‌یابد. در این میان تغذیه مناسب یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از آلزایمر شناخته می‌شود. اما تاثیر ماست بر آلزایمر چیست؟ ما در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی تاثیر ماست بر آلزایمر می‌پردازیم.

 

 

ارتباط بین مغز، روده و آلزایمر چیست؟

 

ارتباط بین مغز، روده و آلزایمر چیست؟

 

تحقیقات برای یافتن درمان برای آلزایمر از سال‌ها پیش آغاز شده است. اما تا همین حالا، متخصصان درمان قطعی را کشف نکرده‌اند. ولی بیکار هم ننشستند و به دنبال راه‌های در دسترس‌تر گشتند. پژوهشگران تغذیه توجه خود را به سایر متغیرها، مثل رژیم غذایی معطوف کرده‌اند، به این امید که خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی را کاهش دهند. مطالعات روی غذاهای مناسب برای مغز شامل «ماست» است.

مانند مغز، روده هم بسیاری از مواد شیمیایی عصبی را برای تنظیم خلق و خو، حافظه و سایر فرآیندهای ذهنی تولید می‌کند. این عملکرد بین این دو مشابه است. در واقع، باکتری‌های روده تقریبا ۹۵ درصد سروتونین یا «هورمون‌های شادی» را در بدن تولید می‌کنند که بر خلق و خوی تأثیر می‌گذارد.

دو چیزی که می‌تواند بر انتقال‌دهنده‌های عصبی تولید شده توسط مغز تأثیر بگذارد، التهاب در روده و رژیم غذایی نامناسب است. پروتئین‌های تولید شده توسط برخی از باکتری‌های روده می‌توانند تعامل بین سیستم عصبی و ایمنی را تغییر دهند. این تغییر می‌تواند منجر به ایجاد پلاک‌های آمیلوئیدی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر شود. از این رو، مشکلات روده و رژیم غذایی ناسالم می‌تواند به آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

 

خوردن ماست چه کمکی می‌کند؟

 

تاثیر ماست بر آلزایمر یکی از موضوعات مهم بررسی محققان بوده است. آن‌ها به این موضوع پرداخته‌اند که چگونه خواص ماست به پیشگیری و به تعویق انداختن زوال عقل کمک می‌کند. حتما شما هم می‌دانید که ماست سرشار از پروتئین و کلسیم است که به شکل‌های مختلف برای بدن مفید است. از طرفی، خوردن آن باعث بهبود سلامت روده، هضم خوب و ایمنی بیشتر بدن می‌شود.

علاوه بر این‌ها، ماست دارای پروبیوتیک‌هایی است که باکتری‌های زنده فعال خوبی هستند. پروبیوتیک‌های موجود در ماست، در برخی از انواع پنیر و برخی غذاهای تخمیری می‌توانند از التهاب روده که می‌تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد، جلوگیری کند.

حتما بخوانید  40 خواص گلپر و عوارض عجیب آن | طبع، مصلح و روش مصرف گلپر

 

تاثیر ماست بر سلامتی

 

میلیاردها میکروارگانیسم خوب و بد در روده زندگی می‌کنند. محققان این میکروارگانیسم‌ها را به عنوان «میکروبیوتای روده» می‌شناسند. میکروبیوتا بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند. اما ارتباط میکروبیوتا با ماست چیست؟

پیش از پاسخ به این پرسش باید بدانید که بالا رفتن سن، میکروبیوتای روده را تغییر می‌دهد و باعث عدم تعادل در کارکرد آن می‌شود. این تغییر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف و افراد مسن را مستعد ابتلا به برخی بیماری‌ها کند.

در کنار این‌ها، از آن جایی که ماست سرشار از باکتری‌های خوب است، محققان بر این باورند که می‌تواند سلامت روده را بهبود بخشد و در نتیجه به طور مثبت بر عملکرد مغز تأثیر مثبت بگذارد.

 

نتایج آزمایش‌های بررسی تاثیر ماست بر آلزایمر

 

نتایج آزمایش‌های بررسی تاثیر ماست بر آلزایمر

 

برای اثبات این ادعا که تاثیر ماست بر آلزایمر، به دلیل تولید باکتری‌های خوب، مثبت است و به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند، محققان شروع به انجام آزمایش کردند. بر اساس تحقیقات، موش‌های آزمایشگاهی پس از پیوند پسماند باکتری‌های خوب از موش‌های جوان به موش‌های مسن‌تر، عملکرد شناختی و حافظه را افزایش دادند.

مشاهدات بیشتر نشان داد که موش‌های مسن‌تر حافظه بهتری داشتند و کمتر تحت تأثیر اضطراب، به عنوان یک علامت رایج آلزایمر، قرار گرفتند. اسکن مغز همچنین نشان داد که مغز موش‌های مسن‌تر بازسازی شده است.

این مطالعه نشان داد که باکتری‌های خوب در روده ممکن است به معکوس کردن زوال شناختی یا آلزایمر کمک کنند. در این میان هم ماست منبع خوبی از باکتری‌های خوب است. با این حال، برای تأیید اینکه آیا این یافته‌ها در مورد انسان‌ها صدق می‌کند، به مطالعات پیشرفته نیاز است.

 

علت اصلی آلزایمر یا زوال عقل چیست؟

 

شایع‌ترین علت زوال عقل، آلزایمر است و به دلایل و بر اساس عوامل مختلفی پدید می‌آید. این عوامل و دلایل عبارتند از:

 

  • وراثت و سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به آلزایمر تشخیص داده شده باشد، احتمال ابتلای دیگر افراد خانواده نیز زیاد است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله آیا ابتلا به آلزایمر ارثی است را مطالعه کنید.

 

  • سن: با افزایش سن، خطر ابتلا به آلزایمر افزایش می‌یابد.

 

  • وضعیت سلامتی: مانند بیماری دیابت، بیماری قلبی و سندرم داون می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل را افزایش دهد.

 

  • شرایط نامساعد روحی: افسردگی می‌تواند عملکرد حافظه را تحت تاثیر قرار دهد و به ضعیف شدن آن دامن بزند. خبر بد این که، اکثر افراد مبتلا به آلزایمر، از افسردگی رنج می‌برند.

 

  • سبک زندگی ناسالم: رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می‌تواند به آلزایمر کمک کند.

 

علاوه بر موارد بالا، عفونت مغزی مثل مننژیت نیز می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.

حتما بخوانید  تاثیر رب گوجه فرنگی بر دیابت | فواید، مضرات و موارد احتیاط

 

چه ویتامین‌هایی می‌توانند به پیشگیری از آلزایمر کمک کنند؟

 

چه ویتامین‌هایی می‌توانند به پیشگیری از آلزایمر کمک کنند

 

هیچ شواهد محکمی مبنی بر اینکه ویتامین‌ها یا مکمل‌ها می‌توانند از آلزایمر یا زوال عقل پیشگیری کنند یا آن را کاهش دهند، وجود ندارد. با این حال، آنچه به بدن خود وارد می‌کنید اثرات غیرقابل انکاری بر سلامت شما دارد. مصرف ویتامین‌ها می‌تواند به مغز کمک کند تا مواد مغذی مورد نیاز برای ادامه عملکرد را دریافت کند.

به یاد داشته باشید که قبل از مصرف هر گونه ویتامین یا مکمل برای عوارض جانبی یا مشکلات احتمالی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از ویتامین‌هایی که سلامت مغز را افزایش می‌دهند عبارتند از:

 

  • ویتامین E و C

بر اساس آزمایش‌ها، افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل، سطوح پایینی از هر دوی این ویتامین‌ها را دارند. گنجاندن ویتامین E و C در رژیم غذایی می‌تواند سلامت مغز و ایمنی آن را تقویت کند.

 

  • روی

اکثر سالمندان کمبود روی دارند، بنابراین مکمل ۳۰ تا ۴۰ میلی گرمی روی می‌تواند به بهبود عملکرد بدن و مغز کمک کند.

 

  • ویتامین D

در یک مطالعه، افراد مسن با کمبود متوسط ویتامین دی، ۵۳ درصد بیشتر در معرض خطر آلزایمر بودند. این خطر برای کسانی که کمبود شدید این ویتامین را دارند، تا ۱۲۵ درصد افزایش یافته است.

 

  • ویتامین B1 و B6

هر دوی این ویتامین‌ها به بهبود عملکرد عصبی و شناختی کمک می‌کنند.

 

  • اسیدهای چرب امگا ۳

مصرف ویتامین‌های امگا ۳ می‌تواند برای سیستم‌های قلبی عروقی و عصبی مفید باشد و سلامت کلی را ارتقا دهد.

 

به طور خلاصه، آنچه می‌خورید می‌تواند اولین سپر دفاعی شما در برابر انواع بیماری‌ها از جمله آلزایمر باشد. بنابراین پر کردن بشقاب‌تان با انواع ماست و لبنیات، سبزیجات، میوه‌ها و سایر مواد غذایی سالم می‌تواند توانایی بدن شما را در برابر بیماری‌ها افزایش دهد.

 

چه ماستی برای سلامت مغز مناسب است؟

 

چه ماستی برای سلامت مغز مناسب است؟

 

همان‌طور که گفته شد، تغذیه خوب برای بدن سالم حیاتی است. ماست می‌تواند بخشی از رژیم غذایی شما باشد چون برای روده مفید است. همچنین این محصول لبنی، سرشار از پروبیوتیک است و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

بنابراین ماست از شما در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها محافظت خواهد کرد. اما حواس‌تان باشد که ماست شیرین‌ شده با شکر سالم نیست. سعی کنید ماست ساده یا ماست‌های با شکر کمتر را انتخاب کنید. ماست‌های غنی شده با ویتامین D و ماست پروبیوتیک هم به عنوان ماست‌های مفید در رژیم غذایی به حساب می‌آیند.

 

سوالات متداول

 

آیا ماست برای آلزایمر مفید است؟

 

بله. ماست با تقویت سیستم ایمنی روده و کمک به عملکرد مغز می‌تواند از بروز آلزایمر خودداری کند یا آن را به تعویق بیندازد.

 

آیا ماست می‌تواند آلزایمر را درمان کند؟

 

هرچند تاثیر ماست بر آلزایمر مثبت است ولی به عنوان یک راه درمان نمی‌توان به آن اتکا کرد.

 

 

منبع  senexmemory

 

کالابرگ الکترونیک