۴۰ خواص گلپر و عوارض عجیب آن | طبع، مصلح و روش مصرف گلپر

۴۰ خواص گلپر و عوارض عجیب آن | طبع، مصلح و روش مصرف گلپر


8 آذر 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید و خواص گلپر
فهرست محتوا پنهان

گلپر یکی از مفیدترین و کهن‌ترین گیاهان دارویی است که طبق شواهد به دست آمده توسط دانشمندان از هزاران سال قبل از میلاد مسیح نیز به عنوان گیاهی دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفت. تاکنون مطالعات زیادی در مورد خواص گلپر برای سلامتی انجام شده است و از همین رو متخصصین طب سنتی همواره به مصرف این گیاه ارزشمند تأکید می‌کنند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با فواید و خواص گلپر و همچنین نکاتی مهم در مورد نحوه مصرف گلپر و مضرات و عوارض گلپر آشنا شوید.

 

 

ارزش غذایی گلپر

 

ارزش غذایی گلپر

 

گلپر گیاهی چند ساله و گلدار با ارتفاعی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر است که به دلیل خواص درمانی بی‌نظیری که دارد در دسته مفیدترین گیاهان دارویی در طب سنتی قرار دارد. این گیاه حاوی فلاونوئیدها و فورانوکومارین‌هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

گلپر یک میکروب‌کش قوی است و در بدن درست مثل یک آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند و میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد. خاستگاه گلپر ایران است و از همین رو بیشتر از هر کشور دیگری از آن استفاده می‌شود.

 

طبع گلپر و مصلح آن

 

طبع گلپر در طب سنتی گرم و خشک است و از همین رو برای افراد سرد مزاج و بلغمی بسیار مفید است به همین دلیل رو بهتر است آن را همراه با خوراکی‌هایی که طبع سردی دارند مصرف کنید.

بهترین مصلح گلپر تخم خیار، تخم خربزه، صمغ عربی، شربت انار و شربت سکنجبین است. افرادی که طبع گرمی دارند، بهتر است در مصرف گلپر محتاط باشند و حتماً گلپر را همراه با مصلح آن مصرف کنند.

 

فواید و خواص گلپر

 

فواید و خواص گلپر

 

گلپر یکی از مفیدترین گیاهان دارویی است که در قدیم برای درمان طاعون و عفونت‌های روده‌ای استفاده می‌شد. امروزه مطالعات زیادی روی خواص گلپر در طب سنتی انجام شده و نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که گلپر برای تقویت معده، کاهش وزن، افزایش جریان خون و رفع التهاب بدن و درمان مشکلات تنفسی و بهبود عملکرد بدن بسیار مفید است.

اما فواید و خواص گلپر برای سلامتی تنها به همین چند مورد ختم نمی‌شود. اگر دوست دارید بدانید که پودر گلپر برای چی خوبه بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

 

۱- خواص گلپر برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد

 

یکی از مهم‌ترین فواید و خواص گلپر برای سلامتی جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن است. گلپر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند و مانع آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن می‌شود.

 

۲- از بین بردن التهاب در بدن از فواید مصرف گلپر

 

گلپر یک گیاه بی‌نظیر برای از بین بردن التهاب در بدن است. التهاب عامل اصلی ابتلا به بیماری‌هایی نظیر عارضه نقرس و آرتریت در بدن است. مصرف گلپر می‌تواند علائم التهاب و همچنین درد و تورم را در بیماران مبتلا به آرتریت و نقرس کاهش دهد.

 

۳- فواید گلپر برای کاهش درد

 

بررسی‌های انجام شده روی فواید و خواص گلپر برای سلامتی بدن نشان می‌دهد که مصرف گلپر می‌تواند درد را کاهش دهد. این گیاه برای درمان زخم‌های پوستی بسیار مؤثر است و به رفع درد و جلوگیری از گسترش عفونت در زخم نیز کمک زیادی می‌کند.

 

۴- کاهش سطح ‌تری گلیسیرید از خواص گلپر در طب سنتی

 

کاهش سطح ‌تری گلیسیرید از خواص گلپر

 

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف طولانی مدت گلپر می‌تواند به کاهش سطح ‌تری گلیسیرید خون در بیماران قلبی کمک کند. برای اثربخشی این موضوع لازم است از گلپر یا عصاره آن برای مدت زمان طولانی استفاده شود، زیرا گلپر در کوتاه مدت تأثیری بر سطح ‌تری گلیسیرید خون ندارد.

 

۵- درمان بیماری‌های قارچی با ضماد گلپر

 

جالب است بدانید که فواید و خواص گلپر برای سلامتی تنها به مصرف خوراکی آن ختم نمی‌شود. استفاده از گلپر به صورت موضعی نیز فواید بی‌نظیری برای بدن دارد. استفاده از خمیر گلپر می‌تواند به درمان بیماری‌های قارچی شایع در پای ورزشکاران کمک کند.

حتما بخوانید  7 تاثیر خوردن صبحانه بر یادگیری دانش آموزان که باید بدانید

از طرف دیگر گلپر برای درمان زخم‌های قارچی در بیماران دیابتی نیز مفید است. برای این کار باید پودر گلپر را با کمی آب ترکیب کنید و روزانه ۲ بار روی محل عفونت قرار دهید تا کاملاً درمان شود.

 

۶- میکروب‌کشی قوی با مصرف گلپر

 

زمانی که به بیماری‌های عفونی و میکروبی دچار می‌شوید، پزشک از داروهای ضد‌میکروبی همانند آنتی‌بیوتیک که موجب توقف میکروارگانیسم‌ها می‌شود، استفاده می‌کند عصاره گلپر در بدن عملکردی درست شبیه به آنتی‌بیوتیک دارد. مصرف گلپر می‌تواند از رشد میکروارگانیسم‌ها جلوگیری کند و میکروب‌های را نابود کند.

 

۷- درمان تشنج از خواص عجیب گلپر

 

یکی دیگر از فواید و خواص گلپر برای سلامتی بدن درمان تشنج است. گلپر به دلیل تری‌ترپن‌ها، ترپنوئیدها و آلکالوئیدهایی که دارد یک درمان گیاهی ساده برای کنترل تشنج است. برای رفع تشنج و جلوگیری از بروز این مشکل می‌توانید از دمنوش گلپر و برگ‌های آن استفاده کنید.

 

۸- فواید گلپر برای محافظت از عضلات و استخوان‌ها

 

مصرف گلپر به کنترل بازسازی بافت در عضلات و استخوان‌های بدن کمک می‌کند. استفاده از گلپر می‌تواند بیماری‌های آرتریت روماتوئید را تا حد زیادی درمان کند و برای تقویت عضلات و استخوان‌های بدن نیز بسیار مفید است.

 

۹- خواص گلپر برای قند و دیابت

 

خواص گلپر برای قند و دیابت

 

یکی دیگر از فواید و خواص گلپر برای زنان و مردان کمک به کنترل میزان قند خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت است. مصرف گلپر از ایجاد «هیپرتری گلیسیریدمی» و «هیپر کلسترولمی» که برای افراد دیابتی خطرناک هستند، جلوگیری می‌کند.

مصرف گلپر به افزایش تولید انسولین در بدن کمک می‌کند و مقاومت انسولین به جذب گلوکز را کاهش می‌دهد. افرادی که از داروهای مخصوص دیابت استفاده می‌کنند، نباید خودسرانه از گلپر به عنوان یک روش درمان استفاده کنند.

 

۱۰- خواص گلپر برای پوست

 

استفاده از گلپر می‌تواند به نرم شدن پوست صورت و بدن کمک کند و از بروز مشکلات پوستی و اگزما و خشکی پوست جلوگیری کند. مصرف گلپر التهاب پوستی را برطرف می‌کند و در درمان جوش و آکنه نیز بسیار مؤثر است.

برای بهره‌مند شدن از خواص گلپر برای پوست می‌توانید مقداری پودر گلپر را با آب ترکیب کنید و سپس یک پنبه را به این آب آغشته کنید و به پوست بمالید. بعد از چند دقیقه می‌توانید پوستتان را بشویید.

 

۱۱- خواص دمنوش گلپر برای سرماخوردگی

 

گلپر یک درمان ساده و مؤثر خانگی برای سرماخوردگی است. برای کاهش طول درمان سرماخوردگی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانید از «دمنوش گلپر» استفاده کنید. مصرف گلپر موجب افزایش گلبول‌های سفید خون می‌شود و به بهبود سرماخوردگی کمک زیادی می‌کند.

 

۱۲- پیشگیری از سرطان از فواید گلپر

 

گلپر سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از همین رو برای جلوگیری از ابتلا به سرطان بسیار مفید است. مصرف گلپر و مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان شانس ابتلا به سرطان را در بدن کاهش می‌دهد و در بهبود سرطان نیز بسیار مؤثر است.

 

۱۳- خاصیت گلپر برای درمان قارچ کاندیدا

 

گلپر یک ماده مؤثر برای درمان «قارچ کاندیدا» است. فعالیت باکتری «لاکتوباسیلوس» موجب کنترل فعالیت قارچ کاندیدا در بدن می‌شود. مصرف گلپر می‌تواند به عملکرد این باکتری مفید در بدن کمک کند و در درمان بیماری‌های ناشی از قارچ کاندیدا در بدن مؤثر باشد.

 

۱۴- خواص گلپر برای کاهش فشار خون

 

اگر در مورد خواص گلپر و فشار خون چیزهایی شنیده‌اید، باید بدانید که مصرف گلپر موجب کنترل فشار خون می‌شود و از همین رو برای افرادی که فشار خون بالایی دارند، مفید است. به خاطر داشته باشید اگر از داروهای کاهنده فشار خون استفاده می‌کنید، نباید به صورت خودسرانه از گلپر برای درمان استفاده کنید. زیرا ممکن است گلپر با داروهای فشار خون تداخل داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای کاهش اورژانسی فشار خون

 

۱۵- خواص گلپر برای یبوست

 

مصرف گلپر می‌تواند به رفع یبوست و نرم شدن مدفوع کمک زیادی کند. اگر به یبوست مبتلا هستید، می‌توانید برای چند روز از دمنوش گلپر استفاده کنید تا یبوست شما برطرف شود. افرادی که بعد از خوردن میوه انار به یبوست مبتلا می‌شوند، بهتر است مقداری گلپر به آن اضافه کنند.

 

۱۶- خواص گلپر برای مردان

 

خواص گلپر برای مردان

 

مصرف گلپر موجب بهبود عملکرد اندام جنسی و افزایش میل جنسی در مردان می‌شود. گلپر موجب افزایش حجم ادرار می‌شود از ایجاد عفونت در اندام تناسلی مردانه جلوگیری می‌کند مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گلپر می‌تواند به درمان ناباروری در مردان کمک زیادی کند. توجه داشته باشید که مصرف زیاد گلپر به هیچ عنوان برای مردان مناسب نیست.

 

۱۷- خواص گلپر برای رحم و بهبود درد قاعدگی

 

حتما بخوانید  45 خواص کاهو و عوارض آن برای سلامتی + طبع، مصلح و کالری کاهو

گلپر قاعده آور است و برای باز شدن قاعدگی در خانم‌ها مفید است. مصرف گلپر اختلالات هورمونی را برطرف می‌کند و برای سلامت رحم نیز مفید است. استفاده از گلپر موجب می‌شود تا دردها و گرفتگی‌های خانم‌ها در زمان قاعدگی کاهش پیدا کند. برای درمان درد قاعدگی می‌توانید برای چند روز از مقدار کمی پودر خشک گلپر استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش‌ها برای تسکین درد قاعدگی

 

۱۸- خواص گلپر برای لاغری

 

گلپر یک گیاه بی‌نظیر برای کاهش چربی شکم و اطراف شکم است. برای کاهش وزن و لاغری می‌توانید از دمنوش گلپر استفاده کنید. مصرف گلپر به هضم غذا کمک می‌کند و مانع پرخوری می‌شود. گلپر یک چربی‌سوز بی‌نظیر است و به کاهش چربی در ناحیه شکم و پهلو نیز کمک می‌کند.

برای استفاده از خواص درمانی گلپر برای لاغری می‌توانید ابتدا مقداری عرق آویشن، عرق نعنا و عرق رازیانه را ترکیب کنید. سپس گلپر را نیم‌کوب کنید و به این ترکیب اضافه کنید. اجازه دهید معجون لاغری شما برای ۳ تا ۴ ساعت استراحت کند و سپس محلول را برای ۵ دقیقه بجوشانید و بعد از این که کمی خنک شد میل کنید.

می‌توانید قبل از مصرف دمنوش گلپر آن را از صافی رد کنید و سپس کمی عسل به آن اضافه کنید و دمنوش لاغری‌تان را میل کنید.

 

۱۹- فواید گلپر برای معده

 

مصرف گلپر برای تقویت معده و بهبود عملکرد سیستم گوارش بسیار مفید است. استفاده از گلپر موجب کاهش نفخ معده و دل درد می‌شود و به درمان مشکلات گوارشی نیز کمک می‌کند. مصرف گلپر به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و موجب درمان اشتهای کاذب می‌شود. مصرف گلپر از رفلاکس معده و حالت تهوع جلوگیری می‌کند.

 

۲۰- خواص گلپر برای کودکان

 

مصرف گلپر موجب افزایش هوش و بهبود حافظه در کودکان می‌شود. اضافه کردن مقداری پودر گلپر به میوه‌های سرد مثل انار و پرتقال موجب می‌شود تا کودک دچار علائم سردی و دل درد نشود.

 

مضرات و عوارض گلپر

 

مضرات و عوارض گلپر

 

مصرف گلپر به مقدار متعادل هیچ ضرری برای بدن ندارد، اما به هر حال اگر بیش از اندازه از گلپر استفاده کنید، ممکن است مضراتی برای بدن داشته باشد. در ادامه به برخی از مضرات گلپر اشاره شده است.

 

*خانم‌های باردار و شیرده نباید از گلپر استفاده کنند.

*توجه داشته باشید که گلپر برای کودکان زیر ۲ سال به هیچ عنوان مناسب نیست.

*افرادی که به زخم معده و مشکلات جدی روده مبتلا هستند، نباید از گلپر استفاده کنند.

*برخی افراد بعد از مصرف گلپر دچار حساسیت می‌شوند، این افراد نیز باید از مصرف گلپر اجتناب کنند.

*مصرف گلپر برای خانم‌هایی که قصد دارند به زودی بچه‌دار شوند، مناسب نیست و موجب ناباروری می‌شود.

*استفاده بیش از حد از گلپر می‌تواند موجب تپش قلب شود.

*افراد گرم مزاج ممکن است بعد از مصرف گلپر دچار سردرد شوند. این افراد بهتر است گلپر را در سرکه بخیسانند و بعد مصرف کنند و یا بعد از خوردن گلپر بوی گلاب را استشمام کنند.

*افرادی که بیماری قلبی دارند نباید تا حد امکان از گلپر استفاده کنند و یا باید از این ادویه به مقدار بسیار کم استفاده کنند.

 

طریقه مصرف گلپر

 

طریقه مصرف گلپر

 

امروزه از گلپر هم برای مزه‌دار کردن غذاها و چاشنی‌ها و هم متعادل کردن طبع آن‌ها استفاده می‌شود. می‌توانید برای راحت‌تر شدن استفاده از گلپر آن را پودر کنید و روی میوه‌هایی که طبع سردی دارند بریزید و میل کنید. می‌توانید دانه‌های گلپر را به صورت چای دم کنید و مصرف کنید. بسیاری از افراد از گلپر برای طعم دار کردن ترشی و انواع شور خانگی نیز استفاده می‌کنند.

پیشنهاد می‌شود دانه‌های گلپر را درست قبل از مصرف پودر کنید تا خواص آن حفظ شود. به خاطر داشته باشید که گلپر با قرار گرفتن در معرض هوا اکسید می‌شود، بنابراین آن را در ظرف در بسته قرار دهید و در صورتی که گلپر را پودر کرده‌اید، هر چه سریع‌تر آن را مصرف کنید.

 

سوالات متداول

 

طریقه مصرف گلپر برای حافظه گونه است؟

 

مصرف چای گلپر موجب بهبود حافظه و غلبه بر سردی مغز می‌شود. به منظور مصرف گلپر برای حافظه می‌توانید مقداری از آن را با آب جوش ترکیب کنید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی بخار کتری دم بکشد.

 

خواص گلپر با انار چیست؟

 

مصرف گلپر با انار موجب رفع سردی انار می‌شود و از ایجاد نفخ و ورم معده نیز جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر انار موجب یبوست می‌شود و اضافه کردن مقداری گلپر به آن می‌تواند به هضم سریع‌تر انار و جلوگیری از یبوست نیز کمک کند.

 

خواص دود گلپر چیست؟

 

دود کردن گلپر همراه با اسفند موجب بهبود عملکرد مغز می‌شود و فضای خانه را میکرب‌زدایی می‌کند. توجه داشته باشید که استشمام بوی تند گلپر برای افراد گرم مزاج مناسب نیست و موجب سردرد آن‌ها می‌شود.

 

منابع: medicinalplantsanduses، pangbenta

کالابرگ الکترونیک