طرز تهیه شیرینی اریس تبریزی به ۳ روش شیری، کاکائویی و تسبیحی

طرز تهیه شیرینی اریس تبریزی به ۳ روش شیری، کاکائویی و تسبیحی


23 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی اریس

شیرینی اریس یا شیرینی ریس جزو مشهورترین شیرینی‌های سنتی تبریز برای عید نوروز و پذیرایی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه شیرینی اریس شیری و کاکائویی و ترفند شیرینی اریس تسبیحی و فوت و فن‌های درست کردن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی اریس یا ریس

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۵۰ گرم
وانیل نصف قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان آماده ‌شدن شیرینی اریس: ۵ ساعت

میزان کالری هر عدد شیرینی اریس: ۲۶۵ کالری

مراحل طرز تهیه شیرینی ریس شیری تبریزی

 

مراحل طرز تهیه شیرینی ریس شیری تبریزی

 

شیرینی اریس شیری از محبوب‌ترین انواع شیرینی ریس یا اریس تبریزی است که ماده اصلی آن را شیر و شکر تشکیل می‌دهند. رنگ این شیرینی سفید است و برای سرو در کنار چای، گزینه مناسبی به حساب می‌آید. برای مشاهده مراحل تهیه شیرینی اریس، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: شیر و شکر را بجوشانید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی اریس شیری، شیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. اگر شیر محلی یا سنتی استفاده می‌کنید، حتما از قبل شیر را به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید تا باکتری‌های مضر آن از بین بروند. بعد از آماده شدن و جوشیدن شیر، شکر را به آن اضافه کنید و اجازه دهید دانه‌های شکر در شیر حل شوند.

برای خرید شیر و شکر، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: مایه شیر و شکر را از روی حرارت بردارید

بعد از اینکه شکر را اضافه کردید، مواد را هم بزنید تا حباب‌ در اطراف و روی شیر ایجاد شود. برای تشخیص زمان مناسب برای خاموش کردن حرارت، چند قطره از شیر را در یک ظرف آب سرد بریزید. اگر شیر در آب سرد جمع شد و حالت مرواریدی پیدا کرد، شعله را خاموش کنید. در غیر این صورت، به هم زدن ادامه دهید.

مرحله سوم: کره و وانیل را اضافه کنید

در این مرحله، بعد از این‌که حرارت را قطع کردید، تا وقتی شیر هنوز داغ است، کره و وانیل را به شیر و شکر اضافه کنید تا کره حل شود. مواد را هم بزنید تا جایی که حالت خمیری پیدا کند.

حتما بخوانید  انواع تنقلات و خوراکی های سنتی عید در شهرهای مختلف

انواع کره و وانیل را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: مایه شیرینی اریس را در سینی بریزید

کف یک سینی را با روغن یا کره، کمی چرب کنید. سپس مایه شیرینی اریس را در آن بریزید و با قاشق، به صورت یکدست پخش کنید. اگر می‌خواهید انواع مغز‌ها، مثل مغز بادام، پسته خرد شده یا گل محمدی خشک را روی شیرینی بریزید، در این مرحله از طرز تهیه شیرینی اریس، اضافه کنید.

در صورت تمایل مغز بادام، مغز گردو و مغز پسته را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله آخر: شیرینی اریس را برش بزنید

سینی حاوی مایه شیرینی ریس را در یخچال بگذارید تا چند ساعت بماند و خودش را بگیرد و سفت شود. سپس با یک چاقی تیز، شیرینی اریس را به صورت لوزی یا مربعی، برش بزنید. برش‌ها را جدا کنید و در ظرف دربسته بریزید و در یخچال نگه‌ دارید یا به صورت تازه در کنار چای سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه اریس شکلاتی

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر کاکائو نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
خلال پسته یا بادام به میزان دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان آماده ‌شدن اریس کاکائویی: ۵ ساعت

مراحل طرز تهیه اریس شکلاتی

 

طرز تهیه اریس شکلاتی یا اریس کاکائویی

 

این روش تهیه اریس کشدار کاکائویی، مثل روش تهیه اریس شیری است، با این تفاوت که به خاطر اضافه کردن پودر کاکائو طعم شکلاتی و رنگ قهوه‌ای دارد. در ادامه جزییات مراحل تهیه اریس شکلاتی را بخوانید.

مرحله اول: مواد شیرینی ریس را بجوشانید

برای طرز تهیه شیرینی اریس شکلاتی، شیر از قبل جوشیده یا شیر پاستوریزه را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید. سپس پودر کاکائو و شکر را به آن اضافه کنید. اجازه دهید مواد شروع به جوشیدن کنند. مواد را هم بزنید تا غلیظ شود و به غلظت فرنی دربیاید.

برای خرید پودر کاکائو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: مواد شیرینی را در سینی بریزید

بعد از اینکه مایه شیرینی اریس شکلاتی، غلیظ شد، اجازه دهید کمی از دما بیفتد. سپس کف یک سینی پلاستیک فریزری بکشید. مایه شیرینی اریس را روی پلاستیک بریزید و خلال پسته یا بادام را به آن اضافه کنید. روی سطح مایه اریس را با قاشق صاف کنید تا یکدست شود.

مرحله سوم: شیرینی اریس کاکائویی را سرو کنید

شیرینی اریس را در یخچال بگذارید تا به مدت ۴ تا ۵ ساعت بماند و سرد شود و خودش را بگیرد. سپس شیرینی ریس از یخچال بیرون بیاورید و آن را به شکل‌های دلخواه برش بزنید و در ظرف سرو بچینید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی نوقا تبریز

حتما بخوانید  طرز تهیه آش شولی یزدی (شولی اسفناج) مرحله به مرحله

شیرینی اریس تسبیحی

 

طرز تهیه اریس تسبیحی

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

اریس تسبیحی را هم می‌توانید به شکل شیری و هم کاکائویی درست کنید. در این روش، به هر یک از روش‌های بالا که مایه شیرینی را آماده کردید، اجازه دهید کمی مواد از دما بیفتد. سپس مایه شیرینی را در یک سینی بریزید و لوله کنید. بعد با چاقو، شیار‌های عمیقی را روی سطح شیرینی ایجاد کنید، طوری که کاملا جدا نشوند. شیرینی را در یخچال قرار دهید تا سفت شوند. شیرینی اریس تسبیحی شما آماده است.

فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی اریس تبریزی

 

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی اریس تبریزی

 

  • برای درست کردن شیرینی اریس، می‌توانید طعم‌های مختلفی را به شیرینی اضافه کنید. استفاده از گلاب، هل، وانیل، دارچین و زنجبیل به مایه شیرینی اریس، اختیاری است.
  • اگر شیرینی اریس زعفرانی می‌خواهید، به جای وانیل یا کاکائو، یک یا ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ به مایه شیرینی اضافه کنید تا رنگ آن زرد شود.
  • در صورتی که حین هم زدن، مواد اولیه شیرینی ته بگیرد، رنگ نهایی شیرینی قهوه‌ای روشن خواهد شد و ممکن است طعم آن به تلخی بزند. پس مراقب باشید که چنین اتفاقی نیفتد. بنابراین حرارت را روی ملایم تنظیم کنید و مدام مواد را هم بزنید.
  • معمولا در طرز تهیه شیرینی اریس، از شکر یا گلوکز استفاده می‌شود. اما تهیه اریس با گلوکز در خانه، کار چندان راحتی نیست و بهتر است در روش خانگی تهیه اریس، از همان شکر استفاده کنید.
  • بهترین ظرف برای درست کردن و جوشاندن مواد شیرینی اریس، ظروف چدن، مسی یا استیل است و بهتر است مواد را با قاشق چوبی هم بزنید.

شیرینی اریس یا ریس چیست؟

اریس یا ریس، یک شیرینی با طعم‌ها و رنگ‌های متفاوت است که بافت و شکلی شبیه «تافی» دارد. این شیرینی معمولا در کنار چای یا دمنوش‌‌های مختلف سرو می‌شود. انواع شیرینی اریس شامل اریس کاکائویی، اریس شیری، اریس کاراملی، اریس شکلاتی، اریس با شیره انگور و … می‌شوند.

مواد اولیه این شیرینی شامل شیر، شکر به‌عنوان مواد اصلی و وانیل، پسته و کاکائو به عنوان مواد افزودنی می‌شود و به خاطر استفاده از شیر در آن، محلی‌ها به شیرینی اریس تبریز «سۆت شیرنی‌سی» هم می‌گویند. البته نوع دیگری از شیرینی اریس وجود دارد که به آن «چوروتمه یا ریس خشک» گفته می‌شود که بافت خشک‌تری دارد.

سوالات متداول

تفاوت شیرینی اریس با چوروتمه چیست؟

تفاوت اصلی چوروتمه با شیرینی ریس در بافت آنها است. چورتمه بافت سفت‌تری دارد، به همین خاطر به آن «ریس خشک» می‌گویند. این شیرینی که بیشتر شبیه تنقلات است، جایگزین مناسبی برای قند بوده و معمولا همراه با چای مصرف می‌شود. انواع شیرینی ریس به علت خشک بودن برای سوغاتی بسیار مناسب هستند. چوروتمه در شکل‌های مربعی و با رنگ‌های قهوه‌ای-شیری تولید می‌شود البته طعم کاکائویی این شیرینی هم وجود دارد که رنگ آن قهوه‌ای تیره است.

ماندگاری شیرینی اریس چقدر است؟

شیرینی اریس را پس از آماده شدن می‌توانید به مدت یک تا دو ماه در ظروف دربسته و یخچال نگهداری کنید.

کالابرگ الکترونیک