طرز تهیه اشکنه گوجه سبز لذیذ بدون گوشت مرحله به مرحله

طرز تهیه اشکنه گوجه سبز لذیذ بدون گوشت مرحله به مرحله


22 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه اشکنه گوجه سبز لذیذ بدون گوشت مرحله به مرحله

اشکنه گوجه سبز در فصل بهار در برخی شهرهای ایران حسابی پرطرفدار است. اگر سوال شما هم این است که با گوجه سبز چی درست کنم در این مقاله از سرویس آشپزی به طرز تهیه اشکنه گوجه سبز، فوت و فن‌های درست کردن و هر چیزی را که باید درباره اشکنه گوجه سبز بدانید، می‌پردازیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

درباره اشکنه گوجه سبز بیشتر بدانید

 

درباره اشکنه گوجه سبز بیشتر بدانید

 

اشکنه گوجه سبز یک غذای سبک فصلی است که معمولا در بهار پخته می‌شود، مگر این‌که در دیگر فصول سال با گوجه سبزهای نگهداری شده در فریزر آن را درست کنید. اشکنه گوجه سبز معمولا به عنوان یک غذای شام یا ناهار ساده تهیه می‌شود که درست کردن آن به زمان کمی نیاز دارد. از طرفی موادی که در طرز تهیه اشکنه گوجه سبز استفاده می‌شود، کاملا ارزان و در دسترس است.

در طرز تهیه اشکنه گوجه سبز از هیچ نوع گوشتی استفاده نمی‌شود و به همین خاطر هم برای گیاهخواران و کسانی که به هر دلیلی محدودیت مصرف گوشت دارند، یک غذای مناسب است. حتما می‌دانید که انواع مختلفی از اشکنه در فرهنگ آشپزی ایرانی وجود دارند که به عنوان یک غذای نونی در سفره ایرانی‌ها جای دارند و به آن‌ها «ترید» هم گفته می‌شود.

تریدها به آبگوشت‌ها یا غذاهای آبکی گفته می‌شود که با نان‌های تکه و خیسانده شده در آب گوشت یا عصاره میوه‌ها و سبزیجات، درست می‌شوند. یا اشکنه کشک که ماده اصلی آن کشک است. اشکنه‌ها قدمت بسیار طولانی دارند و در اصل در دسته سوپ‌ها قرار می‌گیرند. در اشکنه، آرد، سبزی و پیاز داغ اجزای اصلی غذا به حساب می‌آیند و در آخر هم به مواد اشکنه، تخم مرغ، اضافه شده و با دمای بالای غذا پخته می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اشکنه به روش تهرانی و شیرازی

 

طرز تهیه اشکنه گوجه سبز

 

طرز تهیه اشکنه گوجه سبز

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت: ۲۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه اشکنه گوجه سبز (برای ۴ نفر)

 

  • گوجه سبز‌: ۵۰۰ گرم
  • شکر: ۳ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۳ عدد
  • روغن: ۱۵۰ گرم
  • شنبلیله: ۱ قاشق سوپ‌‌خوری
  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • آرد سفید: ۲ قاشق سوپ‌خوری
  • زردچوبه: ۱ قاشق سوپ‌خوری
  • نمک و فلفل: به میزان کافی

 

مراحل تهیه اشکنه گوجه سبز

 

برای درست کردن اشکنه گوجه سبز، قبل از هر چیز، پس از شستن آلوچه یا گوجه سبز باید هسته آن‌ها را بگیرید. سپس گوشت گوجه سبزها را با سبزیجات تفت دهید. بعد از این که دیگر مواد را تفت دادید، مقداری آب اضافه کرده و همه مواد را بپزید. در نهایت هم تخم مرغ را به ترکیب‌تان اضافه کنید. کل روند پختن این غذا، حداکثر نیم ساعت است و بعد می‌توانید اشکنه گوجه سبز را با نان سرو کنید.

حتما بخوانید  6 نوشیدنی خواب‌آور با شیر برای درمان بی‌خوابی که پایه علمی دارند

 

مرحله اول: هسته گوجه سبزها را بگیرید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه اشکنه گوجه سبز، گوجه‌ سبزها را کاملا بشویید و بعد از این که آب خود را از دست دادند، هسته آن‌ها را جدا کنید. می‌توانید آن‌ها را بکوبید تا راحت‌تر هسته‌شان خارج شود ولی آب خارج شده از گوجه سبز‌ها را هم به اشکنه اضافه کنید. گوجه سبزهای هسته گرفته شده را کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: پیاز را با روغن تفت دهید

 

در این مرحله، پوست پیاز را بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. در یک قابلمه کمی روغن یا کره بریزید و روی حرارت قرار دهید. وقتی روغن داغ شد، پیازهای نگینی شده را به روغن اضافه کنید و تفت دهید. اجازه دهید رنگ پیاز طلایی شود. می‌توانید مقداری سیر تازه را هم در آخر با پیازها تفت دهید.

 

مرحله سوم: بقیه مواد اشکنه گوجه سبز را با پیاز اضافه کنید

 

شنبلیله خشک را با مواد تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود ولی زیاد روی حرارت نگه ندارید تا نسوزد. سپس کمی زردچوبه و فلفل سیاه را به مواد بیفزایید. در ادامه، گوجه سبزهایی را که هسته آن‌ها را گرفته بودید، به مواد اضافه کنید و تفت دهید.

 

مرحله چهارم: گوجه سبز را با دیگر مواد بپزید

 

آرد را در کمی آب حل کنید و به گوجه سبزها اضافه کنید. سپس به اندازه ۴ لیوان آب به مواد بیفزایید و حرارت را بالا ببرید تا آب شروع به جوشیدن کند. وقتی آب شروع به قل زدن کرد، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و درب ظرف را بگذارید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا گوجه سبزها کاملا نرم و پخته شوند.

 

مرحله پنجم: تخم مرغ‌ها را به اشکنه گوجه سبز اضافه و آن را سرو کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه اشکنه گوجه سبز، تخم مرغ‌ها را در یک کاسه به صورت جداگانه بشکنید و با چنگال به خوبی هم بزنید تا زرده و سفیده از حالت لختگی خارج شوند. به تدریج و کم کم، تخم مرغ‌های زده شده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. ۵ دقیقه صبر کنید تا تخم مرغ‌ها ببندند و سفت شوند. سپس شعله گاز را خاموش کرده و اشکنه گوجه سبز را با نان سرو کنید.

 

فوت و فن های طرز تهیه اشکنه گوجه سبز

 

فوت و فن های طرز تهیه اشکنه گوجه سبز

 

* برای اینکه بعد از پخت غذا و در هنگام خوردن با مشکل مواجه نشوید، بهتر است هسته گوجه سبزها را جدا کرده و بعد به غذا اضافه کنید.

 

*از گوجه سبزهای سالم و بدون زدگی و کرم خوردگی در طرز تهیه اشکنه گوجه سبز استفاده کنید.

 

*میزان تخم مرغ‌ها را متناسب با تعداد افرادی که غذا را برای آن‌ها درست می‌کنید، در نظر بگیرید. یعنی اگر اشکنه را برای ۵ نفر تهیه می‌کنید، در طرز تهیه اشکنه گوجه سبز، ۵ عدد تخم مرغ به کار ببرید. این قانون برای همه انواع اشکنه‌ها صدق می‌کند.

حتما بخوانید  ۷ روش طرز تهیه چیپس سیب درختی در آفتاب، فر، ایرفرایر، شوفاژ و بخاری و ...

 

*بهتر است شنبلیله را به عنوان سبزی که به غذای شما عطر و طعم فوق‌العاده‌ای می‌دهد، از طرز تهیه اشکنه گوجه سبز حذف نکنید. ولی میزان آن را هم زیاد در نظر نگیرید. چون استفاده بیش از اندازه از شنبلیله باعث تیره شدن و تلخ شدن غذا می‌شود.

 

*اضافه کردن مقداری آرد گندم به طرز تهیه اشکنه گوجه سبز باعث غلظت بیشتر اشکنه می‌شود. می‌توانید به جای آرد گندم از آرد نخودچی هم استفاده کنید.

 

*برای این که آرد در غذا گلوله نشود، قبل از اضافه کردن آن به مواد موجود در طرز تهیه اشکنه گوجه سبز، آن را با مقداری آب (به اندازه نصف لیوان) حل کرده و بعد به غذا اضافه کنید.

 

*اگر گوجه سبزهایی که برای اشکنه کردن انتخاب کرده‌اید، خیلی ترش هستند، می‌توانید از شکر بیشتری در اشکنه استفاده کنید. اضافه کردن میزان شکر کاملا به سلیقه و طبع شما بستگی دارد.

 

*از آن جایی که طبع گوجه سبز سرد و تر است، برای این که میزان سردی غذا کم شده و طبع آن متعادل شود، بهتر است به همراه شنبلیله کمی نعناع خشک هم به مواد اضافه کنید. نعناع به عنوان مصلح گوجه سبز در طب سنتی شناخته می‌شود و خوردن گوجه سبز با نعنا و گلپر توصیه می‌شود.

 

*بهتر است تخم مرغ‌ها را اول جداگانه بزنید و مخلوط کنید، سپس آنها را به اشکنه بیفزایید. در ضمن در هنگام اضافه کردن تخم مرغ‌ها، به یکباره تخم مرغ‌ها را به مواد اضافه نکنید چون باعث گلوله شدن تخم مرغ می‌شود. تخم مرغ باید در همه جای اشکنه پخش شود و رگه‌های آن قابل مشاهده باشد.

 

*اشکنه گوجه سبز یکی از انواع غذای نونی است که با نان لواش، سنگک، نان‌های سنتی و … به همراه سبزی خوردن سرو می‌شود.

 

*اگر برای مصرف گوجه سبز به صورت خام مشکل دارید می‌توانید خورش گوجه سبز، آش گوجه سبز، مربای گوجه سبز و لواشک گوجه سبز را هم امتحان کنید.

 

*از آن جایی که گوجه سبز سرشار از مواد معدنی مغذی و ویتامین‌های مفید برای بدن است، به کار بردن آن در تهیه انواع غذاها یا مصرف آن با نمک، دلال یا نمک سبز و سرو گوجه سبز با نعناع و گل پر می‌تواند به سلامت بدن کمک کند.

 

سوالات متداول

 

چه کار کنیم که اشکنه گوجه سبز غلیظ شود؟

 

برای غلیظ شدن اشکنه، به مواد اشکنه، مقداری آرد گندم یا آرد نخودچی اضافه کنید. می‌توانید آرد را با پیاز تفت دهید یا به صورت جداگانه با آب حل کنید و سپس به دیگر مواد بیفزایید.

 

سبزی مخصوص اشکنه گوجه سبز چیست؟

 

معمولا از شنبلیله در اشکنه گوجه سبز استفاده می‌شود ولی برای از بین بردن طبع سرد گوجه سبز، می‌توانید همراه با شنبلیله کمی نعناع یا پونه را هم با پیاز سرخ کرده و به مواد اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک