۲ طرز تهیه مربای گوجه سبز (مربا آلوچه) با هسته و بدون هسته

۲ طرز تهیه مربای گوجه سبز (مربا آلوچه) با هسته و بدون هسته


22 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه مربای گوجه سبز (مربا آلوچه) با هسته و بدون هسته

مربای گوجه سبز یا به قول بعضی‌ها مربای آلوچه یکی از خوشمزه‌ترین  انواع مربای خانگی است که طعم بسیار متفاوت و جذاب‌تری نسبت به سایر مرباها دارد. اگر تا به حال طعم مربا آلوچه خانگی را نچشیده‌اید، پیشنهاد می‌شود برای یک بار هم که شده طرز تهیه این خوراکی خوشمزه با گوجه سبز را امتحان کنید و مطمئن باشید که با اولین قاشق از این مربا عاشق طعم ملس و جذاب آن خواهید شد. اما طرز تهیه مربای گوجه سبز چگونه است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید با طرز تهیه مربای آلوچه خانگی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مربا گوجه سبز بسیار ساده و خوشمزه خانگی پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

طرز تهیه مربای گوجه سبز

 

طرز تهیه مربای گوجه سبز

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه
کالری در هر ۱۰۰ گرم مربای گوجه سبز: ۲۰۱ کالری

 

مواد لازم برای تهیه مربای گوجه سبز

 

  • گوجه سبز: ۱/۵ کیلوگرم
  • شکر: ۱/۵ کیلوگرم
  • آب: ۲/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
  • عرق هل (اختیاری): ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه مربای آلوچه خانگی

 

مراحل طرز تهیه مربای آلوچه خانگی

 

امتحان کردن طعم‌های جدید و آماده کردن انواع مربای خانگی برای منوی صبحانه می‌تواند لذت خوردن این وعده غذایی را برای شما دلچسب‌تر کند. اکثر بچه‌ها و نوجوانان علاقه زیادی به گوجه سبز دارند به همین دلیل درست کردن مربای گوجه سبز خانگی موجب می‌شود تا صبحانه را با اشتها و علاقه بیشتری میل کنند.

اما طرز تهیه مربای آلوچه خانگی چگونه است و برای درست کردن این مربای جذاب به چه مواد اولیه‌ای احتیاج داریم؟ در ادامه می‌توانید با مراحل و جزئیات طرز تهیه مربای گوجه سبز خانگی آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ شستن و خشک کردن گوجه سبزها

 

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای آلوچه خانگی باید شاخ و برگ‌های آلوچه یا گوجه سبز را جدا کنید و آن‌ها را با آب فراوان بشویید. سپس آن‌ها را داخل آبکش قرار دهید تا خشک شوند.

 

مرحله دوم؛ جوشاندن گوجه سبزها برای مربا

 

بعد از این که همه گوجه سبزها را شستید و خشک کردید، در این مرحله از طرز تهیه مربای گوجه سبز باید آن‌ها را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و با مقداری آب روی شعله متوسط قرار دهید. اجازه دهید گوجه سبزها به خوبی بپزند و نرم شوند.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن شکر به مربای گوجه سبز

 

اضافه کردن شکر به مربای آلوچه

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای گوجه سبز خانگی بعد از این که گوجه سبزها برای ۱۵ دقیقه جوشیدند و رنگ آن‌ها تغییر کرد، می‌توانید شکر را به مربا اضافه کنید. توجه داشته باشید که بعد از اضافه کردن شکر نباید مربا را هم بزنید و شکر باید به آرامی در مربا حل شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی موزی خانگی به ۴ روش مختلف

 

مرحله چهارم؛ قوام آمدن مربای گوجه سبز

 

در چهارمین مرحله از طرز تهیه مربای گوجه سبز خوشمزه خانگی کمی صبر کنید تا شکر در آب حل شود. زمانی که شکر حل شد شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید مربای شما غلیظ شود و به اصطلاح قوام بیاید.

تقریباً ۳۵ دقیقه طول می‌کشد تا مربای گوجه سبز به غلظت مورد نظر برسد. در این مرحله باید کف اضافی روی مربا را جمع کنید.

 

مرحله پنجم؛ اضافه کردن گلاب و هل به مربای گوجه سبز

 

بعد از این که مربای آلوچه شما به غلظت مناسب رسید، عرق گلاب و عرق هل یا دانه هل را به مربا اضافه کنید. اجازه دهید مربا با شعله ملایم کمی بجوشد و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

 

مرحله ششم؛ نگهداری مربای گوجه سبز

 

بعد از آماده شدن مربا آلوچه خانگی باید چند ساعت صبر کنید تا مربا به طور کامل خنک شود. سپس می‌توانید یک ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک را انتخاب کنید و مربا را داخل آن بریزید و در یخچال قرار دهید.

 

طرز تهیه مربای گوجه سبز بدون هسته

 

طرز تهیه مربای گوجه سبز بدون هسته

 

طریقه درست کردن مربای گوجه سبز بدون هسته بسیار راحت است. برای تهیه مربای گوجه سبز بدون هسته باید ابتدا گوجه سبزها را بشویید. سپس با کمک یک چاقوی تیز گوجه سبزها را از وسط نصف کنید. مقداری آب داخل قابلمه بریزید و گوجه سبزها را به قابلمه اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که گوجه سبز شما برای چند دقیقه جوشید می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. کمی صبر کنید تا ترکیب آب و گوجه سبز خنک شود.

سپس یک دستکش به دست کنید و هسته‌ها را جدا نمایید. بعد از اتمام کار می‌توانید گوجه سبزها را داخل قابلمه بریزید و دوباره روی شعله گاز قرار دهید. بعد از جوش آمدن گوجه سبز می‌توانید شکر را به آن اضافه کنید و سپس حرارت را کم کرده و اجازه دهید تا مربا به قوام مورد نظر برسد.

روش بعدی برای برداشتن هسته گوجه سبز این است که از ابتدا گوجه سبزها را با چاقو خرد کنید و هسته آن را جدا نمایید و بعد مربا را آماده کنید.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربای گوجه سبز

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربای گوجه سبز

 

*در طرز تهیه مربا آلوچه خانگی می‌توانید به جای عرق هل از چند دانه هل استفاده کنید.

*برای معطر شدن مربا آلوچه می‌توانید کمی وانیل یا پودر گل محمدی به مربا اضافه کنید.

*در طرز تهیه مربای گوجه سبز خوشمزه خانگی برای این که مطمئن شوید مربای شما به غلظت مناسب رسیده یا خیر مقداری از مربا را داخل یک نعلبکی آب سرد بریزید. اگر مربا حالت ژله‌ای به خود گرفت یعنی آماده شده است.

*روش بعدی برای تست شهد مربا این است که کمی از شهد را داخل کاسه بریزید و صبر کنید تا سرد شود. سپس غلظت شهد را بررسی کنید. اگر غلظت شهد مربا مثل عسل بود یعنی شهد شما آماده است، در غیر این صورت بهتر است باز هم شهد را بجوشانید تا غلیظ شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه بامیه بدون تخم مرغ (بامیه عسلی) به روش قنادی

*در صورتی که دوست دارید طعم مربای گوجه سبز شما ملس باشد، می‌توانید از مقدار شکر کمتری برای تهیه مربا استفاده کنید.

*برای تهیه مربای گوجه سبز خانگی بهتر است از پودر هل استفاده نکنید، زیرا پودر هل موجب تیره شدن رنگ مربا می‌شود.

*معمولاً ظاهر مربای گوجه سبزی زمانی که به صورت درسته و با هسته تهیه شود، جذاب‌تر است. از همین رو پیشنهاد می‌شود برای درست کردن یک مربای گوجه سبز مجلسی، هسته آن را جدا نکنید.

*برای استریل کردن شیشه مربا و جلوگیری از کپک زدن آن می‌توانید شیشه‌های مربا را داخل یک قابلمه قرار دهید و داخل قابلمه را از آب پر کنید. سپس شعله گاز را روشن کنید و اجازه دهید آب داخل قابلمه به جوش بیاید. برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا شیشه مربا داخل آب جوش بماند و بعد آن را از قابلمه خارج نمایید. شیشه را وارونه روی میز قرار دهید تا درب آن استریل شود. سپس می‌توانید شیشه مربا را در مکانی خشک و خنک بگذارید.

*برای درست کردن مارمالاد گوجه سبز می‌توانید هسته گوجه سبزهای پخته شده را جدا کنید. سپس آن‌ها را داخل مخلوط کن بریزید و یا با استفاده از گوشت کوب برقی له کنید. گوجه سبز میکس شده را داخل قابلمه بریزید و بعد از این که دوباره به جوش آمد شکر را اضافه کنید.

*در زمان درست کردن مربا گوجه سبز به هیچ عنوان درب قابلمه را روی آن قرار ندهید. این کار موجب کدر شدن رنگ مربا می‌شود.

*توجه داشته باشید که شهد مربا باید به غلظت مناسب برسد تا مربای شما شکرک نزند.

*در صورتی که مربای گوجه سبز شکرک زد می‌توانید مقداری آب جوش و یک قاشق غذاخوری آب لیمو به مربا اضافه کنید و آن را برای چند دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید تا شکرک مربا برطرف شود.

*برای طرز تهیه شربت گوجه سبز باید گوجه سبزها را همراه با آب بجوشانید و سپس هسته گوجه سبزها را جدا نموده و بقیه آن را میکس کنید و از صافی رد کنید. سپس می‌توانید شکر را به قابلمه اضافه نمایید و بعد از غلیظ شدن شربت آن را همراه با آب ترکیب نموده و میل کنید.

*بهترین روش‌های سرو کردن گوجه علاوه بر درست کردن مربای گوجه سبز، خوردن گوجه سبز با نعناع و گلپر، سرو گوجه سبز با دلال یا نمک سبز، درست کردن هلی کتنی شمالی یا تهیه لواشک گوجه سبز و اشکنه گوجه سبز است.

 

*خوردن گوجه سبز در بارداری به صورت مربای گوجه سبز یا انواع سرو گوجه سبز برای سلامت مادر و جنین مفید است. البته مراقب قند مربا باشید.

 

سوالات متداول

 

مواد لازم در طرز تهیه مربای گوجه سبز چیست؟

 

برای تهیه مربای گوجه سبز خانگی شما تنها به مقداری گوجه سبز، آب، شکر، گلاب و عرق هل یا دانه هل نیاز دارید.

 

طرز تهیه مربای آلوچه خانگی بدون هسته چگونه است؟

 

در طرز تهیه مربای گوجه سبز بدون هسته می‌توانید هسته گوجه سبزها را از ابتدا یا بعد از پختن آن‌ها جدا نمایید.

 

 

کالابرگ الکترونیک