طرز تهیه ادویه مخصوص فلافل | ترکیبات دقیق ادویه فلافل بازاری

طرز تهیه ادویه مخصوص فلافل | ترکیبات دقیق ادویه فلافل بازاری


17 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ادویه فلافل آبادانی و جنوبی

ترکیب ادویه اصلی فلافل شامل چه چیزهایی است؟ در میان انواع فست فودها، فلافل جنوبی یا آبادانی، محبوبیت زیادی دارد. اصالت فلافل به لبنان برمی‌گردد ولی فلافل‌های اهواز، آبادان و شهرهای جنوبی مثل بندرعباس و بوشهر، طعم فوق‌العاده‌ای دارند. این طعم به خاطر استفاده از ادویه مخصوص فلافل در مواد آن است. شما هم می‌توانید ادویه فلافل بندری و آبادانی را خودتان در خانه درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ادویه فلافل بندری را به شما آموزش می‌دهیم.

ادویه فلافل آبادانی و جنوبی چیست؟

ادویه فلافل آبادانی و جنوبی چیست؟
انواع ادویه برای طعم‌دار کردن غذاها و خوراکی‌ها به کار می‌روند و البته هر یک از آن‌ها خواصی هم برای سلامتی دارند. ترکیب ادویه فلافل عربی، فلافل جنوبی و فلافل بندری از این قرار است:

پودر انبه

«پودر انبه» جزو ادویه‌هایی است که به ندرت برای طعم‌ دادن به غذاهای عادی استفاده می‌شود چون کمتر کسی درباره اعجاز این ادویه روی غذا خبر دارد. پودر انبه از خشک کردن ورقه‌های انبه و پودر کردن آنها، به دست می‌آید و می‌تواند علاوه بر طعم دلپذیر، بافت نرم و عطر جذابی هم به فلافل بدهد. این ادویه طبع گرم دارد و می‌تواند به هضم بهتر فلافل کمک کند. از پودر انبه برای درست کردن سس انبه مخصوص فلافل هم استفاده می‌شود.

فلفل سیاه

پودر فلفل سیاه، تقریبا پای ثابت طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌های غذا است و می‌تواند به تندتر کردن طعم فلافل هم کمک کند. البته میزان تندی فلفل سیاه، به اندازه فلفل قرمز نیست اما عطر آن بیشتر است و اگر با فلفل قرمز مخلوط شود، ترکیب بسیار جذابی را به وجود می‌آورد و طعم غذا را دگرگون می‌کند. فلفل سیاه هم به عنوان ادویه فلافل عربی و جنوبی برای طعم و عطر بیشتر به کار می‌رود.

برای خرید فلفل سیاه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

پودر زیره سیاه یا سبز

زیره سبز در ادویه فلافل

هم زیره سبز و هم زیره سیاه، عطر فوق‌العاده‌ای دارند اما دلیل وجود پودر زیره در ادویه فلافل، فقط این نیست، زیره خاصیت بادشکن و رفع نفخ معده را دارد. از آنجایی که نخود، به عنوان ماده اصلی فلافل، از حبوبات نفاخ است، زیره علاوه بر طعم و عطر، می‌تواند نفخ فلافل را هم بگیرد.

زیره را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

پودر زردچوبه

«زردچوبه» به صورت پودر شده ادویه دیگری است که در طرز تهیه فلافل نخود یا فلافل با لپه و سایر انواع فلافل استفاده می‌شود. این ادویه هم مثل فلفل سیاه، بسیار پرکاربرد است و بیشتر از عطر و طعم جذابی که دارد، به خاطر رنگ دادن به فلفل استفاده می‌شود. با اضافه کردن زردچوبه به فلافل، بعد از سرخ شدن فلافل‌ها، رنگ جذاب‌تری می‌گیرند.

حتما بخوانید  غذاهای انگشتی برای بچه ها | ۲۲ غذای انگشتی مناسب کودکان

پودر زردچوبه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

پودر سیر

غذای جنوبی بدون طعم و عطر سیر، لطف چندانی ندارد. تقریبا در همه غذاهای جنوبی، سیر یا پودر سیر (طرز تهیه پودر سیر) برای طعم دادن به غذا استفاده می‌شود. اما به عنوان ادویه فلافل اهوازی، پودر سیر می‌تواند طعم خام نخود را بگیرد.

برای خرید پودر سیر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

پودر پیاز

پودر پیاز در فلافل، در صورتی استفاده می‌شود که از پیاز خام رنده شده استفاده نشود. البته می‌توانید هر دو را هم به کار ببرید تا طعم پیاز فلافل، غلیظ‌تر و قوی‌تر شود.

پودر پیاز را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پودر پیاز در خانه

جوز هندی

جزو هندی جزو ادویه‌های فلافل است

«جوز هندی» جزو ادویه‌های فلافل است که باید کاملا آسیاب شده و الک شود. سپس مقدار کمی از آن را به مایه فلافل اضافه کنید.

پودر زنجبیل

«پودر زنجبیل» هم جزو ادویه‌های تند است ولی ته مزه شیرین هم دارد و همین طعم، آن را خاص می‌کند. از آن جایی که در ادویه فلافل، از ادویه‌های تند دیگر هم استفاده می‌شود، پس مراقب نسبت‌های اضافه کردن پودر زنجبیل باشید چون حتی ممکن است باعث تلخ شدن فلافل شود.

پودر زنجبیل را به روش‌های اینترنتی و حضوری می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

پودر تخم گشنیز

یکی از ادویه‌ها با طعم گرم، «پودر تخم گشنیز» است که عطر بسیار خوبی دارد و به عنوانی یکی از اجزای اصلی ادویه در فلافل‌های اصل از آن استفاده می‌شود.

بیکینگ پودر

هر چند «بیکینگ پودر» در دسته ادویه‌های غذا قرار نمی‌گیرد ولی جزو جدا نشدنی فلافل‌های اصل است. با بیکینگ پودر، فلافل بافت پوک و ترد می‌گیرد و باعث ور آمدن مواد فلافل می‌شود. دقت کنید که نباید بیکینگ پودر را با جوش شیرین، جایگزین کنید. هر چند هر دو خاصیت تردکنندگی دارند ولی جوش شیرین در غذا به سلامت بدن آسیب می‌زند.

بیکینگ پودر را به روش‌های اینترنتی و حضوری می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

پودر جعفری خشک

جعفری خشک و پودر شده طعم خاصی به فلافل می‌دهد

جعفری خشک و پودر شده هم طعم خاصی به فلافل می‌دهد. فارغ از این که از خواص جعفری این است که جزو سبزی‌های خون‌‌ساز و مفید برای سلامتی است ولی افزودن آن به فلافل می‌تواند عطر و طعم دلپذیری به آن بدهد.

پودر نعناع خشک

در کنار سایر ادویه‌ها و جعفری خشک، برخی افراد، نعناع خشک و پودر شده را هم به ترکیب ادویه مخصوص فلافل اضافه می‌کنند البته کاملا سلیقه‌ای است و می‌توانید آن را حذف کنید.

برای خرید نعناع خشک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

آبلیمو

«آبلیمو» جزو ادویه‌های فلافل نیست ولی به عنوان چاشنی، می‌توانید کمی آبلیمو هم به مایه فلافل اضافه کنید تا طعم آن لذیذتر شود. آبلیمو همچنین بافت فلافل را نرم‌تر می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کمپوت خرمالو + فوت و فن های کپک و شکرک نزدن

آبلیموی باکیفیت و تازه را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه ادویه فلافل جنوبی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر انبه ۱ قاشق غذاخوری
پودر فلفل سیاه ۱ قاشق غذاخوری
پودر زیره سیاه ۱ قاشق غذاخوری
پودر زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل ۱ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
پودر سیر ۲ قاشق غذاخوری
پودر پیاز ۲ قاشق غذاخوری
پودر جعفری خشک ۲ قاشق غذاخوری
پودر نعناع خشک نصف قاشق غذاخوری
پودر تخم گشنیز نصف قاشق غذاخوری
پودر جوز هندی نوک قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ادویه فلافل و روش نگهداری آن

طرز تهیه ادویه فلافل آبادانی و جنوبی

برای درست کردن ادویه فلافل عربی، می‌توانید برخی از مواد مثل جعفری، نعناع و انبه را خودتان به صورت تازه بخرید و خشک کنید. سپس آن‌ها را آسیاب کرده و الک کنید. همه ادویه‌ها را با نسبت‌هایی که گفته شد (پودر زردچوبه، فلفل سیاه، زنجبیل، پودر سیر، پودر پیاز، پودر انبه، نعناع و جعفری خشک و آسیاب شده، بیکینگ پودر، جوز هندی و پودر زیره سیاه) را در یک کاسه با هم مخلوط کرده و وقتی یکدست شدند، آن‌ها را در بطری شیشه‌ای در بسته بریزید و در کابینت یا جای خشک و خنک و دور از نور خورشید قرار دهید.

روش دیگر تهیه ادویه فلافل خانگی

برای طرز تهیه ادویه فلافل خانگی، دستتان باز است که مقدار مواد ادویه را به ذائقه خود، کمتر یا زیادتر در نظر بگیرید یا برخی مواد آن مثل جوز هندی، نعناع خشک یا پودر تخم گشنیز را از آن حذف کنید. کافی است ادویه‌های پودر شده را با هم ترکیب و یکدست کنید. سپس آن را در مایه فلافل خود به کار ببرید.

نکات طرز تهیه ادویه فلافل

نکات طرز تهیه ادویه فلافل

  • برای درست کردن ادویه مخصوص فلافل اگر می‌خواهید بالاترین کیفیت و عطر و طعم را داشته باشد، بهتر است خودتان مواد را تهیه کرده و در خانه آسیاب یا خشک کنید.
  • این ادویه را تا ۶ ماه، بدون تغییر طعم، برای مزه‌دار کردن فلافل می‌توانید استفاده کنید.
  • ادویه را در جای خشک و بدون نور و گرما قرار دهید تا در مجاورت نور خورشید نباشد. چون نور و گرما، رنگ و عطر ادویه را از بین می‌برد.
  • بهتر است از ظرف‌های شیشه‌ای و درب‌دار برای نگهداری ادویه استفاده کنید که ترجیحا رنگ تیره‌ای داشته باشند.

سوالات متداول

بهترین ادویه فلافل چیست؟

بهترین ادویه فلافل همان ادویه فلافل جنوبی یا اهوازی است که با ترکیب پودر زردچوبه، فلفل سیاه، زنجبیل، پودر سیر، پودر پیاز، پودر انبه، نعناع و جعفری خشک و آسیاب شده، بیکینگ پودر، جوز هندی و پودر زیره سیاه به نسبت‌های ثابت که در دستور بالا آورده شد، درست می‌شود.

ادویه خانگی فلافل چه فرقی با ادویه بازاری فلافل دارد؟

در طرز تهیه ادویه فلافل خانگی، دستتان باز است تا سلیقه و طبع خودتان را هم دخیل کنید و میزان مواد در ترکیب ادویه را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید یا برخی ادویه‌ها را اضافه یا کم کنید.

 

کالابرگ الکترونیک