۲ طرز تهیه فلافل لپه ترد و خوشمزه به روشی آسان مرحله به مرحله

۲ طرز تهیه فلافل لپه ترد و خوشمزه به روشی آسان مرحله به مرحله


18 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه فلافل لپه ترد و خوشمزه به روشی آسان مرحله به مرحله

فلافل لپه یک روش متفاوت برای پخت فلافل است که برای تهیه آن برخلاف انواع دیگر فلافل‌ عربی و لبنانی که با نخود یا باقلا درست می‌شوند، از لپه استفاده می‌شود. طعم این فلافل بازاری بسیار خوشمزه است و برای افرادی که به نخود دسترسی ندارند و یا به هر دلیلی دوست ندارند از نخود استفاده کنند، گزینه مناسبی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه فلافل لپه به ۲ روش ساده و با سیب زمینی و همه فوت و فن‌های تهیه این فلافل ترد و خوشمزه آشنا شوید.

 

مواد لازم برای تهیه فلافل لپه (روش اول)

 

مواد لازم برای تهیه فلافل لپه

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لپه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گشنیز ساطوری خرد شده نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
فلفل قرمز ۱ عدد
نمک به مقدار لازم
پودر زنجبیل ۲ قاشق چای‌خوری
سیر ۲ تا ۳ حبه
پیاز متوسط ۱ عدد
زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت فلافل لپه: ۱۵ دقیقه

میزان کالری هر عدد فلافل با وزن ۱۷ گرم: ۵۸ کالری

مراحل طرز تهیه فلافل لپه

 

مراحل طرز تهیه فلافل لپه

 

اگر با خودتان فکر می‌کنید که با لپه چی میشه درست کرد که هم متفاوت باشه و هم جدید و خوشمزه، پیشنهاد ما فلافل لپه است. روش درست کردن فلافل با لپه شباهت زیادی به طرز تهیه فلافل نخود دارد. مراحل طرز تهیه فلافل لپه را دنبال کنید.

مرحله اول؛ خیساندن لپه‌ها

در اولین مرحله از طرز تهیه فلافل با لپه باید لپه‌ها را بشویید و از شب قبل در آب بخیسانید. این کار موجب می‌شود لپه‌ها راحت‌تر بپزند و نفخ آن‌ها نیز گرفته شود.

در صورت تمایل برای خرید لپه به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید همین حالا اقدام کنید.

مرحله دوم؛ خرد کردن سبزیجات فلافل

در این مرحله از درست کردن فلافل لپه خانگی باید گشنیزها را بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. بعد از خشک شدن گشنیز آن را ریز و ساطوری خرد کنید. سپس پیاز و فلفل قرمز را هم به صورت خیلی ریز خرد کنید.

مرحله سوم، میکس کردن مواد فلافل لپه

در این مرحله باید گشنیز خرد شده، پیاز، سیر، فلفل قرمز، لپه، زنجبیل، زردچوبه و نمک را در غذاساز یا میکسر بریزید و خوب با هم ترکیب کنید. مواد را آنقدر هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کنند.

حتما بخوانید  این ۳۱ ماده غذایی را هرگز نباید فریز کنید چون فاسد می شوند

در صورت تمایل می‌توانید زنجبیل، زردچوبه و نمک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ استراحت دادن مایه فلافل لپه

بعد از آماده شدن مایه فلافل باید آن را در یک ظرف دربسته بریزید و برای حدود ۳ ساعت در یخچال قرار دهید تا کامل خودش را بگیرد. اگر زمان کافی ندارید، می‌توانید مواد فلافل را تنها نیم ساعت در یخچال بگذارید.

مرحله آخر؛ سرخ کردن فلافل لپه

 

سرخ کردن فلافل با لپه

 

در این مرحله از درست کردن فلافل لپه باید مایه فلافل را از یخچال بیرون بیاورید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود (مقدار روغن کم نباشد، چون در این صورت فلافل روغن زیادی به خود جذب می‌کند، فلافل‌ها باید در روغن غوطه‌ور باشند).

سپس برای هر فلافل به اندازه یک نارنگی از مایه فلافل بردارید، با دست گرد کنید و داخل روغن قرار دهید تا کاملا سرخ شود. برای این‌که روغن اضافی فلافل گرفته شود آن‌ها را روی دستمال حوله‌ای تمیز یا در صافی قرار دهید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع روغن مایع از جمله روغن سرخ کردنی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه فلافل لپه (روش دوم)

 

مواد لازم برای تهیه فلافل لپه و سیب زمینی

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لپه ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر نصف قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
آرد سوخاری به مقدار لازم
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد متوسط
ادویه فلافل به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه فلافل لپه با سیب‌زمینی

 

مراحل طرز تهیه فلافل لپه با سیب‌زمینی

 

اضافه کردن سیب زمینی به فلافل طعم فوق العاده‌ای می‌بخشد. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه فلافل لپه با سیب‌زمینی آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن لپه

در اولین مرحله از درست کردن فلافل لپه باید همانند روش قبل لپه‌ها را بشویید و برای یک شب در آب بخیسانید. سپس لپه‌ها را آبکش کنید و اجازه دهید آب اضافی خارج شود.

مرحله دوم؛ چرخ کردن مواد فلافل

در این مرحله از دستور تهیه فلافل با لپه، لپه خام را یک بار به تنهایی با چرخ‌گوشت چرخ کنید. سپس در دور دوم لپه را همراه با پیاز و سیب‌زمینی چرخ کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن مایه فلافل

بعد از چرخ کردن مواد فلافل باید آرد سفید، ادویه‌ها و آرد سوخاری، مقدار کمی آب و بیکینگ پودر اضافه کنید و مواد را خوب ورز دهید تا با هم ترکیب شوند. سپس مایه فلافل را برای حدود ۱۵ دقیقه در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

برای تهیه آرد، فلفل سیاه، فلفل قرمز و آرد سوخاری به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش انجام دهید.

مرحله چهارم؛ سرخ کردن فلافل لپه در روغن

بعد از اینکه مایه فلافل به طور کامل آماده شد، باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود. حالا با قالب فلافل یا با دست فلافل‌ها را به صورت گرد و کوچک درست کنید و با شعله ملایم در روغن داغ و فراوان سرخ کنید.

حتما بخوانید  4 مدل طرز تهیه شیر موز بستنی ساده، شکلاتی و رژیمی کافی شاپی

مرحله آخر؛ سرو کردن فلافل لپه

فلافل لپه طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد و باید با چاشنی‌های مخصوصی سرو شود. برای درست کردن ساندویچ فلافل لپه می‌توانید از نان باگت یا نان پیتا استفاده کنید. در کنار فلافل حتما از ترشی بندری یا لیته تند، پیاز و گوجه‌فرنگی خرد شده، خیار شور و انواع سس نیز می‌توانید استفاده کنید. طرز تهیه سس فلافل را بلد هستید؟

در صورت تمایل می‌توانید انواع ترشی، خیارشور، نان باگت، نان پیتا و انواع سس را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فلافل لپه

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فلافل لپه

 

  • برای درست کردن فلافل لپه می‌توانید از قالب فلافل استفاده کنید.
  • طعم فلافل باید کمی تند باشد، بنابراین می‌توانید بنا به ذائقه خودتان برای تند کردن فلافل از فلفل سیاه یا کمی فلفل قرمز استفاده کنید.
  • برای خوش طعم شدن فلافل لپه می‌توانید مقداری ادویه کاری به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید ادویه کاری را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • اگر زمان کافی برای خیساندن لپه ندارید، می‌توانید لپه‌ها را به جای یک شب، برای ۲ ساعت بخیسانید.
  • در طرز تهیه فلافل لپه به‌هیچ‌عنوان پیاز را رنده نکنید و حتما از پیاز ریز و ساطوری خرد شده یا میکس شده با سایر مواد استفاده کنید. رنده کردن پیاز موجب آب انداختن آن و شل شدن مایه فلافل می‌شود.
  • اضافه کردن مقداری پودر سوخاری به فلافل موجب می‌شود تا بافت فلافل شما تردتر و منسجم‌تر شود.
  • در طرز تهیه فلافل ترد و پفکی با لپه باید هر طرف فلافل‌ها را حدود ۵ تا ۷ دقیقه در روغن سرخ کنید تا طلایی و مغزپخت شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید مایه فلافل را به مقدار بیشتر درست کنید، آن را در کیسه زیپ‌دار بریزید، فریز کنید و هر وقت دوست داشتید سرخ کنید.
  • اگر به زنجبیل تازه دسترسی دارید، بهتر است به جای پودر زنجبیل از مقداری زنجبیل تازه استفاده کنید.
  • فلافل با لپه غذایی است که بیشتر در جنوب هند تهیه می‌شود و برای گیاهخواران گزینه مناسبی است.
  • در زمان سرخ کردن فلافل حتما شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید تا به خوبی سرخ شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید به جای سیر تازه از پودر سیر نیز در فلافل لپه استفاده کنید. پودر سیر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

سوالات متداول

اگر مایه فلافل شل شد چکار کنیم؟

در صورتی که مایه فلافل شما شل شد، می‌توانید مقداری آرد نخودچی به آن اضافه کنید تا مشکل برطرف شود.

غلظت مایه فلافل لپه باید چگونه باشد؟

مایه فلافل لپه باید غلیظ و سفت باشد. معمولا رنده کردن پیاز و خشک نکردن سبزیجات قبل از میکس کردن آن‌ها موجب شل شدن مایه فلافل لپه و سایر انواع فلافل می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک