طرز تهیه ۵ صبحانه فرانسوی خوشمزه و آسان

طرز تهیه ۵ صبحانه فرانسوی خوشمزه و آسان


12 دی 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
صبحانه فرانسوی
فهرست محتوا پنهان

منوی صبحانه فرانسوی معمولا ساده است. شاید جالب باشد بدانید که فرانسوی‌ها به طور کلی به غذایی که می‌خورند اهمیت زیادی می‌دهند و اگر این غذا، مربوط به بشقاب صبحانه باشد، اهمیتش بیشتر هم می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به دستور طرز تهیه ۵ مدل صبحانه فرانسوی و ویژگی‌های این صبحانه‌ های فرانسوی می‌پردازیم.

 

 

ویژگی‌های اصلی صبحانه فرانسوی چیست؟

 

ویژگی‌های اصلی صبحانه فرانسوی چیست؟

 

فرانسوی‌ها به صبحانه خود اهمیت زیادی می‌دهند و بین غذاهایی که برای بشقاب صبحانه فرانسوی در نظر می‌گیرند، خبری از مواد غذایی پرکالری نیست. فرانسوی‌ها برای انتخاب صبحانه‌شان تا حد ممکن محافظه‌کارانه عمل می‌کنند. کروسان‌های ترد، انواع مربا، تارتین، ماست، چای، شکلات داغ و قهوه از محبوب‌ترین انواع صبحانه فرانسوی هستند.

 

اما معمولا قهوه اسپرسو در منو صبحانه فرانسوی جایی ندارد و نوشیدن آن در طول روز انجام می‌شود. نوشیدنی‌ها هم عموما در فنجان‌های بزرگ و با رنگ سفید سرو می‌شوند. در کنار موارد بالا، در برخی از شهرهای فرانسه برای صبحانه انواع پای، ژامبون، پنیر خامه‌ای، سالاد سبزیجات و میوه، تکه‌های سیب‌زمینی پخته سرو می‌شوند.

 

 

۱- تارتین مخصوص صبحانه فرانسوی

 

تارتین مخصوص صبحانه فرانسوی

 

مواد لازم برای تهیه تارتین فرانسوی

 

نان سبوس دار: ۴ تکه
سیر: ۲ حبه درسته
گوجه فرنگی: ۱ عدد
خیار: ۱/۲ کامل
سس خردل: ۲ قاشق غذاخوری
شوید: ۲ قاشق خرد و ساطوری شده
روغن زیتون: به میزان دلخواه
فلفل سیاه و نمک دریایی: به میزان دلخواه

 

 

مراحل طرز تهیه تارتین فرانسوی

 

در اولین مرحله از طرز تهیه صبحانه فرانسوی تارتین، نان‌های سبوس‌دار را تست کنید. حبه‌های سیر را له کنید و روی نان‌های تست بمالید. خردل را روی سیرها بمالید تا به صورت یکدست پخش شوند. سپس گوجه فرنگی و خیار را به صورت لایه‌لایه برش بزنید و روی سس خردل بچینید.

 

شوید خرد شده را روی خیار و گوجه فرنگی بپاشید. بعد از این‌که هر ۴ تارتین را به همین شیوه درست کردید، روی هر کدام را کمی روغن زیتون، نمک و فلفل بپاشید و آن را سرو کنید.

 

 

۲- طرز تهیه رولت فرانسوی برای صبحانه

 

طرز تهیه رولت فرانسوی برای صبحانه

 

این رولت صبحانه با نان تست درست می‌شود و داخل نان با مخلوطی از مواد خوشمزه مثل پنیر، مربا، میوه، کره و … پر می‌شود. برای تهیه رولت صبحانه فرانسوی به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارید. ۱۵ دقیقه از این زمان را باید به آماده‌سازی مواد اختصاص دهید و ۵ دقیقه دیگر را به پختن آن. البته رولت فرانسوی را می‌توانید علاوه بر صبحانه به عنوان یک میان‌وعده یا پیش‌غذا هم استفاده کنید.

 

 

مواد لازم برای طرز تهیه رولت فرانسوی

 

حتما بخوانید  طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ و فوت و فن های آن

نان تست یا نان ساندویچ: ۲ تا ۴ عدد (به میزان دلخواه)
تخم مرغ: ۲ عدد
شیر: ۳ قاشق غذاخوری
شکر: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
کره: ۲۰۰ گرم
آرد سوخاری: ۱ قاشق غذاخوری

 

 

مواد لازم برای پر کردن رولت

 

پنیر خامه‌ای: ۱ قاشق غذاخوری
مربا با طعم دلخواه: ۱ قاشق غذاخوری
سیب: ‍۱ عدد خرد شده
کره بادام زمینی: ۱ قاشق غذاخوری
موز: ۱/۲ حلقه حلقه شده

 

 

مراحل طرز تهیه رولت فرانسوی مخصوص صبحانه

 

مرحله اول: نان تست را با وردنه نازک کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه این صبحانه فرانسوی اطراف و گوشه‌های نان‌‌های تست را برش بزنید و آن‌ها را به شکل مربع درآورید. اگر نان تست شما کلفت و ضخیم است، آن را نازک کنید. با وردنه روی آن‌ها بکشید تا بافت اسفنجی آن نازک شود. پنیر خامه‌ای، مربا و کره بادام زمینی را با هم مخلوط کنید و داخل هر کدام از نان‌ها بریزید. برش‌های نازک سیب و موز را هم داخل نان بگذارید و رول کنید.

 

 

مرحله دوم: نان‌ها را با مواد پر و سرخ کنید

 

تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و با شیر بزنید تا کاملا مخلوط شوند و از لختگی دربیایند. کره را در تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. رولت‌ها را در تابه قرار دهید و همه اطراف آن را کاملا سرخ کنید. آرد سوخاری را در یک کاسه بریزید و بعد از سرخ کردن رولت‌ها، آن‌ها را در آرد سوخاری بغلتانید. رولت‌ها را از آرد خارج کنید و روی آن‌ها را شکر بپاشید. رولت صبحانه فرانسوی را سرو کنید.

 

 

۳- طرز تهیه املت فرانسوی

 

طرز تهیه املت فرانسوی

 

املت فرانسوی یکی از محبوب‌ترین انواع صبحانه در منوی فرانسوی‌ها است که به عنوان اولین وعده غذایی روزانه، طرفداران زیادی هم دارد. این صبحانه فرانسوی لذیذ و خوشمزه با مواد ساده‌ای درست می‌شود و برای پخت هم به زمان محدودی نیاز دارد. حتی می‌توانید این املت لذیذ را در لیست شام خود هم بگنجانید.

 

 

مواد لازم برای تهیه املت فرانسوی

 

قارچ: ۲ عدد بزرگ
تخم مرغ: ۵ عدد
گوجه فرنگی: ۲ عدد متوسط
فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد
نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

 

 

مراحل طرز تهیه املت فرانسوی

 

مرحله اول: قارچ، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی را تفت دهید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه املت فرانسوی، گوجه‌فرنگی را بشویید و به صورت حلقه‌های کمی ضخیم خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را هم خرد کنید. قارچ‌ها را بشویید و ورقه‌ای خرد کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و قارچ‌ها را در آن تفت دهید. بعد از اینکه قارچ‌‌ها نرم شدند، فلفل دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی‌ها را اضافه کنید و تفت دهید. همه مواد که تفت خوردند از تابه خارج کنید و در بشقاب بریزید.

 

 

مرحله دوم: تخم مرغ‌ها را بزنید و در تابه بریزید

 

در یک کاسه تخم‌ مرغ‌ها را بشکنید و به آن‌ها نمک و فلفل اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را کاملا هم بزنید تا از لختگی خارج شوند. در یک تابه کمی روغن یا کره بریزید و بعد از داغ شدن، تخم مرغ‌ها را به تابه اضافه کنید. مایه تخم‌ مرغ را کاملا پخش کنید و درب تابه را روی آن بگذارید. حرارت را ملایم کنید و ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا تخم‌ مرغ‌ها خودشان را بگیرند.

 

 

مرحله سوم: بقیه مواد را اضافه و املت را سرو کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه املت فرانسوی، گوجه فرنگی، قارچ و فلفل دلمه‌ای‌های تفت داده شده را روی یک سمت (روی نصف دایره یا مستطیل) املت بریزید. نصف دیگر تخم مرغ را روی مواد برگردانید تا روی مواد را بپوشاند. در تابه را بگذارید و ۲ دقیقه دیگر صبر کنید. سپس حرارت را خاموش کرده و املت را در ظرف مناسب بریزید و آن را سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع ساندویچ خوشمزه و سالم در خانه

 

 

۴- طرز تهیه کروک میسیو و کروک مادام

 

طرز تهیه کروک میسیو و کروک مادام

 

کروک موسیو در اصل یک ساندویچ داغ است که با ژامبون و پنیر تهیه می‌شود. در اصل این غذا به عنوان یک میان‌وعده سریع تهیه می‌شود ولی جای خود را به عنوان یک صبحانه فرانسوی معروف و خوشمزه هم بین دیگر غذاهای فرانسوی باز کرد. البته کروک مادام هم از روی دستور پخت کروک میسیو تهیه شد. در ادامه طرز تهیه کروک میسیو و کروک مادام را به شما آموزش خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم در لیست ناهار خود هم این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

 

 

مواد لازم برای تهیه کروک موسیو

 

کره: ۶ قاشق غذاخوری
آرد: ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
پنیر گودا رنده شده: ۱۷۰ گرم
نان تست: ۸ برش
ژامبون: ۸ برش (۲۳۰ گرم)
سس خردل: ۴ قاشق چای خوری
نمک و فلفل سیاه: به میزان دلخواه

 

 

مراحل طرز تهیه صبحانه فرانسوی کروک میسیو

 

 

مرحله اول: آرد، کره، شیر و پنیر را در تابه تفت دهید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کروک میسیو، فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. یک تابه را روی حرارت بگذارید و کره را در آن بریزید. آرد را اضافه کرده و حدود ۱ دقیقه صبر کنید تا آرد و کره شکل خمیری بگیرند و طعم خامی آرد هم از بین برود. شیر را روی خمیر بریزید و ۳ دقیقه دیگر صبر کنید تا قل بخورد.

 

سپس ۱۲۰ گرم از پنیر و نمک و فلفل را به مایه سس اضافه کنید و مواد را به‌ هم بزنید تا نرم شوند.

 

 

مرحله دوم: نان‌های تست را سرخ و مواد را به آن‌ها اضافه کنید

 

بقیه کره را در یک تابه بریزید و هر دو طرف نان‌های تست را سرخ و طلایی کنید. سپس آ‌ن‌ها را از تابه بیرون بیاورید و در یک سینی فر بگذارید. روی یک سمت نصف نان‌ها را یک لایه ژامبون بگذارید. از سسی که در مرحله قبل درست کردید، روی ژامبون‌ها بریزید. کمی پنیر روی نان‌ها بگذارید.

 

روی نصف دیگر نان‌ها را که دست ‌نخورده باقی‌ مانده بودند، سس خردل بمالید و روی نان‌‌هایی که روی‌شان ژامبون ریخته بودید، قرار دهید. روی هر ساندویج را دوباره سس بریزید و مقداری پنیر اضافه کنید.

 

 

مرحله سوم: نان‌ها را در فر بگذارید تا طلایی شوند

 

سینی را در فر بگذارید و صبر کنید که پنیر روی آن‌ها ذوب شود و به داخل نان نفوذ کند. شعله بالایی اجاق فر را روشن کنید تا روی آن‌ها طلایی شود. ۲ تا ۳ دقیقه بعد سینی را بیرون بیاورید. کروک میسیو شما آماده است. اما اگر می‌خواهید کروک مادام داشته باشید، در یک تابه کمی کره بریزید و وقتی داغ شد، ۴ تخم مرغ را به طور جداگانه در تابه بشکنید.

 

درب تابه را بگذارید تا سفیده خودش را بگیرد و زرده، عسلی شود. کمی نمک روی زرده و سفیده بپاشید. هر تخم مرغ را روی یک ساندویچ کروک میسیو بگذارید تا کروک مادام هم آماده شود.

 

 

سوالات متداول

 

صبحانه فرانسوی چی بپزم؟

 

صبحانه فرانسوی چی بپزم؟

 

به عنوان منوی صبحانه فرانسوی می‌توانید:

  • کروک میسیو
  • کروک مادام
  • املت فرانسوی
  • تارتین

رولت صبحانه و … را تهیه کنید.

 

ویژگی اصلی بشقاب صبحانه فرانسوی چیست؟

 

فرانسوی‌ها معمولا به صبحانه اهمیت زیادی می‌دهند و از خوردن غذاهای پر کالری خودداری می‌کنند. انواع رولت سبک، کروسان، تارتین، ماست و املت از مواد تشکیل دهنده‌ی منوی صبحانه فرانسوی است.

 

کالابرگ الکترونیک