طرز تهیه قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده به ۲ روش دمی و آبکش

طرز تهیه قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده به ۲ روش دمی و آبکش


16 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه قیمه پلو با گوشت چرخ کرده

قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده یا قیمه پلو همان‌طور که از اسمش پیداست، یک غذای ایرانی خوشمزه با برنج و درواقع مخلوط پلو و خورشت قیمه است. قیمه شاه عباسی یا قیمه لاپلو با گوشت قیمه ریزه یک مدل دیگر از این غذای خوشمزه با برنج و گوشت چرخ کرده است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه قیمه لا پلو با گوشت چرخ کرده را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لپه ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
کره ۳۰ گرم
گرد لیموعمانی ۱ قاشق چای‌خوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ ۲ عدد
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم
چوب دارچین ۱ عدد
پودر عصاره گوشت ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
پودر هل و پودر گل محمدی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت قیمه لا پلو با گوشت چرخ کرده: ۳۵ تا ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه قیمه لاپلو مجلسی

 

طرز تهیه قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده

 

قیمه پلو با گوشت چرخ کرده را به راحتی و در زمان کمی می‌توان تهیه کرد. این غذا هم برای شام و هم برای ناهار مناسب است. در ادامه مراحل تهیه قیمه لاپلو را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد قیمه پلو را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده، لپه‌ها را تمیز کنید و در یک کاسه بریزید. روی لپه‌ها آب بریزید و حداقل ۲ ساعت و حداکثر ۸ ساعت بخیسانید. برنج را هم بشویید و به مدت ۲ ساعت در آب و نمک بخیسانید.

در صورت تمایل انواع حبوبات از جمله لپه، انواع برنج از جمله برنج ایرانی و برنج خارجی باکیفیت و گوشت چرخ کرده را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی،‌ حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: لپه را نیم پز کنید

لپه را آبکش کنید و در یک قابلمه کوچک بریزید. روی حرارت متوسط قرار دهید و به آن به اندازه ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب اضافه کنید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و کف روی آن را بگیرید. حرارت را کم کرده و صبر کنید تا لپه، نیم‌پز شود. سپس آن را در صافی بریزید تا آب اضافی لپه خارج شود.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه آبنبات عصایی کریسمس با تصاویر مرحله به مرحله

مرحله سوم: پیاز و ادویه‌ها را تفت دهید

در این مرحله، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. در یک تابه، کره (یا روغن) بریزید و روی حرارت بگذارید. پیاز را با کره تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس زردچوبه، گرد لیمو عمانی، پودر هل، پودر گل محمدی، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و تفت دهید.

برای خرید انواع روغن از جمله روغن مایع، کره، هل، زردچوبه، گرد لیمو عمانی، فلفل سیاه و پیاز داغ منجمد، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

مرحله چهارم: گوشت چرخ کرده و لپه را اضافه کنید

گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا تغییر رنگ بدهد. سپس رب گوجه فرنگی را به تابه بیفزایید و تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود و رنگ باز کند. مواد را هم بزنید تا کاملا با رب گوجه و ادویه‌ها مخلوط شود. عصاره گوشت را پودر کنید و به تابه اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید تا بوی زهم گوشت چرخ کرده گرفته شود. سپس لپه‌های نیم‌پز و آبکش شده را به مخلوط داخل تابه اضافه کنید. حرارت را کم کنید و ۵ دقیقه درب تابه را روی آن بگذارید تا ادویه‌ها طعم خود را به گوشت و لپه بدهند.

انواع عصاره و رب گوجه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله پنجم: مایه قیمه لاپلو را بپزید

در این مرحله از تهیه قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده، به اندازه ۲/۳ لیوان دسته‌دار آب جوش به تابه اضافه کنید. چوب‌‌های دارچین را هم در تابه بیندازید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا مایه قیمه لاپلو بپزد و آب آن کشیده شود. در این فاصله، زعفران را دم کنید و برنج را آماده کنید. زعفران را در یک لیوان بریزید و روی آن را یک تکه کوچک یخ بیندازید. اجازه دهید یخ ذوب شود و زعفران رنگ باز کند.

در صورت تمایل زعفران و دارچین را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله ششم: برنج را آماده کنید

در یک قابلمه به اندازه ۴ لیوان آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا شروع به جوشیدن کند. برنج خیسانده شده را از آب و نمک بکشید و بعد از جوش آمدن آب، به قابلمه اضافه کنید. حدود ۵ تا ۷ دقیقه صبر کنید تا لایه بیرونی برنج نرم و لایه داخلی آن هنوز سفت باشد. سپس برنج را در صافی بریزید و آبکش کنید.

مرحله هفتم: برنج و مایه قیمه لاپلو را در قابلمه بریزید

در این مرحله، کف قابلمه‌ای که اندازه مناسبی داشته باشد، روغن بریزید و ته دیگ دلخواهتان (نان یا سیب زمینی) را بگذارید. سپس یک لایه برنج آبکش شده بریزید و یک لایه از مایه قیمه لاپلو، یک قاشق زعفران و یک قاشق گلاب هم اضافه کنید. دوباره یک لایه برنج، یک لایه مایه قیمه لاپلو، یک قاشق زعفران و یک قاشق گلاب بریزید. همه لایه‌ها را به همین شکل تکرار کنید تا مواد تمام شود. لایه آخر باید برنج باشد.

حتما بخوانید  ۵ راهکار ساده برای زود رسیدن انواع ترشی خانگی بدون کپک

در صورت تمایل انواع عرقیات گیاهی از جمله گلاب را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله آخر: قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده را دم کنید

در این مرحله از تهیه قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده، دورِ درب قابلمه را دمکنی بپیچید و آن را روی قابلمه بگذارید. اول شعله گاز را زیاد کنید تا بخار جمع شود، بعد از ۲ دقیقه حرارت را روی حالت ملایم بگذارید. حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید تا قیمه لاپلو دم بکشد و آماده شود.

طرز تهیه قیمه لاپلو به روش دمی

 

طرز تهیه قیمه لاپلو به روش دمی

 

در طرز تهیه قیمه لاپلو به روش دمی، نیازی به آبکش کردن برنج نیست. در این روش، مانند بالا، مایه قیمه لاپلو را در یک قابلمه بپزید و آماده کنید. سپس برنج را به آن اضافه کنید. به تعداد پیمانه‌های برنج (۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی) آب به قابلمه اضافه کنید. (اگر برنج را نخیسانده‌اید، یک پیمانه بیشتر آب اضافه کنید). اجازه دهید آب بجوشد و به خورد برنج برود و برنج نرم شود.

مقداری کره و زعفران دم‌کرده روی برنج بریزید. این کار عطر و مزه پلو را چند برابر بهتر خواهد کرد. سپس گلاب را اضافه کنید و مواد را وسط قابلمه جمع کنید. چند سوراخ با کفگیر، روی برنج ایجاد کنید و دمکنی را روی قابلمه بگذارید. به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا قیمه لاپلو بپزد و دم بکشد. نوش جان.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش قیمه نذری با فیلم آموزش تهیه

فوت و فن‌های طرز تهیه قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده

 

فوت و فن‌های طرز تهیه قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده

 

  • برای درست کردن قیمه لاپلو، مایه قیمه لاپلو باید کم آب و غلیظ باشد تا برنج را خمیر و شفته نکند.
  • بهتر است از چوب دارچین استفاده کنید تا رنگ قیمه لاپلو تیره نشود. بعد از پخت مایه قیمه لاپلو یا پخت پلو، چوب دارچین را بیرون بیاورید.
  • به جای پودر لیمو عمانی می‌توانید از خود لیمو عمانی استفاده کنید. در این صورت روی پوست لیمو عمانی‌ را با چاقو سوراخ کنید و به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش بخیسانید تا تلخی آن گرفته شود. سپس آن را در سس یا مایه قیمه لاپلو بیندازید.
  • روی قیمه لاپلو را می‌توانید با زرشک تفت داده شده و خلال بادام و پسته تزیین و سرو کنید. زرشک، خلال بادام و خلال پسته را می‌توانید از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا اینترنتی.

سوالات متداول

قیمه لاپلو چیست؟

قیمه لا پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که از ترکیب برنج ساده و خورش قیمه تهیه می‌شود. مشابه این غذا همان لپه پلو کرمانی است. به قیمه لاپلو، قیمه دَرهم، پلو شاه عباسی یا قیمه عباسی هم گفته می‌شود. اضافه کردن زعفران، دارچین، گلاب می‌تواند طعم این غذا را بسیار لذیذ کند.

از چه گوشت چرخ کرده‌ای برای طرز تهیه قیمه لاپلو استفاده کنیم؟

بهترین ترکیب گوشت چرخ‌کرده برای تهیه این پلو، ترکیب گوشت گوساله و گوسفندی است. قلوه‌گاه و دم سینه، بهترین قسمت‌های گوشت برای چرخ‌کردن هستند.

چه کار کنیم که قیمه لاپلو خوش عطر شود؟

برای عطر دادن به قیمه لاپلو، از زعفران دم کرده، گلاب، دارچین و پودر هل استفاده کنید.

کالابرگ الکترونیک