۲ طرز تهیه مرغ زنجبیلی خوشمزه و مجلسی با نکات طلایی پخت

۲ طرز تهیه مرغ زنجبیلی خوشمزه و مجلسی با نکات طلایی پخت


18 آبان 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه مرغ زنجبیلی خوشمزه و مجلسی با نکات طلایی پخت

مرغ زنجبیلی در اصل یک خوراک یا خورش خوشمزه و محبوب برای دورهمی‌ها یا مهمانی‌های ساده است. در این غذا، زنجبیل به عنوان طعم‌دهنده اصلی مرغ استفاده می‌شود و به همین خاطر هم مرغ زنجبیلی، جزو غذاهای مقوی و پرخاصیت به خصوص برای روزهای سرد سال است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، ۲ روش طرز تهیه مرغ زنجبیلی با سس سویا و مرغ زنجبیلی با ماست، به همراه فوت و فن‌های پخت مرغ زنجبیلی را به شما آموزش خواهیم داد و می‌گوییم طرز استفاده از زنجبیل در مرغ چگونه است.

 

 

طرز تهیه مرغ زنجبیلی مجلسی

 

طرز تهیه مرغ زنجبیلی مجلسی

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مرغ زنجبیلی: ۱۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه مرغ با زنجبیل

 

• مرغ بدون استخوان: ۸۰۰ گرم
• زنجبیل تازه: ۱/۲ قاشق غذاخوری
• سس سویا: ۴ قاشق غذاخوری
• سرکه یا آبلیموی تازه: ۶ قاشق غذاخوری
• کنجد: ۲ قاشق غذاخوری
• پودر فلفل قرمز: ۱ قاشق چای‌خوری
• روغن مایع: ۶ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه مرغ زنجبیلی رستورانی بدون فر

 

مرغ زنجبیلی یکی از خوراک‌های محبوب در سراسر دنیا است که هم در فر و هم بدون فر و در قابلمه می‌توانید آن را درست کنید. این خوراک را هم با گوشت بوقلمون و هم با گوشت مرغ درست کنید.

در ضمن مرغ زنجبیلی همراه با برنج یا نان هم سرو می‌شود. بنا به ذائقه خود می‌توانید مواد دیگری را هم به مرغ زنجبیلی، اضافه یا از مواد مورد استفاده در آن کم کنید. در ادامه، مراحل پخت و تهیه مرغ زنجبیلی را با جزییات کامل بخوانید.

 

مرحله اول: مرغ را آماده کنید

 

در اولین مرحله از خورام مرغ با زنجبیل، سینه یا فیله مرغ را بشویید. فیله‌ها را به قطعات دلخواه به صورت مکعبی یا به صورت لایه‌ لایه، برش بزنید و خرد کنید. تکه‌های مرغ یا بوقلمون را در یک پاکت پلاستیکی زیپ کیپ یا یک ظرف درب‌دار بریزید.

 

مرحله دوم: ادویه‌ها و مواد را اضافه کنید

 

در این مرحله روی مرغ‌ها، مقداری زنجبیل تازه را رنده کنید. سپس سس سویا، آبلیمو یا سرکه و فلفل قرمز را به مرغ اضافه کنید و مواد را روی مرغ‌ها بمالید، به طوری که کاملا مرغ‌ها به مواد آغشته شوند. سپس درب ظرف یا پلاستیک را ببندید و در یخچال یا دمای محیط قرار دهید تا استراحت کند، مزه‌ها به خورد مرغ بروند و بوی زهم مرغ از بین برود.

حتما بخوانید  خواص نوشابه برای اسهال | تاثیر نوشابه برای اسهال بزرگسالان و کودکان

 

مرحله سوم: مرغ‌های مزه‌دار شده را سرخ کنید

 

بعد از اینکه مرغ‌ها با مواد مرینیت شدند و طعم مواد را گرفتند، در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، مرغ‌های مزه‌دار شده را به تابه بیفزایید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا مرغ در حین سرخ شدن، مغز پخت هم بشود.

 

مرحله چهارم: کنجد را به مرغ زنجبیلی اضافه کنید

 

اجازه دهید مرغ‌ها هر دو طرفشان سرخ شوند و مغز آنها بپزد و نرم شود. سپس حرارت را کمی بالا ببرید تا آبی که از مرغ در حین پخت، خارج می‌شود، بخار شود. در این مرحله مراقب باشید، مرغ‌ها نسوزند و غذایتان ته نگیرد. در آخر، کنجدها را به مرغ‌های داخل تابه اضافه کنید و اجازه دهید کمی تفت بخورند و عطرشان بلند شود. سپس حرارت را قطع کرده و مرغ زنجبیلی را در ظرف مناسب سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ بریان مجلسی

 

طرز تهیه مرغ با ماست و زنجبیل

 

طرز تهیه مرغ با ماست و زنجبیل

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت مرغ زنجبیلی با ماست: ۱ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه مرغ ماستی با زنجبیل

 

• مرغ بدون پوست و استخوان: ۵ تکه
• ماست ساده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه: ۱ قاشق غذاخوری
• آبلیمو یا آب نارنج: ۱ قاشق غذاخوری
• فلفل سیاه: ۱ قاشق چای‌خوری (سر صاف)
• پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری
• زردچوبه: ۱ قاشق مرباخوری
• گشنیز و نعناع تازه خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
• پیاز: ۴ عدد درشت

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مراحل طرز تهیه مرغ زنجبیلی با ماست

 

برای تهیه مرغ زنجبیلی و ماست، باید مرغ را در ماست و دیگر مواد بپزید و بعد آن را با پیاز سرخ شده و سبزی‌های معطر روی حرارت ملایم تفت دهید. در این غذا، می‌توانید از قبل مرغ را با ماست مزه‌دار کنید یا به طور مستقیم، آن را با ماست بپزید. در صورت خواباندن مرغ در ماست، مرغ‌ها در هنگام پخت نرم‌تر خواهند شد و زودتر می‌پزند. برای مشاهده روش پخت مرغ با زنجبیل و ماست، مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: مواد مرغ زنجبیلی را آماده کنید

 

برای اولین قدم در طرز تهیه مرغ با ماست و زنجبیل، مرغ‌ها را بشویید و خرد کنید. سپس آنها را در تابه بریزید و ماست، زنجبیل تازه رنده شده یا پودر زنجبیل، آبلیمو، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کنید. درب تابه را ببندید و ترجیحا به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال یا دمای محیط بگذارید. (استراحت دادن مرغ اختیاری است)

 

مرحله دوم: مرغ را بپزید

 

در این مرحله، تابه را روی حرارت متوسط بگذارید تا مواد شروع به قل زدن و حباب زدن کنند. سپس فورا حرارت را کم کنید. درب تابه را روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱ ساعت مرغ‌ها با مواد بپزند و نرم شوند. در این مدت هرازگاهی به مرغ سر بزنید تا مواد را هم بزنید تا ته نگیرد. در ضمن حواستان به بالا نبودن شعله اجاق گاز باشد.

حتما بخوانید  4 مدل طرز تهیه میلک شیک آناناس مقوی و شیک کافی شاپی

 

مرحله سوم: مرغ‌ها را با پیاز سرخ کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه مرغ با ماست و زنجبیل، وقتی مرغ‌ها با ماست و دیگر مواد کاملا پختند، نرم شدند و آبشان کشیده شد، حرارت را قطع کنید. سپس پیازها را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد کنید. پیازها را در یک تابه با مقداری روغن سرخ کنید تا سبک و طلایی شود. سپس تکه‌های مرغ را به پیازهای سرخ شده بیفزایید.

 

مرحله چهارم: مرغ زنجبیلی را سرو کنید

 

بعد از سرخ شدن مرغ‌ها با پیاز، گشنیز و نعناع خرد شده به همراه پودر هل را به مرغ‌ها و پیاز سرخ شده اضافه کنید، در حدی که یک تفت بخورد، مواد را هم بزنید و بعد حرارت را قطع کنید. مرغ‌های زنجبیلی طعم گرفته با ماست را در یک ظرف مناسب، با برنج یا نان، به عنوان یک غذای ساده برای ناهار یا شام سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ بریان شکم پر با رب انار

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مرغ زنجبیلی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مرغ زنجبیلی

 

*به صورت متداول، در طرز تهیه مرغ زنجبیلی از سینه یا فیله مرغ یا بوقلمون استفاده می‌شود. ولی شما می‌توانید از ران مرغ یا کتف و بال هم استفاده کنید.

* در طرز تهیه مرغ زنجبیلی، برای مزه‌دار کردن مرغ یا بوقلمون نباید مقدار زنجبیلی که به کار می‌برید، خیلی زیاد باشد، چون ممکن است طعم مرغتان بعد از پخت به تلخی یا تندی بزند. در حدی که عطر زنجبیل به خورد آن برود، کافی است.

*به عنوان چاشنی، هم می‌توانید از سس سویا یا سرکه بالزامیک و هم از ماست یونانی یا خامه و حتی سس مایونز برای طعم‌دار کردن مرغ استفاده کنید.

*اگر می‌خواهید مرغ زنجبیلی شما طعم ملس داشته باشد، کمی شکر قهوه‌ای به سس سویا اضافه کنید تا به طعم دلخواهتان نزدیک شود.

*مرغ زنجبیلی را همراه با نان یا برنج در وعده ناهار یا شام می‌توانید سرو کنید.

*در طرز تهیه مرغ زنجبیلی با بادام مقداری پرک بادام هندی یا زمینی را تفت دهید و در هنگام سرو روی مرغ بریزید.

 

سوالات متداول

 

 

خواص زنجبیل برای مرغ چیست؟

خواص زنجبیل برای مرغ چیست؟

 

خواص و فواید زنجبیل برای سلامتی بسیار زیاد است. زنجبیل یک ادویه مفید برای معده، تقویت سیستم ایمنی بدن، برای کاهش التهاب‌های روده، بهبود آسم، بهبود قوای جنسی و … است. از زنجبیل به عنوان یک ادویه مقوی و مفید برای افزودن به انواع گوشت و مرغ استفاده می‌شود. طبع مرغ ماشینی سرد و تر است و اضافه کردن زنجبیل به آن طبع آن را متعادل می‌کند.

 

طرز استفاده زنجبیل در مرغ چیست؟

 

زنجبیل را می‌توانید به صورت تازه و رنده شده به مرغ اضافه کرده یا از پودر زنجبیل برای مزه‌دار کردن مرغ استفاده کنید. یک روش دیگر هم این است که زنجبیل را به صورت لایه لایه برش بزنید و در کمی روغن تفت دهید تا عطر آن خارج شود، سپس مرغ‌ها را به زنجبیل‌ها اضافه کنید. از آب زنجبیل یا عصاره آن هم می‌توانید در زمان پخت مرغ برای اضافه کردن به آن استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک