خواص گوشت بوقلمون و عوارض و طبع و مصلح آن

خواص گوشت بوقلمون و عوارض و طبع و مصلح آن


28 مهر 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون از مفیدترین انواع گوشت های حیوانی است که به دلیل فواید بی شماری که نسبت به گوشت قرمز دارد، به یکی از پر مصرف ترین و محبوب ترین انواع گوشت در دنیا تبدیل شده است. ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان گوشت بوقلمون در دنیا است که سالانه بالغ بر ۲۵۰ میلیون بوقلمون پرورش می دهد. گوشت بوقلمون سرشار از پروتئین و مواد مغذی است و به عنوان غذای اصلی در روز شکرگزاری در میان مسیحیان سرو می شود. بافت منحصر به فرد گوشت بوقلمون و همچنین فواید بی شماری که برای سلامت دارد، موجب شده تا امروزه بسیاری از مردم دنیا این گوشت را جایگزین گوشت قرمز و گوشت مرغ کنند. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با خواص و فواید گوشت بوقلمون، مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن و … آشنا شوید.

 

 

ارزش غذایی و ترکیبات گوشت بوقلمون

 

ارزش غذایی و ترکیبات گوشت بوقلمون

 

بوقلمون سرشار از مواد مغذی و ویتامین های ضروری برای سلامت بدن است. هر ۸۴ گرم از گوشت بوقلمون حدود ۱۱۷ کالری انرژی و ۲۴ گرم پروتئین دارد. گوشت بوقلمون چربی کمی دارد و بیشترین مقدار چربی آن در پوست بوقلمون قرار دارد. بنابراین گوشت بوقلمون بدون پوست برای مصرف بسیار مناسب تر است. در ۸۴ گرم گوشت بوقلمون تنها ۲ گرم چربی و انواع ویتامین های مختلف وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است.

 

  • نیاسین
  • ویتامین B6
  • سلنیوم
  • روی
  • سدیم
  • فسفر
  • کولین
  • منیزیم
  • پتاسیم

 

 

طبع گوشت بوقلمون و مصلح آن

 

طبع گوشت بوقلمون بر خلاف مرغ گرم و تر است و از همین رو برای افراد سرد مزاج بسیار مناسب است. مصلح گوشت بوقلمون گشنیز و سماق است و از همین رو بهتر است این گوشت را همراه با مصلح آن مصرف کنید.

 

 

خواص و فواید گوشت بوقلمون

 

خواص و فواید گوشت بوقلمون

 

بوقلمون یک ماده غذایی غنی از پروتئین است که مصرف آن برای رشد و نگهداری ماهیچه های بدن اهمیت زیادی دارد. این گوشت جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت قرمز است و فواید بی شماری نسبت به گوشت قرمز دارد. در ادامه این بخش می توانید با مهم ترین خواص و فواید گوشت بوقلمون به خوبی آشنا شوید.

 

 

۱- خواص و فواید گوشت بوقلمون در کاهش ابتلا به سرطان

 

گوشت بوقلمون سرشار از سلنیوم است. مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهای حاوی سلنیوم می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان مثانه، پستان، ریه و معده را کاهش دهد. جالب است که برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف سلنیوم در غذاها این تأثیر را دارد و زمانی که از مکمل سلنیوم استفاده می شود، چنین تأثیراتی مشاهده نمی شود.

 

 

۲- خواص گوشت بوقلمون برای کنترل دیابت

 

گوشت بوقلمون شاخص گلیسمی پایینی دارد و این به این معنا است که مصرف این گوشت موجب افزایش قند خون نمی شود. اگر به دیابت مبتلا هستید استفاده از گوشت بوقلمون به جای سایر انواع گوشت سفید و قرمز می تواند به کنترل قند خون شما کمک کند.

 

 

۳- خواص و فواید گوشت بوقلمون برای کاهش کلسترول

 

همان طور که گفته شد گوشت بوقلمون شاخص گلیسمی پایینی دارد. مصرف آن می تواند به افزایش سطح کلسترول خوب خون یا همان HDL کمک کند. کلسترول خوب خون موجب حذف کلسترول بد یا LDL می شود. کلسترول LDL می تواند به دیواره عروق آسیب برساند و خطر سکته قلبی را افزایش دهد. اما افرادی که از گوشت بوقلمون استفاده می کنند کلسترول HDL بیشتر و کلسترول LDL پایین تری دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات احتمالی میگو و طبع و مصلح آن

 

 

۴- فواید بوقلمون برای جلوگیری از آلزایمر

 

فواید بوقلمون برای جلوگیری از آلزایمر

 

مطالعات نشان می دهد که افرادی که در رژیم غذایی خود حداقل دو بار در هفته از گوشت بوقلمون استفاده می کنند، کمتر در معرض زوال عقل و بیماری هایی مثل آلزایمر قرار دارند. گوشت مرغ و بوقلمون می تواند به حفظ مهارت های تفکر و حافظه در میانسازی کمک زیادی کند.

حتما بخوانید  مقایسه روغن زیتون با سایر روغن های پخت و پز و خوراکی

 

 

۵- خواص گوشت بوقلمون در بدنسازی

 

گوشت بوقلمون چربی کمی و پروتئین فوق العاده زیادی دارد. از همین رو مصرف گوشت بوقلمون می تواند به رشد ماهیچه ها و همچنین جلوگیری از چاقی بدن کمک کند. افرادی که تمرینات بدنسازی انجام می دهند باید از غذاهای حاوی پروتئین زیاد استفاده کنند و گوشت بوقلمون بهترین گزینه برای این افراد محسوب می شود.

 

 

۶- خواص گوشت بوقلمون در تقویت استخوان ها

 

گوشت بوقلمون حاوی کلسیم، منیزیم، پروتئین و ویتامین D است و از همین رو برای تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است تا جایی که از خواص بوقلمون در طب سنتی نیز به وفور یاد داشته است. منیزیم موجود در گوشت بوقلمون به جذب کلسیم کمک می کند و برای استحکام استخوان ها اهمیت زیادی دارد.

 

 

۷- خواص بوقلمون در کاهش اضطراب

 

گوشت بوقلمون سرشار از منیزیم است. این ماده به آرامش اعصاب و رفع اضطراب و استرس کمک می کند و نقش مهمی بر احساس آرامش دارد.

 

 

۸- خواص و فواید بوقلمون بر تقویت سیستم ایمنی بدن

 

یکی از خواص گوشت بوقلمون در طب سنتی تقویت سیستم ایمنی بدن است. گوشت بوقلمون حاوی آمینو اسیدی به نام تریپتوفان است. این ماده به تولید سروتونین در بدن کمک می کند و نقش مهمی بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند با خوردن گوشت بوقلمون می توانند بدن خود را قوی کنند و از خود در برابر ابتلا به بیماری ها محافظت کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بوقلمون به ۳ روش سرخ شده و بریان و چلو گوشت

 

 

۹- خواص بوقلمون در درمان کم خونی

 

خواص بوقلمون در درمان کم خونی

 

سینه بوقلمون حاوی مقدار زیادی آهن است. آهن برای تولید خون و انرژی بدن اهمیت زیادی دارد. کمبود آهن موجب ایجاد خستگی، ریزش مو، سردرد، خشکی پوست و شکنندگی ناخن می شود. ۱۰۰ گرم بوقلمون تقریباً ۱/۵ گرم آهن دارد. افرادی که از گوشت بوقلمون استفاده می کنند، کمتر در معرض علائم کم خونی قرار دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: انواع کم خونی و روش های درمان آن

 

 

۱۰- فواید بوقلمون برای افزایش سوخت و ساز بدن

 

گوشت بوقلمون حاوی ویتامین B6 است که به افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن کمک می کند. افرادی که متابولیسم پایینی دارند معمولاً به افزایش وزن، کلسترول و تری گلیسیرید بالا مبتلا می شود و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون قرار دارند.

 

 

۱۱- خواص بوقلمون در رشد و ترمیم بافت های آسیب دیده بدن

 

گوشت بوقلمون نقش مهمی در رشد بافت های بدن دارد و می تواند به ترمیم بدن کمک کند. گوشت بوقلمون می تواند پارگی و سایش بافت های بدن را در که اثر ورزش و فعالیت های روزمره ایجاد می شود، ترمیم کند و از فرسودگی بدن جلوگیری کند.

 

 

۱۲- خواص بوقلمون در سلامت پوست و مو

 

از مهم ترین خواص بوقلمون در طب سنتی می توان به فواید بی شمار این گوشت برای سلامت پوست و مو اشاره کرد. گوشت بوقلمون سرشار از پروتئین است که به سلامت پوست و مو کمک زیادی می کند. زمانی که گوشت بوقلمون همراه با ویتامین C مصرف شود، موجب افزایش کلاژن سازی بدن می شود و به سلامت و جوانسازی پوست کمک می کند. افرادی که از گوشت بوقلمون استفاده می کنند، کمتر به ریزش مو و مشکلات پوستی مبتلا می شوند.

 

 

۱۳- فواید گوشت بوقلمون برای سلامت تیروئید

 

فواید گوشت بوقلمون برای سلامت تیروئید

 

گوشت بوقلمون برای بیماران تیروئیدی بسیار مفید است. سلنیوم موجود در گوشت بوقلمون برای متابولیسم هورمون تیروئید ضروری است و می تواند به حفظ سلامت بدن در افرادی که مبتلا به مشکلات تیروئید هستند، کمک کند. بهتر است افرادی که مشکل تیروئید دارند حتماً از گوشت بدون چربی و بدون پوست بوقلمون استفاده کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین غذاها برای کم کاری تیروئید

 

 

۱۴- خواص گوشت بوقلمون برای کودکان

 

گوشت بوقلمون حاوی ویتامین A و ویتامین های ضروری برای بدن است و از همین رو نقش مهمی بر رشد و تقویت سیستم ایمنی کودکان دارد. طبع گوشت بوقلمون گرم است و از همین رو مصرف آن در فصول سرد سال می تواند برای کودکان بسیار مفید باشد. از آن جایی که کودکان در سن رشد هستند، بهتر است از گوشت بوقلمون در کنار سایر انواع گوشت استفاده کنند.

 

 

عوارض و مضرات احتمالی گوشت بوقلمون

 

عوارض گوشت بوقلمون

 

گوشت بوقلمون بهتر است به صورت طبیعی تهیه شود و در خانه آماده شود. گوشت های فرآوری شده بوقلمون حاوی سدیم و موادی هستند که برای سلامتی بسیار مضر است و می تواند خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی و فشار خون را افزایش دهد. پوست بوقلمون مقدار چربی زیادی دارد و از همین رو بهتر است آن را بدون پوست مصرف کنید. بوقلمون حاوی ماده ای به نام تریپتوفان است که در مقدار کم موجب ایجاد حس آرامش و سلامتی می شود. اما مصرف بیش از حد این گوشت می تواند موجب ایجاد خواب آلودگی شود. افراد مبتلا به سنگ کلیه و نقرس بهتر است در مصرف گوشت بوقلمون احتیاط کنند و قبل از مصرف این گوشت حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

حتما بخوانید  تمام عوارض خوردن بی‌ رویه چغاله بادام | سیانور در چغاله

 

 

مصرف گوشت بوقلمون در بارداری

 

مصرف گوشت بوقلمون در بارداری

 

در مورد خواص گوشت بوقلمون در بارداری باید بدانید که این گوشت فواید زیادی برای سلامت مادران باردار و جنین دارد. مادران باردار بهتر است از گوشت بوقلمون ارگانیک بدون پوست استفاده کنند. بوقلمون فرآوری شده به هیچ عنوان در زمان بارداری نباید استفاده شود. نمک و افزودنی های بوقلمون فرآوری شده می تواند برای سلامت مادر و جنین مضر باشد و زمینه ابتلا به فشار خون بالا و چاقی را در مادر افزایش دهد.

به طور معمول مضرات گوشت بوقلمون در بارداری زمانی بروز می کند که از این گوشت بیش از حد معمول مصرف شود. همانند سایر غذاهای دیگر گوشت بوقلمون نیز باید به اندازه مصرف شود. توجه داشته باشید که استفاده از گوشت ارگانیک و سالم که به خوبی پخته شده است در دوران بارداری بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد. زیرا مصرف گوشت آلوده و گوشتی که خوب پخته نشده است می تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد.

 

 

همه چیز در مورد گوشت بوقلمون و خرید آن

 

همه چیز در مورد گوشت بوقلمون و خرید آن

 

  • گوشت بوقلمون یکی از بهترین گوشت ها برای سلامت بدن است که به صورت تازه یا تاریخ روز خریداری شود. اما به یاد داشته باشید که تمام این خواص و فواید مربوط به گوشت بوقلمون ارگانیک است. بوقلمون هایی که از غذاهای حاوی آنتی بیوتیک استفاده می کنند، می توانند برای سلامتی مضر باشند بنابراین بهتر است در زمان خرید گوشت بوقلمون حتماً به ارگانیک بودن آن توجه کنید.
  • در زمان خرید گوشت بوقلمون سعی کنید گوشتی را انتخاب کنید که تازه و بدون لکه است. روی بدن گوشت بوقلمون نباید اثری از کوفتگی، پارگی باشد و گوشت نباید بوی بدی بدهد. معمولاً بهترین قسمت گوشت بوقلمون سینه آن است. مهم ترین خواص سینه بوقلمون آهن فراوان و چربی پایین آن است و بهتر است آن را بدون پوست و به صورت پخته یا گریل شده مصرف کنید.
  • جالب است بدانید که بخش هایی از گوشت بوقلمون که رنگ روشن تری دارند، حاوی چربی کمتری هستند. از همین رو اگر از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنید و یا دوست دارید از گوشت کم چرب تر استفاده کنید، بهتر است گوشت بوقلمون روشن را بدون پوست آن استفاده کنید.
  • به طور معمول قیمت گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز کمتر و در مقایسه با مرغ کمی بیشتر است. ولی فواید بی شماری که این گوشت دارد موجب شده تا بسیاری از افراد آن را جایگزینی مناسب برای گوشت قرمز در نظر بگیرند. بسیاری از افراد برای کاهش مصرف گوشت قرمز و مضرات ناشی از آن گوشت بوقلمون چرخ کرده را با گوشت قرمز چرخ کرده ترکیب می کنند و از آن برای تهیه غذاهای مختلف استفاده می کنند.

 

 

طرز پخت گوشت بوقلمون

 

طرز پخت گوشت بوقلمون

 

گوشت بوقلمون را می توانید همانند سایر گوشت ها به روش های متنوعی پخت کنید. یکی از بهترین روش های پخت گوشت بوقلمون قرار دادن آن در فر به صورت درسته و یا بخار پز کردن آن در قابلمه است. خرد کردن گوشت پخته شده بوقلمون روی سالاد یکی از بهترین روش های برای مقوی کردن سالاد و مصرف آن برای افرادی است که در رژیم غذایی به سر می برند. از طرف دیگر می توانید گوشت بوقلمون را در سوپ، ساندویچ و یا حتی به صورت چرخ کرده و به عنوان جایگزین گوشت قرمز در غذاهای مختلف استفاده نمایید.

برای پخت بوقلمون بهتر است آن را با دمای پایین و به مدت طولانی بپزید. برای اطمینان از پخت کامل بوقلمون می توانید از ترمومتر استفاده کنید. زمانی که دمای پخت به ۱۴۰ درجه رسید، باید دما را تا ۴۰۰ درجه افزایش دهید تا گوشت بوقلمون به خوبی پخته شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه و فوت و فن های بوقلمون شکم پر

 

 

جمع بندی نهایی

 

بوقلمون یک گوشت محبوب و غنی از پروتئین و مواد مغذی است که فواید زیادی برای سلامت بدن دارد. مصرف این گوشت در حد اعتدال می تواند به بهبود وضعیت سلامت بدن کمک کند. به یاد داشته باشید که گوشت بوقلمون به شدت در معرض ابتلا به آلودگی به باکتری ها قرار دارد. توجه داشته باشید که گوشت بوقلمون را حتما از مراکز و فروشگاه های معتبر خریداری کنید و به جای مصرف محصولات فرآوری شده بوقلمون از گوشت تازه و ارگانیک آن استفاده نمایید.

 

 

منابع: healthline، webmd، moonchat

کالابرگ الکترونیک