آموزش ۳ روش کاشت سبزه در خاک ژله‌ ای | بهترین زمان کاشت

آموزش ۳ روش کاشت سبزه در خاک ژله‌ ای | بهترین زمان کاشت


6 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آموزش 3 روش کاشت سبزه در خاک ژله‌ ای | بهترین زمان کاشت

کاشت سبزه در خاک ژله‌ای یکی از جالب‌ترین روش‌های کاشت سبزه عید است که اتفاقاً خیلی راحت و ساده است و جلوه‌ای خاص به سبزه عید می‌بخشد. آموزش سبزه عید با خاک ژله‌ای یک جایگزین عالی به جای خاک معمولی است و نه تنها ظاهر زیباتری دارد، بلکه مراقبت از آن نیز بسیار ساده‌تر است. اما کاشت سبزه در خاک ژله‌ای چگونه است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش کاشت سبزه در خاک ژله‌ای آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد روش کاشت سبزه با خاک ژله‌ای پاسخ خواهیم داد.

 

 

خاک ژله‌ای چیست؟

 

خاک ژله‌ای چیست؟

 

«خاک ژله‌ای» یک جایگزین برای خاک‌های معمولی است که با قرار گرفتن در آب، می‌تواند رطوبت و آب را در خود نگه دارد و به رشد و تغذیه گیاه کمک کند. این خاک‌ها به سرعت آب را جذب می‌کنند و سپس به آرامی آن را آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند.

این خاک‌ها معمولاً در رنگ‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسند و معمولاً ماندگاری آن‌ها حدود ۷ سال است. خاک ژله‌ای به‌ هیچ‌ عنوان ماده سمی نیست و جلوه زیباتری نسبت به خاک دارد.

کاشت سبزه در خاک ژله‌ای موجب می‌شود تا سبزه شما نیاز کمتری به آب دادن و مراقبت داشته باشد و این موضوع به خصوص برای خانواده‌های پرمشغله و کسانی که فرصت کمتری برای رسیدگی به سبزه دارند، انتخاب مناسبی است.

 

آموزش کاشت سبزه گندم در خاک ژله‌ای

 

آموزش کاشت سبزه گندم در خاک ژله‌ای

 

مواد لازم برای کاشت سبزه در خاک ژله‌ای

 

تخفیف شوینده های افق کوروش
  • دانه گندم: به مقدار لازم
  • خاک ژله‌ای: ۱ بسته کوچک
  • گلدان شیشه‌ای: ۱ عدد

 

آموزش سبزه عید با خاک ژله‌ای

 

آموزش سبزه عید با خاک ژله‌ای

 

روش کاشت سبزه گندم با خاک ژله‌ای بسیار راحت است. برای این کار شما تنها باید مقداری دانه گندم، یک گلدان شیشه‌ای و کمی خاک ژله‌ای تهیه کنید. می‌توانید گندم را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل کاشت سبزه گندم در خاک ژله‌ای آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ آماده کردن خاک ژله‌ای

 

خاک ژله‌ای در حالت عادی به شکل دانه‌های رنگی یا بی‌رنگ است که باید قبل از استفاده آماده شود. برای درست کردن این خاک باید مقداری از آن را داخل یک ظرف بریزید. سپس به اندازه ۱ لیوان آب به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه دسر پاناکوتا با بستنی و ژله ساده و شکلاتی کافی شاپی

چند ساعت صبر کنید تا خاک ژله‌ای آب را به خود جذب کند و متورم شود. بهتر است تقریباً ۱۲ ساعت صبر کنید تا خاک ژله‌ای همه آب را به خود جذب کند و کاملاً بزرگ شود. سپس دانه‌های خاک را آبکش کنید و آن را در ظرف شیشه‌ای موردنظرتان بریزید.

 

مرحله دوم؛ ریختن بذر روی خاک ژله‌ای

 

ریختن بذر روی خاک ژله‌ای

 

در این مرحله از آموزش کاشت سبزه عید گندم در خاک ژله‌ای باید خاک را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و کمی فشار دهید و خاک‌ها را مرتب کنید. بهتر است اندازه ظرف شما به‌گونه‌ای باشد که بیشتر از دو سوم ظرف با خاک پر شود.

حال می‌توانید روی خاک یک لایه گندم بپاشید. به خاطر داشته باشید که برای کاشت سبزه در خاک ژله‌ای نیازی به خیساندن گندم نیست. بعد از ریختن گندم یک نایلون روی گلدان بکشید و سبزه را در محلی پر از نور و دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

 

مرحله سوم؛ مراقبت از سبزه در خاک ژله‌ای

 

مراقبت از سبزه در خاک ژله‌ای

 

حدود ۲ روز طول می‌کشد تا گندم‌ها جوانه بزنند. به محض مشاهده جوانه نایلون را از روی گلدان شیشه‌ای بردارید. در این مرحله باید هر ۲ تا ۳ روز یک بار به سبزه‌تان آب دهید. به خاطر داشته باشید که آنقدر به بذرها آب دهید تا کاملاً سیراب شوند.

 

روش کاشت سبزه تخمه کدو در خاک ژله‌ای

 

روش کاشت سبزه تخمه کدو با خاک ژله‌ای

 

مواد لازم برای کاشت سبزه تخمه کدو با خاک ژله‌ای

 

  • تخم کدو: به مقدار لازم
  • خاک ژله‌ای: ۱ بسته
  • ظرف شیشه‌ای: ۱ عدد

 

آموزش سبزه عید با خاک ژله‌ای و تخمه کدو

 

اگر در فکر کاشت سبزه عیدی متفاوت در خاک ژله‌ای هستید، پیشنهاد ما کاشت سبزه تخمه کدو است. در ادامه می‌توانید با آموزش کاشت سبزه تخمه کدو در خاک ژله‌ای آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ خیساندن تخم کدو

 

برای کاشت تخمه کدو در خاک ژله‌ای باید مقداری تخمه کدو مرمری که دانه‌ای درشتی دارد، تهیه کنید. تخمه‌ها را داخل یک ظرف آب بریزید و برای ۲ روز بخیسانید و در این مدت چند بار آب آن‌ها را عوض کنید.

 

مرحله دوم؛ جوانه زدن تخم کدو

 

بعد از این که تخمه کدوها را در آب قرار دادید، آن‌ها را درون ظرف بریزید و یک پارچه نم‌دار روی آن قرار دهید. به مدت ۲ تا ۳ روز مرتب پارچه را با آب خنک اسپری کنید تا تخمه کدوها جوانه بزنند.

 

مرحله سوم؛ ریختن تخم کدو روی خاک ژله‌ای

 

ریختن تخم کدو روی خاک ژله‌ای

 

بعد از ظاهر شدن جوانه‌ها خاک ژله‌ای را آماده کنید. برای این کار خاک را برای چند ساعت داخل آب بریزید و صبر کنید تا متورم شود. سپس خاک را داخل ظرف شیشه‌ای موردنظرتان بریزید. حال می‌توانید تخمه کدوهای جوانه‌زده را روی خاک بریزید. به خاطر داشته باشید که تخمه‌هایی که جوانه نزده‌اند را جدا کنید تا موجب خرابی سبزه شما نشوند.

 

مرحله چهارم؛ مراقبت از سبزه تخمه کدو

 

یک پلاستیک شفاف روی گلدان شیشه‌ای قرار دهید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. روزانه ۲ بار تخمه کدوها را اسپری کنید و دوباره پلاستیک را روی آن بگذارید. زمانی که جوانه‌ها سبز شدند، می‌توانید پلاستیک را از روی سبزه بردارید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه آش دندونی تهرانی با گوشت و بدون گوشت به روش اصلی

حالا تنها باید روزی یک بار به سبزه‌تان آب دهید تا سبزه شما بزرگ شود. معمولاً سبز کردن تخمه کدو از روز اول حدود ۱۵ روز طول می‌کشد، بنابراین بهتر است این سبزه‌ها را کمی زودتر آماده کنید.

 

روش کاشت سبزه ارزن در خاک ژله‌ای

 

سبزه ارزن هم جزو سبزه‌های محبوب عید است. «ارزن» برخلاف گندم و تخمه کدو بذر بسیار ظریفی دارد و از همین رو لازم است برای کاشت سبزه ارزن در خاک ژله‌ای به نکاتی خاص توجه کنید.

برای کاشت سبزه ارزن در خاک ژله‌ای نباید دانه‌های ارزن را به صورت مستقیم روی خاک بریزید. زیرا دانه‌ها به لابه‌لای خاک می‌روند و در انتها سبزه شما ظاهر نامناسبی پیدا می‌کند. برای این کار باید ابتدا خاک ژله‌ای را در آب بریزید و آماده کنید. سپس نیمی از خاک را کاملاً له کنید. برای له کردن خاک ژله‌ای می‌توانید از مخلوط‌کن استفاده کنید.

حالا خاک ژله‌ای له شده را روی خاک ژله کامل بریزید. در این مرحله می‌توانید بذر ارزن یا هر بذر ریز دیگری مثل خرفه را یک لایه روی خاک بریزید تا تمام سطح خاک با بذر پر شود. مقداری آب روی بذرها اسپری کنید و یک پلاستیک روی آن قرار دهید.

روی یک بار پلاستیک را بردارید و بذرها را اسپری کنید. بعد از ۲ روز بذرها جوانه می‌زنند و می‌توانید پلاستیک را بردارید. حال لازم است هر ۲ تا ۳ روز یک بار جوانه‌ها را اسپری کنید تا بزرگ شوند.

 

نکات و فوت و فن‌هایی که باید برای کاشت سبزه در خاک ژله‌ای بدانید

 

نکات و فوت و فن‌هایی که باید برای کاشت سبزه در خاک ژله‌ای بدانید

 

*برای کاشت سبزه در خاک ژله‌ای بهتر است از بذر گندم، عدس و یا دانه پرتقال و نارنج استفاده کنید.

*به منظور کاشت سبزه در خاک ژله‌ای از بذر شبدر و منداب استفاده نکنید.

*برای این که سبزه شما در خاک ژله‌ای به خوبی رشد کند، باید آن را در محیطی پر نور و دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

*اگر دوست دارید خاک ژله‌ای شما مشخص باشد، حتماً برای کاشت سبزه در خاک ژله‌ای از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید.

*کاشت سبزه عدس در خاک ژله‌ای درست مثل روش کاشت گندم در خاک ژله ای است.

 

سوالات متداول

 

کاشت سبزه در خاک ژله‌ای چگونه است؟

 

برای کاشت سبزه با خاک ژله‌ای باید خاک ژله‌ای را برای چند ساعت در آب بریزید تا متورم شود. سپس می‌توانید بذر مورد نظر را روی خاک بریزید و چند روز یک پلاستیک روی آن قرار دهید تا جوانه بزند. در نهایت پلاستیک را بردارید و هر چند روز یک بار جوانه‌ها را اسپری کنید.

 

آموزش کاشت سبزه تزیینی با دانه نارنج در خاک ژل ای چگونه است؟

 

برای کاشت سبزه دانه نارنج در خاک ژله‌ای ابتدا باید دانه‌ها را برای ۲۴ ساعت در آب بخیسانید. سپس به آرامی پوست روی هسته نارنج را جدا کنید و ۲۴ دیگر دانه‌ها را در آب قرار دهید. حال می‌توانید دانه‌ها را روی خاک ژله‌ای بریزید و یک پلاستیک روی آن قرار دهید تا دانه نارنج جوانه بزند. سپس پلاستیک را بردارید و جوانه‌ها را هر چند روز یک بار با اسپری آبیاری کنید تا سبزه شما بزرگ شود.

 

 

منابع: chirpycats، leftbraincraftbrain

 

 

کالابرگ الکترونیک