۲۵ خواص عجیب گوشت بلدرچین و عوارض آن + طبع و مصلح

۲۵ خواص عجیب گوشت بلدرچین و عوارض آن + طبع و مصلح


16 آذر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید گوشت بلدرچین
فهرست محتوا پنهان

احتمالاً در مورد خواص و فواید گوشت بلدرچین برای بدن چیزهای زیادی شنیده‌اید. اما فواید گوشت بلدرچین برای کودکان چیست و گوشت بلدرچین چه عوارضی برای بدن دارد؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با مقدار کالری گوشت بلدرچین، ارزش غذایی و ویتامین‌های گوشت بلدرچین، خواص و فواید مصرف گوشت بلدرچین، طبع و مصلح گوشت بلدرچین، مصرف گوشت بلدرچین در بارداری و چه افرادی نباید گوشت بلدرچین بخورند آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد گوشت بلدرچین پاسخ خواهیم داد.

 

 

 

ارزش غذایی گوشت بلدرچین

 

ارزش غذایی گوشت بلدرچین

 

بلدرچین نوعی پرنده با جثه نسبتاً کوچک است که پرهایی به رنگ قهوه‌ای، سیاه، سفید و خاکستری دارد. گوشت بلدرچین سرشار از مواد مغذی ارزشمند و ویتامین‌های ضروری برای بدن است و از همین رو مصرف گوشت آن بسیار مفید است. پروتئین موجود در بلدرچین ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به سایر پرندگان بیشتر است و از همین رو خوردن گوشت آن برای افراد مسن و از کار افتاده بسیار مفید است.

 

هر ۱۰۰ گرم گوشت بلدرچین حدود ۱۳۴ کیلو کالری انرژی دارد. در ادامه می‌توانید بیشتر با ارزش غذایی گوشت بلدرچین در هر ۱۰۰ گرم از آن آشنا شوید.

 

  • چربی: ۴/۵ گرم
  • سدیم:۵۱ گرم
  • کربوهیدرات: ۰ گرم
  • چربی اشباع شده: ۱/۳۲ گرم
  • چربی تک غیر اشباع: ۱/۲۸ گرم
  • کلسترول: ۷۰ میلی گرم
  • پروتئین: ۲۲ گرم
  • کلسیم: ۱۳ میلی گرم
  • آهن: ۴/۵ میلی گرم
  • پتاسیم: ۲۳۷ گرم

 

 

ویتامین‌های موجود در بلدرچین

 

ویتامین‌های موجود در بلدرچین

 

گوشت بلدرچین سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. بلدرچین مقدار زیادی ویتامین B، ویتامین D، ویتامین A و ویتامین K دارد و از همین رو با خوردن یک وعده از این غذا، بدن شما بخش عمده از این ویتامین‌ها را جذب خواهد کرد. در ادامه به درصد ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در هر وعده بلدرچین اشاره شده است:

 

  • نیاسین: ۳۵ درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B6: 25 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین C: 10 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ریبوفلاوین و تیامین: ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن
  • فسفر: ۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن
  • آهن: ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن
  • روی: ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن
  • منیزیم: ۶ درصد از نیاز روزانه بدن

 

 

طبع گوشت بلدرچین و مصلح آن

 

طبع گوشت بلدرچین در طب سنتی گرم و خشک است. از همین رو مصرف گوشت بلدرچین برای افراد سرد مزاج و بلغمی بسیار مفید است و موجب گرم شدن بدن می‌شود. بهترین مصلح گوشت بلدرچین استفاده از روغن زیتون و روغن کنجد است. می‌توانید از این روغن‌ها برای پخت و سرخ کردن بلدرچین استفاده کنید. بهتر است گوشت بلدرچین همراه با ترشی مثلا ترشی هفت بیجار مصرف شود.

 

 

خواص و فواید گوشت بلدرچین

 

خواص و فواید گوشت بلدرچین

 

فواید مصرف گوشت بلدرچین برای سلامتی بدن بسیار زیاد است. پروتئین و ویتامین‌های موجود در گوشت بلدرچین موجب شده تا این پرنده در دسته مفیدترین انواع گوشت قرار بگیرد و مصرف آن همواره توسط متخصصین توصیه شود. در ادامه به برخی از خواص و فواید گوشت بلدرچین اشاره شده است.

حتما بخوانید  30 خواص عجیب کدو حلوایی و مضرات آن + طبع و مصلح کدو حلوایی

 

 

۱- فواید مصرف گوشت بلدرچین برای تقویت بینایی

 

گوشت و تخم بلدرچین حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. هر چند که ویتامین A موجود در گوشت بلدرچین نسبت به هویج کمتر است، اما به هر حال همین میزان نیز می‌تواند از بینایی ما محافظت کند و اثرات مثبتی بر تقویت بینایی داشته باشد.

 

 

۲- خاصیت گوشت بلدرچین برای سلامتی پوست

 

بلدرچین حاوی ویتامین A، B و E است و از همین رو می‌تواند از پیری پوست جلوگیری کند. مصرف گوشت بلدرچین نقش مهمی بر ترمیم و سلامت پوست دارد.

 

 

۳- خاصیت معجزه آسا گوشت بلدرچین در تقویت استخوان‌ها

 

بلدرچین حاوی مقادیر زیادی فسفر و کلسیم است. این دو ماده نقش مهمی بر مراقبت از استخوان‌ها و همچنین درمان پوکی استخوان دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین مواد غذایی برای پوکی استخوان

 

 

۴- خواص و فواید گوشت بلدرچین در درمان بیماری‌های تنفسی

 

خواص و فواید گوشت بلدرچین در درمان بیماری‌های تنفسی

 

گوشت بلدرچین در درمان مشکلات تنفسی همانند آسم و سل بسیار مفید است. در طب سنتی به خواص گوشت بلدرچین و سوپ بلدرچین برای کرونا نیز اشاره می‌شود. شما می‌توانید برای رفع مشکلات تنفسی گوشت بلدرچین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

 

۵- فواید مصرف گوشت بلدرچین در رفع آسیب به بافت‌های بدن

 

یکی دیگر از فواید مصرف گوشت بلدرچین برای بدن، کمک به ترمیم آسیب به بافت‌های بدن است. پروتئین موجود در گوشت بلدرچین به بازسازی بافت‌ها و سلول‌های ناخن، پوست و موها کمک می‌کند و در افزایش تولید هورمون‌ها و آنزیم‌های بدن بسیار مؤثر است.

 

 

۶- فواید گوشت بلدرچین در افزایش سیستم ایمنی بدن

 

مصرف منظم گوشت بلدرچین می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن ما را افزایش دهد. بهبود سیستم ایمنی بدن موجب می‌شود تا بدن ما در برابر ابتلا به بیماری‌ها مقاوم شود و راحت‌تر با بیماری‌ها مقابله کند.

 

 

۷- خواص گوشت و تخم بلدرچین برای سلامت قلب

 

خواص گوشت و تخم بلدرچین برای سلامت قلب

 

پروتئین موجود در گوشت و تخم بلدرچین می‌تواند به تثبیت کلسترول بد خون کمک کند و از قلب ما در برابر ابتلا به بیماری‌ها محافظت نماید.

 

 

۸- فواید گوشت بلدرچین بر درمان کم خونی

 

گوشت بلدرچین سرشار از آهن است و از همین رو مصرف این گوشت می‌تواند برای افرادی که به بیماری کم خونی مبتلا هستند، مفید باشد. از مهم‌ترین خواص بلدرچین برای زنان می‌توان به آهن موجود در آن اشاره کرد. آهن موجب تولید هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون می‌شود و از همین رو برای خانم‌ها در دوران قاعدگی نیز بسیار مفید است.

 

 

۹- خواص گوشت بلدرچین برای افزایش انرژی بدن

 

بلدرچین حاوی ویتامین B2 است. این ویتامین در بدن ما کربوهیدرات را به قند تبدیل می‌کند و از آن برای تأمین انرژی بدن استفاده می‌کند. از همین رو مصرف گوشت بلدرچین می‌تواند منجر به افزایش انرژی بدن شود.

 

 

۱۰- فواید گوشت بلدرچین برای بهبود سیستم گوارشی

 

فواید گوشت بلدرچین برای بهبود سیستم گوارشی

 

سیستم گوارش ما یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که بروز اختلال در آن می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی بدن ایجاد کند. مصرف گوشت بلدرچین می‌تواند به بهبود سیستم گوارشی ما کمک کند و فرآیند هضم را برای معده تسهیل سازد.

 

 

۱۱- فواید گوشت بلدرچین برای کاهش وزن

 

گوشت بلدرچین سرشار از پروتئین و ویتامین B است و از همین رو می‌تواند به افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی هفتگی خود از گوشت بلدرچین استفاده می‌کنند، تا ۳ برابر سریع‌تر نسبت به سایر افراد وزن کم می‌کنند.

 

 

۱۲- خواص بلدرچین برای دیابت

 

گوشت بلدرچین فواید زیادی برای افراد دیابتی دارد. مصرف این گوشت موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و از همین رو موجب می‌شود تا فشار کمتری به پانکراس وارد شود. از همین رو توصیه می‌شود گوشت بلدرچین را در برنامه تغذیه افرادی دیابتی بگنجانید.

حتما بخوانید  غذاهایی که سطح هورمون استروژن را در مردان افزایش می‌دهند

 

 

۱۳- خواص بلدرچین برای دوره نقاهت بعد از جراحی و بیماری

 

خواص بلدرچین برای دوره نقاهت

 

گوشت بلدرچین برای رفع علائم دوره نقاهت و بازیابی انرژی بدن بسیار مفید است. مصرف سوپ یا آبگوشت بلدرچین بعد از جراحی و بیماری می‌تواند به تقویت بدن و سرحال شدن فرد کمک زیادی کند.

 

 

۱۴- فواید بلدرچین بر کاهش فشار خون

 

بلدرچین میزان پتاسیم زیادی دارد و از همین رو می‌تواند بر کاهش فشار خون مؤثر باشد. پتاسیم موجب گشاد شدن عروق می‌شود و از همین رو از فشار بر شریان‌ها و رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. از مهم‌ترین فواید و مزایای تخم بلدرچین نیز می‌توان به میزان پتاسیم بالای آن نسبت به تخم مرغ اشاره کرد.

 

 

۱۵- خواص بلدرچین برای کودکان

 

گوشت بلدرچین یک غذای مقوی و مغذی برای کودکان است که به دلیل پروتئین بالایی که دارد به افزایش رشد و قد کشیدن و رشد قدی کودکان کمک می‌کند. این گوشت در درمان کم خونی کودک و افزایش انرژی او نیز بسیار مؤثر است.

 

 

۱۶- خواص گوشت بلدرچین برای اسپرم

 

مصرف گوشت بلدرچین موجب افزایش قدرت جنسی مردان می‌شود و از همین رو در رفع مشکلات جنسی نیز بسیار مؤثر است.

 

 

عوارض و مضرات گوشت بلدرچین

 

عوارض و مضرات گوشت بلدرچین

 

هر چند که گوشت بلدرچین فواید و مزیت‌های زیادی برای سلامت دارد، اما به هر حال مصرف بیش از اندازه آن برای برخی افراد می‌تواند با عوارضی همراه باشد. در مورد خواص و مضرات گوشت بلدرچین برای کودکان باید بدانید که این گوشت زمانی مفید است که به اندازه مصرف شود و از همین رو خوردن بیش از اندازه آن می‌تواند برای کودکان نیز مضر باشد. در ادامه به برخی از عوارضی که در اثر مصرف بیش از اندازه بلدرچین ایجاد می‌شود، اشاره شده است.

 

  • ایجاد سنگ کلیه
  • مشکلات کلیه
  • ایجاد مشکل در جذب مواد مغذی
  • کم خونی
  • به هم ریختن سیستم متابولیسم بدن
  • افزایش کلسترول
  • درماتومیوزیت
  • کاهش فشار خون
  • آلزایمر

 

 

مصرف گوشت بلدرچین در بارداری

 

خانم‌ها باردار برای مصرف گوشت بلدرچین باید با پزشک خود مشورت کنند. برای برخی از خانم‌های باردار مصرف گوشت بلدرچین غیر مجاز است و از همین رو نباید خودسرانه مصرف شود.

 

 

چه افرادی نباید از گوشت بلدرچین استفاده کنند؟

 

چه افرادی نباید از گوشت بلدرچین استفاده کنند؟

 

گوشت بلدرچین برای افرادی که با درد و مشکلات مفاصل روبرو هستند، مناسب نیست. بنابراین افرادی که از التهاب و درد زانو و مفاصل بدن رنج می‌برند، نباید از گوشت بلدرچین در رژیم غذایی خود استفاده کنند. برای سایر افراد مصرف به اندازه این گوشت می‌تواند مفید باشد.

 

 

تفاوت گوشت بلدرچین و مرغ

 

  • گوشت بلدرچین کم یاب تر از گوشت مرغ است و از همین رو برای خرید گوشت بلدرچین باید کمی بیشتر جستجو کنید.
  • ارزش غذایی گوشت بلدرچین ۴ برابر مرغ است.
  • مقدار پروتئین، مواد معدنی و آهن موجود در گوشت بلدرچین بسیار بیشتر از مرغ است.
  • گوشت بلدرچین برای جلوگیری و درمان بیماری‌های زیادی مفید است؛ اما گوشت مرغ معمولاً چنین خواصی برای بدن ندارد.
  • گوشت بلدرچین طعم لذیذتری نسبت به مرغ دارد.
  • قیمت گوشت بلدرچین نسبت به مرغ بیشتر است.

 

 

سخن پایانی

 

گوشت بلدرچین یکی از مفیدترین انواع گوشت است که اگر به اندازه مصرف شود، فواید بی‌شماری برای سلامت بدن خواهد داشت. شما می‌توانید بلدرچین را به صورت گوشت بلدرچین سوخاری ، سوپ، آبگوشت و یا گریل شده آماده کنید. فراموش نکنید که هر نوع ماده غذایی فواید و مزیت‌های مخصوص به خودش را دارد و مصرف غذاهای متنوع در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت بدن کمک زیادی کند.

 

 

سوالات متداول

 

 

آیا گوشت بلدرچین پروتئین دارد؟

 

بله، میزان پروتئین گوشت بلدرچین ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از سایر پرندگان است.

 

آیا گوشت بلدرچین آهن دارد؟

 

گوشت بلدرچین سرشار از آهن است و برای افرادی که کمبود آهن دارند، بسیار مفید است.

 

 

طبع گوشت بلدرچین چیست؟

 

طبع گوشت بلدرچین گرم و خشک است.

 

 

منابع: healthyeating، drhealthbenefits، healthandhealthier، htgetrid

کالابرگ الکترونیک