۱۱ مورد از بدترین غذاها در سفره افطار و سحر ماه رمضان

۱۱ مورد از بدترین غذاها در سفره افطار و سحر ماه رمضان


14 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بدترین غذاها برای سفره افطار و سحر ماه رمضان

انتخاب بدترین غذاها برای افطار و سحر می‌تواند روی سلامت روزه‌داران در ماه رمضان تأثیر بگذارد و انرژی آن‌ها در طول روز را کاهش دهد. در واقع همان اندازه که مصرف مواد غذایی سالم و مفید در وعده افطار و سحری برای روزه‌داران اهمیت دارد، شناخت غذاهای نامناسب برای افطار و سحری نیز حائز اهمیت است. آیا لیست خوراکی‌هایی که باید از سفره سحر و افطار حذف کنید را می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با بدترین غذاهای افطار و سحر آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد بدترین غذاها برای افطار و سحری پاسخ خواهیم داد.

 

 

بدترین غذاها برای افطار و سحر

 

بدترین غذاها برای افطار و سحر

 

مصرف غذاهای سالم و مقوی در ماه رمضان موجب بهبود سلامت روزه‌داران و تأمین انرژی آن‌ها در طول روز می‌شود. روزه‌دارانی که عادت به مصرف غذاهای ناسالم، چرب و نامناسب دارند، در طول ماه رمضان معمولاً بیشتر دچار مشکل می‌شوند.

بروز مشکلات گوارشی، سردرد در ماه رمضان، احساس گرسنگی شدید و کم آبی تنها بخشی از عوارضی است که با مصرف بدترین غذاها برای افطار و سحر برای روزه‌داران ایجاد می‌شود. در ادامه می‌توانید با لیستی از بدترین غذاهای افطار و سحر آشنا شوید.

 

۱- غذاهای شیرین و حاوی قند مصنوعی

 

یکی از عادت‌های ناپسند در ماه رمضان افزایش مصرف شیرینی و دسرهای شیرین مخصوص ماه رمضان است. استفاده از این نوع شیرینی‌ها در وعده سحری می‌تواند سبب افزایش سریع قند خون و از آن طرف افت شدید و یک باره قند خون در طول روز شود. به علاوه مصرف شیرینی‌ها و قندهای مصنوعی می‌تواند احساس تشنگی روزه‌داران را افزایش دهد و زمینه اضافه وزن افراد را فراهم می‌کند.

بنابراین سعی کنید به جای زیاده‌روی در خوردن شیرینی‌های ماه رمضان همانند زولبیا بامیه، گوشفیل، شله زرد و… که مواد مغذی چندانی برای بدن ندارند، به سراغ شیرینی‌های طبیعی همچون خرما، کشمش و توت خشک بروید. می‌توانید خرما، کشمش و انواع میوه خشک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

 

۲- غذاهای چرب و سنگین

 

غذاهای چرب و سنگین در ماه رمضان

 

آش شله قلمکار، کله پاچه، حلیم و حلیم بادمجان و آبگوشت و دیزی چرب معمولاً از خوشمزه‌ترین غذاهایی هستند که معمولا جزو غذاهای پیشنهادی افطار و شام ماه رمضان هستند. اما باید بدانید که خوردن این غذاهای سنگین و چرب به هیچ عنوان برای سحری و افطار مناسب نیست و موجب احساس عطش و تشنگی در طول روز می‌شود.

علاوه بر این خوردن غذای چرب و سنگین احتمال بروز مشکلات گوارشی و نفخ و دل درد بعد از افطار را افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که هضم غذاهای چرب و سنگین برای معده دشوار است و این موضوع می‌تواند به خصوص برای افرادی که معده ضعیف‌تری دارند، دردسرساز شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دسر مافین بستنی خوشمزه و شیک برای پذیرایی

 

۳- فست فودها و غذاهای سرخ شده

 

غذاهای سرخ شده و فست فودها در هر شرایطی در دسته مضرترین غذاها قرار دارند. این غذاها معمولاً در مقدار روغن زیادی سرخ می‌شوند که چربی و کلسترول خون را افزایش می‌دهند. خوردن فست فودها می‌تواند احساس تشنگی شما را افزایش دهد و به خاطر کالری بالایی که دارند موجب اضافه وزن و چاقی در ماه رمضان شوند.

این غذاها به هیچ عنوان برای افراد دیابتی و کسانی که فشار خون بالایی دارند مناسب نیستند و مواد مغذی کمی برای بدن دارند. افرادی که در ماه رمضان از این نوع غذاها استفاده می‌کنند، معمولاً بیشتر به مشکلاتی نظیر کمبود مواد مغذی و مشکلات گوارشی و چاقی دچار می‌شوند.

 

۴- نوشیدنی‌های سرد و یخی

 

نوشیدنی‌های سرد و یخی در ماه رمضان

 

شاید نخوردن آب برای مدت طولانی میل شما به نوشیدن آب و نوشیدنی‌های یخی و سرد را افزایش دهد. اما باید بدانید نوشیدن آب سرد سلامت شما را به شدت به خطر می‌اندازد. نوشیدن آب سرد به ویژه در زمان افطار موجب ایجاد مشکلات گوارشی، اختلال در جذب مواد غذایی، دل درد و نفخ می‌شوند.

 

۵- نوشیدن چای پررنگ

 

نوشیدن چای پررنگ در ماه رمضان

 

چای سیاه یک نوشیدنی حاوی کافئین است. مصرف کافئین موجب افزایش دفع آب از بدن می‌شود و می‌تواند بدن فرد را با کم آبی مواجه کند. نوشیدن چای پررنگ برای سحری می‌تواند بدن روزه‌داران را با مشکلات جدی کم آبی بدن روبرو کند.

از طرف دیگر از آنجایی که فرد روزه‌دار ساعت‌ها آب نخورده، باید در زمان افطار نیز آب بیشتری بنوشد تا کم آبی بدن را جبران کند. اما به هر حال مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین همانند چای و قهوه می‌تواند مانع این امر شود. از همین رو توصیه می‌شود در طول ماه رمضان فقط از چای کم رنگ استفاده کنید.

می‌توانید انواع چای باکیفیت از برندهای معتبر را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

۶- مصرف زیاد تنقلات

 

تنقلات زیاد در ماه رمضان

 

مصرف تنقلات به مقدار زیاد موجب پر شدن حجم معده می‌شود و میل به خوردن غذاهای مفید و ضروری را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر تنقلات معمولاً دیر هضم هستند و موجب می‌شوند تا فرد احساس سنگینی معده را تجربه کند.

بهتر است روزه‌داران از مصرف تنقلات غیرضروری برای سحری و افطار پرهیز کنند و تنها از مقدار مشخص و کمی از تنقلات مفید مثل مغزها استفاده نمایند. می‌توانید انواع مغزهای طعم‌دار بسته‌بندی شده را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

۷- غذاهای شور و پر ادویه

 

غذاهای شور و پر ادویه از بدترین غذاها برای افطار و سحر هستند. این غذاها موجب کم آب شدن بدن و افزایش احساس تشنگی در روزه‌داران می‌شوند. بهتر است روزه‌داران برای سحری و افطار از غذاهای کم نمک با ادویه کم استفاده کنند.

 

۸- مصرف میوه‌های گرمسیری به مقدار زیاد

 

شاید برایتان جالب باشد اما میوه‌های گرمسیری نیز در دسته بدترین غذاها برای افطار و سحری قرار دارند. مصرف زیاد میوه‌های گرمسیری مثل موز و انبه موجب افزایش غلظت خون در روزه‌داران می‌شود. از طرف دیگر این میوه‌ها بسیار حجیم و سنگین هستند، از همین رو بهتر است در صورت مصرف از مقدار کمی از آن‌ها میل کنید.

 

۹- دوغ شور

 

دوغ شور از غذاهای بد در ماه رمضان

 

مصرف دوغ و لبنیات برای سحر و افطار بسیار مفید است. اما زمانی که از این لبنیات با نمک زیاد استفاده کنید، در دسته بدترین غذاها برای افطار و سحری قرار می‌گیرند. نوشیدن دوغ شور می‌تواند موجب افزایش احساس تشنگی و کم آبی بدن در روزه‌داران شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی + فیلم آموزش تهیه

بهتر است در ماه رمضان از دوغ‌های کم نمک استفاده کنید. می‌توانید انواع دوغ را به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

۱۰- نوشیدنی‌های گازدار

 

نوشیدنی‌های گازدار

 

نوشیدنی‌های گازدار و شیرین از دیگر نوشیدنی‌های مضری هستند که در لیست بدترین غذاهای افطار و سحر قرار دارند. مصرف این نوشیدنی‌ها به هیچ عنوان برای وعده سحر و افطار مناسب نیست و موجب افزایش نفخ، مشکلات گوارشی، احساس پر شدن و سنگینی معده می‌شود.

از طرف دیگر این نوشیدنی‌های شیرین برای مدت زمان کوتاه قند خون را افزایش می‌دهند و بعد موجب افت قند خون می‌شوند. بهتر است به جای این نوشابه‌ها از آبمیوه‌ها و شربت‌های طبیعی استفاده کنید. می‌توانید انواع آبمیوه‌ بسته‌بندی شده را به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

۱۱- کربوهیدرات‌های ساده

 

غذاهایی حاوی کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه شده مثل نان سفید، آرد سفید، شیرینی‌ها و ماکارونی بدون سبوس از جمله بدترین غذاهای افطار و سحر هستند. این غذاها معمولاً به سرعت قند خون بدن را افزایش می‌دهند و مواد مغذی پایینی دارند.

معمولاً ۳ تا ۴ ساعت بعد از مصرف این کربوهیدرات‌ها بدن با کمبود انرژی و کاهش قند خون مواجه می‌شود. بهتر است روزه‌داران از نان‌ها و ماکارونی‌های سبوس‌دار استفاده کنند تا کمتر با این مشکلات مواجه شوند. برای تهیه انواع ماکارونی و نان‌ سبوس‌دار می‌توانید همین حالا به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خرید کنید.

 

افطار و سحری چی نخوریم؟

 

همان‌طور که شناخت غذاهای مناسب برای سحر و افطار اهمیت دارد، همه روزه‌داران باید با لیست بدترین غذاها برای افطار و سحر نیز آشنا باشند و از مصرف این غذاها اجتناب کنند. خوردن برخی غذاها و نوشیدنی‌های مضر می‌تواند بدن شما را در ماه رمضان با مشکلاتی جدی روبرو کند و خطر اضافه وزن را افزایش دهد.

سعی کنید در طول ماه رمضان همواره از غذاهای سالم و مغذی استفاده کنید و مراقب غذاها و خوراکی‌های هوس‌انگیز و مضر باشید.

 

برای سحری و افطار پرخوری نکنید!

 

برای سحری و افطار پرخوری نکنید!

 

در ماه رمضان نباید در وعده سحری و افطار پرخوری کنید. این کار موجب بروز مشکلات گوارشی و اضافه وزن می‌شود. سعی کنید غذای خودتان را به آرامی میل کنید. مغز ما برای دریافت سیگنال‌های سیری به حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد. از همین رو وقتی که سریع غذا می‌خورید، مغز پیام سیر شدن را دریافت نمی‌کند و به غذا خوردن ادامه می‌دهد.

 

سوالات متداول

 

بدترین غذاها برای افطار و سحر چه غذاهایی هستند؟

 

فست فودها، غذاهای چرب و شور و شیرینی‌های مصنوعی در دسته بدترین غذاها برای افطار و سحر قرار دارند.

 

عوارض مصرف نوشیدنی‌های سرد و یخی در زمان افطار چیست؟

 

آب سرد موجب ایجاد مشکلات گوارشی، اختلال در جذب مواد غذایی، دل درد و نفخ می‌شوند. از طرف دیگر نوشیدن آب یخ با معده خالی می‌تواند جان روزه‌داران را به خطر بیندازد و مشکلات شدید گوارشی و عوارض جبران ناپذیری را ایجاد کند.

 

چرا نباید وعده سحری را حذف کنیم؟

 

بسیاری از افراد به خاطر بیدار نشدن برای خوردن سحری، آن را حذف می‌کنند و بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند. بهتر است بدانید که این کار متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد و موجب افق قند خون، تحلیل عضلانی و همچنین بی‌حالی و سستی بدن می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک