ورزش های مناسب برای افزایش قد نوجوانان و بزرگسالان

ورزش های مناسب برای افزایش قد نوجوانان و بزرگسالان


1 آبان 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ورزش مناسب برای افزایش قد
فهرست محتوا پنهان

مهم ترین عاملی که بر قد هر فرد تأثیر می گذارد، ساختار ژنتیکی است، اما با این حال تغذیه، هورمون ها، سطح فعالیت بدنی و همچنین وضعیت سلامت جسمانی فرد نیز می تواند بر این موضوع مؤثر باشد. مطالعات نشان می دهد که DNA یا ساختار ژنتیکی ما تا ۸۰ درصد میزان قد ما را تعیین می کند و مسلماً افرادی که قد بلندتری دارند، احتمالاً فرزندانی با قد بلند به دنیا می آورند. بیشترین میزان قد هر فرد تا ۱۸ سالگی او رشد می کند و قبل از این سن عوامل متعدد می توانند بر بلندتر شدن یا کوتاه تر شدن قد او تأثیر بگذارند. اما چطور می توان با کمک ورزش و رژیم غذایی یک برنامه افزایش قد برای نوجوانان طراحی نمود؟ در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش به شما می گوییم چه عواملی بر افزایش قد ما تاثیر می گذارند، چطور قد بلندتری داشته باشید، آیا افزایش قد بزرگسالان امکان پذیر است و با انواع ورزش های مناسب برای افزایش قد آشنا می شوید.

 

 

چطور قد بلندتری داشته باشیم؟

 

چطور قد بلندتری داشته باشیم؟

 

در همین ابتدای مقاله باید بدانید که هیچ معجزه ای برای افزایش قد در یک روز یا خوردن یک قرص برای افزایش قد وجود ندارد. بیشترین میزان قد شما توسط ژن هایتان تعیین می شود که از طریق پدر و مادر دریافت می کنید و قابل تغییر نیستند. به علاوه باید بدانید که بهترین زمان ورزش برای افزایش قد قبل از دوران بلوغ است. معمولا بعد از این سن افزایش قد تنها با کشش عضلات و جلوگیری از فشار مهره ها انجام می شود. به هر حال توجه به برخی عوامل در دوران کودکی و بلوغ می تواند بر افزایش قد در بزرگسالی مؤثر باشد.

 

 

۱- تغذیه مناسبی داشته باشید

 

تغذیه مناسبی داشته باشید

 

تغذیه نقش بسیار مهمی بر رشد دارد. کودکانی که تغذیه مناسبی ندارند، معمولا کوتاه قدتر هستند. متخصصین تغذیه توصیه می کنند که کودکان و نوجوانان حتماً از رژیم غذایی متنوع با مصرف زیاد میوه و سبزیجات پیروی کنند. کودکان برای رشد مناسب به انواع ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند. مصرف غذاهای حاوی پروتئین و کلسیم بیشتر از هر غذای دیگر برای کودکان در حال رشد اهمیت دارد. در ادامه می توانید با لیست غذاهای مفید برای کودکان و نوجوانان آشنا شوید.

 

  • گوشت
  • مرغ
  • غذاهای دریایی
  • تخم مرغ
  • حبوبات
  • آجیل
  • ماست و شیر
  • پنیر
  • کلم بروکلی
  • کلم پیچ
  • سویا
  • پرتقال
  • ماهی سالمون و ساردین

 

 

بیشتر بخوانید: تاثیر مکمل گلوتامین در عضله سازی و افزایش حجم ماهیچه

 

 

۲- مادران باردار برای افزایش رشد فرزند خود از غذای مناسبی استفاده کنند

 

نکته دیگری که می تواند بر میزان قد کودکان مؤثر باشد، تغذیه مادر در بارداری است. از همین رو مادران باردار باید حتماً از سبزیجات سبز و نارنجی، گوشت، ماهی، لوبیا، آجیل، میوه و لبنیات به مقدار کافی استفاده کنند تا جنین در بدن مادر به خوبی رشد کند.

 

 

۳- خواب کافی داشته باشید

 

خواب کافی داشته باشید

 

موضوع دیگری که به افزایش رشد و بلند قد شدن نوجوانان کمک می کند، داشتن خواب عمیق و کافی است. در طول خواب عمیق بدن هورمون های مورد نیاز برای رشد را ترشح می کند. بنابراین کودکانی که خواب کافی دارند، معمولا قد بلندتری دارند.

 

 

۴- ورزش کنید

 

ورزش تأثیر فوق العاده ای بر رشد قد دارد. تمرینان ورزشی می تواند به سلامت استخوان ها، رشد بهتر و همچنین افزایش قدرت بدنی کمک زیادی کند. از همین رو بهتر است برای داشتن بدنی سالم در کنار رشد مناسب حتماً ورزش کنید.

 

 

چه عواملی بر قد ما مؤثر هستند؟

 

چه عواملی بر قد ما مؤثر هستند؟

 

نوزادان و کودکان به طور دائم در حال رشد هستند. سریع ترین میزان رشد بدن قبل از تولد و در ۹ ماه اول زندگی اتفاق می افتد. بعد از آن از ۸ سالگی فرد به طور متوسط هر سال ۵/۵ سانتی متر رشد می کند. دوران بلوغ نیز دوره رشد نوجوان است که بعد از این دوره صفحات رشد ابتدا در دست و پاها و بعد در ستون فقرات متوقف می شود. در ادامه می توانید با مهم ترین عوامل مؤثر بر قد هر فرد آشنا شوید.

حتما بخوانید  16 نکته مهم پریود بدون درد و مراقبت های دوران قاعدگی

 

 

۱- DNA مهم ترین عامل تعیین کننده قد

 

بیشتر از ۷۰۰ ژن در بدن ما هستند که می توانند بر قد ما تأثیر بگذارند و بر تولید هورمون های رشد مؤثر باشند. به طور کلی قومیت های مختلف معمولا میانگین قد متفاوتی دارند. از طرف دیگر برخی بیماری ها همانند سندرم داون یا سندرم مارفان که هر دو از انواع اختلالات ژنتیکی هستند، می توانند بر میزان قد فرد مؤثر باشند.

 

 

۲- هورمون ها، از عوامل مؤثر بر قد

 

بدن ما هورمون هایی تولید می کند که به صفحات رشد دستور می دهد استخوان جدیدی بسازند. هورمون های غده هیپوفیز مهم ترین هورمون های مربوط به افزایش قد هستند. هورمون های تیروئید و هورمون های جنسی نیز از هورمون های مؤثر و تعیین کننده میزان قد محسوب می شوند. افرادی که مشکل هورمونی دارند و در زمان بلوغ رشد مناسب نمی کنند، لازم است که تحت نظر پزشک از آمپول افزایش قد که همان تزریق هورمون است، استفاده کنند.

 

 

۳- جنسیت، عامل مؤثر بر قد

 

پسرها معمولا بلندتر از دخترها هستند و بدن آن ها برای مدت زمان طولانی تری به رشد خود ادامه می دهد. به طور متوسط مردها تا  ۱۴ سانتی متر بلندتر از خانم ها هستند.

 

 

آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟

 

بعد از بلوغ صفحات رشد استخوان های جدید بسته می شوند و معمولا فرد بعد از ۱۸ سالگی دیگر نمی تواند قد خود را افزایش اما. اما انجام تمرینان ورزشی مناسب و قوی نگه داشتن عضلات پشت و مرکزی می تواند به فرد کمک کند تا صاف تر بایستد و بلندتر و متناسب تر به نظر برسد. به طور متوسط هر فرد می تواند با ورزش مناسب برای افزایش قد از ۲/۵ تا ۵ سانتی متر به قد خود اضافه کند.

 

 

بهترین ورزش های مناسب برای افزایش قد

 

بهترین ورزش های مناسب برای افزایش قد

 

در این بخش می توانید با بهترین ورزش هایی که می توانند به افزایش قد در هر دوره از زندگی به شما کنند، آشنا شوید.

 

 

۱- بارفیکس، بهترین ورزش مناسب برای افزایش قد

 

بارفیکس، بهترین ورزش مناسب برای افزایش قد

 

جاذبه زمین مفاصل و ستون فقرات را فشرده می کند و با فشار بر غضروف موجب کوتاه تر شدن قد می شود. برای بلندتر شدن ستون فقران و افزایش قد بعد از بلوغ نیز بهتر است بارفیکس را امتحان کنید. با دستانتان میله را بگیرید و حدود ۲۰ ثانیه در حالت آویزان بمانید. وزن بدن موجب ایجاد کشش در بدن می شود و فشار روی مهره ها را کاهش می دهد و تا ۵ سانتی متر به بلندتر شدن قد کمک می کند. بهتر است هر بار ۳ دفعه این حرکت را تکرار کنید.

 

 

۲- چرخش پیلاتس از بهترین حرکات کششی برای افزایش قد

 

چرخش پیلاتس از بهترین حرکات کششی برای افزایش قد

 

ورزش پیلاتس برای افزایش قد بسیار مؤثر است. انجام دادن این تمرین چرخش پیلاتش آن قدرها که به نظر می رسد سخت نیست و با تمرین کردن ساده می شود. در این حرکت مهره های گردن کشیدن می شود و به افزایش قد کمک می کند. برای انجام این تمرین باید به پشت دراز بکشید. سپس دست ها را در دو طرف قرار دهید و کف دست رو به پایین و روی زمین باشد. حال سعی کنید پاهایتان را بلند کنید و به صورت موازی به سمت بالای سر ببرید. در ابتدا که انجام حرکت برایتان سخت است می توانید دست ها را پشت کمر قرار دهید تا بتوانید پاها را بالا بکشید.

 

 

۳- دوچرخه سواری، بهترین ورزش برای افزایش قد کودکان و نوجوانان

 

دوچرخه سواری یک ورزش بی نظیر برای افزایش قد است. رکاب زدن موجب تقویت عضلات پا و افزایش جریان خون به ماهیچه ها می شود و نقش مؤثری برای افزایش رشد و انعطاف پذیری بدن دارد.

 

 

۴- طناب زدن بهترین ورزش مناسب برای افزایش قد

 

طناب زدن بهترین ورزش مناسب برای افزایش قد

 

طناب زدن یک ورزش مؤثر برای افزایش قد است. پریدن موجب تحریک سلول های بدن از سر تا پا می شود و تمام ماهیچه های بدن را فعال می کند. این تمرین علاوه بر افزایش قد موجب می شود تا توزیع چربی در نواحی مختلف بدن کنترل شود. انجام دادن این ورزش به صورت مرتب می تواند بدن را کشیده تر و بلندتر کند.

 

 

۵- کشش ستون فقرات، از بهترین حرکات کششی برای افزایش قد

 

کشش ستون فقرات، از بهترین حرکات کششی برای افزایش قد

 

این حرکت با نام های مختلف کشش ستون فقرات یا حرکت مار کبری شناخته می شود و تأثیر فوق العاده ای بر افزایش قد دارد. این تمرین در واقع از حرکات یوگا است و برای انجام این حرکت باید رو به شکم دراز بکشید. سپس کف دستان خود را در دو طرف بدن و روی زمین قرار دهید و سعی کنید و بدن را به سمت بالا بلند کنید. استخوان های لگن باید روی زمین باشند و آرنج صاف و شانه به سمت بالا باشد. ۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید و سپس ۳ تا ۴ بار آن را تکرار کنید.

حتما بخوانید  10 توصیه طب سنتی برای روزه داری آسان و سالم ماه رمضان

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین حرکات یوگا برای درمان کم کاری تیروئید

 

 

۶- حرکت سوپر کبرا، ورزش برای افزایش قد نوجوانان

 

حرکت سوپر کبرا، ورزش برای افزایش قد نوجوانان

 

انجام حرکت سوپر کبرا شباهت زیادی به حرکت کشش ستون فقرات یا مار کبری دارد و مهم ترین تفاوت آن این است که باید تمام بدن را به سمت بالا بکشید. در این حرکت باید همانند روش قبل روی زمین دراز بکشید. سپس کف دست ها را روی زمین قرار دهید و سعی کنید بدن را بلند کنید. سرتان را به سمت بالا بگیرید و سعی کنید کل بدنتان را برای ۱۰ تا ۲۰ ثانیه از زمین جدا کنید و تنها پاها و کف دست ها روی زمین باشد.

 

 

۷- حرکت خم به جلو، بهترین ورزش برای افزایش قد

 

حرکت خم به جلو، بهترین ورزش برای افزایش قد

 

حرکت خم به جلو به شیوه های مختلفی انجام می شود و شما می توانید آن را متناسب با میزان انعطاف پذیری بدن انجام دهید. برای این کار باید صاف بایستید. سپس از ناحیه کمر رو به جلو خم شوید و تا جایی که می توانید دستانتان را به پاها نزدیک کنید. اگر می توانید پاهایتان را بگیرید و یا در بیشترین حالت کششی که می توانید برای ۴ تا ۶ ثانیه بمانید. سپس این حرکت را چندین بار تکرار کنید.

 

 

۸- حرکت بچه یا Child Pose از بهترین حرکات کششی برای افزایش قد

 

حرکت بچه یا Child Pose از بهترین حرکات کششی برای افزایش قد

 

حرکت بچه یک تمرین دیگر برای گنجاندن در برنامه افزایش قد است که بسیار ساده انجام می شود. برای این کار باید به صورت دو زانو بنشینید. سپس از ناحیه کمر رو به جلو خم شوید و دستانتان را در بالای سرتان به سمت جلو بکشید. در این حرکت کف دو دست باید روی زمین قرار بگیرند و بدن به سمت جلو کشیده شود.

 

 

۹- کشش به طرفین، ورزش مناسب برای افزایش قد

 

کشش به طرفین، ورزش مناسب برای افزایش قد

 

انجام تمرینات کششی برای افزایش قد بسیار مؤثر است. برای انجام این حرکت باید صاف بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. حال دست ها را در بالای سر گره بزنید و به سمت چپ و راست حرکت دهید. در این تمرین باید کشش بدن و بالاتنه را به خوبی حس کنید. بهتر است در هر وضعیت حدود ۱۰ ثانیه بمانید و هر سمت را ۱۰ بار تکرار نمایید.

 

 

۱۰- حرکت شنا روی زمین، ورزش مناسب برای افزایش قد بعد از بلوغ

 

از بهترین ورزش هایی برای افزایش قد بعد از پریود و بلوغ می توان به حرکت شنا روی زمین اشاره کرد. برای این کار باید رو به شکم دراز بکشید. دست ها را به صورت کشیده در بالای سر قرار دهید. حال سعی کنید و دست و پای مخالف را هم زمان به سمت بالا حرمت دهید. هر حرکت را ۲۰ ثانیه نگه دارید و سپس آن را برای دست و پای مخالف تکرار کنید.

 

 

۱۱- بسکتبال، مؤثرترین ورزش مناسب برای افزایش قد

 

بسکتبال یکی دیگر از ورزش های فوق العاده برای تقویت پاها و کشش بدن است. این ورزش جریان خون را در عضلات افزایش می دهد و موجب بلندتر شدن قد می شود.

 

 

۱۲- شنا کردن، ورزش مناسب برای افزایش قد

 

شنا کردن یکی دیگر از ورزش های کششی مؤثر بر افزایش قد است. در این ورزش کشش رباط ها، تاندون ها و ستون فقرات موجب افزایش قد می شوند. بهترین حرکات کششی برای افزایش قد کرال، پروانه و قورباغه هستند.

 

 

۱۳- دویدن آهسته از تمرین های مؤثر بر افزایش قد

 

دویدن آهسته از تمرین های مؤثر بر افزایش قد

 

دویدن در بزرگسالی موجب تقویت عضلات پا و افزایش جریان خون در عضلات می شود. انجام این ورزش می تواند به بلند قد شدن قد کمک زیادی کند.

 

 

۱۴- کشش به جلو از تمرین های مؤثر بر افزایش قد

 

برای انجام این تمرین باید بنشنید. سپس سعی کنید دست ها را تا جایی که می توانید به پاها نزدیک کنید و با نوک انگشتان پا را بگیرید و خود را به سمت جلو بکشید. در صورتی که نمی توانید پاها بگیرید، تنها سعی کنید که دست ها را تا حد امکان به پاها نزدیک کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری ۱۰ حرکت ورزشی ساده برای درمان زانو درد

 

 

جمع بندی نهایی

 

بیشترین میزان افزایش قد ما قبل از بلوغ اتفاق می افتد و انجام تمرینات ورزشی کششی می تواند تا حدی بعد از بلوغ نیز به بلند قد شدن ما کمک کنید. بهتر است بدانید که هیچ برنامه افزایش قد در یک ماه نمی تواند ظاهر شما را تغییر دهد و قدتان را بلندتر کند. شما برای اینکه بتوانید چند سانتی متر قدتان را بلند کنید باید به طور مرتب تمرین ورزشی کششی و مؤثر انجام دهید. بهتر است تمرینات ورزشی از دوران کودکی انجام شوند تا استخوان های کودک از ابتدا رشد بیشتری داشته باشد.

 

 

منابع: medicalnewstoday، parenting.firstcry، stylesatlife، stylishwalks

کالابرگ الکترونیک