خواص درمانی خارق العاده برگ زیتون برای کبد چرب + طرز تهیه دمنوش آن

خواص درمانی خارق العاده برگ زیتون برای کبد چرب + طرز تهیه دمنوش آن


24 آبان 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص برگ زیتون برای کبد

برگ زیتون نیز همانند زیتون خواص بی نظیری برای بدن دارد. آیا تا به حال چیزی در مورد خواص برگ زیتون برای کبد شنیده اید؟ برگ زیتون چه فوایدی در درمان کبد چرب دارد؟ طریقه مصرف برگ زیتون چگونه است؟ آیا با طریقه درست کردن دمنوش برگ زیتون برای بیماری هایی مثل کبد چرب آشنایی دارید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می توانید با خواص برگ زیتون برای کبد آشنا شوید. همچنین در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مصرف برگ زیتون پاسخ خواهیم داد.

 

 

 

خواص برگ زیتون برای بدن

 

خواص برگ زیتون برای بدن

 

برگ زیتون در رژیم مدیترانه ای به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. تاکنون مطالعات زیادی در مورد خواص برگ زیتون برای بدن انجام شده است. بررسی ها نشان می دهد که برگ زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن و همچنین درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند.

 

پلی فنول های موجود در برگ زیتون دارای خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی و ضد میکروبی هستند. برگ زیتون در جلوگیری از سرطان، سلامت قلب، کاهش فشار خون، کنترل قند خون و کاهش وزن بسیار موثر است.

 

 

خواص برگ زیتون برای کبد

 

خواص برگ زیتون برای کبد

 

در طب سنتی از خواص درمانی برگ زیتون برای درمان بیماری‌های کبدی و همچنین برطرف کردن مشکلات مربوط به کبد چرب استفاده می‌شود. از طرف دیگر مصرف برگ زیتون می تواند در جلوگیری از سرطان کبد نیز موثر باشد. تقریباً از هزار سال قبل از میلاد از دوران باستان از برگ زیتون برای درمان بیماری ها و مشکلات مختلف استفاده می ‌شد.

 

امروزه این برگ ها هم به صورت دمنوش و هم عصاره مصرف می شوند. بسیاری از افراد نیز به منظور بهره مند شدن از خواص برگ زیتون برای کبد و رفع بیماری ها از عرق آن استفاده می کنند. پژوهش ها نشان می ‌دهد که عرق برگ زیتون یا حتی عصاره آن یک داروی گیاهی بسیار قدرتمند برای رفع مشکلات کبدی و افزایش سیستم ایمنی بدن است و در مبارزه با ویروس ها نیز بسیار موثر عمل می کند.

 

 

خواص برگ زیتون برای کبد چرب

 

برگ زیتون از تجمع چربی در کبد و همچنین افزایش میزان تری گلیسیرید جلوگیری می کند. کبد چرب یک بیماری رایج در دنیا محسوب می شود که معمولا در اثر مصرف غذاهای نامناسب و همچنین عدم فعالیت بدنی ایجاد می شود.

حتما بخوانید  زیتون شکسته بهتر است یا سالم و درسته؟

 

بررسی ها نشان می دهند که مصرف برگ زیتون می تواند از آسیب کبد جلوگیری کند و همچنین بهبود سوخت و ساز بدن کمک نماید. استفاده از برگ زیتون به صورت طولانی می تواند به درمان کبد چرب کمک زیادی کند.

 

 

طبع برگ زیتون گرم است یا سرد؟

 

در طب سنتی طبع برگ زیتون گرم و خشک است و از همین رو می تواند به رفع بلغم و سردی بدن کمک کند. طبع عرق برگ زیتون سرد است.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید زیتون و طبع و مصلح آن

 

 

مقدار مجاز مصرف برگ زیتون

 

مقدار مجاز مصرف برگ زیتون

 

برگ زیتون در طول روز باید در حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم مصرف نباشد. بهتر است در ابتدا مقدار کمی از عصاره برگ زیتون مصرف شود و سپس فرد می تواند تا این مقدار از برگ زیتون استفاده کند. امروزه عصاره برگ درخت زیتون نیز به صورت کپسول در داروخانه ها به فروش می رسد که می توان این عصاره ها را نیز تهیه و مصرف نمود.

 

 

مطالعات انجام شده در مورد خواص برگ زیتون برای کبد

 

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در مورد تاثیر عصاره زیتون و رزماری بر سیروز کبدی روی موش های صحرایی نر انجام شد، نشان دادن که ترکیب عصاره برگ زیتون و رزماری می تواند به میزان قابل توجهی بر مهار و درمان سیروز کبدی تاثیر بگذارد.

 

مطالعه دیگری اثرات برگ زیتون بر عملکرد کبد و کلیه در بیماران مبتلا به فشار خون بالا را مورد مطالعه قرار داد. در این مطالعه ۶ بیمار مبتلا به فشار خون در سنین ۳۰ تا ۶۰ سال مورد مطالعه قرار گرفتند. بررسی ها نشان داد که استفاده از عصاره برگ زیتون به مدت ۱۲ هفته تاثیر معناداری بر پارامترهای کبد و کلیه ندارد.

 

در این مطالعه مشخص شد که مصرف عصاره برگ زیتون بر آنزیم های کبدی، میزان پروتئین، آلبومن، اوره و کراتنین هم تاثیری ندارد و تنها موجب کاهش بیومارکرهای التهابی در بدن می شود. از همین رو فشار خون در افرادی که از عصاره برگ زیتون استفاده کرده بودند به طور معناداری کاهش پیدا کرد.

 

مطالعه دیگری که روی تاثیر برگ زیتون بر کاهش آسیب های ناشی از مصرف الکل بر کبد انجام شد، نشان داد که اولئوروپئین موجود در برگ زیتون بر توکسیسیتی کبد تاثیر می گذارد و موجب کاهش آسیب های کبدی در افرادی الکلی می شود.

 

 

طرز تهیه عصاره برگ زیتون

 

طرز تهیه عصاره برگ زیتون

 

برای تهیه عصاره برگ زیتون می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

  • ابتدا برگ زیتون را خشک کنید.
  • سپس ۵۰ گرم از آن را با دو لیتر آب گرم ترکیب نمایید.
  • اجازه دهید برگ ها برای ۶ ساعت در آب بمانند.
  • سپس ترکیب را برای یک ساعت روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید.
  • حالا شعله گاز را خاموش کنید و کمی صبر کنید تا آب به دمای محیط برسد.
  • سپس با استفاده از میکسر ترکیب را کاملا با هم مخلوط کنید. عصاره برگ درخت زیتون شما آماده است.
حتما بخوانید  خواص گوجه فرنگی و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

 

طرز تهیه دمنوش برگ زیتون برای کبد چرب

 

طرز تهیه دمنوش برگ زیتون برای کبد چرب

 

طرز تهیه دمنوش برگ زیتون برای کبد چرب یکی از ساده ترین روش ها برای مصرف برگ زیتون آماده کردن دمنوش آن است. برای این کار می ‌توانید دمنوش برگ زیتون را به صورت آماده از سوپرمارکت ها خریداری کنید و یا خودتان این دمنوش را در خانه درست کنید. برای این کار باید ابتدا برگ های تازه درخت زیتون را جمع آوری کنید. بهتر است از برگ هایی استفاده کنید که کاملاً تازه و عاری از سم و آفت هستند.

 

 

مرحله اول: برگ ها را خشک کنید

 

سپس برگ ها را چند روز در محیط بیرون قرار دهید تا خشک شوند. می توانید برای خشک کردن برگ زیتون آن ها را برای چند دقیقه با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت در فر قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

 

 

مرحله دوم: دمنوش را آماده کنید

 

بعد از خشک شدن برگ زیتون ساقه و برگ از آن جدا کنید و برگ ها را خورد کنید. برای آماده کردن دمنوش باید یک قاشق از برگ خرد شده زیتون را در یک فنجان آب جوش ترکیب کنید. سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دمنوش شما آماده شود. دمنوش برگ زیتون طعم تلخی دارد.

 

به همین منظور می توانید برای خوش طعم شدن آن از مقداری عسل استفاده کنید و یا آن را در ترکیب با دمنوش های دیگر استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲ روش پاکسازی کبد چرب با روغن زیتون

 

 

جمع بندی نهایی

 

تاکنون مطالعات زیادی در مورد خواص و فواید برگ زیتون برای کبد و کبد چرب انجام شده است. بسیاری از مطالعات تاثیر برگ زیتون بر درمان بیماری ‌های کبدی و همچنین رفع کبد چرب را تایید کرده‌ اند. برخی بررسی ها نیز نشان می دهند که مصرف برگ زیتون تاثیری بر درمان بیماری های کبدی ندارد. به هر حال برگ زیتون حاوی آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های زیادی است که در بهبود سیستم ایمنی بدن و همچنین درمان بسیاری از بیماری ها مفید هستند. با این حال توزیع می شود از برگ زیتون به میزان محدود استفاده شود.

 

 

منابع: sciencedirect، scialert، verywellhealth

 

کالابرگ الکترونیک