خواص میگو و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

خواص میگو و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن


26 مهر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید میگو

میگو یکی از پر طرفدارترین غذاهای دریایی در دنیا است که به دلیل ویتامین ها و مواد معدنی زیادی که دارد برای سلامت بسیار مفید است. میگو به بهبود سلامت استخوان ها، کاهش التهاب و بیماری های قلبی کمک می کند و نقش مؤثری بر سلامت چشم ها دارد. از خواص میگو در طب سنتی به وفور یاد شده است و این غذای دریایی همواره در دسته بهترین غذاها برای سلامت کلی بدن قرار می گیرد. اما میگو چه ویتامین هایی دارد و چرا تا این حد برای سلامت مفید است؟ آیا چیزی در مورد عوارض مصرف میگو برای سلامت بدن می دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با خواص و فواید میگو، عوارض جانبی احتمالی، ارزش غذایی و طبع و مصلح آن آشنا شوید.

 

 

ارزش غذایی میگو

 

ارزش غذایی میگو

 

امروزه دیگر فواید مصرف ماهی و میگو بر کسی پوشیده نیست و متخصصین توصیه می کنند که در رژیم غذایی هفتگی خود حتماً از غذاهای دریایی نیز استفاده کنید. میگو یک غذای کم کالری و مقوی است. هر ۸۵ گرم میگو تنها ۸۴ کالری انرژی دارد. ۹۰ درصد از کالری میگو از پروتئین و باقی آن از چربی تأمین می شود. خوردن یک وعده میگو می تواند ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن به سلنیوم را برطرف کند و به کاهش التهاب و سلامت قلب کمک کند. میگو حاوی ید، امگا ۳، امگا ۶ و B12 است و آنتی اکسیدان های زیادی دارد. در ادامه می توانید با برخی از مواد مغذی میگو در هر ۸۵ گرم از آن آشنا شوید.

 

  • پروتئین: ۱۸ گرم
  • سلنیوم: ۴۸ درصد از نیاز روزانه
  • آهن: ۱۵ درصد از نیاز روزانه
  • فسفر: ۱۲ درصد از نیاز روزانه
  • نیاسین: ۱۱ درصد از نیاز روزانه
  • روی: ۹ درصد از نیاز روزانه
  • منیزیم: ۷ درصد از نیاز روزانه

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های تشخیص میگوی تازه و سالم

 

 

طبع میگو و مصلح آن

 

طبع میگو برخلاف سایر غذاهای دریایی گرم و تر است. مصلح میگو سکنجبین است و بهتر است همراه با آن مصرف شود.

 

 

خواص و فواید میگو

 

خواص و فواید میگو

 

۱- میگو سرشار از آنتی اکسیدان

 

میگو حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام آستاگزانتین است که جزو جلبک هایی محسوب می شود که توسط میگو مصرف می شود. این آنتی اکسیدان ها موجب ایجاد رنگ قرمز و صورتی در سلول های میگو می شوند. آنتی اکسیدان های موجود در میگو از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های بدن جلوگیری می کنند و از بدن ما در برابر التهاب محافظت می نمایند.

مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان آستاگزانتین به تقویت عروق و جلوگیری از حملات قلبی کمک می کند و نقش مهمی بر افزایش سطح کلسترول خوب خون یعنی HDL دارد. آستاگزانتین موجب بهبود سلامت مغز می شود و در جلوگیری از تحلیل حافظه نیز بسیار مؤثر است.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه اسنک بادمجان با نان، بیسکویتی و پنیری در فر و تابه

 

 

۲- خواص میگو برای لاغری

 

میگو یک غذای کم کالری است و اگر برای پخت آن از روش مناسبی استفاده شود، می تواند یکی از بهترین غذاهای رژیمی برای کاهش وزن محسوب شود. پروتئین ها و مواد معدنی میگو برای سلامت بدن مفید هستند و به بدن شما کمک می کنند تا بهتر روند کاهش وزن را طی کند. میگو موجب افزایش متابولیسم بدن و همچنین کاهش احساس گرسنگی می شود و از این راه نیز به کاهش وزن کمک می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه میگو پفکی رستورانی

 

 

۳- خواص میگو صورتی برای سلامت چشم ها

 

خواص میگو صورتی برای سلامت چشم ها

 

میگو یکی از بهترین غذاها برای تقویت سلامت چشم و جلوگیری از آسیب های چشمی است. افرادی که میگوی بیشتری مصرف می کنند معمولاً کمتر در معرض آسیب های چشمی به خصوص آسیب در برابر نور خورشید قرار دارند.

 

 

۴- خواص و فواید میگو برای استحکام استخوان ها

 

میگو سرشار از فسفر و ویتامین D است. این غذای دریایی استخوان ها را محکم می کند و خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهد. میگو موجب تقویت استخوان ها و بازسازی آن ها می شود و برای سلامت ساختار استخوان های بدن اهمیت زیادی دارد. از مهم ترین خواص میگو برای کودکان نیز می توان به بهبود رشد استخوان ها اشاره کرد.

 

 

۵- خواص میگو برای مو

 

از مهم ترین خواص میگو برای مردان و زنان می توان به سلامت موها و جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد. میگو حاوی مقادیر زیادی روی است که برای سلامت موها اهمیت زیادی دارد. افرادی که در رژیم غذایی خود از میگو استفاده می کنند، کمتر به ریزش مو مبتلا می شوند.

 

 

۶- خواص و فواید میگو برای تیروئید

 

غده تیروئید وظیفه متابولیسم بدن را بر عهده دارد و این غده برای عملکرد خود به ید نیاز دارد. میگو حاوی ید است و می تواند به بهبود عملکرد تیروئید کمک کند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین غذاها برای کم کاری تیروئید

 

 

۷- خواص میگو در رفع دردهای قاعدگی

 

خواص میگو در رفع دردهای قاعدگی

 

میگو حاوی امگا ۳ است که می تواند به تعادل میزان امگا ۶ در بدن کمک کند. از مهم ترین خواص میگو برای زنان می توان به جلوگیری از ایجاد التهاب و درد در بدن اشاره کرد. مصرف میگو نقش مهمی بر کاهش دردهای قاعدگی و سلامت زنان دارد.

 

 

۸- فواید میگو برای جلوگیری از حملات قلبی

 

میگو دارای آنزیمی به نام فیبرینولیتیک است که موجب از بین رفتن لخته خون می شود. افرادی که از میگوی بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، کمتر در معرض سکته و حملات قلبی قرار دارند و احتمال لختگی نیز در آن ها کمتر است.

 

 

۹- خواص و فواید میگو برای پوست

 

اگر به دنبال یک رژیم غذایی سالم برای پوست هستید، احتمالاً در مورد خواص میگو در طب سنتی برای پوست نیز چیزهایی شنیده اید. میگو یک غذای سالم و سرشار از آنتی اکسیدان است که از پیری پوست جلوگیری می کند. افرادی که از میگو استفاده می کنند پوست مقاوم تری در برابر اشعه یو وی خورشید دارند.

 

 

۱۰- خواص میگو در جلوگیری از سرطان

 

میگو غنی از سلنیوم و آنتی اکسیدان است و می تواند بدن را سم زدایی کند. سلنیوم نقش مهمی در کاهش رشد سلول های سرطانی و جلوگیری از تکثیر آن ها دارد.

 

 

۱۱- فواید میگو در بدنسازی

 

میگو سرشار از پروتئین است که به تولید ماهیچه های بیشتر در بدن کمک می کند. افرادی که بدنسازی کار می کنند برای افزایش حجم ماهیچه ها می توانند از میگوی گریل شده یا بخار پز استفاده کنند.

حتما بخوانید  2 مدل طرز تهیه سالاد پاستا با میگو به روش رستورانی با طعم لذیذ

 

 

۱۲- خواص و فواید میگو برای سلامت مغز

 

میگو حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که به سلامت مغز کمک می کنند. مصرف میگو از ایجاد التهاب جلوگیری می کند و نقش مؤثری بر بهبود حافظه دارد.

 

 

 ۱۳- خواص و فواید میگو برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

میگو سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن است. افرادی که از میگو استفاده می کنند سیستم ایمنی قوی تری نسبت به سایرین دارند. از همین رو در طب سنتی نیز از فواید میگو برای کرونا و بیماری هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی نیز برای تقویت بدن و پشت سر گذاشتن دوره نقاهت بیماری بسیار یاد شده است.

 

 

موارد منع مصرف و عوارض میگو

 

موارد منع مصرف و عوارض میگو

 

میگو کلسترول بالایی دارد و به هر حال افرادی که کلسترول شان بیشتر از میزان طبیعی است یا در معرض کلسترول بالا قرار دارند، باید در مصرف میگو محتاط باشند. برخی افراد به میگو آلرژی دارند و از همین رو باید از مصرف آن اجتناب کنند. میگو از جمله غذاهای دریایی است که در زمان خرید باید حتماً به تازه و سالم بودن آن دقت کنید. افرادی که از میگو فاسد یا کهنه استفاده می کنند دچار مسمومیت های شدید خواهند شد و باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های پاک کردن و رگ گیری میگو

 

 

آیا میگو کلسترول دارد؟

 

میگو یک غذای دریایی با کلسترول بالا است که ۸۵ گرم از آن حدود ۱۶۶ میلی گرم کلسترول دارد. کلسترول میگو تقریباً ۸۵ درصد بیشتر از سایر غذاهای دریایی مثل ماهی تن است. شاید فکر کنید بالا بودن کلسترول میگو نشان دهنده مضر بودن این غذا است. اما باید بدانید که مطالعات نشان می دهد که تنها یک چهارم افراد به کلسترول های غذایی حساس هستند و در سایر افراد خوردن میگو تأثیر فوق العاده کمی بر سطح کلسترول خون دارد. بیشتر کلسترول خون شما توسط کبد تولید می شود. زمانی که غذای سرشار از کلسترول می خورید، کبد شما مقداری کمی کلسترول تولید می کند. به علاوه میگو سرشار از امگا ۳ و آنتی اکسیدان های آستاگزانتین است که فواید زیادی برای سلامت دارند.

مطالعات نشان می دهد بزرگسالانی که روزانه ۳۰۰ گرم میگو مصرف می کنند، سطح کلسترول خوب یا HDL بالاتر و تری گلیسیرید پایین تری دارند. مطالعات نشان می دهد که میگو می تواند حاوی آلاینده های مضر و آنتی بیوتیک باشد. از همین رو بهتر است آن را حتماً از مراکز و فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

 

 

بهترین روش طبخ میگو

 

بهترین روش طبخ میگو

 

میگو یک غذای پر از خاصیت است که اگر به صورت بخار پز و کبابی مصرف شود، فواید بیشتری برای بدن دارد. بهتر است به جای استفاده از میگوی سوخاری آن را به روش سالم و بدون روغن آماده کنید و همراه با آب لیمو ترش و سبزیجات بخار پز شده مصرف کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

میگو طعم فوق العاده خوشمزه ای دارد و شما می توانید آن را به روش های مختلفی طبخ کنید. از خواص میگو در طب سنتی بسیار یاد شده است. میگو یکی از مقوی ترین و گرم ترین غذاهای دریایی است که برخلاف سایر غذاهای دریایی با طبع سرد، طبع گرمی دارد و از همین رو مصرف آن برای افراد سرد مزاج و بلغمی بسیار مناسب است. گنجاندن میگو در رژیم غذایی هفتگی می تواند به سلامت شما و اعضای خانواده تان کمک کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک